Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مهارت های ارتباطی | دوره آموزش ارتباط موثر


مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی یکی از مهارتهای کلیدی در زندگی و کسب و کار است.

چنان که در فهرست مهارت های زندگی هم یکی از ده مهارت اصلی زندگی شمرده شده و تقویت مهارت ارتباطی به عنوان یکی از مهارت های نرم به پای ثابت برنامه های توسعه فردی تبدیل شده است.

در محیط کار هم مدام می‌شنویم که همه از ضعف مهارت ارتباطی دیگران گله می‌کنند. کارمند معتقد است که مدیرش در مهارت های ارتباطی ضعیف است. مدیر هم ناراضی است که کارمندانش به مهارت ارتباطی و دانش ارتباطات نیاز دارند و مدام دنبال دوره های آموزش مهارت ارتباطی است.

رواج یافتن اصطلاحاتی مثل سواد ارتباطی و سواد عاطفی به عنوان دو مورد از انواع سواد هم نشان می‌دهد که مهارت های اجتماعی و ارتباطی به یکی از دغدغه های دوران ما تبدیل شده است.

با توجه به این پیش‌زمینه لازم نیست دربارهٔ اهمیت مهارت ارتباطی زیاد حرف بزنیم و شما را به پیگیری درس‌های آموزش مهارت ارتباطی ترغیب کنیم. اما بد نیست به دو نکتهٔ کوچک بپردازیم. اول این که منظور ما از «مهارت های ارتباطی» در متمم چیست (چون می‌دانیم که هر کس ممکن است برداشت و تعریف خود را داشته باشد). دومین نکته هم توضیح کوتاهی دربارهٔ اثربخشی ارتباط و اهمیت ارتباط موثر است.

تعریف مهارت های ارتباطی چیست؟

مهارت های ارتباطی شامل همهٔ مهارتها و توانمندی‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند افکار، احساسات و اطلاعات خود را به دیگران منتقل کرده و متقابلاً افکار، احساسات و اطلاعات طرف مقابل را بهتر درک و دریافت کنیم. مهارت ارتباطی همهٔ راه های ارتباطی را شامل می‌شود: از ارتباط کلامی تا ارتباط غیرکلامی، از دیدار حضوری تا گفتگوی آنلاین، از نامه نگاری تا ارسال ایمیل.

با این تعریف، مهارت های ارتباطی هم در زندگی شخصی و هم در مسیر شغلی و زندگی حرفه‌ای به کار می‌آیند و به ما کمک می‌کنند تعاملی مفیدتر، سازنده‌تر و شفاف‌تر با دیگران داشته باشیم.

نتیجهٔ تقویت مهارت ارتباطی را می‌توان در بهبود کیفیت دوستی‌ها، تقویت رابطه عاطفی، اعتمادسازی، تعامل بهتر در محیط کار، استهلاک و اصطکاک کمتر در کار تیمی، حل آسان‌تر مسائل به کمک دیگران، تصمیم گیری گروهی، مدیریت اثربخش جلسات، دستاوردهای بهتر در مذاکره و ده‌ها حوزهٔ دیگر تجربه کرد.

تعریف ارتباط موثر چیست؟

وقتی از کلمه‌های موثر و اثربخش برای توصیف یک رفتار یا فعالیت استفاده می‌کنیم، منظورمان این است که آن رفتار یا فعالیت ما را به هدف‌مان نزدیک‌تر می‌کند (تعریف اثربخشی).

منظور از ارتباط موثر هم همین است. ارتباط موثر یعنی ارتباطی که ما را به هدف‌مان برساند.

فرض کنید می‌‌خواهید به شریک عاطفی‌تان بگویید دوستش دارید و شادی‌اش برایتان مهم است. احتمالاً «غافل‌گیر کردن او با یک مهمانی بزرگ تولد» ایدهٔ جذابی است. اما آیا اثربخش هم هست؟‌ یا اثربخش‌ترین ایده است؟ بسته به سلیقه و ترجیحات طرف مقابل، ممکن است بتوانید این پیام‌های «دوستت دارم» و «تو برای من مهمی» را به روشی اثربخش‌تر به او منتقل کنید.

با این تعریف می‌توان گفت تقریباً تمام آن‌چه ما در متمم در آموزش مهارتهای ارتباطی مطرح می‌کنیم، با هدف افزایش اثربخشی ارتباط است.

به همین علت پیشنهاد می‌کنیم پس از مطالعه و مرور این نقشه راه و آشنایی با فضای کلی مهارت های ارتباطی، حتماً زمانی را هم برای مطالعهٔ درس ارتباط موثر در نظر بگیرید تا هم مفهوم «اثربخشی ارتباط» بهتر در ذهن‌تان بنشیند و هم با «موانع ارتباط موثر» بهتر آشنا شوید:

چند درس مقدماتی برای یادگیری و بهبود مهارت های ارتباطی

بر خلاف بسیاری از عناوین توسعه فردی و درس های دوره MBA در بحث یادگیری مهارت های ارتباطی نمی‌توان یک نقشه راه کاملاً صلب با زنجیره‌ای مشخص از درس‌ها را پیشنهاد کرد.

یعنی نمی‌توانیم بگوییم دقیقاً باید از این درس شروع کنید و به این ترتیب ادامه دهید تا به نقطهٔ پایان برسید. حتی نمی‌توانیم به سادگی دربارهٔ پیش‌نیاز بودن و نبودن درس‌ها صحبت کنیم (مثلاً بگوییم هوش هیجانی پیش‌نیاز درس تسهیلگری است یا گزارش نویسی را حتماً باید قبل از درس راهنمای نوشتن صورتجلسه بخوانید).

بنابراین می‌توانید بسته به علاقه، نیاز و سلیقهٔ خود، مسیر مناسب‌تان را انتخاب کنید.

اما اگر هیچ اولویت مشخصی در ذهن‌تان نیست، می‌توانید یادگیری مهارت ارتباطی را با گوش دادن به فایل صوتی مهارت های ارتباطی یا خواندن درس‌های زیر شروع کنید:

فایل صوتی معرفی درس مهارت ارتباطی (نقشه ذهنی + دانلود)

جستجوی نقاط ضعف ارتباطی

تاریخچه ارتباطات و تحول نیازهای ارتباطی انسانها

مهارت های ارتباطی عمومی (زندگی شخصی و محیط کار)

مهارت های ارتباطی عمومی شامل مهارتهایی هستند که هم در زندگی شخصی و هم در کسب و کار و زندگی سازمانی به‌کار می‌آیند. بنابراین عملاً تمام شبانه‌روز، چه زمانی که در محل کار هستید و چه در کوچه و خیابان و کنار خانواده، به این مهارتها نیاز خواهید داشت. ما هم سهم بزرگی از دوره ارتباط موثر متمم را به آموزش نوع مهارتها اختصاص داده‌ایم.

مهارت های کلامی

حتماً قبول دارید که مهارت های کلامی یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های مهارت های ارتباطی و اجتماعی هستند و بدون تقویت مهارت کلامی محال است به تقویت مهارت های ارتباطی دست پیدا کنیم.

این در حالی است که متأسفانه در کلاس های مهارت های ارتباطی آن‌چنان که باید و شاید به مهارت های کلامی پرداخته نمی‌شود و وزن موضوعاتی مثل ارتباط غیرکلامی، زبان بدن، تیپ‌شناسی و شخصیت شناسی – که البته اهمیت هیچ‌یک از آن‌ها قابل‌انکار نیست – بیشتر است.

اگر هم جایی در درس‌ها و بحث‌ها به تسلط کلامی پرداخته شده، کمتر به نیت توسعه فردی و به معنای شناخت کلمات و به‌کارگیری درست آنها و و بیان شفاف و شیوای حرف‌ها بوده است. بلکه بیشتر به بازی‌های کلامی و ترفندهای زبانی و ایجاد ابهام و ایهام و مانند این‌ها توجه شده است.

آشنایی با کلمات و بار معنایی آن‌ها و شیوهٔ جمله بندی درست به دستیابی به اهداف زیر کمک می‌کند:

  • با خودمان بهتر و دقیق‌تر صحبت می‌کنیم و فکر می‌کنیم و می‌فهمیم چه می‌خواهیم (کلمات ابزار اندیشیدن هستند؛ حتی در خلوت).
  • می‌توانیم خواسته‌ها و انتظارات خود را بهتر بیان کنیم.
  • اطمینان ما به این که طرف مقابل پیام‌مان را به درستی درک کرده (اثربخشی ارتباط) افزایش می‌یابد.

استفاده از زبان و کلمات در تعامل با انسان‌ها آن‌قدر مهم است که در برخی از مدل های هوش، مثلاً هوش چندگانه هوارد گاردنر، توانایی‌های کلامی و زبانی به عنوان یکی از انواع هوش در نظر گرفته شده است.

با این توضیحات و با توجه به اهمیت بحث، ما در متمم سه گروه درس مجزا در زمینه مهارت های کلامی در نظر گرفته و تدوین کرده‌ایم:

تسلط کلامی  ظرافت‌های کلامی  چالش نوشتن

علاوه بر مجموعه درس‌های فوق، بعضی از درس‌های دوره آموزشی مهارت ارتباطی هم به نوعی به تسلط کلامی مربوطند (از جمله گفتگو با خود، کلمات عینی و کلمات ذهنی، جبر محیطی پنهان در جملات و مقایسه به عنوان یک قضاوت).

مهارت های مربوط به گوش دادن موثر و مشارکت در گفتگوها

یکی از مهم‌ترین مهارت های اجتماعی و ارتباطی، مهارت گوش دادن موثر و مشارکت در گفتگوهاست. واضح است که گوش دادن، زیرمجموعهٔ گفتگو است. اما بسیاری از ما آداب گوش دادن را نمی‌دانیم یا می‌دانیم و رعایت نمی‌کنیم. حتی درسی هم در این باره در متمم داریم:

کسانی که در گوش ندادن حرفه ای هستند!

به علت همین ضعف‌ها و بی‌توجهی‌ها معمولاً گوش دادن فعال را در سرفصل مهارت های ارتباطی می‌گنجانند. ما هم در متمم همین کار را کرده‌ایم:

در عین حال، برای این که شنونده خوبی باشیم، باید حرف زدن را هم بلد باشیم و بدانیم چگونه می‌توانیم طرف مقابل را تشویق کنیم بیشتر و راحت‌تر صحبت کند و نیز بدانیم چگونه با حرف زدن از خودمان، اعتماد ایجاد کرده و شوق گفتگو را در دیگران افزایش دهیم. درس‌های زیر به این منظور تألیف شده‌اند:

مهارت سوال پرسیدن

اشتیاق اظهار نظر

خودافشایی

البته مهارت سوال پرسیدن یک مهارت مکمل هم دارد و آن مهارت نپرسیدن سوال است. این‌که چه زمانی و در چه موضوعاتی بهتر است سوال نپرسیم. این موضوع را هم در درس مستقلی به بحث گذاشته‌اید:

سه سوالی که دوست ندارید از شما بپرسند

هوش هیجانی

شناخت و مدیریت هیجانات را نمی‌توان از مهارت ارتباطی جدا کرد. ما در همهٔ انواع ارتباطات اجتماعی با عواطفی و هیجانات درگیر هستیم. خوشحال می‌شویم. ناراحت می‌شویم. خشمگین می‌شویم. ناامید می‌شویم و بسیار پیش می‌آید که بخواهیم این عواطف را به شکلی مناسب به دیگران بگوییم. گاهی هم لازم است این هیجانات را مهار کنیم و نشان ندهیم.

علاوه بر این، ارتباط موفق زمانی شکل می‌گیرد که احساسات و هیجانات طرف مقابل را درک کنیم.

بنابراین پیشنهاد ما این است که آشنایی با هوش هیجانی و انجام تمرین های تقویت هوش هیجانی را حتماً در برنامه تقویت مهارت های ارتباطی بگنجانید:

تعامل های پرتنش و گفتگوهای دشوار

ارتباط با دیگران لزوماً کاری ساده و پیش‌پاافتاده نیست. گاهی اوقات گفتگوها بسیار دشوار می‌شود. در حدی که ممکن است روزها به یک موضوع فکر کنید و در پی روشی باشید که حرفی را «با کمترین تنش و دردسر» و «به امید نتیجهٔ بهتر» به طرف مقابل بگویید.

گفتگوهای دیگری هم هستند که در این حد چالش‌برانگیز نیستند، اما اگر حواس‌مان نباشد و اصول و قواعد گفتگو را بلد نباشیم، ممکن است جرقه‌ای برای شکل‌گیری تنش باشند. حتماً خود شما هم این تجربه را داشته‌اید که یک جملهٔ ظاهراً معمولی که به کسی گفته‌اید یا از کسی شنیده‌اید، به ناراحتی‌ها و دل‌گیری‌هایی رسیده که مدت‌ها ادامه داشته است.

درس‌های زیر با هدف کاهش تنش در چنین گفتگوهایی – که ظرفیت بالقوهٔ ایجاد تنش و تعارض دارند – تألیف شده‌اند:

روش صحیح عذرخواهی

درباره انتقاد کردن

ضمناً در فروشگاه متمم هم یک دوره صوتی آموزش گفتگوهای دشوار (محمدرضا شعبانعلی) عرضه شده که می‌توانید آن را هم تهیه کرده و گوش دهید (فایل های صوتی فروشگاه متمم برخلاف رادیو متمم رایگان نیستند و باید آن‌ها را بخرید. اما صرفاً مطالعه درس‌ها هم برای یادگیری مهارت ارتباطی و موضوعات دیگر در متمم کافی است و اصلاً مجبور نیستید فایلهای صوتی را بخرید).

مهارت های ارتباط غیرکلامی

مهارت های ارتباطی را نمی‌توان صرفاً به ارتباطات کلامی محدود کرد. بسیاری از پیام‌هایی که ما ارسال و دریافت می‌کنیم، غیرکلامی هستند.

مشهورترین شاخه پیام های غیرکلامی، پیامهایی هستند که از طریق علائم چهره و زبان بدن ارسال می‌شوند. اما دامنه پیام های غیرکلامی به این موارد محدود نیست.

چیدمان اتاق کار و محل زندگی، قلمروهایی که برای خود تعیین می‌کنیم، وضعیت ظاهری (از پوشش تا زیورآلات و وسایلی که با خود همراه می‌کنیم)، عطری که استفاده می‌کنیم و ده‌ها عامل دیگر از این دست، می‌توانند یکی از شیوه های ارتباطی و ابزاری برای ارسال پیام های غیرکلامی باشند.

حتی کسی که ساعت مشخصی را برای دیدار شما تعیین می‌کند و عمداً دیر می‌آید، می‌خواهد پیامی غیرکلامی را به شما ارسال کند.

 ما در متمم درس‌های ارتباطات غیرکلامی را تا کنون در قالب دو مجموعهٔ مستقل تدوین و ارائه کرده‌ایم:

روانشناسی محیطی  ارتباطات غیرکلامی

لازم است این نکته را – که در چند درس دیگر متمم هم گفته‌ایم – یادآوری کنیم که مراقب باشید گرفتار جذابیت درس‌های ارتباط غیرکلامی، زبان بدن و روانشناسی محیطی نشوید. این مباحث مهم‌اند. اما به شرط آن‌ها در کنار ارتباط کلامی به آن‌ها توجه کنید. از آن‌جا که گاهی اوقات آموزش ارتباط غیرکلامی به سمت حرف‌های غیرعلمی و سرگرم‌کننده (که بیشتر به فال‌گیری شبیه‌اند) می‌رود، این نگرانی همیشه وجود دارد که توجه به مهارت های ارتباطی غیرکلامی بر یادگیری مهارت های ارتباطی کلامی سایه بیندازد.

مهارت های ارتباطی در محیط کار

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که فهرست کاملی از ابزارهای ارتباطی تهیه و تدوین کرده است.

اما به هر حال هر یک از ما با شنیدن ابزارهای ارتباطی، چند مثال را به خاطر می‌آوریم و طبیعتاً بسته به شرایط خود و نیازهایمان، احتمالاً تسلط بیشتر بر تعدادی از آنها را در اولویت قرار می‌دهیم.

برخی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی به شرح زیر هستند:

مهارت مدیریت جلسه

یکی از ابزارهای ارتباطی ما برای تصمیم گیری و تبادل نظر، برگزاری جلسه است.

معمولاً وقتی کلمه جلسه را می‌شنویم، جلسات سازمانی و گفتگوهای محیط کار در ذهن‌مان تداعی می‌شود. اما واقعیت این است که جلسه‌ها در زندگی روزانه ما هم نقش دارند و در وضعیت و کیفیت زندگی ما هم نقش دارند (از جلسه ساختمان تا جلسه خواستگاری و جلساتی که برای رفع کدورت میان دوستان و بستگان برگزار می‌شود).

پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های اداره جلسه آن‌قدر زیاد و مهم بود که ما تصمیم گرفتیم دوره مدیریت جلسه را هم در متمم تدوین کرده و به عنوان بخشی از دوره مهارت ارتباط موثر آموزش دهیم.

اگر هم فرصت نکردید تمام درس‌های مدیریت جلسه را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل یکی از درس‌ها را که در آن نکات مهم مدیریت جلسه را خلاصه و فهرست کرده‌ایم مرور کنید:

نکاتی در مدیریت جلسات

مهارت مذاکره

موضوع مهارت های برقراری ارتباط موثر با مهارت مذاکره گره خورده است. حتی اگر با بسیاری از کسانی که در پی تقویت مهارت های ارتباطی هستند صحبت کنید، متوجه می‌شوید که نیاز و دغدغهٔ آن‌ها بیشتر از این‌که «مهارت ارتباط با دیگران در تعاملات روزمره» باشد، آشنایی با اصول و فنون مذاکره است.

اغلب کتاب های مهارت ارتباطی و کتاب های مذاکره هم در بخشی از سرفصل های آموزشی خود مشترکند.

ما هم در دوره آموزشی مهارت های ارتباطی متمم درس‌های بسیاری را به مذاکره اختصاص داده‌ایم. اما برای این‌ که یافتن درس‌ها و عناوین برای شما راحت‌تر باشد، در یک فهرست جداگانه گنجانده‌ایم. کافی است به درس اول آموزش مذاکره (دکمهٔ زیر) مراجعه کنید و فهرست بقیهٔ درس‌ها را زیر آن ببینید:

اگر هم فرصت نکردید تمام درس‌های آموزش مذاکره را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم درس چند پیشنهاد برای مذاکره موفق را بخوانید:

اصول مذاکره موفق

مهارت ارائه

مهارت ارائه مطلب و سخنرانی از زیرمجموعه‌های مهم مهارتهای ارتباطی است که امروزه مهارتی ضروری در محیط کار محسوب می‌شود.

اگر مهارت ارتباطی را ترکیبی از «مهارت های ارسال پیام» و «مهارت های دریافت پیام» در نظر بگیریم، می‌توان گفت مهارت ارائه شامل همهٔ مهارتهایی است که نقش ارسال پیام در آن‌ها پررنگ‌تر از دریافت پیام است.

با این تعریف، مباحثی مانند فن بیان، سخنرانی و موضوعات وابسته به آن‌ها مانند تنظیم متن سخنرانی، ارتباط چشمی در سخنرانی را هم می‌توان زیرمجموعه مهارت ارائه در نظر گرفت.

به علت تعدد درس‌های مرتبط با مهارت ارائه، ما این درس‌ها را در قالب یک سری جداگانه فهرست کرده‌ایم تا مشاهده و بررسی آن‌ها ساده‌تر باشد:

لازم به تأکید است که هیچ‌کس در ارائه مطلب (چه در جلسات سازمانی و چه در سالن‌های سخنرانی و کنفرانس) از مهارت های ارتباطی دیگر مانند مهارت شنیدن و مهارت گفتگو بی‌نیاز نیست.

بنابراین پیشنهاد ما این است که در یادگیری مهارت ارائه شتاب‌زده نباشید و در کنار مطالب این حوزه، سایر درس‌های آموزش مهارت های ارتباطی را هم بخوانید و دنبال کنید.

مهارت گفتگوی تلفنی

نگاه بسیاری از ما گفتگوی تلفنی و کارکردهای آن طی دهه‌های اخیر تغییر کرده است.

در گذشته، تماس تلفنی به عنوان جایگزین دیدار رو-در-رو دیده می‌شد و در بررسی نقاط قوت و ضعف ارتباط تلفنی، معمولاً آن را با جلسه و دیدار حضوری مقایسه می‌کردند.

اما با گسترش پیامرسان‌ها و ابزارهای ارتباط دیجیتال، معیار سنجش و مقایسه تا حدی تغییر کرده است.

امروز معمولاً تماس صوتی را گزینه‌ای موازی پیامهای دیجیتال در نظر می‌گیرند و با آن مقایسه می‌کنند (بیشتر از این‌که بشنویم تلفن بهتر است یا دیدار حضوری، می‌شنویم که پیام بفرستم یا زنگ بزنم؟).

به هر حال، مستقل از این‌که ارتباط تلفنی را در کجای نقشهٔ دنیای ارتباط قرار دهیم و با چه چیزی مقایسه کنیم، هم‌چنان لازم است برای بهبود مهارت خود در استفاده از این ابزار تلاش کنیم.

استفاده از تماس تلفنی به محیط کار محدود نیست و ارتباط تلفنی را می‌توان در دستهٔ مهارت های ارتباطی عمومی گنجاند. اما از آن‌جا که در اغلب درس‌های آموزش ارتباط تلفنی در متمم به موضوع مذاکره و فروش و سایر ارتباطات سازمانی پرداخته‌ایم، ما مهارت گفتگوی تلفنی را در دستهٔ‌ مهارت های ارتباطی محیط کار گنجاندیم:

اگر نمی‌خواهید یا فرصت ندارید همهٔ درس های مربوط به ارتباط تلفنی را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل درس نکاتی برای صحبت تلفنی حرفه ای با مشتری را با دقت بخوانید.

هم‌چنین می‌توانید مجموعه فایل های صوتی مذاکره تلفنی را – که رایگان نیز هست – دانلود کرده و گوش دهید:

مهارت اسلایدسازی

دو یا سه دهه پیش، مهارت اسلایدسازی را بیشتر مختص دانشجویان و محیط‌های دانشگاهی می‌دانستند. هنوز هم برخی مدیران و سازمان‌ها استفاده از اسلاید را پیشنهاد نمی‌کنند. مثلاً می‌دانیم جف بزوس بنیان‌گذار شرکت آمازون به این معروف است که استفاده از اسلاید در جلسات را دوست ندارد (کتاب فروشگاهی برای همه چیز).

اما از این موارد استثنا که بگذریم، امروزه اسلایدسازی به یکی از اجزای ضروری در برقراری ارتباط موثر تبدیل شده و به سختی می‌توانید یک جلسه سازمانی حرفه‌ای بیابید که در آن به هیچ شکلی از اسلاید استفاده نشده باشد. با این فرض، کارجویان و به‌ویژه نسل جوان، اگر بتوانند ادعا کنند که در اسلایدسازی از مهارتی ویژه (فراتر از متوسط هم‌نسل‌های خود) برخوردارند، این توانمندی می‌تواند هنگام نوشتن رزومه به عنوان یک نقطه قوت به کمک‌شان بیاید.

این نکتهٔ مهم را هم به خاطر داشته باشید که کاربرد اسلایدسازی صرفاً به استفاده از پاورپوینت برای جلسه و سخنرانی محدود نیست. آشنایی با زیر و بم‌ها و ظرافت‌های اسلایدسازی در تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی هم بسیار مفید است. هر یک فریم عکس یا عکس‌نوشته در اینستاگرام یا هر بنر گرافیکی در تلگرام را می‌توان مصداق یک اسلاید دانست و تقریباً همهٔ اصول اسلایدسازی در این‌جا هم به کار می‌آیند.

لازم است تأکید کنیم که درس‌های آموزش اسلایدسازی در متمم حول موضوع طراحی اسلاید تدوین شده‌اند و نه جزئیات عملیاتی استفاده از پاورپوینت (که مثلاً این دکمه را بزنید یا به آن منو بروید).

مهارت گزارش نویسی

نمی‌توان از مهارت ارتباط موثر حرف زد و از گزارش نویسی حرف نزد. بسیاری از ارتباطات ما در قالب تنظیم و ارائه گزارش شکل می‌گیرند. حتی اگر قرار باشد جلسه و گفتگویی حول یک موضوع برگزار شود، در بسیاری از موارد باید ابتدا گزارشی تنظیم کرده و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهیم.

گزارش روزانه و هفتگی و ماهانه، رزومه، توصیه نامه، طرح تجاری، پروپوزال پروژه دانشگاهی، پروپوزال‌های دریافت پروژه (در کارهای پیمانکاری و فریلنسری، مشاوره مدیریت و …)، گزارش پیشرفت پروژه و صورتجلسه تنها نمونه‌هایی از گزارش های رایج در فضای کسب و کار هستند.

به علت همین کاربرد گسترده است که باید حتماً بخشی از سرفصل مهارت های ارتباطی به گزارش نویسی اختصاص داده شود. ما در درس گزارش نویسی به مباحثی مانند ساختار گزارش، انواع گزارش، خلاصه مدیریتی، گردآوری اطلاعات و موضوعات دیگری از این دست پرداخته‌ایم.

مهارت نامه نگاری

نامه نگاری صرفاً به مکاتبات اداری محدود نیست. اگر نامه را به شکل بازتر تعریف کنیم و وسیله‌ای برای ارسال پیام‌های غیرشفاهی بدانیم، همهٔ ما همچنان مانند قبل نیازمند بهبود مهارت نامه نگاری هستیم.

مهم‌ترین وجه تمایز نامه با دیگر ابزارهای ارتباطی، ناهمزمان بودن آن است. به این معنا که ما مجموعه‌ای از حرف‌ها، نظرات، خواسته‌ها و انتظارات را در قالب پیام مکتوب (فیزیکی یا دیجیتال) برای طرف مقابل ارسال می‌کنیم، اما این امکان وجود ندارد که در میانهٔ حرف‌ها و گفته‌های خود از او بازخورد بگیریم (به نامه استعفا، به نامهٔ گلایهٔ میان همسران و نامه‌های دیگر از این دست فکر کنید. شکایت دوم و سوم و چهارم و … در شرایطی در متن نامه می‌آید که فرد هنوز پاسخ طرف مقابل به گله و شکایت اول را نمی‌داند).

به همین علت نامه نگاری ظرافت‌ها و دقت خاص خود را می‌طلبد و نمی‌توان تمام دشواری نامه نگاری را به مواردی مانند تفاوت «عطف به» و «بازگشت به» و یا به کار بردن «هامش» به جای «پاراف» محدود کرد.

ما فعلاً در این بحث در متمم در ابتدای راه هستیم و صرفاً درس روش نوشتن نامه اداری را ارائه کرده‌ایم:

نامه نگاری اداری

البته مجموعه درس‌های تسلط کلامی، هوش کلامی و ظرافت های کلامی هم به این مهارت مربوطند و مکمل آن محسوب می‌شوند.

مهارت های ارتباطی در بستر دیجیتال

یکی از روش های بررسی انواع شیوه های ارتباطی این است که آن‌ها را بر اساس بسترشان تقسیم‌بندی کنیم:

  • ارتباط دیجیتال (ایمیل، شبکه های اجتماعی دیجیتال، وب و …)
  • ارتباط غیردیجیتال (دیدار رو در رو، جلسه، تماس تلفنی و …)

البته تا یک یا دو دههٔ قبل، این نوع تقسیم بندی شیوه های ارتباطی را کمتر در کتاب های دانشگاهی مدیریت ارتباطات مشاهده می‌کردید. کتاب های مهارت ارتباطی، چه دانشگاهی و چه عمومی، معمولاً ترجیح می‌دادند مهارت های ارتباطی را به دو دستهٔ ارتباط کلامی و غیرکلامی تقسیم کنند. اما امروزه سهم ارتباطات دیجیتال در زندگی و تعاملات ما آن‌قدر زیاد شده که این نوع تقسیم‌بندی قابل‌درک باشد.

ما در ارتباط سنتی هم ضعیف هستیم، چه برسد به ارتباط دیجیتال

با وجودی که ما انسان‌ها هزاران سال است به ابزارهای ارتباط کلامی و غیرکلامی مجهز هستیم، هنوز در استفاده از این ابزارها ضعف داریم و نمی‌توانیم از ظرفیت این ابزارها به بهترین شکل استفاده کنیم. کم نیستند کسانی که ضعف در مهارت گفتگو را یکی از مهم‌ترین ضعف های مهارتی خود می‌دانند.

حالا تصور کنید که وقتی هنوز در به‌کارگیری ابزاری که هزاران سال در اختیارمان بوده ضعف داریم، ابزارهای دیجیتال چقدر می‌توانند – در کنار فواید انکارناپذیرشان – منشاء مشکل‌ و دردسر باشند. به‌ویژه وقتی اظهارنظر برخی صاحب‌نظران را به خاطر می‌آوریم که می‌گویند: انسان هنوز از درک و شناخت کامل برخی از این ابزارهای خودساخته عاجز است (مثلاً اریک اشمیت در کتاب The New Digital Age درباره اینترنت چنین دیدگاهی دارد).

شرایط، نیازها، فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و محدودیت‌های ارتباط دیجیتال، تفاوت زیادی با شکل سنتی ارتباط (ارتباط فیزیکی شفاهی یا مکتوب) دارد و به همین علت لازم است در فضایی تخصصی و مستقل به آن پرداخته شود.

درس‌هایی که در متمم مستقیماً به ارتباط دیجیتال مربوط هستند (اگر درس‌هایی مثل بازاریابی محتوا و تولید محتوا و استراتژی محتوا را در نظر نگیریم) معدودند. اما به تدریج بیشتر خواهند شد:

چرا خویشتن‌داری‌مان در فضای دیجیتال کمتر است؟

چند اصل برای بهبود کیفیت ارتباط ناهمزمان

علاوه بر درس‌های فوق، ما چند درس را هم به ارتباط ایمیلی اختصاص داده‌ایم. ایمیل ابزار پراستفاده‌ای است که حتی قبل از اختراع اینترنت هم وجود داشته است و هم‌چنان هم رواج دارد.

استفاده از ایمیل در سال‌های اخیر روند کاهنده‌ای را تجربه می‌کرد. اما با ترویج استفاده از موبایل، آمارها نشان می‌دهند که استفاده از ایمیل دوباره رو به افزایش گذاشته است. وقتی از ایمیل به عنوان ابزار ارتباطی صحبت می‌کنیم، باید تقسیم‌بندی زیر را مد نظر داشته باشیم:

  • ایمیل به عنوان ابزار ارتباط یک فرد با فرد دیگر (One-to-One Communication)
  • ایمیل به عنوان ابزار ارتباط یک فرد یا سازمان با یک جمع گسترده (One-to-Many Communication)

درس اخلاق ارسال و دریافت ایمیل بیشتر به موضوع اول (ارتباط یک به یک) اختصاص دارد. اما البته اگر بخواهید با بحث‌های مربوط به ایمیل کامل‌تر آشنا شوید (خصوصاً در قالب ابزار ارتباط فرد با جمع)، بهتر است مجموعه درس‌های ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید (البته در این حالت کمی از فضای مهارت های ارتباطی دور شده و به دیجیتال مارکتینگ نزدیک خواهید شد).

منابع دوره مهارت های ارتباطی

همان‌طور که می‌دانید ما در همهٔ درس‌های متمم، هر جا از کتاب یا مقاله‌ای استفاده کرده باشیم، حتماً به آن منبع اشاره می‌کنیم. روش‌مان هم این است که معمولاً لینکی به صفحه معرفی آن منبع را با علامت (+) در انتهای همان جمله یا پاراگراف قرار می‌دهیم.

اما جدا از این منابع، معمولاً اگر از یک کتاب یا مقاله چند بار در بحث‌های مختلف استفاده کرده باشیم، آن را جداگانه در صفحهٔ نقشه راه یادگیری (مثل همین صفحه) فهرست می‌کنیم. کتاب های زیر در این دسته قرار می‌گیرند:

 ارتباط بدون خشونت (زبان زندگی)، مارشال روزنبرگ

کتاب تسهیلگری راجر شوارتز

 گفتگوهای سرنوشت ساز

کتاب قوانین کاریزما

کتاب هوش هیجانی، دنیل گلمن

کتاب مهرطلبی، هریت بریکر

کتاب های زیر هم درباره مهارت ارتباطی و مهارت های رفتاری هستند و در متمم معرفی و بررسی شده‌اند. اما چون جزو منابع و مآخذ دوره مهارت های ارتباطی نبو‌ده‌اند، آن‌ها را جداگانه فهرست کرده‌ایم:

کتاب قدرت سکوت، سوزان کین

 هفت چالش ارتباط (دنیس ریورز)

کتاب صراحت تمام عیار، کیم اسکات

محدودیت در دسترسی کامل به دوره مهارت های ارتباطی

دسترسی کامل به این درس و ۴۴ درس دیگر دربارهٔ مهارت های ارتباطی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۰۲۴۷ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۷۹۶۱ تمرین در درس‌های مرتبط با مهارت ارتباط موثر ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۴۴ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  روانشناسی پول | مذاکره | تصمیم گیری | مدیریت جلسه

  خودشناسی | شخصیت شناسی | تحلیل رفتار متقابل

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | توسعه فردی | یادگیری

  استعدادیابی | هوش هیجانی | عزت نفس | برندسازی شخصی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمدرضا لیراوی ، عباس علیپور ، زهره اکبری ، خدائی ، رعنا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴۲ نظر برای مهارت های ارتباطی | دوره آموزش ارتباط موثر

  1. رادین فرخی گفت: (عضو ویژه)

    درس اول هر مبحث متمم یکی از جذاب و کاربردی‌ترین دروس برای من است.
    اغلب پس از خواندن آن، چند سرفصل جدید پیدا میشود که احساس میکنم نیاز به یادگیری آن‌‌ها دارم در نتیجه به لیست متمم خوانی خود اضافه میکنم.
    همچنین تا به حال چندبار پیش آمده است که پس از خواندن درس اول متوجه شده‌ام نیاز فعلی من به سرفصل دیگری مرتبط‌تر است و یا این مطلب پیش نیازهایی دارد که من به آن‌ها مسلط نیستم درنتیجه به سراغ مطالعه آن مباحث میروم.

  2. مرضيه رفعتي گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۳ درس)

    ۱- ارتباطات و به کارگیری مهارتهای ارتباطی ترکیبی است از علم و هنر و سپاسگزارم که چنین سرفصل ها و زیر مجموعه های غنی و گسترده ای در متمم آموزش داده میشه.

    ۲- «حالا تصور کنید که وقتی هنوز در به‌کارگیری ابزاری که هزاران سال در اختیارمان بوده ضعف داریم، ابزارهای دیجیتال چقدر می‌توانند – در کنار فواید انکارناپذیرشان – منشاء مشکل‌ و دردسر باشند».

     این جملۀ درس بسیار قابل تعمقه و به نظرم یکی از مباحث مهم چالش برانگیز پژوهش های ارتباطات در آینده نزدیک خواهد بود، به ویژه زمانی که از لحاظ روانشناختی انسان به اون مرحله ای برسه که نتونه زندگی بدون ابزارهای ارتباطی دیجیتال رو متصور بشه (موضوعی مثل اندیشیدن با ابزار دیجیتال) و تصویری کاملاً غیرواقعی  از جهان در ذهن اون جای بگیره.

  3. قبل از شروع دوره میخواستم بیان کنم که بسیار هیجان زده ام که قراره اولین تجربه ام رو داخل متمم شروع کنم مطمئنا فراز و نشیبی هایی در مسیر یادگیری من وجود خواهد داشت اما امیدوارم با سربلندی از آن خارج شم نکته ای که بخوام بهش اشاره کنم از چیزی که یادگرفتم بنظرم دسته بندی زیبایی که متمم برای شروع این مبحث ارائه داده که باعث شد متوجه بشم مهارت ارتباطی گسترده تر از چیزی که من فکر می کردم و به زمان و ممارست کافی نیاز داره برای بهتر شدن در این مهارت.

  4. سلام
    مانند سایر دوره های متمم، که پس از پایان دوره(یا میانه های آن) فرد متوجه تغییرات گسترده و زیربنایی خود و تأثیرات مثبت آن در زندگی و رشد فردی خود نمی شود، امیدوارم این دوره نیز بتواند مرا از مشکلات ارتباطی زیادم برهاند و موجب رشد شخصی و افزایش عزت نفس من شود.

  5. بنظر من مهارت ارتباطی مهمترین مهارت در زندگی فرد است. کسی که چنین مهارتی دارد معمولا در کسب موفقیت و رضایت از زندگی هم مسیر هموارتری دارد. ما بسیار افراد به ظاهر موفق داریم که بخاطر مهارت ارتباطی پایین بسیار از زندگی خود ناراضی هستند و احساس خوشبختی ندارند .

  6. مهدی گفت:

    ضرورت واهمیت کسب مهارت ارتباطی بقدری زیاده که شاید بشه اون رو با تنفس مقایسه کرد . همونطور که بدون نفس کشیدن در هوای سالم نمیشه زندگی کرد یا زندگی، همراه با مرارت و بیماری میشه؛ بدون ارتباط سالم و موثر هم نمیشه در اجتماع زندگی سالمی داشت . 

    ای کاش همه انسان ها به اهمیت اون از همون ابتدای تولد پی می بردن . 

    با توجه به اهمیت مهارت گفتگو امیدوارم هر چه زودتر درس مهارت گفتگو هم توسط مدیران عزیز متمم تدوین و در اختیار دوستان متممی قرار بگیره

  7. ایمان فریدون پور گفت: (عضو ویژه)

    با ارتباط موثر میتونیم تا حد زیاذی هم خودمون رو از ناکامی و مشکلات اجتماعی نجات بدیم و هم در موفقیت و جذب دیگران اثرگذار باشیم. واقعا مشتاقم که یاد بگیرم. 

  8. مهدی خدابین گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۱ درس)

    می‌توانم ارتباط را از دو منظر ببینم، یکی از نظر سیستم و دیگری از نظر مطلوب‌هایِ روانیِ فردی.

    سیستم مجموعه‌ای از دو یا چند جزء است که به نوعی با یکدیگر در ارتباط هستند.

    با تامل در تعریفی که از سیستم در متمم ارائه شده، ارتباطِ بین اجزا، عاملی است که یک مجموعه را از یک سیستم، تفکیک می‌کند.حتی اگر اجزای سیستم را ثابت فرض کنیم و بپذیریم که با برقراری ارتباط تغییر نمی‌کنند،  تنها عامل موثر در کیفیتِ عملکرد سیستم، ارتباطِ اجزای سیستم با یکدیگر و ارتباط سیستم با محیط بیرون از مرزهای خود، خواهد بود. حال آنکه اجزای سیستم، بخصوص سیستم‌هایی که موجوداتِ زنده از اجزای آن هستند، با هر ارتباط، یا در هر ارتباط قدری تغییر می‌کنند.

    اگر سیستم را خودمان (فرد) در نظر بگیریم، کیفیتِ ارتباط خودمان با خودمان و کیفیتِ ارتباط خودمان با دیگران، در میزان رضایتِ‌مان از خودمان و زندگی تاثیر زیادی دارد. اگر سیستم را خانواده در نظر بگیریم یا اگر سیستم را تیم یا سازمان در نظر بگیریم، میزانِ رضایت یا کیفیتِ موفقیتِ سیستم باز هم به ارتباطِ اجزای سیستم با یکدیگر و ارتباطِ آن‌ها با محیط بیرونی وابسته است. ما به عنوان عضوی از سیستم، نیاز داریم تا کیفیت و کمیتِ ارتباطِ خود با سایر اجزا یا اعضا را بهبود دهیم. 

    به نظرم اضافه و کم کردنِ اجزای سیستم یا تغییر اجزای سیستم، با هدفِ تغییر رفتار سیستم، کاری سخت و شاید در بیشتر موارد نشدنی باشد، ولی تغییر در کیفیتِ ارتباطِ اجزای سیستم با یکدیگر کاری شدنی است و سختی کمی دارد.

    اگر به ارتباط از منظر مطلوب‌هایِ روانی فردی نگاه کنیم، در ارتباط است که احساسِ آرامش یا تنش، شادی یا غم، شرم یا جذابیت و دیگر احساسات و هیجانات را تجربه می‌کنیم. 

  9. در دنیای امروز اگر برای کسی به لحاظ مالی منفعتی داشته باشی سراغت می آیند چه ارتباط کلامی چه زیان بدن و هر نوع ارتباطی را اگر منفعت مالی برایش داشته باشد از من نوعی ببیند مورد پسندش قرار می گیرد یا افرادی هستند که فقط اگر ازشون تعریف و تمجید بکنی با آدم ارتباط می گیرند ولی به شرطی که همیشه تعریفشون را بکنی .کمتر افرادی هستند که سعی در یادگیری ارتباط مهارت  ارتباطی  را دارند و حوصله اصولی رفتار کردن را ندارند و فقط به فکر منافع خودشان هستند و که زمان را بگذرانند در صورتی که اگر این مهارتها را بیاموزیم کمتر اختلاف به وجود می آید و هیچ شخصی احساس تنهایی نمی کند 

  10. مهدی دهقان گفت: (عضو ویژه)

    وقتی به محیط و فضاهای کاری، درسی و حتی عمومی که با آن در ارتباط هستم نگاه عمیق‌تری می‌کنم متوجه اهمیت و ضرورت ارتباط و مهارت ارتباطی آدم‌ها در برخوردشون با یکدیگر میشم.

    تجربه کردم که ارتباط به آدم‌ها چقدر میتونه خیلی وقت‌ها یادگیری‌مون رو افزایش و عمیق‌تر کنه. تجربه‌ها و درس‌هایی که هیچ‌جای دیگه نمیشه اون‌ها رو بدست آورد. باعث میشه از لحاظ شغلی درآمد و جایگاه بهتری داشته باشیم، در خانواده مشکلات کمتری پدید بیاد، با دوستانمون حس بهتری بگیریم و داشته باشیم و دوستان زیادی در زمینه‌های مختلفی داشته باشیم و … .

    به نظرم ما انسان‌ها نیاز داریم که با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم؛ حرف بزنیم، گوش بدیم، بحث کنیم و مهم انگاشته بشیم در همه‌ی این‌ها و این جز با مهارت ارتباطی درست بدست نمیاد.

    مهارتی که در حوزه‌های مختلف میتونیم بکار بگیریم تا مشکلات‌مون کمتر و کمتر و حس تعامل و همکاری و ارتباط بیشتر و بهتره بشه.

    واقعا حس لذت بخشیه یادگیری در اثر ارتباط و آموزش در اثر ارتباط. 

  11. مرتضی گفت: (عضو ویژه)

    نمی شه گفت که قطعا تقصیر جامعه، ژن منتقل شده از اجدادمون ، پدر و مادر یا خودمونه که مهارت های ارتباطی مون ضعیفه، شاید ترکیبی از این ها باشه.

    ولی تجربه من اینکه، جدا از پرداختن به علت (به اینصورت که چرا باید اینطوری می شد و اینطوری می کردم یا می کردن) خودمون می تونیم این مهارت هارو تقویت کنیم.

    ممکنه یه نفر با سرعت ۲ ایکس بتونه جلو بره و یک نفر دیگه ۵ ایکس ولی همه ی ما می تونیم.

     

     

  12. مسرور صالحی گفت: (عضو ویژه)

    سلام

    خیلی دیر متوجه شدم که مهارت ارتباطی امری مهم و ضروری است، زمانی بود که در برخی موضوعات به بن بست رسیده بودم و در تلاش برای حل آنها خیلی وقتها به بیراهه میرفتم، در دو سال گذشته متوجه شدم که ضعف در این مهارت، چقدر رشد شخصی را با تاخیر مواجه کرده است و تا چه اندازه میتواند باعث اصطکاک و صرف انرژی زیادی شود

    در این دو سال اخیر با آدم هایی مواجه شدم که مهارت ارتباطی قوی آنها باعث رشد درآمد، آرامش، تعامل و … در زندگی آنها شده بود…

    بری شوارتز در کتاب Paradox of choice می گوید که یکی از ابزارهای رسیدن به آرامش، داشتن روابط صمیمی و عمیق با دوستان، خانواده و… است و شاید بدون مهارت ارتباطی قوی نتوان به این مهم دست یافت..

  13. مینا محمدی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۱ درس)

    مهارت ارتباطی، مهارت مهمی است که من در چند سال گذشته نادیده گرفتم و متاسفانه در آن خیلی ضعیف هستم. به همین دلیل هم ترسی از روبرو شدن با آن دارم، مهارت ارتباطی پیچیده‌تر از چیزی که من همیشه تصور می‌کردم بوده. به‌طور کلی من همیشه آدم ساده‌ای بودم و حرفم رو شفاف می‌زدم اما آدم‌ها به‌دلیل اینکه به قول حمیدرضا صدر همیشه در حال دیکد کردن هستن، حرف صریح من رو هم دیکد میکردن و برداشت‌های ذهنی غلطی به‌وجود می‌اومد. من از این کد شدن و دیکد شدن توی ارتباطات بیزارم و خیلی در برابرش مقاومت کردم. به‌خصوص توی ارتباطات با افراد نزدیک، دوستان و اقوام و در رابطه عاطفی، اما متاسفانه همه جا وجود دارد و راه گریزی ازش نیست. من اعتقاد دارم صمیمیت از سیاست نمیاد و من همیشه سعی کردم توی کلامم پیچیدگی ایجاد نکنم و ابزار زبان رو برای انتقال پیام به ساده‌ترین شکل ممکن به‌کار بگیرم، اما در نگاه دیگران این درست نیست. این سادگی در ارتباط برای من مشکل ایجاد کرد و الان من فکر میکنم باید هنر ارتباط اثربخش رو یاد بگیرم.

  14. علیرضا گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۲ درس)

    یاد جمله ای ازروانشناس بزرگ اروین یالوم افتادم
    <<انسان ها ازرابطه به وجود می آیند،دررابطه رشد می کنند،دررابطه آسیب می بینند ودررابطه ترمیم می شوند.همه چیز به رابطه ها مربوط است>>
    همه هستی وجهان وخلقتی که در آن بسر می بریم هم وابسته به ارتباطات است
    صدها هزار کهکشان درابر خوشه های کیهانی،بیش از میلیاردها کهکشان در صفحه کیهانی،جهان های چندگانه،جهان های موازی وهرکدام با قوانین طبیعی مختص خود اما درکنار هم وموثر بر عملکرد همدیگر  وزمینی که بیش از چهارمیلیاردسال است به دور خورشید در کهکشان راه شیری می چرخد همه وهمه وابسته به ارتباطی است که بایکدیگر یافته اند.
    تصاویر تلسکوپ هابل وجیمز وب نشان می دهد همانگونه که فاصله گرفتن ماه اززمین بر سرعت چرخش زمین اثر می گذارد وحرکت ماه هم به جزرو مد دریا می انجامد ،کیهان هم با ارتباط به وجودآمده است ومعنا یافته .
    هنگامی که ارتباط میان سیارات وکهکشان ها ازمیان برداشته شود جهان نیز نابود می گرددواین اهمیت ارتباط وپاسخ به پرسشی بزرگ است که قطعه گمشده پازل زندگی ما چیست؟
    آری هیچ چیز به تنهایی اهمیت نداردوهرچیزی درارتباط با دیگری معنا می یابد .ما بدون هم هیچیم وبا هم بودن تمام دارایی ماست

  15. در ابتدا که وارد این دسته از مهارت ها در متمم شدم انتظار داشتم که مطالب جذاب مثل متقاعد سازی زبان بدن و…. را ببینم اما وقتی عناوین درس رو مطالعه کردم فهمیدم که در اینجا اثر بخشی قربانی جذابیت نمی شود اما یک مشکلی که با مهارت ارتباطی دارم این است که بیشتر به جنبه های کسب و کاری توجه شده و چندان به مهارت ارتباط در زندگی روزمره اشاره ایی نشده است؟! 

  16. یعقوب دلیجه گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۴ درس)

    اخیرا تمرکز زیادی بر روی استراتژی، تفکر استراتژیک و استراتژی کسب و کار داشته‌ام و در حال یادگیری آرام در این حوزه هستم. همچنین در یک پروژه برنامه ریزی استراتژیک به عنوان کارآموز فعالیت می‌کنم. 

    در مراحل مختلف این پروژه دریافتم که به مهارت‌های ارتباط سازمانی، نیاز عمیقی دارم. علاوه بر آن فهمیدم که در این زمینه ضعف دارم. به همین دلیل در کنار برخی از درس‌های دوره mba متمم، برای مطالعه درس‌های مهارت ارتباطی، مدیریت تعارض و هوش هیجانی بودجه ریزی زمانی کرده‌ام. 

    قطعا در مرحله تحلیل و استخراج ارزش‌ها، بیانیه ماموریت و چشم انداز، مرحله تدوین استراتژی، جاری سازی، تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد و کنترل استراتژی و حتی اقدامات اصلاحی، مهارت‌های ارتباطی می‌تواند کیفیت اجرای پروژه را به شدت بالا ببرد. 

    به همین دلیل می‌توانم مهارت‌های ارتباطی را یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک برنامه ریز استراتژیک بدانم. 

    پس مصمم هستم برای غنای عرچه بیشتر مسیر شغلی‌ام در زمینه استراتژی کسب و کار، به این سلسله دروس بپردازم. 

     

    روبه رشد باشید؛ پایدار و مستمر 

    یعقوب دلیجه