Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


دوره مدیریت جلسه | آموزش برگزاری جلسات موثر


دوره مدیریت جلسه

مدیریت جلسه و برگزاری یک جلسه موثر از جمله مهارتهای کلیدی است که بسیاری از مهارتهای دیگر به آن وابسته‌اند.

مدیران تقریباً هر روز جلسه دارند. مذاکره – به‌ویژه در محیط سازمان – با مدیریت جلسه گره خورده است. مشاوران مدیریت بخش بزرگی از زندگی کاری خود را در جلسه می‌گذرانند. کوچینگ و منتورینگ معمولاً در قالب برگزاری جلسات دوره‌ای انجام می‌شود. حتی سرنوشت بسیاری از پروژه‌های عملیاتی  هم بر خلاف انتظار ما، نه در میدان اجرا، که در جلسات رقم می‌خورد.

به همین علت طبیعی است کسانی که به توسعه فردی فکر می‌کنند، مهارت برگزاری جلسه را هم به عنوان یکی از مهارت های نرم جدی بگیرند و در بخشی از برنامه توسعه فردی خود بگنجانند.

ما تا کنون درس‌های پراکنده‌ای را در زمینهٔ جلسه و برگزاری جلسه در متمم منتشر کرده‌ایم. اما با توجه به اهمیت این مهارت، چند درس دیگر هم دربارهٔ مدیریت جلسه تدوین کردیم که طی سه هفتهٔ آتی به تدریج منتشر می‌کنیم و همهٔ آن‌ها را در یک مجموعه می‌گنجانیم.

ضمناً مانند درس‌های کوچینگ، مشاوره مدیریت، کاریزما و حمایت اجتماعی، در این‌جا هم یک تمرین سادهٔ ورود به بحث داریم که کمک می‌کند دوستانی که می‌خواهند درس‌های مدیریت جلسه را بخوانند، با تجربیات یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

دسترسی به برخی از درس‌های آتی دوره مدیریت جلسه صرفاً برای عزیزانی فراهم خواهد بود که پاسخ تمرین ورود به بحث را زیر همین مطلب ثبت می‌کنند.

مخاطبان دوره مدیریت جلسه

مخاطبان اصلی ما همهٔ‌ کسانی هستند که بخشی از زندگی‌شان به شرکت در جلسات می‌گذرد و میل دارند حضورشان در جلسات اثربخش‌تر باشد. با این توصیف، مدیران و کارشناسان سازمان‌ها و نیز کسانی که در زمینهٔ مذاکره، تدریس، کوچینگ، منتورینگ و مشاوره مدیریت فعالیت می‌کنند، از جمله مخاطبان هدف این دوره محسوب می‌شوند.

فریلنسرها هم گروه دیگری هستند که به مهارت اداره جلسه نیاز دارند. این مهارت هنگام گفتگوی اولیه با کارفرما برای تعریف پروژه و تعیین حدود آن، هنگام ارائه گزارشهای دوره‌ای و در زمان گفتگوهای نهایی تحویل پروژه بسیار ضروری است.

اما مخاطبان مهارت مدیریت جلسه صرفاً به گروه‌های پیش‌گفته محدود نیست:

◼️ قرار نیست حتماً در فضای کسب و کار فعال باشید تا مهارت مدیریت جلسه به کارتان بیاید. هر شکل از فعالیت سازمان‌یافته، از انجمن اولیا و مربیان در مدارس تا سازمانهای مردم‌نهاد و از برگزارکنندگان دوره های آموزشی تا افراد فعال در جلسه ساختمان به مهارت اداره موثر جلسات نیاز دارند.

◼️ لازم نیست حتماً اداره و رهبری جلسه بر عهدهٔ شما باشد. اگر صرفاً عضوی از جلسه هستید و می‌خواهید حضورتان مفیدتر و اثربخش‌تر باشد، پیشنهاد می‌کنیم درس‌های مدیریت جلسه را با دقت دنبال کنید.

تمرین ورود به بحث

یکی از جلساتی را که در آن حضور داشته و آن را ناموفق می‌دانید در ذهن خود مرور کنید. مهم‌ترین علت موفق نبودن آن جلسه را چه می‌دانید؟

این جلسه می‌تواند جلسه محیط کار، جلسه ساختمان، جلسه حل مشکلی در خانواده یا فامیل یا هر جلسه دیگری باشد.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت جلسه به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت جلسه
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۹ نظر برای دوره مدیریت جلسه | آموزش برگزاری جلسات موثر

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    در ساختمان ما جلساتی که بین ساکنین برگزار می‌شه از ناموفق‌ترین جلساتی هست که تا به حال دیده‌ام.

    البته کارکرد خودش رو داره و به همین علت همیشه برگزار می‌شه (کارکردش اینه که هر کی گلایه و نق و اعتراض جمع شده داره و می‌خواد توی سر یکی دیگه بزنه، منتظر می‌مونه در جلسه این کار رو در حضور بقیه انجام میده که بیشتر خالی بشه. حتی اگر دو تا همسایه با هم مشکل دارن، در حالت عادی با هم کنار میان تا جلسه پیش بیاد و اونجا به هم حمله کنن).


    علل متعددی برای ناموفق بودن این جلسه‌ها وجود داره. اما یکی از مهم‌ترین علت‌ها لابی کردن بیرون از جلسه است. یعنی ساکنین از قبل در گروه‌های مختلف دربارهٔ‌ موضوعات مختلف با هم هماهنگ می‌کنن و تلاش‌شون در جلسه اینه که به نقطهٔ مطلوب‌شون برسن.

    بنابراین عملاً تصمیم‌ها قبل از جلسه گرفته شده و کسی دنبال بهترین راه‌حل نیست. بلکه دنبال تحمیل راه‌حل خودشه. 

    من لابی کردن در سیاست رو می‌فهمم. در هیچ مجلسی در هیچ‌جای جهان نماینده‌ها دور هم جمع نمی‌شن که روش‌های بهبود کیفیت زندگی ملت رو «کشف» کنن. مجلس محل تجمع فشار گروه‌های ذی‌نفع سیاسی، اقتصادی و نظامیه که تا با چانه‌زنی نهایتاً منافع احزاب و گروه‌های پشتیبان‌شون رو تامین کنن. پس طبیعیه که وقتی قصد ما «حل مسئله» نیست،‌ از لابی استفاده کنیم تا قدرت تحمیل خودمون به طرف مقابل در جلسه بیشتر بشه.

    اما فکر می‌کنم اگر در جلسات غیر سیاسی (چه سازمان و چه ساختمان) از ابزار لابی استفاده نشه بهتره.

    اگر افرادی که بیرون جلسه با هم اطلاعاتشون رو رد و بدل می‌کنن، این تبادل رو داخل جلسه انجام بدن، احتمال این‌که شرایط بهتر درک بشه و نتیجهٔ بهتری گرفته بشه بیشتره.

    حتی اگر وقت جلسه کمه، می‌شه در گروه‌های تلگرامی و واتس‌اپی اطلاعات رد و بدل بشه و پیام‌ها ثبت بشه که وقتی همه در جلسه حاضر میشن، تصویر ذهنی‌شون به هم نزدیک‌تر باشه.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .