Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تعریف آسیب پذیری چیست؟ آیا باید بکوشیم آسیب ناپذیر باشیم؟


تعریف آسیب پذیری چیست

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقتی یکی از شخصی‌ترین عکس‌های خود را برای دوست صمیمی‌تان می‌فرستید، ممکن است او آن عکس را برای افراد دیگری هم ارسال کند؟

آیا وقتی اطلاعات مالی شرکت‌تان را در اختیار یک مشاور قرار می‌دهید، به این فکر می‌کنید که ممکن است این اطلاعات را جای دیگری افشا کند؟

وقتی ضعف‌های خود را به شریک عاطفی خود می‌گویید، نگران نیستید که روزی از این ضعف‌ها سوء استفاده کند یا آن‌ها را مانند یک چکش بر سر خودتان بکوبد؟

پیش کدام‌یک از دوستان‌تان می‌توانید به سادگی گریه کنید (بدون این‌که ذره‌ای نگران عواقبش باشید)؟

همه‌ی این سوال‌ها،‌ با وجود تفاوت ظاهری‌شان،‌ یک واژه را در ذهن ما تداعی می‌کنند: اعتماد. وقتی به کسی اعتماد می‌کنیم، الگوی رفتاری ما در برابر او به کلی با دیگران متفاوت می‌شود.

برنه براون، کسی که کتاب‌های متعددی در زمینه‌ی مهارت ارتباطی و ارتباطات انسانی نوشته، بر این باور است که اعتماد با یک مفهوم دیگر نزدیک و خویشاوند است: آسیب پذیری.

تعریف آسیب پذیری چیست

تعریف آسیب پذیری چیست؟ ارتباط آن با اعتماد چگونه است؟

آسیب پذیری یا Vulnerability برای بسیاری از ما بار معنایی منفی دارد. به نظر می‌رسد کسی دوست ندارد آسیب‌پذیر باشد. محکم‌بودن و شکست‌ناپذیر بودن جذاب‌تر و ارزشمندتر به نظر می‌رسد.

اما برنه براون نگاه متفاوتی به آسیب پذیری دارد. او معتقد است که «آسیب پذیر شدن یک انتخاب است» و ما در مواقع بسیاری «به درستی» انتخاب می‌کنیم که آسیب پذیر شویم. مثلاً اگر به کسی اعتماد می‌کنیم، عملاً می‌پذیریم که در برابر او آسیب پذیر باشیم. براون اعتماد و آسیب پذیری را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد:

به گمان من تعریفی که چارلز فلتمن (Charles Feltman) از اعتماد ارائه کرده، زیباترین تعریف اعتماد است (+):

اعتماد یعنی این‌که آگاهانه انتخاب کنید وضعیتی به وجود بیاید که در آن «چیزی را که برایتان اهمیت دارد» در برابر اقدام‌های فردی دیگر آسیب پذیر شود.

اجازه بدهید برای تعریفی که براون از فلتمن نقل می‌کند مثال بزنیم. نمونه‌هایی که ابتدای این درس گفتیم می‌توانند تعریف را شفاف‌تر کنند.

  حریم شخصی شما برایتان مهم است. اما با فرستادن عکس‌های بسیار شخصی خود برای دوست‌تان، حریم شخصی‌تان را در برابر او آسیب‌پذیر کرده‌اید. یعنی او الان می‌تواند اقدام‌هایی انجام دهد که حریم شخصی شما آسیب ببیند.

  اطلاعات مالی شرکت‌تان برایتان مهم است و علاقه ندارید این داده‌ها جایی بازگو شوند. اما وقتی این اطلاعات را در اختیار مشاورتان قرار می‌دهید، از این نظر در برابر او آسیب پذیر شده‌اید. او به سادگی می‌تواند به شما ضربه بزند.

  سعی کرده‌اید در مقابل جمع نشان دهید که بر اوضاع مسلط هستید و فشار رویدادها شما را در هم نشکسته است. وقتی پیش دوست خود گریه می‌کنید، در برابر او آسیب پذیر شده‌اید. او اکنون می‌داند فشارها از درون شما را خسته کرده‌اند. او چیزی را در وجود شما دیده که دیگران فرصت یا امکان دیدنش را نداشته‌اند.

حرف براون این است که شما تا لحظه‌ای که بخشی از وجود یا داشته‌های خود را در برابر فردی دیگر آسیب پذیر نکرده‌اید، نمی‌توانید بگویید به او اعتماد کرده‌اید.

او ارتباط یا Connection را یکی از نیازهای بسیار مهم انسان می‌داند و معتقد است که برای شکل‌گیری یک ارتباط محکم و پایدار، انسان‌ها ناگزیرند بپذیرند در برابر دیگری آسیب پذیر شوند.

از نظر او ما تا زمانی که این شجاعت را نداشته باشیم که از ناحیه امن خود بیرون بیاییم، تا زمانی که جرأت نکنیم از قطعیت فاصله بگیریم و ابهام‌ها را بپذیریم، زندگی واقعی را آغاز نکرده‌ایم.

زندگی واقعی آن زمانی آغاز می‌شود که ما وارد یک رابطه می‌شویم، بی‌آنکه بدانیم آن رابطه سرانجامی خواهد داشت یا نه. یا اسرار خود را با دیگری در میان می‌گذاریم، بی‌آنکه بدانیم در آینده چه استفاده‌ای از آن‌ها خواهد شد.

با کدام شروع کنیم: اعتماد یا آسیب پذیری؟

سوال بسیار مهمی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که باید با کدام شروع کنیم؟

آیا اول باید به یک فرد اعتماد کنیم و سپس تصمیم بگیریم در برابرش آسیب پذیر شویم؟ یا این‌که تا در برابر او آسیب پذیر نشویم، رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد شکل نمی‌گیرد؟

این سوال تا حد زیادی شبیه داستان معروف مرغ و تخم مرغ به نظر می‌رسد. اما براون معتقد است که  تا زمانی که خود را حداقل در یک زمینه در برابر طرف مقابل آسیب پذیر نکرده‌اید،‌ اساساً نمی‌توانید بگویید به او اعتماد دارید.  اعتماد فقط در حرف و کلام نیست و تا لحظه‌ای که نمود بیرونی پیدا نکند، به وجود نیامده است.

این آسیب‌پذیری ممکن است از اتفاق‌های کوچک آغاز شود. مثلاً از این‌که یکی از اسرار کودکی خود را به طرف مقابل می‌گویید. یا این‌که درباره‌ی مشکلات مالی‌تان با او حرف می‌زنید.

به تدریج در طول رابطه خود را در مسائل بزرگ‌تر و موضوعات متنوع‌تر آسیب‌پذیر می‌کنید و به این شکل، رابطه عمیق‌تر می‌شود.

شکل‌گیری اعتماد تدریجی است

نکته‌ی دیگری که براون مطرح می‌کند این است که  اعتماد در یک لحظه به وجود نمی‌آید.  او گنج اعتماد را به صندوقچه‌ای تشبیه می‌کند که ما هر بار با تصمیم‌ها و انتخاب‌های کوچک خود، کمی به محتویات آن می‌افزاییم.

او اعتماد (Trust) و خیانت (‌Betrayal) را در برابر هم قرار می‌دهد و می‌گوید مصداق‌های اعتماد و خیانت، در لحظاتی بسیار کوچک به وجود می‌آیند و انباشته می‌شوند. قرار نیست ناگهان اتفاق بسیار بزرگی بیفتد و ما و طرف مقابل متوجه شویم که به هم اعتماد داریم (+):

محدودیت در دسترسی کامل به دوره مهارت های ارتباطی

دسترسی کامل به این درس و ۴۴ درس دیگر دربارهٔ مهارت های ارتباطی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۰۲۴۷ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۷۹۵۹ تمرین در درس‌های مرتبط با مهارت ارتباط موثر ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۴۴ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  روانشناسی پول | مذاکره | تصمیم گیری | مدیریت جلسه

  خودشناسی | شخصیت شناسی | تحلیل رفتار متقابل

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | توسعه فردی | یادگیری

  استعدادیابی | هوش هیجانی | عزت نفس | برندسازی شخصی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

سخنرانی برنه براون در TEDx

براون در یکی از برنامه‌های TEDx با موضوع قدرت آسیب پذیری یا The Power of Vulnerability سخنرانی کرده و درباره‌ی این ویژگی مهم صحبت کرده است. این سخنرانی یکی از پربازدیدترین سخنرانی‌های سایت تد است و تا کنون بیش از ۵۰ میلیون بار دیده شده است.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    زهرا م ، محمدشریف ، یوسف شیخه ، حسن پورین محمد ، کمیل مزرعی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۱ نظر برای تعریف آسیب پذیری چیست؟ آیا باید بکوشیم آسیب ناپذیر باشیم؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .