Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)

دوره MBA چیست؟ سرفصل‌های رشته MBA چیست؟

MBA چیست؟

 دوره مدیریت MBA از جمله دوره های آموزشی مدیریتی پررونق سالهای اخیر است. البته چنان‌که در تاریخچه MBA گفته‌ایم، دوره MBA با وجود رونق دهه‌های اخیر آن، رشته‌ای نسبتاً قدیمی است و – با تغییراتی در شکل، سرفصلها و چارت درسی – بیش از صد سال قدمت دارد. MBA مخفف Master of Business Administration است و گاهی در نوشته‌های فارسی آن را به صورت «ام بی ای» هم می‌نویسند.

 دوره MBA به طور خاص برای کسانی در نظر گرفته شده است که در رشته های غیرمدیریتی تحصیل کرده‌اند، اما به دانش مدیریت و مهارت های مدیریتی نیاز دارند. به همین علت، اغلب مخاطبان دوره MBA تحصیلات پایه خود را در حوزه‌های دیگر گذرانده و برای تکمیل مهارتهای مدیریتی خود، رشته مدیریت ام بی ای را به صورت دانشگاهی یا در قالب دوره MBA آزاد دنبال می‌کنند (MBA گاهی در دانشگاه‌ها به نام رشته مدیریت کسب و کار هم تدریس می‌شود).

  سیلابس دوره MBA از کشوری به کشور دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تغییر می‌کند. با این حال موضوعاتی مانند رهبری و رفتار سازمانی، تصمیم گیری، مهارت ارتباطی و استراتژی، از جمله موضوعات مشترک میان دوره های MBA (و دوره های مدیریت اجرایی و سایر دوره‌های مشابه) هستند. هم‌چنین محتوا و حجم برخی درس‌ها در سرفصل های رشته MBA (مانند درس های مالی و بازاریابی) بسته به گرایش به شدت تغییر می‌‌کند.

  احتمالاً برایتان جالب خواهد بود که بدانید رشته مدیریت بازرگانی هم – بر خلاف نام آن که خرید و فروش را تداعی می‌کند – بسیار به رشته MBA نزدیک است و به سختی می‌توان تفاوت این دو را تشخیص داد. همین حرف در مورد برخی دیگر از انواع رشته های مدیریت هم صادق است. این موضوع را در معرفی رشته مدیریت بازرگانی شرح داده‌ایم.

مخاطبان دوره MBA کیستند و رشته MBA برای چه کسانی مفید است؟

افراد بسیار متنوعی با انگیزه‌های مختلف می‌توانند مخاطب درس های رشته مدیریت کسب و کار باشند. در ادامه به چند گروه شاخص از مخاطبان رشته MBA اشاره می‌کنیم:

 اگر در جایگاه مدیر یا سرپرست قرار دارید یا پیش‌بینی می‌کیند که در ادامهٔ مسیر شغلی خود در این نوع جایگاه‌ها قرار خواهید گرفت، آموزش مدیریت در قالب دوره MBAر می‌تواند برای شما مفید باشد. چون تخصص MBA هم قدرت تصمیم گیری شما را افزایش می‌دهد و هم می‌تواند کیفیت تعامل شما را با همکاران‌تان را بهبود بخشد.

  اگر مشاور مدیریت، کوچ مدیران اجرایی و یا تحلیلگر کسب و کار هستید یا قصد دارید در آینده این نوع حرفه‌ها را دنبال کرده و به رشد کسب و کار دیگران کمک کنید، دوره جامع MBA برای شما مفید خواهد بود. چون هم کمک می‌کند سازمان و چالش های مدیران را بهتر بشناسید و هم باعث می‌شود به زبانی مشترک برای حرف زدن با مدیران دست پیدا کنید.

  همچنین اگر به کارآفرینی و شروع کسب و کار جدید فکر می‌کنید، یا قصد دارید با مشارکت در کسب و کار دیگران مسیر تازه‌ای را در زندگی شغلی بیازمایید، خود  بی‌تردید مجموعه درس های رشته MBA می‌توانند نقشه راه کارآفرینی را برای شما شفاف‌تر کنند.

  بسیاری از سرفصل های MBA برای کسانی که مدیر و سرپرست نیستند، اما رشد فردی برایشان مهم است به کار می‌آید. چون به کمک آن درس‌ها می‌توانند کیفیت کار خود را افزایش داده و نیز با زبانی که مدیران متوجه می‌شوند با آن‌ها حرف بزنند. هم‌چنین بسیاری از مهارت های نرم مانند مذاکره، مهارت ارتباطی و کار تیمی در دوره MBA آموزش داده می‌شود که برای همهٔ افراد در هر سطحی از سازمان مفیدند. بنابراین می‌توان گفت دوره MBA می‌تواند کیفیت ارتباط شما با همکاران یا مدیران‌تان را بهبود داده و روابط شغلی مستحکم‌تری بسازد.

ثبت نام دوره MBA آنلاین متمم | هزینه دوره MBA

با توجه به اینکه دسترسی به عمده‌ی درس‌های مدیریتی متمم صرفاً برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده و نیز این‌که مطالعهٔ تدریجی مطالب هم‌زمان با انجام تمرین‌ها و مطالعهٔ حاشیه‌ها و درس‌های جانبی مرتبط با مهارت های کسب و کار حداقل به یک سال زمان نیاز خواهد داشت، پیشنهاد ما این است که برای ثبت نام دوره MBA و استفاده از درس های مدیریتی متمم یک اعتبار یک ساله (یک میلیون تومان) یا چهار اعتبار سه ماهه (هر فصل ۳۴۵ هزار تومان) خریداری کنید. البته خریدن اعتبارهای یک‌اهه (هر ماه ۱۳۰ هزار تومان) هم امکان‌پذیر است، اما اقتصادی‌ترین گزینه نیست.

طی مدتی که عضو ویژه متمم هستید، علاوه بر درس‌های مدیریتی که در چارت MBA متمم در نظر گرفته شده، به هزاران درس دیگر هم دسترسی خواهید داشت.

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ویژگی‌های دوره MBA‌ آنلاین متمم چیست؟

  درس های دوره MBA متمم بر اساس منابع روز دنیا و با توجه به نیازهای کشور ما تولید و تدوین می‌شوند. درس‌های متمم در همهٔ سرفصل های دوره MBA تألیفی بوده و به‌شکل کاملاً اختصاصی و صرفاً برای استفاده اعضای متمم عرضه شده‌اند.

  در بسیاری از درس‌ها تمرین‌هایی پیشنهاد شده که می‌توانید آن‌ها را انجام داده و پاسخ را زیر همان درس ثبت کنید. تا کنون صدها هزار تمرین در متمم ثبت شده که ارزش بسیاری از آن‌ها از اصل درس‌ها کمتر نیست. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم تمرین‌ها و کامنت‌های دوستان‌تان را بخشی از محتوای دوره MBA در نظر بگیرید. با انجام تمرین‌ها و مطالعهٔ تمرین‌های دوستان‌تان می‌توانید از زوایای دیگر هم به درس‌ها و بحث‌ها نگاه کنید و از تجربهٔ دیگران بهره ببرید.

  متمم مجموعه‌ای پراکنده از مقالات کسب و کار نیست. فرایند آموزشی در متمم به شکلی طراحی شده که شما را گام به گام همراهی می‌کند تا درس‌ها را یکی پس از دیگری مطالعه کرده و بیاموزید.

 با در نظر گرفتن کیفیت محتوا و نیز زیرساخت‌های آموزش آنلاین در متمم، می‌توانیم ادعا کنیم دوره MBA آنلاین متمم ارزان‌ترین دوره MBA در فضای دیجیتال و فیزیکی محسوب می‌شود.

 متمم هیچ نوع مدرکی به شما نمی‌دهد، چون از کیفیت و کارایی آموزش‌های خود مطمئن است و مدعی است نتیجهٔ آموزش می‌تواند از طریق افزایش دانش و توسعه مهارت و تغییر نگرش، توانایی شما را در ارزش آفرینی افزایش داده و مسیر پیشرفت‌تان را تسریع و تسهیل کند. در محیط رقابتی کسب و کارهای امروزی این عملکرد و خروجی است که معرف ما و و پشتوانهٔ چانه‌زنی‌هایمان است و نه چند برگ تأییدیه صوری. آن هم در شرایطی که خرید مدرک و گواهینامه و سرتیفیکیت از بسیاری از خریدهای دیگر سریع‌تر و ساده‌تر است. در عین حال، گزارش فعالیت‌های شما و امتیازهایتان در صفحه پروفایل‌تان موجود و قابل‌دسترسی خواهد بود.

دانلود فایل صوتی درباره دوره MBA و تاریخچه رشته MBA

 دانلود رایگان مجموعه فایل صوتی مرتبط با دوره MBA و توسعه فردی

فایل های صوتی رایگان بسیاری در متمم درباره درس های دوره MBA و مباحث توسعه فردی منتشر شده‌اند. تصمیم گیری، مدیریت منابع، مهارت سخنرانی، مدیریت زمان، مذاکره، مهارتهای ارتباطی، فروش و تاریخچه MBA از جمله این موضوعات هستند.

با مراجعه به صفحهٔ رادیو متمم می‌توانید فهرست این فایل‌ها را ببینید و دانلود کنید. در کنار این فایل های صوتی رایگان، محصولات صوتی آموزشی دیگری هم در فروشگاه متمم هستند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان مکمل دوره مدیریت MBA تهیه کرده و گوش دهید:

رادیو متمم    فروشگاه متمم

فایل صوتی معرفی متمم

تعدادی از سوالات پرتکراری که دوستان متممی در بدو ورود می‌پرسند، در فایل صوتی معرفی متمم پاسخ داده شده است. آن فایل صوتی را می‌توان مکمل بحث «روش‌های نادرست متمم‌خوانی» در نظر گرفت. پیشنهاد می‌کنیم برای گوش دادن به آن وقت بگذارید:

چه کنم تا دوره MBA متمم برای من اثربخش‌تر باشد؟

◼️  پیش از مطالعه درس های مدیریت کسب و کار حتماً روش‌های نادرست متمم خوانی را مطالعه کنید. علاوه بر خود مطلب، کامنت‌های دوستان متممی را هم بخوانید تا با تجربه‌های دوستان‌تان آشنا شوید و ببینید تجربه آن‌ها از دوره MBA چیست.

◼️  درس خلاصه نویسی و یادداشت برداری را هم بخوانید. البته این درس بخشی از مجموعهٔ بزرگ‌تری از درس‌ها با عنوان مهارت یادگیری است و اگر قصد دارید در بلندمدت با دوره MBA متمم همراه بمانید و برای یادگیری مهارت های کسب و کار وقت بگذارید، بهتر است همهٔ درس‌های مهارت یادگیری را بخوانید. یادگیریِ مهارت یادگیری می‌تواند همیشه و همه‌جا برای همه دوره های آموزشی (چه در متمم و چه بیرون از فضای متمم) مفید باشد.

◼️  فایل صوتی یادگیری کریستالی را دانلود کنید و گوش دهید (چهل دقیقه است). این فایل صوتی رایگان است و کاربرد آن به دوره آموزشی MBA محدود نیست و برای هر شکل از مطالعه و یادگیری به کار می‌آید.

ترم مقدماتی دوره MBA آنلاین متمم شامل چه درس‌هایی است؟

یادگیری
در مجموعه درس‌های یادگیری می‌آموزیم که یادگیری یک مهارت است و می‌توان اصول و تکنیک های یادگیری را آموخت و تمرین کرد. درس‌های یادگیری متمم نه فقط برای دوره MBA که برای یادگیری هر موضوعی مفیدند و در تدوین آن‌ها به مطالعه آنلاین – که سبک رایج دوران ماست – توجه ویژه‌ای شده است.

تفکر سیستمی
ما در متمم عمیقاً باور داریم که هر نوع دوره آموزشی مدیریت اگر با آموزش تفکر سیستمی همراه نباشد ناقص است. در این مجموعه درس قصد داریم ضمن حفظ دقت علمی، مفاهیم و کاربردهای تفکر سیستمی را به صورت ساده بررسی کنیم.

مدل ذهنی
هر دوره‌ای که به عنوان دوره مدیریت برگزار می‌شود، ناگزیر باید به بحث درباره مدل ذهنی هم بپردازد. نمی‌توان از حوزه مدیریت و رفتار مدیران حرف زد و از مدل‌ ذهنی مدیران حرف نزد. حرف‌های ما، تحلیل‌های ما و همه‌ی آنچه که می‌گوییم و می‌شنویم تابع مدل ذهنی ماست.

ارزش آفرینی
طبیعی است که دوره آموزش کسب و کار باید با ارزش آفرینی آغاز شود. چون بقای کسب و کار به کسب سود است و سود وقتی به دست می‌آید که ارزشی خلق شود. در این درس میاموزیم که چگونه می‌توانیم ارزش‌هایی ایجاد کنیم که مفید، اثربخش، ماندگار و اقتصادی و سودده باشند.

کنترل در مدیریت

در بسیاری از کتابهای مرجع مدیریت، وقتی معنی Management‌ را جستجو می‌کنید، به مفهوم کنترل می‌رسید. می‌توان گفت مدیریت بدون کنترل معنا پیدا نمی‌کند. و غلط نیست اگر بگوییم کنترل، قلب رشته مدیریت کسب و کار است.

منظور از کنترل، محدود کردن نیست. بلکه کنترل به این معناست که در جایگاه مدیر مشخص کنید چه شاخص‌هایی برایتان مهم هستند. برای آن‌ها سطح هدف و سطح مطلوب تعریف کنید. مدام آن‌ها را پایش (مانیتور) کنید. و در تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود به‌گونه‌ای عمل کنید که این شاخص‌ها به نقطه هدف برسند. یا اگر نقطهٔ هدف برایشان تعریف نمی‌شود، در دامنهٔ مطلوب باقی بمانند.

تصمیم گیری
یکی از معیارهای قضاوت درباره دوره های کسب و کار می‌تواند میزان توجه آن‌ها به بحث تصمیم گیری باشد. بخش بزرگی از وظایف مدیر را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد و آن «تصمیم گیری» است.

در دوره تصمیم گیری متمم به موضوعاتی مانند سلسله مراتب ارزشها، ترس از تصمیم گیری، ویژگی های تصمیم خوب، تفاوت تصمیم خوب و نتیجه خوب، خطاهای شناختی، تکنیکهای تصمیم گیری و موضوعاتی از این دست می‌پردازیم. هم‌چنین درباره کوشیده‌ایم نوع طرح مباحث و مثالها به شکلی باشد که آموزش تصمیم گیری متمم هم برای محیط کار و هم زندگی به کار بیاید.

مسیر شغلی
معمولاً در دوره های آموزشی ام بی ای درسی با عنوان مسیر شغلی ارائه نمی‌شود. اما با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده به نتیجه رسیدیم که یک دوره جامع MBA به چنین درسی نیاز دارد. این درس هم هم برای دوستان جوان‌تر و کارجو مفید است و هم برای کسانی که در جایگاه‌های مدیریتی به طراحی مسیر شغلی همکاران زیرمجموعهٔ خود کمک می‌کنند.

در مجموعه درس‌های مسیر شغلی به موضوعاتی مانند شناخت استعدادها و ترجیحات شغلی، کار فریلنسری، موفقیت شغلی، چالش‌های محیط کار، رزومه نویسی، استعفا و منتورینگ در محیط کار پرداخته می‌شود:

ترم پایه دوره MBA آنلاین متمم شامل چه درس‌هایی است؟
اصول و فنون مذاکره
بخش عمده‌ای از رابطه‌های ما در زندگی، چه زندگی شخصی و چه محیط کسب و کار، از جنس مذاکره هستند. ما در آموزش مذاکره متمم کوشیده‌ایم به سرفصل‌های مناسب مذاکره در دوره مدیریت کسب و کار محدود نشویم و به کاربرد مذاکره در زندگی شخصی هم بپردازیم.

حل مسئله
مهارت حل مسئله و تکنیک های حل مسئله هم از دوره های آموزشی پرکاربرد در متمم است که نه فقط در چارچوب ام بی ای، بلکه به شکل مستقل هم در زندگی شخصی و محیط کسب و کار به شما کمک خواهد کرد. در گذشته حل مسئله را به شکل مستقل در دوره های مدیریت کسب و کار آموزش نمی‌دادند و آن را زیرمجموعهٔ درس تصمیم گیری می‌دانستند. اما اخیراً نگاه به این موضوع تغییر کرده و به عنوان یک موضوع مستقل، بیشتر جدی گرفته می‌شود:

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک از سرفصل های مهم در آموزش کسب و کار محسوب می‌شود. به‌ویژه در سال‌های اخیر که با افزایش سرعت تحولات جهانی و ابهام در آینده صنایع و کسب و کارها، برنامه ریزی استراتژیک به شیوهٔ سنتی به اندازهٔ قبل کارایی ندارد و تخصیص بهینه منابع – که عصارهٔ تفکر استراتژیک است – اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

هدف از از درس تفکر استراتژیک، آموزش نحوه فکر کردن و اندیشیدن بر مبنای مفاهیم استراتژی است.

رفتار سازمانی

اگر بخواهیم یکی از ستون های رشته ام بی ای را نام ببریم، می‌توانیم به رفتار سازمانی اشاره کنیم. هیچ‌کس نمی‌تواند در مدیریت و سرپرستی پیشرفت کند، مگر این که بتواند انسانها و رفتار انسانها را در سازمان بشناسد و تحلیل کند.

در مدیریت رفتار سازمانی، با مبانی سازمان و مدیریت آشنا می‌شوید و می‌آموزید که عوامل تاثیرگذار بر رفتارها،‌ افکار و احساسات انسانها را – به صورت فردی و گروهی – بررسی و ارزیابی کنید.

آموزش فروش

درس آموزش فروش به موضوعاتی مانند ویژگی های فروشنده موفق، قیف فروش، فروش مشاوره ای و تکنیک های فروش می‌پردازد. علاقه‌مندان فروش در کنار این درس بهتر است چند درس دیگر از دوره MBA مانند هوش هیجانی، مذاکره، اسلایدسازی و فروش تلفنی را هم پیگیری کنند.

مدیریت تعارض
درس مدیریت تعارض معمولاً در دوره MBA یک درس جداگانه نیست. اما ما به علت اهمیت این بحث یک سرفصل مستقل را به آن اختصاص داده‌ایم. انواع تعارض، سبک های رفتاری و تفاوت حکمیت و میانجیگری از جمله موضوعاتی است که در دوره مدیریت تعارض متمم آموزش داده می‌شود:

ترم تکمیلی یک دوره MBA آنلاین متمم شامل چه درس‌هایی است؟
کارآفرینی
کارآفرینی و ایجاد و مدیریت کسب و کارهای کوچک (SBA) به دوستان متممی کمک می‌کند مسیر کارآفرینی و ایجاد کسب و کار را پیش روی خود داشته باشند و در این زمینه، آگاهانه‌تر، علمی‌تر و اثربخش‌تر عمل کنند.

مدل کسب و کار
اصطلاح مدل کسب و کار (Business Model)، در ادبیات مدیریت یک اصطلاح نسبتاً جدید محسوب می‌شود.

مدیریت استراتژیک
استراتژی زمانی در ادبیات جنگ معنا داشت این روزها نوعی از نگرش محسوب می‌شود که مجهز بودن به آن می‌تواند شانس ما را برای موفقیت در زندگی فردی و همینطور در حوزه‌ی کسب و کار افزایش دهد.

مدیریت بازاریابی
در این درس سعی می‌شود تا ضمن وفاداری به مفاهیم جهانی در عرصه مدیریت و بازاریابی، ترکیبی از مطالب آکادمیک و اجرایی به شکلی ارائه شود که در بازار کشورمان ایران، قابل استفاده باشد.

تصمیم گیری پیشرفته
بحث تصمیم گیری از جمله بحث‌های کلیدی در مجموعه درس‌های متمم است.
این مجموعه درس‌ها برای کسانی که مجموعه درس‌های مهارت تصمیم گیری را مطالعه نموده و پروژه پایانی درس تصمیم گیری را نیز تحویل داده‌اند، ارائه می‌شوند.

برندسازی
در این درس،‌ خواهیم آموخت که برند، چیزی فراتر از نام تجاری یا یک لوگوی گرافیکی است و برندسازی، کاری نیست که در مدتی محدود و در اتاقی با درهای بسته انجام شود.

 

ترم تکمیلی دو در دوره MBA آنلاین متمم شامل چه درس‌هایی است؟
مدیریت ارتباط با مشتری
طی سال‌های اخیر، ارتباط با مشتری به یکی از دغدغه‌های کلیدی مدیران کسب و کارها تبدیل شده است.

مدیریت منابع انسانی
درس مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management، همانگونه که از نامش پیداست، به تمام فعالیت‌های مرتبط با منابع انسانی در سازمان می‌پردازد.

تبلیغات
مدیریت تبلیغات یکی از بحث‌های ارزشمند در بازاریابی محسوب می‌شود که امروزه به علت گسترده شدن مفاهیم آن، عملاً به عنوان یک رشته مستقل در مراکز آموزشی جهان تدریس می‌شود.

مدیریت رسانه
مدیریت رسانه تخصصی است که مدیران رسانه‌ها و فعالان حوزه‌ی رسانه به آن احتیاج دارند.

تفکر نقادانه
در میان محورهای آموزشی متمم، مهارت تفکر و تحلیل گری از جمله محورهای کلیدی محسوب می‌شود. شرایط امروزی زندگی ما به گونه‌ای است که می‌توان گفت تفکر نقادانه از پیش‌نیازهای رشد، موفقیت، رقابت و بقاء محسوب می‌شود.

کارگاههای دوره MBA آنلاین متمم شامل چه درس‌هایی است؟
مدیریت پروژه های کوچک
اگر ضعف در مدیریت پروژه، باعث شده که نتوانید فرایند پروژه را در آن حد که توانمندی و استعداد دارید، مدیریت کنید، درس مدیریت پروژه متمم می‌تواند برای شما مفید باشد.

کار تیمی
مجموعه درس‌های فعالیت گروهی و کار تیمی، از جمله درس‌های کلیدی متمم محسوب می‌شوند و با درس‌های زیادی از جمله مذاکره، مدیریت پروژه و کارآفرینی در ارتباط هستند.

شخصیت شناسی

شخصیت شناسی بحثی بسیار پیچیده است که پرداختن به همهٔ جنبه‌های آن فراتر از هدف و مأموریتی است که ما برای دوره MBA خودمان تعریف کرده‌ایم. در عین حال، همهٔ کسانی که با مذاکره، فروش، بازاریابی، تحلیل رفتار مشتریان و موضوعاتی از این دست سروکار دارند باید با برخی از مبانی اولیهٔ این علم آشنا باشند. به همین علت در بسیاری از کتابهای مدیریتی مرتبط با این موضوعات (به‌‌ویژه در رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی) معمولاً یک یا چند فصل به رفتارشناسی و شخصیت شناسی اختصاص دارد.

از میان انواع نظریه‌ها و مدلهای شخصیت شناسی، ما در متمم بیشتر بر مدل پنج عاملی شخصیت متمرکز شده‌ایم.

اسلایدسازی با پاورپوینت

این روزها معمولاً اسلایدسازی را در مهارت های کسب و کار می‌گنجانند و اکثر مراکز آموزشی هم آموزش اصول اولیه پاورپوینت و طراحی اسلاید را به دانشجویان خود می‌آموزند. چون اسلاید ابزاری است که به صورت فراگیر در سخنرانی‌ها، کارگاه های آموزشی و جلسات تجاری به‌کار می‌رود. به همین علت ما هم آموزش اسلایدسازی را در دوره MBA متمم گنجانده‌ایم.

اصول طراحی اسلاید، شبکه بندی، انتخاب رنگ و فونت، استفاده از تراکم مناسب و کار با عکس‌ها و تصاویر از جمله موضوعاتی است که در این دوره آموزشی به آن‌ها پرداخته شده است.

تاریخچه پول
مجموعه درس‌های تاریخچه پول می‌کوشند روند شکل‌گیری و رشد و تغییر نگاه انسان به پول را از پول کالایی تا پول رمزنگاری شده به زبانی بسیار ساده و به دور از اصطلاحات تکنیکی بررسی کنند.

روانشناسی پول
پول برای شما چه کاربردی دارد؟ حافظ امنیت؟ یا ضامن موفقیت؟ وسواس پولی شما چقدر است؟ چقدر دغدغه‌ی خرده‌پول‌ها را دارید؟ مجموعه درس‌های روانشناسی پول به این پرسش‌ها پاسخ میدهد.

گزارش نویسی
گزارش نویسی می‌تواند نقشی کلیدی در رشد و پیشرفت ما، چه در فضای درس و دانشگاه و چه در محیط کار داشته باشد.

کاریزما
اما قصد داریم، در سلسله مباحث مبانی رفتار سازمانی، به بحث کاریزما به عنوان کارگاهی مستقل بپردازیم.

 مشاوره مدیریت
مجموعه درس‌های مشاوره مدیریت برای عزیزانی در نظر گرفته شده که می‌خواهند بر اساس تجربیات‌شان و نیز آموخته‌های متمم، به کسب و کارها کمک کنند تا مشکلات موجود را تشخیص داده و راهکارهای مناسب آن‌ها را یافته و پیاده‌سازی کنند.

نقش های یک مشاور مدیریت و شرح وظایف مشاوران حوزه‌های مختلف (مشاوره استراتژی، مشاوره منابع انسانی و …) از جمله موضوعاتی است که درس‌های آموزش مشاوره دوره MBA به آن پرداخته‌ایم. در این درس‌ها هم‌چنین به موضوع مدل های مدیریتی پرداخته‌ایم و توضیح داده‌ایم که اهمیت آن‌ها در مشاوره و به‌طور کلی در مباحث MBA چیست.

کوچینگ
در مجموعه درس‌های کوچینگ پس از تعریف کوچینگ و شرح تفاوت کوچینگ و منتورینگ به موضوعاتی مانند کوچینگ عملکرد، کوچینگ مدیران اجرایی، لایف کوچینگ، کوچینگ مبتنی بر شواهد و اخلاق حرفه ای در کوچینگ پرداخته می‌شود.

برخلاف آن‌چه در نگاه نخست به ذهن‌تان می‌رسد، کاربرد درس‌های کوچینگ به کوچ‌ها محدود نیست. بسیاری از ما در لحظاتی – خواسته یا ناخواسته – باید نقش مربی یا تسهیلگر را ایفا کنیم. به همین علت، با وجودی که شاید کوچینگ کمی دور از فضای رشته MBA به‌نظر برسد، پیشنهاد ما این است که همهٔ دوستان درس‌های کوچینگ، تسهیلگری و مدیریت جلسه را بخوانند.

 توسعه محصول
توسعه محصول جدید شامل همه‌ی گام‌ها و فعالیت‌هایی است که از نقطه‌ی صفر (زمانی که هنوز هیچ‌چیز وجود ندارد) تا لحظه‌ای که محصول آماده‌ی تجاری شدن و عرضه به بازار (Launch) است را پوشش می‌دهند.

 تجربه ذهنی
تجربه های ذهنی از جمله تمرین‌هایی هستند که برای پرورش تصویرپردازی ذهنی و افزایش قدرت تحلیل، افزایش تمرکز و توسعه خلاقیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درس‌های مدیریت کسب و کار مرتبط با فضای دیجیتال

در سال‌های اخیر بازاریابی دیجیتال آن‌قدر پررنگ شده که برخی موسسات آموزشی دوره MBA یکساله بازاریابی دیجیتال یا دوره MBA دوساله با گرایش بازاریابی دیجیتال برگزار می‌کنند. ما هم در متمم با توجه به ظرفیت های دنیای دیجیتال و نیاز روزافزون به دیجیتال مارکتینگ بر این باوریم که گنجاندن درس‌هایی در زمینه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال در دوره MBA ضروری است. اما دو نکته برایمان مهم است:

◼️ درس‌های دیجیتالی نمی‌توانند و نباید بر درس‌های پایه مدیریتی سایه بیندازند (چون در آن صورت با یک دوره مدیریتی مواجه نیستیم. بلکه یک دوره آموزش مهارتهای دیجیتال داریم که نام MBA را یدک می‌کشد).

◼️ درس‌های دیجیتالی به دیجیتال مارکتینگ محدود نیستند. مباحث بسیاری مثل راه اندازی استارتاپها و کسب و کارهای دیجیتال، اعتبارسنجی ایده های دیجیتال، آشنایی با مفهوم پلتفرمها، تحلیل شبکه های اجتماعی، برندسازی در فضای دیجیتال، مدیریت رسانه های دیجیتال و روابط عمومی دیجیتال، فرصتها و تهدیدهای ابزارهای دیجیتالی، اخلاق دیجیتال، مدیریت دانش با استفاده از زیرساختهای دیجیتالی، منابع انسانی دیجیتال، تحول دیجیتال و ده‌ها موضوع دیگر هستند که یک تحصیل‌کردهٔ مدیریت با گرایش دیجیتال با آن‌ها آشنا باشد. بنابراین ضمن پرداختن به دیجیتال مارکتینگ و زیرمجموعه‌های آن، کوشیده‌ایم بحث در این موضوعات را به مباحث روزمره و عملیاتی محدود نکنیم.

شبکه های اجتماعی
در این مجموعه درس با تعریف شبکه های اجتماعی، تحلیل شبکه های اجتماعی و اهمیت آن، اشتباهات کسب و کارها در شبکه های اجتماعی و برخی توصیه‌ها برای سازمان‌ها جهت تدوین خط مشی حضور در شبکه های اجتماعی آشنا می‌شوید.

پلتفرم

در این دوره آموزشی به موضوعاتی مانند تعریف پلتفرم، استراتژی پلتفرمی، اثر شبکه ای، نقش پلتفرمها در اقتصاد، مسئولیت پذیری پلتفرمها و نیز چند کتاب و مقاله درباره پلتفرمها آشنا می‌شوید.

سواد دیجیتال
درس‌های سواد دیجیتال درس‌هایی نسبتاً ساده هستند که شما را با مفاهیم اولیه دنیای دیجیتال و فناوری اطلاعات آشنا می‌کنند (در گذشته‌های دور، درس کاربرد کامپیوتر در مدیریت با همین هدف در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد. اما قطعاً امروز دیگر نمی‌توان به آن سطح از مباحث ابتدایی اکتفا کرد).

مباحثی که در سواد دیجیتال مطرح می‌شوند بیشتر از جنس آموزش ترمینولوژی دیجیتال هستند و باعث می‌شوند مفهوم اصطلاحاتی مانند وب، آی‌پی، URL، کوکی، کش، اقتصاد دیجیتال، سیستمهای اطلاعات مدیریت، مدیریت داده، علم داده و … را کمی دقیق‌تر یاد بگیرید.

جستجو در گوگل
این روزها تقریباً کسی نیست که جستجو در گوگل را بلد نباشد. اما آشنایی با مفهوم کوئری و نقش آن در پیدا کردن پاسخ مناسب و نیز اطلاع از انواع عملگرهای قابل‌استفاده در جستجو باعث می‌شود با سرعت بیشتر، نتایج بهتری کسب کنید. تشخیص منابع دست اول از منابع دست دوم و گردآوری شده هم از درس‌های دیگر این مبحث است.

دیجیتال مارکتینگ

با توجه به حضور گستردهٔ مردم و کسب و کارها در فضای دیجیتال، این روزها گنجاندن مباحث دیجیتال مارکتینگ در هر نوع دوره آموزشی کسب و کار یک ضرورت است. متمم در این دوره به معرفی دیجیتال مارکتینگ و برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌پردازد و مفاهیمی مانند بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی، استراتژی محتوا، اینفلوئنسر مارکتینگ شرح داده می‌شود.

سئو

هدف از درس‌های سئو کامل مشخص است: این‌ که بتوانید کاری کنید که محتوای سایت و وبلاگ شما در صفحه اول نتایج جستجو بیاید. سئو هم نیاز به دانش فنی دارد و هم تخصص در زمینه تولید محتوا. رویکرد آموزش سئو در متمم بیشتر از جنس محتوایی است. این رویکردی است که خود متمم نیز در بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو به کار می‌گیرد.

گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن یا بازی سازی (یا بازی‌وارسازی) فقط به فضای دیجیتال محدود نیست. ما در دوره آموزش گیمفیکیشن به نمونه‌های بسیاری از گیمفیکیشن در دنیای فیزیکی هم پرداخته‌ایم. اما از آن‌جا که این روزها استفاده از ابزارهای دیجیتال برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن رواج یافته، درس گیمفیکیشن را در کنار سایر درس‌های دیجیتالی متمم قرار دادیم.

ایمیل مارکتینگ

عده‌ای معتقدند ایمیل مارکتینگ دیگر از رونق افتاده. اما آمارها نشان می‌دهد پس از رواج موبایل با فراهم شدن امکان چک کردن ایمیل در گوشی، دوباره این ابزار رونق پیدا کرده است. در ایمیل مارکتینگ به ساخت لیست ایمیل، اتیکت ارسال ایمیل، روش ایجاد یک خبرنامه ایمیلی موفق و نیز تجزیه و تحلیل نتایج ارسال ایمیل می‌پردازیم.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا پدیدهٔ جدیدی نیست. کهن‌ترین ایده‌های جهان هم با محتوا (معمولاً به شکل کتاب) تبلیغ شده‌اند و رواج یافته‌اند. اما در دهه‌های اخیر به‌واسطهٔ گسترش وب و شبکه های اجتماعی، هم هزینه بازاریابی محتوا کمتر شده و هم اثربخشی آن افزایش یافته است.

بازاریابی درونگرا و تفاوت آن بازاریابی برونگرا، پرسونا، نقشه سفر مشتری، چرخه عمر محتوا و شاخص های عملکردی در حوزه محتوا از جمله موضوعاتی است که در درس های آموزش بازاریابی محتوا در دوره MBA متمم به آن‌ها پرداخته‌ایم.

تولید محتوا

در نگاه اول، در نظر گرفتن آموزش تولید محتوا به عنوان بخشی از آموزش مدیریت و دوره MBA منطقی به‌نظر نمی‌رسد. اما اگر بخواهید زیرساخت‌های دیجیتال را در سازمان خود جدی‌تر بگیرید، و نیز از بخواهید برای کسب و کار خود یک وبسایت یا اکانتی در شبکه های اجتماعی داشته باشید، و یا این‌که با هدف برندسازی شخصی به سراغ رسانه های دیجیتال بروید، تولید محتوا به کارتان خواهد آمد.

این روزها دوره های آموزش تولید محتوا فراوانند و بسیاری از آن‌ها کاملاً تخصصی و عملیاتی هستند. ما هم قصد نداریم جایگزین آن‌ها باشیم. اما از آن‌جا که فعالیت مدیریتی و کارشناسی با محتوای متنی گره خورده و متمم یکی از سایتهای پیشتاز در تولید محتوای متنی بوده است، تجربیات مرتبط با تولید محتوا را در قالب چند درس برای شما عرضه کرده‌ایم.

منابع تکمیلی دوره MBA آنلاین متمم شامل چه درس‌هایی است؟

معرفی کتاب های روانشناسی
برخی از درس‌ها و دوره های آموزشی در متمم را – با وجودی که معمولاً آن‌ها را از جنس توسعه فردی می‌دانیم – به نوعی می‌توان زیرمجموعهٔ روانشناسی دانست. به همین علت، لازم بوده تعدادی از کتاب های روانشناسی را هم در متمم معرفی کنیم. تلاش ما بر این بوده که کتابهایی را انتخاب کنیم که پایه و اساس علمی دارند و مطالعه آنها به بهبود فردی و رشد شخصیتی کمک می‌کند. گاهی هم کتابهای ضعیف را معرفی کرده و آن‌ها را نقد کرده‌ایم تا دوستان متممی با کتاب های زرد هم آشنا باشند.
معرفی کتاب های مدیریت
در این بخش برخی از بهترین کتاب های مدیریتی علمی و کاربردی را معرفی کرده‌ایم. سعی ما بر این بوده که کتابهایی را انتخاب کنیم که برای فضای اقتصادی و فرهنگ کسب و کار ایرانی مناسب باشند. کتابهای انتخاب شده به کتابهای درسی مدیریت MBA محدود نیستند و هر کتابی که به نوعی به آموزش مدیریت مربوط بوده در این فهرست گنجانده‌ایم.
داستان کسب و کار
این درس در دوره MBA، چیزی شبیه لابراتوار در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌هاست. در این سری، گاهی به سراغ برندهای بزرگ و معروف جهان می‌رویم. گاهی به سراغ مجموعه‌های کوچک و موفق. گاهی هم، چالش‌های روزمره محیط کار را با هم مرور می‌کنیم.
دانشمندان مدیریت و روانشناسی
بعید است کسی بتواند بدون شناختن بزرگان هر حوزه، ادعا کند که آن حوزه را می‌شناسد. از این رو معرفی دانشمندان مطرح در حوزه مدیریت و روانشناسی را به عنوان بخشی از دوره MBA متمم در نظر گرفتیم.
کتاب های توسعه فردی
تعدادی از کتابهایی که در این بخش مطرح شده‌اند، با کتابهای مدیریت و کتابهای روانشناسی مشترک‌اند. اما از آن‌جا که بعضی دوستان متممی مشخصاً در پی کتابهایی در دستهٔ «توسعه فردی» هستند، کتابهایی را که بیشتر به یادگیری شخصی و توسعه فردی نزدیک بوده‌اند جدا کرده و در این‌جا قرار داده‌ایم:
واژه نامه تخصصی مدیریت و روانشناسی
فهرستی از واژه های تخصصی مدیریت و روانشناسی در این بخش از منابع تکمیلی دوره MBA معرفی و شرح داده خواهد شد.بیشتر واژه هایی انتخاب می شوند که در حین مطالعه دروس MBA به آنها اشاره خواهیم کرد.
فایلهای صوتی مدیریتی
در این بخش فایل های صوتی آموزشی دوره MBA و مدیریت و همچنین فایل های صوتی مرتبط با توسعه مهارت، گرد آمده‌اند و می‌توانید فایل صوتی مربوط به هر یک از موضوعات مورد نظر خود را دانلود بفرمایید.

بازار کار رشته MBA و مدیریت کسب و کار در ایران

طی دهه‌های اخیر رشته مدیریت کسب و کار و MBA هم در ایران و هم در سطح جهان از اقبال خوبی بهره‌مند بوده است.

بازار کار پررونق MBA در کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا، کانادا، فرانسه و آلمان چندان غیرمنتظره نیست. این خود کشورهای توسعه‌یافته بودند که حدود یک قرن قبل به نتیجه رسیدند در دوران پس از انقلاب صنعتی نمی‌توان سازمان‌ها و کسب و کارها را با شیوه‌های سنتی اداره کرد. رشته MBA و درس های مدیریت کسب و کار در پاسخ به این نیاز به وجود آمدند و طبیعی است با روند روزافزون صنعتی شدن و پیچیده‌تر شدن تکنولوژی، نیاز به دانش تخصصی مدیریت کسب و کار بیشتر هم شد.

در کشورهای در حال توسعه مانند ایران هم علل دیگری وجود داشت که تقاضا برای تخصص MBA و مدیریت کسب و کار را افزایش داد و چیزهایی از جنس رشته بیزینس در ایران شکل گرفت:

تلاش کسب و کارهای ایرانی برای حفظ و توسعه بازار و رقابت با واردات
تبدیل کسب و کارهای خانوادگی و سنتی به سازمانهای بزرگ اقتصادی و هلدینگ
ناامید شدن از پایداری و درآمد شغلهای دولتی و میل به کارآفرینی و کار فریلنسری
رواج فعالیت‌های استارتاپی و گسترش پلتفرمها

درباره درآمد رشته MBA نمی‌توان اظهارنظر دقیق کرد. چون فعالان این رشته طیفی بسیار وسیع را در برمی‌گیرند: از یک کارشناس در بخش تولید یا انبار تا مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره یک شرکت.

گرایش‌ها هم بسیار متنوع‌اند. بعضی افراد دروس MBA را با رویکرد مالی (گرایش مالی) می‌خوانند و نهایتاً به سمت بازار سرمایه می‌روند. برخی دیگر بر روی درسهای بازاریابی (گرایش بازاریابی) سرمایه‌گذاری می‌کنند و در این زمینه قوی می‌‌شوند. حوزهٔ IT و فناوری اطلاعات هم اخیراً بیش از پیش پذیرای متخصصان مدیریت است. چند سالی است که در ایران MBA‌خوانده‌ها به سراغ مدیریت منابع انسانی و توسعه سازمانی هم می‌ٰروند (معمولاً در سازمان های بزرگ) و این حوزه هم به زمینه های شغلی رشته MBA افزوده شده است. در کنار این گرایش های MBA برخی دوره های تخصصی‌تر مانند MBA سلامت و MBA فارما (داروسازی)، MBA مدیریت شهری، MBA صنعت ساختمان هم به وجود آمده‌اند.

با توجه به این حجم از تنوع، بهتر است صرفاً بگوییم هر کس که در موقعیت کارشناس، سرپرست یا مدیر فعالیت می‌کند، پس از آشنایی با مباحث مدیریت و اداره کسب و کار می‌تواند فرصت‌های خلق ارزش و سودآوری بهتری خلق کرده و متناسب با آن درآمد خود را افزایش دهد.

آینده شغلی رشته MBA

باید آینده شغلی را از بازار کار تفکیک کرد. بازار کار MBA درباره وضعیت امروز MBA‌خوانده‌ها حرف می‌زند و آینده شغلی درباره تقاضای تخصص MBA در میان‌مدت و بلندمدت.

بسیاری از رشته‌هایی که امروز بازار کار خوبی دارند و در لیست دوره های مدیریتی محبوب هستند، قرار نیست آینده شغلی خوبی هم داشته باشند. اما به نظر می‌رسد که آینده شغلی MBA حداقل در میان‌مدت امیدبخش است (در بلندمدت بستگی به این دارد که دانش مدیریت چقدر به‌روز شود).

حتی با رواج هوش مصنوعی و ابزارهای جدید فناوری هم جایگاه دانش و تخصص مدیریت تضعیف نشده است. چنان‌که نویسندگان کتاب انسان چارچوب ساز می‌گویند، ابزارهای جدید می‌توانند میدان توانایی‌های ما را گسترش دهند. اما در نهایت، تعیین چارچوب‌ها بر عهده انسان است و مدیریت – از جزئیات عملیاتی آن که بگذریم – دقیقاً هنر تعیین چارچوبها را به ما می‌آموزد.

درآمد رشته MBA | آیا مدرک MBA درآمد من را افزایش می‌دهد؟

معمولاً موسساتی که در زمینهٔ آموزش MBA فعالیت می‌کنند، مجموعهٔ متنوعی از آمارها و گزارش‌ها را در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار می‌دهند و به استناد آن‌ها می‌گویند که دوره MBA و مدرک MBA می‌تواند ماشین پولسازی باشد.

اصل این گزارش‌ها دروغ نیستند. با کمی جستجو در اینترنت و بررسی ژورنال‌های تخصصی، مقالات و پژوهش‌های متعددی را می‌بینید که نشان می‌دهند متوسط درآمد فارغ التحصیلان رشته مدیریت MBA از متوسط بسیاری از رشته‌های دیگر بیشتر است. یا این‌که تأیید می‌کنند متوسط درآمد فارغ التحصیلان دوره MBA نسبت به متوسط درآمدشان پیش از شرکت در دوره افزایش یافته است.

اما بهتر است فریبِ این نوع گزارش‌های «متوسط‌» را نخورید. در عین درست بودن این گزارش‌ها نمی‌توان به آن‌ها دل بست: متوسط دمای بدن کسی که نیمی از بدنش در دمای منفی ۶۰ درجه و نیم دیگر از بدنش در دمای ۱۳۵ درجه قرار دارد،  حدود ۳۷/۵ درجه سانتی‌گراد و تقریباً طبیعی است، اما به احتمال زیاد مرده است. اعداد و ارقامی که به عنوان متوسط اعلام می‌شوند، بیش از این که مفید باشند، گمراه‌کننده‌اند.

بنابراین پیشنهاد ما این است که گزارش‌هایی از این دست درباره درآمد رشته MBA یا ثروت فارغ التحصیلان این رشته را جدی نگیرید. این گزارش‌ها اغلب با هدف توجیه قیمت دوره MBA و متقاعد کردن مشتریان بالقوه به پرداخت هزینه دوره MBA ترویج می‌شوند.

واقعیت این است که تأثیر تحصیل در رشته MBA (دانشگاهی) و شرکت در دوره MBA (موسسات و دوره های آزاد) بر کیفیت زندگی، کسب و کار و درآمد شما مشخص نیست. بسته به این‌که چقدر برای یادگیری درس‌ها وقت صرف کرده و تلاش کنید، درآمد رشته مدیریت و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود تغییر خواهد کرد. البته این مسئله صرفاً به رشته MBA محدود نیست و اثربخشی همهٔ دوره های آموزش مدیریت کسب و کار هم وضعیت مشابهی دارد.

مدیریت را آگاهانه و هدفمند بیاموزید

چه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به شکل رسمی در رشته MBA تحصیل می‌کنید و چه این‌که می‌خواهید یک دوره ام بی ای آنلاین مانند دوره MBA متمم را به عنوان مکمل دانشگاه یا جایگزین دوره‌های دانشگاهی بخوانید، به یک نکتهٔ مهم دقت کنید: مدیریت گسترده‌تر از آن است که بتوانید در همهٔ زیرشاخه های آن متخصص شوید.

طبیعی است که در شروع مسیر به هر موضوعی سر بزنید و دربارهٔ‌ هر چیزی اندکی بخوانید. اما جایی در ادامهٔ مسیر تصمیم بگیرید که قرار است کدام شاخه را ادامه دهید. این توصیه، فراتر از «انتخاب گرایش MBA» است. واقعیت این است که گرایشهای MBA در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی صرفاً در چند واحد درسی اختلاف دارند و این‌که کدام‌یک از گرایش های ام بی ای را انتخاب کنید، تأثیر جدی بر مسیر یادگیری شما نخواهد داشت.

تصمیمی که ما از آن صحبت می‌کنیم، یک انتخاب کلان و بلندمدت و از جنس تعیین چشم انداز شخصی است: مشخص کنید که قرار است در سال‌های پیش رو در کدام حوزه عمیق شوید: بازاریابی؟ بازرگانی؟ توسعه محصول؟ توسعه سازمان؟ مالی؟ سرمایه گذاری؟ کسب و کار دیجیتال؟ تحول دیجیتال؟ توسعه برند؟ توسعه کسب و کار؟

دانش مدیریت زمانی به مزیت رقابتی شما تبدیل می‌شود که شاخهٔ محبوب خود را کشف کرده و وارد مسیر آن شوید.

چه منابعی برای آشنایی بیشتر با دوره MBA پیشنهاد می‌شود؟

در این زمینه، مطالعه متن ویکی‌پدیای فارسی در مورد دوره MBA هم می‌تواند مفید و آموزنده باشد.

مینتزبرگ هم نقدی بسیار جدی در مورد MBA دارد که خواندن آن، جذاب،‌ شیرین و مهم‌تر از همه، هشداردهنده است. خصوصاً جایی که می‌گوید:

فکر می‌کنم باید روی پیشانی این MBA خوانده‌ها، یک جمجمه‌ و دو استخوان بکشیم و روی آن بنویسیم: «مراقب باشید! اینها برای مدیریت کردن آماده نیستند!». همین جورج بوش. صدها Case Study خوانده بود. ببینید چه شد؟ [احتمالاً می‌دانید که او، تنها رییس جمهور آمریکاست که MBA خوانده]

سوالاتی که معمولاً درباره دوره MBA مطرح می‌شود

تفاوت رشته MBA و EMBA (مدیریت اجرایی) یکی از سوال‌های پرتکراری است که از متمم پرسیده می‌شود. مخاطب رشته مدیریت اجرایی کسانی هستند که سابقه مدیریتی و تجربه مدیریتی دارند. به عبارت دیگر، نیامده‌اند تا برای مدیریت در آینده آماده شوند. بلکه مدیر هستند و آمده‌اند مدیریت را با چارچوب علمی بیاموزند.

بر این اساس، گاهی محتوای مدیریت اجرایی و مدیریت MBA کمی با یکدیگر فرق می‌کند. اما گاهی هم فرق MBA و EMBA به نحوه برگزاری دوره و ساعات و روزهای برگزاری کلاس محدود می‌شود. ما در یک درس مستقل به تفصیل درباره تاریخچه و چارت درسی مدیریت اجرایی و ترکیب تدریجی مدیریت اجرایی و MBA با یکدیگر صحبت کرده‌ایم:

مدیریت اجرایی چیست؟ فرق MBA و EMBA

گرایش های رشته MBA چیست؟

رشته مدیریت بازرگانی چیست و چه فرقی با MBA‌ دارد؟

تفاوت دوره MBA و DBA از جمله موضوعاتی است که بسیاری از متممی‌ها درباره‌اش پرس‌و‌جو می‌کنند. به همین علت ما نوشتهٔ زیر را به تفاوت دوره MBA با DBA اختصاص داده‌ایم و برخی از سوء‌برداشت‌ها در این زمینه را شرح داده‌ایم:

DBA چیست و تفاوت MBA و DBA چیست؟

دانشگاه های ارائه دهنده دوره MBA در ایران کدامند؟

همان‌طور که می‌دانید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بسیاری در ایران به آموزش MBA مشغول هستند و کلاس های ام بی ای را به شکل‌های مختلف برگزار می‌کنند؛ چه در قالب رشته MBA در کارشناسی ارشد و چه دوره های آزاد MBA. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، سازمان مدیریت صنعتی و موسسه های بهار و ماهان صرفاً نمونه‌هایی از این مراکز و موسسات هستند.

اگر می‌خواهید با تاریخچه MBA آشنا شوید و مسیر شکل‌گیری این رشته را از تبدیل تدریجی مدیریت بازرگانی به MBA تا ایجاد رشته MBA در دانشگاه صنعتی شریف (که گاهی آن را بهترین دوره MBA در ایران می‌دانند) و نهایتاً شکل‌گیری و رواج دوره های MBA یک ساله دنبال کنید، می‌توانید مطلب زیر را بخوانید:

رشته MBA چگونه شکل گرفت؟ تاریخچه رشته MBA

آیا دوره MBA برای من مفید خواهد بود؟

آیا در دوره MBA یا دوره‌های مشابه، آموزش دیجیتال می‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد؟

دروس گرایش مالی رشته MBA چیست؟

دروس گرایش بازاریابی رشته MBA چیست؟

رشته مدیریت آموزشی چیست؟ آیا این رشته یک گرایش MBA است؟

مرور برخی از درسهایی که در دوره MBA مطرح می‌شوند

همان‌طور که در بالا اشاره شد، چارت درسی mba شامل درس‌های بسیار متنوعی است و منابع رشته mba از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از یک مرکز آموزشی به مرکز آموزشی دیگر متفاوت است.

با این حال، شاید مطالعه‌ی سرفصل های دوره MBA (مدیریت کسب و کار) بتواند تصویر بهتری از سرفصل های MBA برای شما ترسیم کند.

آینده رشته مدیریت کسب و کار چیست؟

یکی از پرتکرارترین سوال‌هایی که از متمم پرسیده می‌شود این است که آینده رشته مدیریت کسب و کار چیست و آیا اعتبار مدرک ام بی ای در دهه‌های بعد هم به اندازه‌ی الان خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال باید به چند نکته اشاره کنیم.

نخست این‌که رشته مدیریت (با انواع اسم‌ها و گرایش‌ها) بیش از یک قرن قدمت دارد و همین مدرک MBA هم بیش از یک قرن است که صادر می‌شود. بنابراین نمی‌شود بگوییم MBA در آینده نزدیک از رونق خواهد افتاد.

هر کس به مدیریت کسب و کار خود نیاز داشته باشد یا در جایگاه مدیر و سرپرست در سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار بگیرد، قاعدتاً به دوره های آموزشی کسب و کار نیاز خواهد داشت و احتمالاً در یک دوره مدیریت ثبت نام می‌کند.

شما هم اگر با مهارتهای مدیریتی آشنا باشید (حالا چه از طریق مطالعه به شکل خودآموز یا با شرکت در دوره های آموزش مدیریت) طبیعتاً برای شرکت‌ها و سازمان‌ها گزینه‌‌ای جذاب خواهید بود.

اما نکته‌ی دومی هم وجود دارد. آیا تبی که امروز حول رشته MBA شکل گرفته، به همین شدت ادامه پیدا خواهد کرد؟ آیا دریافت مدرک MBA یا یادگیری مباحث MBA به اندازه‌ی یک دهه قبل پولساز خواهد بود؟

ما در متمم معتقدیم که یک یا دو دهه‌ی آینده، تحلیل‌گری کسب و کار (بر پایه‌ی ارقام و اعداد و داده‌ها) بیشتر رونق خواهد داشت و اگر کسی توانایی و استعداد آن را در خودش می‌بیند، بهتر است وقت و انرژی خود را روی آن سرمایه‌گذاری کند.

اتفاقاً آن رشته هم با عنوان MBA شناخته می‌شود. اما نه مخفف Master of Business Administration؛ بلکه این‌بار مخفف Master of Business Analytics.

اگر دوست دارید با این رشته بیشتر آشنا شوید، می‌توانید درس زیر را بخوانید:

تحلیل کسب و کار بر پایه داده‌ها

پرسش‌های متداول عزیزانی که به تازگی به متمم پیوسته‌اند

مطالعه درس‌های دوره ام بی ای چقدر طول می‌کشد؟

سرعت یادگیری درس‌های دوره مدیریت کسب و کار متمم مانند بسیاری از مجموعه‌های آموزش آنلاین، تابع شرایط و سرعت مطالعه خود شماست. می‌توانید درس‌ها را به سرعت و یکی پس از دیگری بخوانید و یا این‌که برای حل تمرین‌ها وقت بگذارید و آرام‌تر و عمیق‌تر پیش بروید. البته پیشنهاد ما روش دوم است و فکر می‌کنیم در این حالت بین هجده ماه تا دو سال برای یادگیری عمیق مفاهیم مدیریتی زمان نیاز خواهید داشت.

چرا سرفصل و سیلابس دوره مدیریت کسب و کار متمم با جاهای دیگر فرق دارد؟

سرفصل‌های دوره ام بی ای تا حد زیادی سلیقه‌ای است. سرفصل‌های برترین مدارس کسب و کار جهان هم با یکدیگر تفاوت جدی دارند و هر مجموعه‌ای رویکرد خود را به کار می‌گیرد. ما در متمم با توجه به نیازهای امروز مدیران کشور و نیز نظرسنجی از دوستان متممی، مباحثی مثل ارزش آفرینی، تفکر سیستمی، مشاوره مدیریت، دیجیتال مارکتینگ را در درس‌‌هایمان گنجانده‌ایم و برخی درس‌های دیگر را کم‌رنگ‌تر کرده‌ایم.

آیا متمم برای دوره ام بی ای خود مدرک می‌دهد؟

خیر. متمم اساساً در نقد سیستم آموزش مدرک‌محور شکل گرفته و طبیعتاً صدور مدرک نقض غرض محسوب می‌شود. موسسات فراوانی در کشور وجود دارند که ضمن برگزاری دوره‌های آموزش مدیریت، مدرک هم عرضه می‌کنند. اما متمم انتخاب کرده مخاطبانش کسانی باشند که نیازمند «دانش و مهارت» مدیریت هستند و می‌خواهند این آموخته‌ها را برای پیشرفت در مسیر شغلی خود به کار بگیرند.

آیا در طول مدتی که درس‌های مدیریتی را می‌خوانیم به بقیه‌ی درس‌ها هم دسترسی خواهیم داشت؟

بله. شما هم‌زمان با درس‌های ام بی ای به تمام درس‌های توسعه فردی و روانشناسی متمم هم دسترسی خواهید داشت و می‌توانید بسته به نیاز و علاقه‌ی خود از آن‌ها استفاده کنید. اتفاقاً پیشنهاد ما این است که هم‌زمان به عنوان مطالعه جانبی برای درس‌های عزت نفس، کاریزما، مذاکره، هوش هیجانی، مهارت ارتباطی، شخصیت شناسی، استراتژی محتوا و روانشناسی پول نیز وقت بگذارید.

متمم از چه منابعی برای تدوین و طراحی دوره مدیریت خود استفاده می‌کند؟

به جرأت می‌توانیم بگوییم که متمم از نظر منابع از جمله به‌روزترین آموزش‌های مدیریتی در کشور محسوب می‌شود. ما علاوه بر تکیه به متون و مقالات کلاسیک که آشنایی با آن‌ها را برای یادگیری عمیق ضروری می‌دانیم، از آخرین کتابها و مقالات هم استفاده می‌کنیم و مشخصات این منابع را در تک‌تک درس‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم و آموزش‌های خود را کاملاً مستند می‌کنیم. متمم اصرار دارد که دوستان متممی بیشتر از هر گروه دیگری در کشور باید به علم روز دنیا مجهز باشند.

ثبت نام در دوره MBA آنلاین متمم | هزینه دوره MBA

با توجه به اینکه دسترسی به عمده‌ی درس‌های مدیریتی متمم صرفاً برای کاربران ویژه متمم وجود دارد و نیز اینکه مطالعه‌ی تدریجی آن با تمرین‌ها و حاشیه‌ها و درس‌های جانبی، حداقل یک سال از وقت شما را خواهد گرفت، پیشنهاد ما این است که برای استفاده از درس‌های مدیریتی متمم، یک اعتبار یک ساله (یک میلیون تومان) یا چهار اعتبار سه ماهه (هر فصل ۳۴۰ هزار تومان) خریداری کنید.

البته خریداری ماهانه‌ی اعتبار (هر ماه ۱۳۰ هزار تومان) هم امکان‌پذیر است. اما اقتصادی‌ترین گزینه نیست.

در طول مدت عضویت ویژه، علاوه بر درس‌های مدیریتی که در چارت MBA متمم در نظر گرفته شده به سایر درس‌های ویژه متمم هم دسترسی خواهید داشت.

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

از آنجا که بسیاری از هموطنان عزیزمان، ممکن است از لحاظ کیفیت علمی، شکل‌های فیزیکی و رایج اجرای دوره MBA را نپسندند، متمم کوشیده است تا محتوای آموزشی دوره MBA را بر اساس استانداردهای روز دنیا و با نگرش خاص به فضای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور عزیزمان، با پایین‌ترین هزینه‌ی ممکن ارائه کند.