Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب های توسعه فردی


کتابهای توسعه فردی

ارائهٔ یک فهرست از بهترین کتاب های توسعه فردی ساده نیست. افراد مختلف سلیقه‌های متفاوتی دارند.

گاهی کتابی که ما در متمم به عنوان کتاب مدیریتی در نظر می‌گیریم، از نظر شما در فهرست کتابهای مربوط به توسعه فردی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر ممکن است ما کتابی را به عنوان کتاب توسعه فردی معرفی کنیم، اما شما ترجیح بدهید آن را در فهرست کتابهای روانشناسی ببینید. به همین علت تا کنون ترجیح ما این بود که فهرست جداگانه‌ای به عنوان معرفی کتاب های توسعه فردی ارائه نکنیم.

با این وجود از آن‌جا که بسیاری از دوستان متممی به ما گفتند که انتظار دارند فهرست کتاب های مناسب برای توسعه فردی به صورت مستقل در متمم ارائه شود، تصمیم گرفتیم در این‌جا چند کتاب در مورد رشد فردی را معرفی کنیم و می‌پذیریم که ناگزیر این فهرست با بخش‌هایی از فهرست‌های دیگری که در متمم آمده‌اند هم‌پوشانی داشته باشد.

لطفاً دقت کنید که ما کوشیده‌ایم بهترین کتاب های توسعه فردی را در متمم معرفی کنیم. تعداد این کتابها بسیار زیاد است و علاوه بر خلاصه کتاب به نقد کتابها هم پرداخته‌ایم. آن‌چه در این‌جا می‌بینید صرفاً چند نمونه از کتابهاست.

بنابراین اگر می‌خواهید با کتابهای مربوط به یک موضوع مشخص آشنا شوید، به صفحهٔ توسعه فردی سر بزنید و درس‌ها و کتابهای مربوط به موضوع مورد نظرتان را بیابید:

کتابهایی که در این‌جا معرفی کرده‌ایم می‌شود به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

کتابهای رشد شخصی و مدل ذهنی

کتابهای خودشناسی

کتابهای هوش هیجانی و هوش اجتماعی

کتابهای تغییر عادت

کتابهای مدیریت زمان و بهره وری

کتابهای مهارت ارتباطی و رهبری

کتاب های رشد شخصی و مدل ذهنی

معمولاً وقتی از توسعه فردی حرف می‌زنیم، یکی از نخستین موضوعاتی که به ذهن‌مان می‌رسد تغییر مدل ذهنی است. کتابهای زیر می‌توانند به بهبود مدل ذهنی شما کمک کنند.

کتاب طرز فکر

کتاب طرز فکر

کتاب طرز فکر کارول دوئک یکی از معروف‌ترین کتابهای رشد شخصی و مدل ذهنی است. در حدی که افراد بسیاری حتی بدون شنیدن نام دوئک و کتاب او، اصطلاح «ذهنیت ثابت» و «ذهنیت رشد» را شنیده‌اند. هنر دوئک این است است که با وجودی که فردی آکادمیک است و تحقیقات علمی فراوانی درباره توسعه فردی و مدل ذهنی انجام داده، توانسته این موضوعات را به زبان ساده برای مخاطب عام هم توضیح دهد.

همین زبان ساده باعث شده کتاب طرز فکر به یکی از پرفروش ترین کتاب های توسعه فردی در سراسر جهان تبدیل شود و هر کس مدعی تنظیم لیست بهترین کتاب های توسعه فردی است، کتاب طرز فکر را هم در فهرست پیشنهادی‌اش بگنجاند.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب می‌توانید درس معرفی کتاب طرز فکر را بخوانید.

کتاب غرقگی

کتاب غرقگی

قرار دادن کتاب غرقگی در یک دستهٔ مشخص سخت است. در این کتاب هم از مهارت صحبت شده و هم از استعداد؛ هم از حل مسئله و هم از تجربه عمیق لحظات زندگی؛ هم از فرهنگ و هم کار؛ هم از خانواده و هم از خودآگاهی. در عین حال، نه می‌توان آن را درباره بهره وری دانست و نه کتابی در زمینهٔ استعدادیابی یا شناخت و پرورش مهارت.

میهایی چیک سنت میهایی در این کتاب مفهوم flow (غرقگی) را توضیح داده به کاربرد این مفهوم در قلمروهای مختلف زندگی پرداخته است.

اهمیت مفهوم غرقگی در توسعه فردی این است که ما را ترغیب می‌کند بکوشیم در مسیر رشد و یادگیری خود فعالیت‌ها و مهارت‌هایی را پیدا کنیم که بتوانند گذر زمان را برایمان متوقف کرده و به این شیوه، عمیق‌ترین نوع حضور در زندگی را تجربه کنیم.

معرفی کتاب غرقگی

کتاب شکوفایی

کتاب شکوفایی

موضوع شکوفایی که سلیگمن مطرح می‌‌کند، صرفاً یکی از ابعاد توسعه فردی نیست. یعنی این‌طور نیست که شما یک برنامه توسعه فردی تنظیم کنید و بگویید من می‌خواهم خودم و توانمندی‌هایم را در ابعاد مختلف توسعه دهم و یکی از این ابعاد هم شکوفایی است.

خودِ شکوفایی می‌تواند چارچوب کلی برنامه توسعه فردی و راهنمای توسعه شخصی باشد. یعنی پس از مطالعهٔ مدل شکوفایی سلیگمن می‌توانید بگویید «من می‌خواهم مسیر توسعه فردی را به شکلی برنامه‌ریزی کنم که به شکوفایی بیشتر خودم منتهی شود.» حالا می‌توانید بر این اساس برای ابعاد مختلف زندگی شخصی و شغلی‌تان برنامه‌ریزی کنید.

کتاب شکوفایی هم مثل کتاب طرز فکر و کتاب غرقگی از جمله بهترین کتاب های توسعه فردی است و می‌تواند یکی از کتاب‌هایی باشد که در نخستین گام مسیر توسعه فردی به سراغ‌شان بروید تا نقشه راه ادامه مسیر برایتان شفاف‌تر شود.

معرفی کتاب شکوفایی

کتاب هفت عادت مردمان موثر

کتاب هفت عادت مردمان موثر

کتاب هفت عادت مردمان موثر نوشتهٔ استیون کاوی را هم معمولاً در فهرست بهترین کتاب های توسعه فردی قرار می‌دهند. این کار کاملاً منطقی و قابل‌دفاع است. چون کتاب هفت عادت – بر خلاف کلمهٔ عادت که در عنوان آن آمده – به موضوعاتی فراتر از عادت و رفتار می‌پردازد و می‌کوشد به پخته‌تر شدن مدل ذهنی خوانندهٔ خود کمک کند (در درس پختگی چیست دربارهٔ این اصطلاح صحبت کرده‌ایم).

منفعل نبودن، نگاه اخلاقی و ارزش‌محور،‌ توجه به اولویت‌ها، تفکر برنده-برنده،‌ توجه سینرژی و جدی گرفتن رشد شخصی و توسعه فردی از جمله موضوعاتی هستند که کاوی در کتاب خود به آن‌ها پرداخته است.

لازم به ذکر است که ما پیش از این کتاب هفت عادت مردمان موثر را در متمم معرفی کرده بودیم. اما فعلاً این معرفی را حذف کرده‌ایم تا به زودی نسخهٔ تازه‌ای از معرفی این کتاب با چارچوب و استانداردهای امروز متمم منتشر شود.

کتاب دوباره فکر کن

کتاب دوباره فکر کن

کلمهٔ یادگیری به دو معنا به کار می‌رود. معنای ساده و رایج آن این است که مطلبی را به خاطر می‌سپاریم یا مهارتی را در خود تقویت می‌کنیم. اما معنای عمیق‌تری یادگیری این است که مدل ذهنی‌مان تغییر کند و جهان را به شکلی ببینیم که پیش از آن نمی‌دیده‌ایم.

یادگیری می‌تواند در سطحی بالاتر هم اتفاق بیفتد و آن وقتی است که ما به یادگیری خودمان فکر می‌کنیم و می‌کوشیم کیفیت یادگیری‌مان را بهتر کرده و خطاهای یادگیری‌مان را کاهش دهیم. آدام گرنت در کتاب «دوباره فکر کن / Think Again» می‌کوشد ذهن خوانندهٔ خود را در این سطح دوم (فکر کردن به روش فکر کردن یا یادگیری شیوهٔ یادگیری) درگیر کند.

شناخت خطاهای ذهنی، تردید در باورها، اصول تعامل و گفتگوی با دیگران و مباحثهٔ سازنده از جمله موضوعاتی هستند که گرنت در این کتاب به آن‌ها پرداخته است.

ما در متمم کتاب نوآفرینی آدام گرنت را که در آن به ویژگی‌های افراد اصیل و نوآور پرداخته معرفی کرده‌ایم. اما هنوز مطلبی اختصاصی دربارهٔ دوباره فکر کن منتشر نکرده‌ایم و در آینده این کار را انجام خواهیم داد.

کتاب های خودشناسی

کتاب‌های بسیاری در متمم معرفی شده‌اند که مشخصاً دربارهٔ خودشناسی بوده‌اند یا به موضوعاتی پرداخته‌اند که به نوعی به خودشناسی مربوط‌ می‌شوند. فهرست کامل این کتاب‌ها را می‌توانید در بخش کتابهای روانشناسی ببینید. ما در این‌جا صرفاً کتابهایی را موضوعا‌شان شناخت توانمندی‌ها است معرفی می‌کنیم.

بنابراین با وجودی که کتاب‌هایی مثل روانشناسی عزت نفس، طراحی شادمانی، مهرطلبی و حتی باج‌گیری عاطفی در متمم معرفی شده‌اند و آن‌ها را می‌توان به به توسعه فردی ربط داد و در این‌جا گنجاند، ما ترجیح داده‌ایم صرفاً به سراغ کتاب‌های «یافتن جوهر درون» و «شناسایی پنج نقطهٔ قوت برتر» برویم.

پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید

کتاب پنج نقطه قوت خود را بشناسید

کتاب استعدادیاب کلیفتون که در فارسی با عنوان پنج نقطه قوت خود را بشناسید ترجمه و منتشر شده است، بر پایهٔ یک فرض کلیدی تدوین شده است: معمولاً حذف کردن و کمرنگ کردن نقاط ضعف چندان ساده نیست. بنابراین بهتر است که اصل تمرکزتان بر تقویت نقاط قوت‌تان باشد.

مثلاً اگر فردی اهل رقابت نیستید، هر چقدر هم خود را قانع کنید که رقابت ضروری است و من باید رقابت کردن را یاد بگیرم، بعید است دستاورد ملموس و محسوسی داشته باشید. در مقابل اگر فردی محتاط هستید و سنجیده رفتار می‌کنید، بهتر است تقویت این ویژگی را در برنامه توسعه فردی خود بگنجانید. عالی شدن در ویژگی‌ای که هم‌اکنون در آن خوب هستید، جایگاه شما را بیشتر تقویت می‌کند تا معمولی شدن در ویژگی‌ای که امروز در آن ضعیف‌ هستید.

ما در درس‌های استعدادیابی متمم از این کتاب استفاده کرده‌ایم.

معرفی و خلاصه کتاب پنج نقطه قوت

کتاب یافتن جوهر درون

کتاب یافتن جوهر درون

ما معمولاً کن رابینسون را با سخنرانی‌هایی که در نقد مدارس و کارکرد نظام آموزشی داشته می‌شناسیم (نظام آموزشی چگونه خلاقیت را نابود می‌کند؟). اگرچه سخنرانی‌های انتقادی او به قبل از دورهٔ رونق شبکه های اجتماعی برمی‌گردد، اما در سال‌های اخیر هم – که نقد آموزش سنتی بسیار مُد شده – بارها حرف‌هایش در شبکه‌های مختلف دست‌به‌دست و بازنشر شده است.

کتاب‌های جوهر درون (المنت) و یافتن جوهر درون (ادامهٔ المنت) تقریباً در همین حال‌و‌هوا هستند.

رابینسون معتقد است که مسیر موفقیت در زندگی شخصی و مسیر شغلی زمانی هموار می‌شود که ما بتوانیم نقطهٔ تلاقی «شوق» و «توانمندی» خود را بیابیم. چیزی که رابینسون آن را المنت می‌نامد.

در سال‌های اخیر نقدهایی هم به این رویکرد وارد شده و عده‌ای تأکید می‌کنند که اصرار بر «انجام کاری که دوستش داریم و عاشقش هستیم» چندان واقع‌بینانه نیست. اما هنوز هم می‌شود این معیار را حداقل در حد یکی از معیارهای تصمیم گیری جدی گرفت و به آن توجه کرد.

معرفی کتاب یافتن جوهر درون

کتاب های هوش هیجانی و هوش اجتماعی

معمولاً هر جا از توسعه فردی و بهبود مهارتها صحبت می‌شود، به مهارتهای اجتماعی و عاطفی هم اشاره می‌شود. در حدی که برخی نویسندگان ترجیح می‌دهند اصطلاح مهارت نرم را مترادف مهارتهای اجتماعی-عاطفی (social-emotional skills) در نظر بگیرند (+).

بنابراین طبیعی است در فهرست کتاب های توسعه فردی کتابهایی درباره هوش هیجانی و هوش اجتماعی هم گنجانده شود.

با وجودی که متخصصانی مثل پیتر سالووی – که نقش مهمی در تعریف هوش هیجانی داشته – دنیل گلمن را ژورنالیست و بازاری می‌دانند، کتابهای گلمن برای خوانندهٔ غیرمتخصص که صرفاً می‌خواهد این مفاهیم را در کاربردهای روزمره بشناسد، مفیدند. به همین علت ما این دو کتاب را در فهرست کتابهای توسعه فردی قرار داده‌ایم.

کتاب هوش هیجانی دنیل گلمن

کتاب هوش هیجانیدنیل گلمن کتاب خود را با بحثی آغاز می‌کند که این روزها برای همه آشنا (و حتی شاید کهنه) است: هوش هیجانی بیشتر از هوش ریاضی (که با IQ سنجیده می‌شود) به کار می‌آید؛ چه در زندگی و چه در مسیر شغلی. گلمن معتقد است که مهارت رهبری و بسیاری دیگر از مهارتهایی که پایهٔ اصلی‌شان ارتباط با دیگران است، به هوش هیجانی نیاز دارند.

او این پنج مفهوم را ستون‌های اصلی هوش هیجانی در نظر می‌گیرد: خودآگاهی هیجانی، خودتنظیم‌گری، خودانگیزی، همدلی و مدیریت روابط. از نظر گلمن هر مهارت ارتباطی دیگری که به ذهن شما می‌رسد (مانند درک پیامهای غیرکلامی، علائم چهره، توانایی بیان عواطف و …) زیرمجموعهٔ  یکی از این پنج ستون محسوب می‌شود.

زبان گلمن بسیار ساده است و خواننده به‌سادگی می‌تواند با او همراه شود.

در توضیح اهمیت این کتاب می‌توان گفت: اگر بپذیرید که هوش هیجانی بخشی از توسعه فردی است، کتاب گلمن یکی از پرفروش ترین کتاب های توسعه فردی در جهان محسوب می‌شود.

معرفی کتاب هوش هیجانی

کتاب هوش اجتماعی دنیل گلمن

کتاب هوش اجتماعی

بعضی از مولفه‌های هوش هیجانی مانند «خودآگاهی» و «کنترل احساسات» به خود فرد مربوط می‌شوند و برخی دیگر مانند «همدلی» و «مدیریت روابط» به دیگران مربوطند.

گلمن در کتاب هوش اجتماعی خود این بخش‌های هوش هیجانی را که جنبهٔ اجتماعی دارند شرح داده است. بنابراین می‌توان کتاب هوش اجتماعی را می‌توان ادامهٔ کتاب هوش هیجانی او در نظر گرفت.

ویژگی کتاب هوش اجتماعی این است که کلام گلمن در آن کمی دقیق‌تر شده است. مثلاً از تأکید مکرر بر همدلی و حرف‌های کلی دربارهٔ آن فراتر رفته و کوشیده توضیح دهد که همدلی چه اجزاء و ویژگی‌هایی دارد. همین کار را در بحث مدیریت روابط هم انجام داده و مولفه‌های آن را با دقت بیشتر شرح داده است. به همین علت می‌توان آن را از کتاب های مناسب برای توسعه فردی – به ویژه در بحث مهارت های ارتباطی – دانست.

معرفی کتاب هوش اجتماعی

کتاب های تغییر عادت

معمولاً اجرای برنامه های توسعه فردی مستلزم این است که برخی از عادت‌های خود را تغییر دهیم. عادتهای بد را کمرنگ و حذف کرده و عادتهای سازنده را جایگزین آن‌ها کنیم. به همین علت در فهرست کتاب های توسعه فردی بخشی را هم به چند کتاب تغییر عادت اختصاص داده‌ایم.

کتاب اعتیاد مثبت

کتاب اعتیاد مثبتبسیاری از مردم ویلیام گلاسر را با کتاب نظریه انتخاب می‌شناسند. اما گلاسر پیش از مطرح کردن تئوری انتخاب، کتاب قدیمی‌تری با نام اعتیاد مثبت (Positive Addiction) منتشر کرد که بسیار جذاب و مفید است و متأسفانه زیر سایهٔ نظریه انتخاب پنهان شده و کمتر به چشم می‌آید.

گلاسر در این کتاب توضیح می‌دهد که فقط عادتهای منفی ما را به خود معتاد نمی‌کنند. بلکه رفتارهای مثبت و سازنده هم می‌توانند اعتیادآور باشند؛ اما به معنای مثبت کلمه.

اگر قرار است با انجام ندادن کاری حواست‌مان پرت شود، اضطراب را تجربه کنیم، حس‌مان بد باشد و مدام در پی فرصتی باشیم که آن کار را انجام دهیم، چرا چنین کاری ورزش، پیاده‌روی، مطالعه یا خوردن یک غذای سالم نباشد؟

گلاسر برخلاف روال رایج در کتب انگیزشی، صرفاً به تشویق مخاطب برای ترک عادتهای بد اکتفا نمی‌کند و می‌کوشد روش‌ها و تکنیکهای جایگزینی عادتهای مثبت را هم آموزش دهد. بنابراین کتاب اعتیاد مثبت را می‌توان نمونهٔ موفقی از کتابهای راهنمای تغییر دانست.

توضیحات بیشتر دربارهٔ آن را می‌توانید در صفحهٔ معرفی این کتاب توسعه فردی بخوانید:

معرفی کتاب اعتیاد مثبت

کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت

برآورد چارلز دوهیگ این است که حدود ۴۰٪ از رفتارهای ما از سر عادت است. یعنی تقریباً بدون هرگونه توجهِ آگاهانه آن‌ رفتارها را انجام می‌دهیم و به‌ندرت درستی یا ضرورت آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم.

احتمالاً محتوای کتاب قدرت عادت شما را شگفت‌زده نمی‌کند، چون همهٔ ما حرف‌هایی را به شکل پراکنده دربارهٔ شکل‌گیری عادت، تغییر عادت، شرطی شدن و مکانیزم‌های تغییر عادت شنیده‌ایم.

با این حال قطعاً زمانی که به توسعه فردی فکر می‌کنیم و می‌خواهیم الگوهای رفتاری‌مان را با اهدافی که برای خود تعیین کرده‌ایم همسو کنیم، لازم است یک کتاب منسجم دربارهٔ عادت و شیوه‌های تغییر عادت بخوانیم. قدرت عادت برای این هدف می‌تواند یک گزینهٔ مناسب باشد و به همین علت به عنوان یک کتاب توسعه فردی شناخته می‌شود.

البته می‌توانید به جای قدرت عادت، کتاب عادتهای اتمی را هم – که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم – بخوانید.

معرفی کتاب قدرت عادت

کتاب عادت های اتمی

کتاب عادتهای اتمیاگر از جمله کسانی هستید که دربارهٔ یک موضوع خاص چند کتاب می‌خوانند و محتوای آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و مقایسه می‌کنند، قاعدتاً هر دو کتاب عادت های اتمی و قدرت عادت را خواهید خواند. اما اگر حوصلهٔ‌ چنین کاری ندارید و ترجیح می‌دهید فقط یک کتاب کاربردی و ساده دربارهٔ تغییر عادت بخوانید، احتمالاً کتاب عادتهای اتمی شما را بیشتر راضی خواهد کرد.

معرفی کامل‌تر عادت‌های اتمی را می‌توانید در مطلبی که اختصاصاً به همین منظور در متمم منتشر شده بخوانید:

معرفی کتاب عادت های اتمی.

کتاب های مدیریت زمان و بهره وری

طبیعی است انتظار داشته باشید چند کتاب مدیریت زمان هم در فهرست کتاب های مناسب برای توسعه فردی حضور داشته باشند. ما تا کنون در متمم کتابهای متعددی دربارهٔ مدیریت زمان و بهره وری معرفی کرده‌ایم (معرفی کتابهای مدیریت زمان). به همین علت قصد نداریم در این‌جا دوباره همهٔ آن کتاب‌ها را فهرست کنیم و صرفاً به معرفی چند نمونه از این کتاب‌ها اکتفا خواهیم کرد.

کتاب مجالی برای تمرکز

کتاب مجالی برای تمرکزکتاب مجالی برای تمرکز که با نام ذهن متمرکز هم ترجمه شده است، دربارهٔ مدیریت زمان و انضباط شخصی است و همان‌طور که ار هر کتابی در این حوزه انتظار می‌رود، مجموعه‌ای از اصول، تکنیک‌ها، ابزارها و توصیه‌ها را برای مدیریت بهتر زمان در اختیار خواننده‌اش قرار می‌دهد.

اما ویژگی مثبت کتاب مجالی برای تمرکز این است که مایکل هایت نویسنده آن بیش از آن‌ که شما را به فشرده کردن زمان و کم‌خوابی و حذف زمان‌های استراحت‌ تشویق کند، تأکید می‌کند که برای مدیریت زمان باید انرژی خود را مدیریت کنید و انرژی زمانی به دست می‌آید که وقت‌هایی را برای خودتان در نظر بگیرید: برای استراحت، برای دوستان و برای هر کاری که حال‌تان را بهتر می‌کند.

معرفی کتاب مجالی برای تمرکز

کتاب کار عمیق

کتاب کار عمیقکتاب کار عمیق را کارل نیوپورت نویسندهٔ کتاب مینیمالیسم دیجیتال تألیف کرده است. او معتقد است که برخی کارهای ما در زندگی از جنس کار عمیق (deep work) هستند و برخی دیگر کار سطحی‌اند. سطحی به معنای کم‌اهمیت بودن نیست. بلکه به این معناست که ذهن را به شکل عمیق و همه‌جانبه درگیر نمی‌کنند.

نیوپورت توضیح می‌دهد که اگر قرار است در دنیای جدید موفق باشید، لازم است بتوانید کارهای عمیق را به درستی انجام دهید. از نظر او چیزی که انسان‌های موفق را از انسان‌های ناموفق جدا می‌کند این است که تا چه میزان می‌توانند ساعت‌هایی از زندگی‌شان را به کار عمیق (با تمرکز بالا و به‌ دور از حواس‌پرتی) اختصاص دهند.

محتوای این کتاب بسیار ارزشمند و الهام‌بخش است و می‌توان با اطمینان آن را به کسانی که دنبال کتاب در زمینه توسعه فردی هستند توصیه کرد. اما نقد‌های مهمی هم به آن وارد است که آن‌ها را می‌توانید در صفحهٔ معرفی کتاب بخوانید:

معرفی کتاب کار عمیق

کتاب اثر مرکب

کتاب اثر مرکب

متأسفانه محتوای کتاب اثر مرکب به گونه‌ای است که هر وقت می‌خواهیم از آن نام ببریم، باید ابتدا از این که یک کتاب انگیزشی را معرفی می‌کنیم عذر بخواهیم. کتاب اثر مرکب چارچوب علمی ندارد و سبک دارن هاردی نویسندهٔ آن کاملاً شبیه یک سخنران انگیزشی است (چنان‌که شغل اصلی‌اش هم همین است).

با این حال به دو علت این کتاب را معرفی می‌کنیم. نخست این‌که بسیاری از توصیه‌های آن – در عین مستدل نبودند – درست‌ و مفید هستند و همین باعث شد مدتها کسانی که به دنبال یک کتاب پیشرفت شخصی بودند به سراغ این کتاب بروند. و دیگر این‌که بسیاری از دوستان متممی هم که متن‌های علمی و پژوهشی را می‌پسندند، اشاره کرده‌اند که خواندن این کتاب آن‌ها را دست‌خالی نگذاشته است. یعنی در عین این‌که با لحن نویسنده و بخش‌هایی از محتوا مشکل داشته‌اند، هم‌چنان آن را برای پیشرفت فردی مفید دانسته‌اند.

همین باعث شده که معمولاً هر وقت از دوستان متممی می‌خواهیم فهرست پیشنهادی خود را برای خرید از نمایشگاه کتاب اعلام کنند، معمولاً اثر مرکب هم رأی می‌آورد: فهرست کتابهای پیشنهادی متممی‌ها

بعد از همهٔ این توضیحات و توجیهات، می‌توانید توضیحات بیشتر دربارهٔ کتاب اثر مرکب را به همراه خلاصه کتاب و نقد کتاب در صفحهٔ زیر بخوانید:

معرفی کتاب اثر مرکب

لازم به تأکید است که کتاب‌های متعدد دیگری در متمم دربارهٔ مدیریت زمان و بهره وری معرفی شده‌اند که بسته به علاقه و نیاز خود می‌توانید معرفی‌شان را بخوانید و با آن‌ها هم آشنا شوید.

کتاب مینیمالیسم دیجیتال که کمی بالاتر به آن اشاره شد، کتاب انجام کارها به روش GTD (دیوید آلن)، کتاب مدیریت توجه، کتاب دیجیتال دیتاکس و کتاب در ستایش آهستگی از جمله کتاب‌هایی هستند که متمم آن‌ها را معرفی کرده و نقاط قوت و ضعف‌شان را شرح داده است.

کتاب های مهارت ارتباطی و رهبری

معرفی کتاب های توسعه فردی را با کتابهای مهارت ارتباطی به پایان می‌بریم. در زمینهٔ مهارت ارتباطی و رهبری کتاب‌های متعددی در متمم معرفی شده‌اند. از صراحت تمام‌عیار و گفتگوهای سرنوشت‌ساز تا افسانه کاریزما و روانشناسی رهبری. طبیعتاً به تدریج هنگام مطالعهٔ درس‌های مختلف، با این کتاب‌ها هم آشنا می‌شوید.

بنابراین فعلاً در این‌جا به معرفی دو کتاب «ارتباط بدون خشونت» و «قوانین کاریزما» اکتفا می‌کنیم.

کتاب ارتباط بدون خشونت

کتاب ارتباط بدون خشونت

ویژگی ارزشمند کتاب ارتباط بدون خشونت این است که مارشال روزنبرگ در این کتاب یک مدل بسیار ساده اما اثربخش برای ارتباط با دیگران پیشنهاد کرده است.

او خشونت را به خشونت فیزیکی محدود نمی‌داند و معتقد است بسیاری از گفتگوها و تعامل‌های روزمرهٔ ما در عین این‌که عرفاً خشونت محسوب نمی‌شوند، ماهیت‌شان از جنس خشونت است.

روزنبرگ به ما می‌آموزد که مشاهده‌گر بهتری باشیم و ببینیم هم‌زمان با گفتن و شنیدن، چه احساسات و هیجاناتی در وجود‌مان شکل می‌گیرد و با تحلیل درست این هیجان‌ها و تشخیص به‌موقع نیازهایمان، موثرترین گفتگو را با طرف مقابل داشته باشیم.

معرفی کتاب ارتباط بدون خشونت

کتاب قوانین کاریزما

کتاب قوانین کاریزما

ممکن است این سوال در ذهن‌تان ایجاد شود که وقتی صرفاً تعداد کمی از کتاب های توسعه فردی معرفی‌شده در متمم را در این صفحه آورده‌ایم، چگونه نوبت به کتاب قوانین کاریزما رسیده است. آیا واقعاً در بین انواع موضوعاتی که می‌توانند در توسعه فردی به کار بیایند، کاریزما به همین سادگی جایی در ابتدای صف پیدا می‌کند؟

واقعیت این است که کاریزما به خودی خود تا این حد مهم نیست. اما کتاب قوانین کاریزما ویژگی جالبی دارد و آن این است که مورتنسن نویسندهٔ کتاب تقریباً هر صفت خوب و سازنده‌ای را که در ارتباط میان انسان‌ها مفید تشخیص داده، به عنوان پیش‌نیاز کسب کاریزما معرفی کرده است.

بنابراین کتاب او را می‌توان توصیه‌نامه‌ای دانست که در نویسنده در آن تقریباً هر حرف مثبتی که به ذهنش رسیده و هر مهارتی را که در نگاهش مفید بوده، به خواننده پیشنهاد کرده است. حتی اگر نخواهید به فردی کاریزماتیک تبدیل شوید، چنین کتابی هنوز می‌تواند برایتان مفید باشد. با خواندن معرفی این کتاب در متمم احتمالاً توضیحی را که دربارهٔ این کتاب دادیم راحت‌تر می‌پذیرید:

معرفی کتاب قوانین کاریزما

لیست کتاب های توسعه فردی می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد. اما فعلاً در این‌جا به این فهرست مختصر اکتفا می‌کنیم و اگر دنبال کتاب‌های بیشتری هستید، پیشنهاد می‌کنیم به دو صفحهٔ کتاب های روانشناسی و کتاب های مدیریت سر بزنید.

پیشنهاد ترجمه

اگر ناشر یا مترجم هستید و می‌خواهید کتابهای مناسبی را به فارسی ترجمه کنید، می‌توانید فهرست کتابهای پیشنهادی متمم را هم بررسی کنید. ما در فهرست پیشنهاد کتاب برای ترجمه کوشیده‌ایم کتاب‌هایی را انتخاب و معرفی کنیم که برای مخاطب ایرانی مفید و آموزنده باشند. معیار انتخاب ما سال انتشار نبوده و اگر کتابی قدیمی را هم برای ترجمه مناسب بدانیم پیشنهاد می‌کنیم. با این حال بخش چشم‌گیری از فهرست ما به کتابهای روز جهان و نیز کتابهایی که هنوز ناشران بین‌المللی رسماً منتشر نکرده‌اند اختصاص یافته است:

  معرفی کتاب برای ترجمه (به انتخاب متمم)

فایل صوتی آموزشی | هدف گذاری

فایل صوتی هدف گذاریدر فروشگاه متمم یک فایل صوتی آموزشی ۸ ساعته با عنوان هدف گذاری عرضه شده است.

محمدرضا شعبانعلی در این فایل صوتی توضیح می‌دهد که هدف و هدف گذاری بحثی گسترده است که اغلب ما صرفاً‌ با گوشه‌هایی از آن آشنا هستیم.

تعریف هدف، انواع اهداف، مدلهای مختلف هدف گذاری، تکنیکهای هدف گذاری، علت رها کردن اهداف و روش افزایش تعهد به اهداف از جمله موضوعاتی است که در دوره آموزش هدف گذاری به آن‌ها پرداخته می‌شود.

اگر موضوع هدف گذاری برایتان اهمیت دارد و میل دارید آن را عمیق‌تر و بهتر بیاموزید، ممکن است این فایل برایتان مفید و مناسب باشد.

اطلاعات بیشتر... ]

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری توسعه مهارتهای فردی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳ نظر برای کتاب های توسعه فردی

  1. محسن شیروانی گفت: (عضو ویژه)

    درباره ی کتاب "اثر مرکب":
    حدود شش سال پیش بود که تصمیم گرفتم مطالعه ی کتابهای توسعه فردی رو شروع کنم.
    یکی از شناخته شده ترین کتابها، اثر مرکب بود.
    زمانی که مطالعه می کردم، متوجه نبودم که با یک کتاب غیرعلمی و غیر مستدل طرفم. الان تقریباً تمام کتاب از یادم رفته.
    ولی یک عادتی رو از دارن هاردی یاد گرفتم و از شش سال پیش، هر روز انجام داده ام.
    اون عادت، "نوشتن هزینه های روزانه ام"هستش.
    این عادت به من کمک کرده تا انضباط مالی بدست بیارم و آگاهانه خرج کنم. نمی دونم که آیا این عادت، برای دیگران هم کاربردی خواهد بود یا نه. ولی دیده ام افرادی رو که علی رغم درآمد بسیار بالا، خرج بسیار بالا هم دارند و در آخر، میگن که "پولمون زود تموم شد و نمی دونیم دقیقاً این پول ها، صرف چی شده؟"

    در تایید حرف های متمم هم باید بگم، درسته  این کتاب مستدل نیست، ولی توصیه های مفیدی داره که حداقل یکی از اون ها به کار من اومده.
     
     
     

  2. بعد از چندسال کتاب‌های مختلف خوندن؛ دارم به این نتیجه می‌رسم که آدم اون کتابی رو که کمک کرده به نسخه بهتری از خودش تبدیل بشه دقیقاً یادش نمیاد. 

    نمی‌دونم جادوی فکر بزرگ بود یا هفت عادت مردمان موثر. تئوری انتخاب بود یا هنر شفاف اندیشیدن. اما هرچی و هرکدوم که بودن کمک کردن به نسخه بهتری از خودم تبدیل بشم.

    شاید درست‌ترش این باشه:

    یک کتاب هیچ وقت باعث نمی‌شه بهتر بشی. این مجموعه‌ای از مطالعاتت هست که در وجود تو ته‌نشین می‌شن و کمک می‌کنن بهبود پیدا کنی.

  3. محمدرضا ضامنی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۴ درس)

    قاعدتاً دسترسی به سرمایه چندان ساده نیست و شاید اساساً‌ برای بسیاری از ما امکان‌پذیر نباشد. به همین علت، نیوپورت بیشتر روی دو مورد دیگر تأکید می‌کند. او معتقد است که چه برای بهترین بودن و چه برای تسلط بر دستگاه‌های هوشمند، شما به یک ویژگی مهم نیاز دارید: توانایی انجام کار عمیق.

    یعنی باید بتوانید به شکلی متمرکز، بدون حواس‌پرتی و هر گونه ایجاد وقفه، تمام توان ذهنی خود را برای مطالعه، تمرین، یادگیری یا کار صرف کنید.

    بخشی از معرفی کتاب کار عمیق توسط متمم.

    از آنجا که احساس می‌کنم پیمانه‌ی دانش‌ام خالی از مفاهیم کاربردی است،فکر می‌کنم باید تلاش مضاعفی برای رسیدن به سطح مفید بودن داشته باشم.

    از متمم و دوستان متممی بابت این معرفی سپاس‌گذارم.