Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


سه نوع گفتگو | از کتاب ارتباط برتر چارلز دوهیگ


کتاب ارتباط برتر چارلز دوهیگ

آیا تا به حال پیش آمده که چند دقیقه دربارهٔ موضوعی که برایتان مهم بوده با فرد دیگری صحبت کنید و در نهایت فقط یک یا دو کلمه بشنوید؟ مثلاً «بله. درست می‌گویی.» چه حسی پیدا می‌کنید؟

آیا پیش آمده که دربارهٔ مشکلی که در رابطه‌تان وجود دارد راه‌حل‌هایی را مطرح کنید و طرف مقابل به جای بررسی راه‌حل‌ها یا پیشنهاد راهکار متقابل، از احساسات خود در آن رابطه بگوید؟

متقابلاً آیا پیش آمده یک ساعت پای حرف دوست یا همکار خود بنشینید و به دغدغه‌هایش گوش دهید و با او همراهی کنید، و در نهایت به شما بگوید که تو اصلاً همراه نیستی و حرف من را نمی‌فهمی؟

چارلز دوهیگ (Charles Duhigg) در کتاب Supercommunicators به این نوع پرسش‌ها پرداخته و توضیح می‌دهد که «همراه بودن با طرف مقابل در یک گفتگو» یکی از پایه‌های ارتباط موثر است؛ هنری ساده و در عین حال بسیار مهم که بسیاری از ما آن را جدی نمی‌گیریم. در نگاه اول کتاب او راهنمایی برای گوش دادن موثر به نظر می‌رسد. اما چنان‌که در ادامه خواهیم گفت، ایدهٔ کلیدی کتاب، مهم‌تر از یک یا چند تکنیک است.

کتاب ارتباط برتر چارلز دوهیگ

درباره کتاب ارتباط برتر چارلز دوهیگ و ترجمه آن

ما چارلز دوهیگ را در ایران با کتاب قدرت عادت می‌شناسیم. کتاب دیگر او یعنی «باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر» که چهار سال پس از کتاب اول نوشته شد، با وجود مشهور و پرفروش شدن هرگز نتوانست به جایگاهی مشابه قدرت عادت دست پیدا کند. شاید به این علت که قدرت عادت را هم مخاطب عام و علاقه‌مندان به کتابهای توسعه فردی و خودیاری پسندیدند، هم دانشگاهیانی که کمی در کیفیت محتوا سخت‌گیرتر بودند و همین باعث شد که به سرعت در فهرست کتابهای پرفروش قرار بگیرد (البته قبلاً گفته‌ایم که پرفروش بودن کتاب به معنای کیفیت بالای کتاب نیست).

اکنون دوهیگ بعد از حدود یک دهه از انتشار نخستین کتابش، کتاب Supercommunicator‌ را دربارهٔ مهارت ارتباطی به بازار عرضه کرده است. از آن‌جا که هنوز کتاب دوهیگ به فارسی ترجمه نشده، مشخص نیست که خوانندهٔ فارسی‌زبان آن را با چه عنوانی خواهد شناخت. اما از آن‌جا که یافتن معادل فارسی برای اصطلاح Communicator دشوار و به تبع آن معادل‌یابی برای Supercommunicator دشوارتر است، احتمالاً ناشری که تصمیم به ترجمهٔ این کتاب بگیرد، عناوینی مانند «ارتباط برتر»، «گفتگوکنندگان همراه» و یا «کلیدهای ارتباط موثر» را برای آن برخواهد گزید.

به نظر می‌رسد این کتاب گزینهٔ مناسبی برای ترجمه به زبان فارسی باشد. البته به قضاوت ما در متمم، استحکام و انسجام محتوای آن به اندازهٔ کتاب قدرت عادت نیست، اما توصیه‌هایی که لابه‌لای حرف‌های داهیگ مطرح می‌شود، ارزشمند است. ضمن این‌که اساساً ضعف و قوت در مهارت ارتباطی، در اثر عمل کردن و نکردن به همین نکته‌های ظاهراً ساده به وجود می‌آید. بنابراین نباید اهمیت‌شان را دست‌کم گرفت.

سه نوع گفتگو

در این‌جا از میان نکاتی که چارلز دوهیگ به آن‌ها پرداخته، می‌خواهیم نکته‌ای را مرور کنیم که به نوعی هستهٔ کتاب هم محسوب می‌شود: انواع گفتگوها. دوهیگ معتقد است که بیشتر گفتگوهای ما انسان‌ها در یکی از این سه دسته قرار می‌گیرد: گفتگوهای عملی (practical) دربارهٔ اقدام‌ها و حل مسائل، گفتگوهای عاطفی (emotional) درباره احساسات و هیجاناتی که تجربه می‌کنیم و گفتگوهای اجتماعی (social) دربارهٔ هویت، جایگاه و موقعیت اجتماعی‌مان.

سه نوع گفتگو - دایره‌ای که به سه بخش تقسیم شده و سه عنوان را در خود جا داده: عواطف و احساسات، اقدام‌های عملی و حل مسئله، هویت و جایگاه و ارتباطات اجتماعی

محدودیت در دسترسی کامل به دوره مهارت های ارتباطی

دسترسی کامل به این درس و ۴۵ درس دیگر دربارهٔ مهارت های ارتباطی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۰۳۷۴ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۸۰۱۱ تمرین در درس‌های مرتبط با مهارت ارتباط موثر ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۴۵ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  روانشناسی پول | مذاکره | تصمیم گیری | مدیریت جلسه

  خودشناسی | شخصیت شناسی | تحلیل رفتار متقابل

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | توسعه فردی | یادگیری

  استعدادیابی | هوش هیجانی | عزت نفس | برندسازی شخصی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین و مشارکت در بحث

۱) آیا تجربه‌ای داشته‌اید که در یکی از سه فضای فوق صحبت کنید و طرف مقابل به جای همراهی با شما وارد فضای دیگر شود؟

۲) وقتی رفتارهای خودتان را مرور می‌کنید، در همسو شدن با کدامیک از سه فضای فوق ضعیف هستید؟ یعنی این‌که وقتی طرف مقابل در آن فضا صحبت می‌کند، وسوسه می‌شوید گفتگو را به فضای دیگری بکشانید.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴ نظر برای سه نوع گفتگو | از کتاب ارتباط برتر چارلز دوهیگ

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علی محمد افراسیابی

    فضای عاطفی : وقتی خسته و کوفته در مسیر برگشت از ماموریت هستی و به علت اینکه کارهای پروژه به خوبی پیش نرفته یا با مشتری دچار تنش شدی یا پرواز با تاخیر همراه بوده و ... طی یک تماس تلفنی در حال بازگو کردن مشکلات هستی و در واقع بیشتر نق میزنی و دوست داری شنیده بشی و یک همراه و همدل میخوای. پس از همدلی و همراهی مختصر پیامی که دریافت میکنی اینه که : از سوپر مارکت سر کوچه یک ماست بخر. چیزی نداریم با شام بخوریم. (فضای عملی و کاربردی)

    در همسو شدن با کدامیک از سه فضای فوق ضعیف هستید؟ گفتگوهای عاطفی

    به غلط تلاش میکنم گفتگو رو ببرم به سطح منطقی و کاربردی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .