Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)

معرفی چند کتاب درباره بهبود مهارت ارتباطی و روابط اجتماعی

کتاب ارتباط بدون خشونت

کتاب ارتباط بدون خشونتکتاب ارتباط خشونت را امروز دیگر می‌توان یک کتاب کلاسیک در نظر گرفت. نزدیک به سه دهه از زمانی که مارشال روزنبرگ آن را منتشر کرده گذشته و در این مدت صدها کتاب با موضوعات مشابه به بازار عرضه شده‌اند. اما همچنان مرور نکته‌های کلیدی این کتاب خالی از لطف نیست.

روزنبرگ معتقد است که اگر ما احساسات خود را به خوبی بشناسیم و بلد باشیم آن‌ها را به روش درست برای طرف مقابل بیان کنیم، احتمال این که گفتگو به تلخی، تنش و خشونت کشیده شود کاهش می‌یابد.

خلاصه کتاب ارتباط بدون خشونت

[ درس مرتبط در متمم: مهارت ارتباطی ]

کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز

گفتگوهای سرنوشت سازکری پترسون و همکارانش در کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز، سه ویژگی برای گفتگوهای حساس فهرست می‌کنند: هیجانات شدید، تضاد دیدگاه‌ها، نهاده‌های ارزشمند.

بنابراین، موضوع بحث کتاب، مثلاً معامله‌های معمولی یا اختلاف‌نظر بر سر انتخاب رستوران مناسب برای شام نیست.

رابطه عاطفی، زندگی مشترک، قراردادهای بزرگ و ارزشمند کاری، معامله‌های بسیار گران‌قیمت، پروژه های بزرگ، استعفا از محیط کار و مواردی مانند این‌ها، گفتگوهایی هستند که در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرند.

کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز که به نام گفتگوهای حساس هم ترجمه شده، می‌تواند برای علاقه‌مندان به مذاکره، هوش هیجانی و مهارت ارتباطی، مفید و آموزنده باشد.

مرور و خلاصه کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز

[ درس مرتبط در متمم: هوش هیجانی ]

کتاب هوش هیجانی

کتاب هوش هیجانیبا اطمینان می‌توان گفت کتاب هوش هیجانی دنیل گلمن، مشهورترین کتاب هوش هیجانی و یکی از معروف ترین کتاب های روانشناسی است؛ حتی اگر معتقد باشیم ضعف‌های محتوایی در آن وجود دارد.

گلمن – بر خلاف آن‌چه بسیاری فکر می‌کنند – مطرح‌کنندهٔ ایدهٔ هوش هیجانی نبوده، اما بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین مروّج هوش هیجانی بوده است. خود مِیِر و سالووی هم – در عین این‌که معتقدند گلمن بحث هوش هیجانی را بسیار غیردقیق و بازاری کرده – این واقعیت را می‌پذیرند که او نقش مهمی در فراگیر شدن این مبحث ایفا کرده است.

ما در بخش کتاب های روانشناسی متمم درسی را به معرفی کتاب هوش هیجانی دنیل گلمن اختصاص داده‌ایم.

کتاب هوش هیجانی

کتاب بخشودن

کتاب بخشودن - درباره بخشیدن دیگرانمحمدرضا شعبانعلی زمانی به شوخی نوشته بود: «کسانی که می‌گویند لذتی که در عفو هست در انتقام نیست، احتمالاً فرصت نداشته‌اند هر دو گزینه را امتحان کنند.»

جدا از این شوخی، یک واقعیت وجود دارد و آن این است که انتخاب میان بخشیدن، فراموش کردن، دلگیر ماندن و انتقام گرفتن، برخلاف آن‌چه معمولاً ادعا می‌شود، ساده نیست. پیچیدگی‌های روابط، انتظاراتی که در دوستی‌ها شکل می‌گیرد، سابقهٔ رابطه و افقی که طرفین برای آینده رابطه در نظر می‌گیرند، بر این‌که چه نگاهی به بخشش داشته باشند تأثیر می‌گذارد.

کتاب بخشودن این فرصت را فراهم می‌کند تا چند ساعت در دنیای پیچیده و چندبعدی بخشودن دیگران غرق شوید و خاطرات و موضوعات مرتبط با این بحث را مرور کنید.

معرفی کتاب بخشودن

کتاب افسانه کاریزما

کتاب افسانه کاریزما

کتاب افسانه کاریزما (The Charisma Myth) ممکن است در نگاه اول، به خاطر عنوانش کمی تجاری به نظر برسد. تأییدیه‌ی ست گادین بر روی جلد هم – که ظاهراً هیچ نویسنده‌ای را ناامید نمی‌کند – این گمان را تقویت می‌کند.

اولیویا فاکس کابان (Olivia Fox Cabane) نویسنده‌ی فرانسوی-آمریکایی کتاب، چنان‌که در معرفی خود در کتاب آورده است، در دانشگاه‌های مطرح و نیز برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌ی کاریزما و #ویژگی های افراد کاریزماتیک سخنرانی کرده است.

اما اگر کمی کتاب را ورق بزنید، به نتیجه می‌رسید که – حداقل در مقایسه با تأثیرگذاری اولیه – کتابی نسبتاً علمی است و اگر در بحث کاریزما مبتدی هستید،‌ بهترین کتاب برای مطالعه محسوب می‌شود.

نویسنده کوشیده است توصیه‌ها و حرف‌هایش را با تکیه بر مقالات و مطالعات معتبر، مستند کرده و تا حد امکان، خواننده را به بررسی منابع بیشتر در زمینه‌ی پیشنهادهایش، ترغیب کند.

خلاصه کتاب افسانه کاریزما

[ درس مرتبط در متمم: کاریزما ]

کتاب قوانین کاریزما

The_Laws_of_Charismaکتاب قوانین کاریزما، یک ویژگی مهم دارد.
این کتاب به ما می‌آموزد که کاریزما، فراتر از اخم کردن، صاف راه رفتن و جدی حرف زدن است.
در این کتاب، مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت‌های کاریزماتیک و مسیر دستیابی به کاریزما مورد بحث قرار گرفته است.

معرفی کتاب قوانین کاریزما

معرفی کتاب درباره رهبری

کتاب درباره رهبریکتاب روانشناسی رهبری چنان‌که از اسمش پیدا است بحث رهبری سازمانی را از منظر روانشناسی بررسی می‌کند.

مایکل پاشن و اریش دیسمایر نویسندگان کتاب تأکید می‌کنند که هدف اصلی آن‌ها این است که از دریچهٔ چشم روانشناسان به موضوع رهبری نگاه کنند و به‌طور خاص، کاریزما و اقتدار را مورد توجه قرار می‌دهند.

به علت این رویکرد خاص، کتاب رهبری آن‌ها ویژگی جالبی پیدا کرده است. بسیاری از مباحثی که استاندارد شده و در اکثر کتابهای رهبری می‌بینید، در این کتاب وجود ندارد. از سوی دیگر، بعضی از موضوعات رهبری که در این کتاب مطرح شده، در کمتر کتابی یافت می‌شود. به عنوان مثال، نویسندگان به این سوال پاسخ داده‌اند که یک رهبر چگونه افسرده می‌شود و به چه شیوه‌ای می‌تواند از دام افسردگی رها شود؟

نویسندگان کتاب روانشناسی رهبری می‌کوشند راهکارهایی عملی برای پرورش مهارت رهبری در اختیار خوانندگان خود قرار دهند.

کتاب روانشناسی رهبری 

کتاب ارتباط برتر چارلز دوهیگ

کتاب ارتباط برتر چارلز دوهیگچارلز دوهیگ که ما معمولاً او را با نخستین کتابش یعنی کتاب قدرت عادت می‌شناسیم، پس از کتاب دومش (هوشمندتر، سریع‌تر، بهتر) به سراغ مهارت ارتباطی رفته و کتاب Supercommunicators را تألیف کرده است. از آن‌جا که ترجمهٔ communicator به فارسی چندان مأنوس نیست (گفتگوکننده؟) شاید بهتر باشد آن را با نام «کلیدهای ارتباط برتر» یا «ارتباط برتر» بشناسیم.

دوهیگ محتوای این کتاب را حول یک توصیهٔ اصلی نوشته و شکل داده است: مهم‌ترین وظیفهٔ شما در گفتگو این است که سبک و فضای ترجیحی طرف مقابل را تشخیص داده و با او همراه و همسو شوید.

ما در متمم درسی را به معرفی این کتاب و نقل یکی از مفاهیم آن (سه نوع گفتگو) تخصیص داده‌ایم:

معرفی کتاب ارتباط برتر چارلز دوهیگ

[ درس‌های مرتبط در متمم: مهارت ارتباطی | گوش دادن موثر ]

کتاب هفت چالش ارتباط دنیس ریورز

هفت چالش: نکته‌ها و تمرین‌هایی برای برقراری ارتباط موثر و مشارکتیاگر در جستجوی کتابی باشید که در عین ساده بودن، به نکات کاربردی در زمینه مهارتهای ارتباطی بپردازد، کتاب هفت چالش ارتباط نوشته‌ی دنیس ریورز یک گزینه‌ی مناسب است.
او در این کتاب به مواردی مانند اهمیت بیان هدف گفتگو، شفافیت و شیوه درست سوال پرسیدن اشاره کرده است. کتاب هفت چالش ارتباط، می‌کوشد با معرفی کردن هفت زمینه مختلف، به بهبود مهارت ارتباطی خواننده کمک کند.

کتاب هفت چالش ارتباط دنیس ریورز

[ درس‌های مرتبط در متمم: مهارت ارتباطی | مذاکره ]