Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


سواد مالی برای کودکان و نوجوانان (معرفی درس)


سواد مالی برای کودکان و نوجوانان

اگر بخواهیم از میان درس‌هایی که در دوران مدرسه، جای خالی آنها به شدت احساس می‌شود یکی را انتخاب کنیم، سواد مالی برای کودکان و نوجوانان احتمالاً جایی در صدر این فهرست را به خود اختصاص خواهد داد.

دانش و نگرشی که جای خالی آن را همه‌ی ما حس می‌کنیم، اما عموماً نمی‌دانیم شیوه‌ی پر کردن این خلاء چیست.

حتی در مورد بزرگسالان هم خلاء مشابهی احساس می‌شود. همه‌ی نداشتن‌ها و کم داشتن‌های ما، ناشی از مشکلات عمومی اقتصادی نیست.

حتی نمی‌توانیم همه‌ی مشکلات مالی خود را با افتخار، به حفظ اخلاق نسبت دهیم و هر نوع موفقیت و کسب ثروتی را هم دستاورد بی‌اخلاقی بدانیم.

بخشی از ماجرا هم مربوط به نداشتن سواد مالی است و متاسفانه چون بزرگسالان هم، خود در این زمینه آموزش ندیده‌اند و عمدتاً بر پایه‌ی آزمایش و خطا و شکست‌ها و موفقیت‌های زندگی، به باورهایی در این زمینه رسیده‌اند، انتقال این دانش و تجربه به فرزندان – به فرض صحت آن و مناسب بودنش – کار ساده‌ای نخواهد بود.

سواد مالی برای کودکان و نوجوانان

حدود یک سال است که به صورت جدی در جستجوی الگوهای آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان هستیم و شیوه های آموزشی در نقاط مختلف جهان را بررسی می‌کنیم و خوشحالیم که در نهایت به یک جمع‌بندی برای آموزش کاربردی سواد مالی به کودکان و نوجوانان رسیده‌ایم.

این بحث‌ها به صورت منظم و هر هفته تحت عنوان سواد مالی برای کودکان و نوجوانان در متمم ارائه خواهد شد و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

امیدواریم والدین عزیز متممی که حدود دو سال است به صورت مستمر پیشنهاد طراحی چنین درسی را می‌دهند، از کیفیت محتوای این درس راضی باشند.

فقط اجازه بدهید که بر روی یک نکته‌ی مهم تاکید کنیم:

تا جایی که متمم اطلاع دارد، حوزه‌ی سواد مالی در کشور ما به صورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار نگرفته و اگر هم آموزش یا محتوایی بوده است، عموماً (و نه الزاماً) بر پایه‌ی منابعی با مدل ذهنی مناسب برای اقتصادهای دیگر بوده است (مثلاً کتاب پدر پولدار و پدر فقیر که به اسم‌های مختلف ترجمه و تدریس شده و اگر چه کتاب جذابی است، اما پیش‌فرض‌های آن عموماً با اقتصاد آمریکا سازگار است).

بنابراین، کوشش ما برای تدوین شیوه‌ای که ضمن اتکا به تحقیقات روز جهان مناسب شرایط روز کشور هم باشد، قطعاً عاری از خطا نخواهد بود.

ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم و می‌کنیم که این خطا حداقل باشد. اما لطفاً همه‌ی درس‌های این مجموعه را به عنوان راهکارها و پیشنهادها و نظرات مشورتی متمم در نظر بگیرید و در نهایت، با دانش و تجربه و شناخت خودتان – که قطعاً کم هم نیست – آن را با نیازهای خود تطبیق دهید.

برنامه آموزشی ما کودکان از ۳ سال تا ۱۸ سال را در برخواهد گرفت و به تدریج راجع به نیازهای هر مقطع سنی و ابزارها و اطلاعات و بازی‌ها و هر آنچه که مربوط به این محدوده‌ی سنی است، صحبت خواهیم کرد.

امیدواریم که این تلاش ما، رضایت خاطر والدین عزیز متممی را تامین کند.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علی صالحی ، Armin ، امین کوشکی ، زهرا حسینی ، امیر احمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد مالی کودکان و نوجوانان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد مالی کودکان و نوجوانان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۴ نظر برای سواد مالی برای کودکان و نوجوانان (معرفی درس)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مهشید محمدی

    سلام

    از مدتها قبل منتظر چنین درسی بودم. از متمم بابت معرفی این درس ممنونم.

    مدتی قبل در پیامهای اختصاصی پیامی از گوینده ای ناشناس خوندم.

    بهترین روش برای آموزش ارزش پول به بچه ها، این است که از آنها پول قرض بگیرید.

    من تصمیم گرفتم از خواهرزاده چهارساله م دو یا پنج هزار تومن پول قرض بگیرم. بهش گفتم این مقدار پول رو داری به من قرض بدی تا بعدا بهت پس بدم. با تعجب من رو نگاه کرد. گفت: خاله این پول رو می خوای چی کار کنی؟ بعد ادامه داد که تو مگه سر کار نمی ری؟ پس پولهاتو چی کار می کنی؟ این پول که خیلی کمه، یعنی تو اینقدر پولم نداری؟ و همین طور ادامه داد.

    فردا هم اومد پیش من گفت: از بابام خواستم که کمکت کنه. یعنی از بقیه تقاضای کمک برای خاله ی ورشکست شده، کرده بود. :)

    بعد از اینکه همه فهمیدن من از ایشون تقاضای پول کردم، از خیر قضیه گذاشتم. الان هم برای عملی کردن مطالب این درس باید با دقت و وسواس بیشتری رفتار کنم.

     

    سبز باشید و برقرار.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .