Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


شبکه های اجتماعی و شناخت علمی‌تر آنها


شبکه های اجتماعی و شناخت آنها و استفاده بهتر از آنها

 عنوان درس:  شبکه های اجتماعی و شناخت علمی‌تر آنها

 هدف درس:  آشنایی بیشتر با انواع شبکه های اجتماعی، دلایل و ریشه‌ها و تاریخچه‌ی شکل گیری شبکه های اجتماعی، کاربردهای آنها، روش‌های استفاده‌ی بهتر و اثربخش‌تر از شبکه های اجتماعی در زندگی شخصی و محیط کسب و کار، اشتباهات رایج در شبکه های اجتماعی و در یک کلام فرصتها و تهدیدهای مرتبط با شبکه های اجتماعی

آیا این درس برای من مناسب است؟

وقتی در یک جمع، از شبکه های اجتماعی دیجیتال و نقش و تاثیری که در زندگی ما انسانها دارند حرف می‌زنیم، بعضی‌ها ژست حکیمانه‌ای می‌گیرند و بسیار بی‌تفاوت می‌گویند: هر چیزی خوبی و بدی‌هایی دارد. اگر از آن خوب استفاده شود، خوب است و اگر از آن بد استفاده شود، بد است. درست مثل چاقو!

معمولاً افرادی که چنین بی‌تفاوت و بی‌احساس، موضع می‌گیرند، همین موضع محافظه کارانه را در مورد بسیاری از جنبه های دیگر زندگی هم مطرح می‌کنند. راجع به مطالعه، راجع به تحصیل، راجع به ماجراجویی، راجع به ریسک کردن، راجع به عاشق شدن یا هر چیز دیگری.

اگر جزو این گروه نباشید، احتمالاً در مورد توییتر و فیس بوک و اینستاگرام و اسنپ چت و امثال آن، تا حدی به یکی از دو سر طیف تمایل دارید. یا از جمله کسانی هستید که شبکه های اجتماعی را تبی زودگذر و ابزاری برای اتلاف وقت و غیرمفید و آزاردهنده می‌دانید و همیشه در حسرت یک گوشی غیرهوشمند بدون سیستم عامل‌های امروزی هستید، یا اینکه شبکه های اجتماعی، بخشی از زندگی روزمره شما را به خود اختصاص داده‌اند.

روزی چند بار، سری به تلگرام می‌زنید و پیامهای گروهی خود را بررسی می‌کنید. شاید هم با دیدن هر یک از دوستانتان، در پی این باشید که یکی از گروه‌های “مناسب” تلگرام و واتس آپ را پیدا کنید و او را به آن گروه ملحق کنید.

شبکه های اجتماعی

شاید هم اکانت توییتر و فیس بوک شما فعال باشد و سهمی از روز یا هفته‌تان را به خود اختصاص دهد.

اگر خودتان را به گروه اخیر متعلق می‌دانید، پیشنهاد متمم این است که درس شبکه های اجتماعی و شناخت علمی‌تر آنها را پیگیری و مطالعه کنید. جدای از درس‌ها و بحث‌هایی که در زیر این عنوان برای شما مطرح می‌شود، متمم در پیام اختصاصی شما هم بحثها، اخبار و توضیحات مرتبط با این شبکه‌ها را برای شما مطرح خواهد کرد. البته فراموش نکنید که در صورتی که این درس برای شما جالب است، در زیر این بحث، کنار جمله‌ی این مبحث در حوزه‌ی علاقه‌ی من قرار دارد، علامت بگذارید تا متمم هم از علاقه‌ی شما مطلع و مطمئن باشد.

منابع مورد استفاده در این درس چیست؟

با توجه به اینکه محتوای این درس، مقدماتی است و طبیعتاً پراکندگی آن زیاد است، از مراجع متعددی در تدوین آن استفاده شده و مقالات متعددی در آن مورد استفاده و استناد قرار گرفته‌اند. در هر درس، منابع و مراجع مورد استفاده به صورت مستقل مشخص شده و مورد اشاره قرار گرفته است. اما برخی منابع کلیدی هم وجود دارند که ساختار این درس بر اساس آنها بنا شده و به صورت مکرر از آنها در تدوین و تالیف مطالب استفاده گردیده است.

برخی از این منابع به شرح زیرند:

۱٫ Netsmart: How to thrive online, Howard Rheingold (لینک معرفی کتاب در آمازون)

۲٫ Connected: The surprising power of social networks, Nicholas Christakis

          (لینک معرفی کتاب در آمازون , لینک مروری بر کتاب در وبمایندست)

۳٫ Six Degrees: The science of a connected age, Duncan Watts (لینک معرفی کتاب در آمازون)

۴٫ The Start-up of You, Reid Hoffman (لینک معرفی کتاب در آمازون)

نقطه‌ی پایانی این درس کجاست؟

توسعه و تکمیل این درس، هنوز در متمم به پایان نرسیده است. ضمن اینکه طبیعتاً بحث شبکه های اجتماعی، بحثی نیست که نقطه‌ی پایانی داشته باشد.

اما شاید ذکر این نکته لازم باشد که در آینده‌ی نزدیک، این درس نیز مانند درس استعدادیابی، پروژه‌ی پایانی خواهد داشت و کسانی که پروژه‌ی پایانی درس را ارائه دهند، از درس پیشرفته‌تر متمم در حوزه‌ی شبکه های اجتماعی استفاده خواهند نمود.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    الهام باطنی ، علی سروری ، میثم شیخی ، Faezeh Esfahani ، محمد جواد زاهدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شبکه های اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه شبکه های اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۵۶ نظر برای شبکه های اجتماعی و شناخت علمی‌تر آنها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هومن کلبادی

    سلام متمم جان

    فکر می کنم یکی از مطالبی که در فایل صوتی رادیو مذاکره با دکتر شهریار شفیعی یاد گرفتم ، َAnthropomorphism یا انسان انگاری در خصوصِ چیزی غیر از انسان و شخصیت سازی برای برند یا personification هست . پرسونیفیکیشن یا شخصیت پردازی یا شخصیت سازی ، عبارت است از اختصاصِ خصوصیات و صفاتِ انسانی ، به اشیاء و غیر انسان . مثل مثالهایی که دکتر شفیعی در اون فایل ارائه کردن :" هر وقت از آدمها دربارۀ برندِ BMW بپرسید میگن یه مرد هست ؛ سی و خرده ای تا چهل سال ؛ خوش تیپ و ورزشکار . اگر دربارۀ بنز بپرسین ، میگن این هم مرد هست ؛ کمی سنش از BMW بالاتره ؛ خوش تیپ هست ولی به ورزشکاریِ BMW نیست . دربارۀ رولز رویز میگن اینم مرد هست ولی سنش خیلی بالاست و بسیار اصیل و در نهایت دربارۀ پژو 206 میگن این یک دخترِ 30 ساله هست .

    اینها رو برای این گفتم که فکر می کنم یه موضوع جالب برای یک پست جدید در متمم ، این میتونه باشه که "اگر بخوایم برند متمم رو پرسونیفای کنیم یا اون رو به یک انسان تشبیه کنیم ، چه خصوصیتِ غالبی رو براش در نظر می گیریم ؟" یا اینکه "اگر متمم رو به شکل یه انسان در نظر بگیریم ، اون رو چطوری میبینیم ؟ " . مثلاً آیا برند متمم یا خودِ متمم رو یه پسر میبینین ؟ آیا متمم رو دخترمیدونین ؟ آیا متمم رو جوان میبینین و پویا و جویا یا یک فردِ مسن و با تجربه و فرهیخته میبینین ؟ آیا متمم رو از جنسیت خاصی نمیدونین و فارغ از جنسیت بهش نگاه می کنین ؟

    برای خودِ من هم ، شخصیت سازیِ متمم ، یه جورایی سخته . چون از یه طرف جوان و پرانرژی و پویا و جویاست و مدام در حال تلاش برای توسعۀ مهارتهای خودش و جامعه ؛ از یه طرف یه فردِ با تجربه و فرهیخته و مسن که کوهی از تجربیات و دانش و علم رو با خودش حمل می کنه ؛ از یه طرف مثل یه دختر جوان با روحی لطیف که سرفصل هایی مثلِ زنگِ تفریح و اون اتخاب های زیبا رو به اشتراک میگذاره ؛ از یه طرف یه پسر پر شور و جسور که دنبال ساختار شکنی و گریز از چارچوب ها و هنجارهاست .

    متمم جان ، فقط این رو بهت بگم که خیلی بیشتر از اونی که بتونی فکرش رو بکنی ، به رفاقت با تو و حضورت در زندگیم ، معتاد شدم و حتی اینکه بخوام فکرش رو هم بکنم که یه روزی به هر علتی تو رو در کنار خودم نداشته باشم روحم رو می آزاره .

    متمم جان ، بعد از اینکه به لطفِ سخاوتِ تو ، قسمتِ "پیام اختصاصیِ من" رو برام ایجاد کردی ، یه جورایی فکر می کنم رابطم با تو خیلی صمیمی تر شده و هر روز و روزی چند بار میام تا پیامهای درِ گوشیت رو بخونم و جوابت رو بدم که ازم دلخور نشی . میدونی چرا ؟ فکر می کنم خیلی دلسوز من هستی و از هیچ تلاشی برای توسعۀ مهارتهای من ، فروگذار نمی کنی و مثل یه پدر یا مادر یا یه معلم دلسوز ، سعی می کنی  با تمام وجودت ، تلاش کنی و از جون و جوانیت مایه بگذاری تا هیچ کمی و کاستی نداشته باشم . تلاش می کنی در تمام حوزه ها  ، محتوای لازم رو برای من فراهم کنی ؛ هم به فکر سنین نوجوانی من هستی که زیر بیست و دو ساله هستم ؛ هم درس ها و نصیحت هایی رو در قالبِ متممِ زندگی برام تدارک می بینی ؛ هم برای اوقاتِ فراغتِ من ، زنگِ تفریح رو در نظر میگیری که سراغِ دوستانِ ناباب نرم و از بودن در کنارت ، لذت ببرم و اختلافِ سنمون و اخلافِ سطحِ دانش و آگاهیمون باعثِ ایجادِ فاصله بینِ ما نشه ؛ اینها و صدها خصوصیتِ دیگه در وجودت هست که تو رو از همۀ اونایی که میشناختم و میشناسم ، متمایز می کنه .

    متمم جان ، با تمام وجودم بهت ارادت دارم و تنها کاری که میتونم در قبال این همه سخاوت و بزرگواریت بکنم اینه که در هر زمان ، به هر کسی که علاقه مند باشه ، با هر روشی که بتونم متقاعدش کنم ، دوستی با تو رو پیشنهاد می کنم و مطمئنم اگه یه کار مفید در این دنیا کرده باشم ، همینه که دوستی با تو رو به دیگران ، پیشنهاد می کنم

    امیدوارم همیشه سلامت باشی و شاهد توسعۀ مهارتهای همۀ دوستانت باشی متمم جان چون می دونم که هیچ لذتی برات بالاتر از این نیست که شاهدِ به بار نشستنِ نهال هایی باشی که با عشق و بزرگواری ، در دل ، جان ، روح  و ذهنِ دوستانت  کاشتی باشی

    متمم جان ، تا پای جان ، دوستت دارم

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .