Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


سواد چیست؟ | تعریف سواد از نظر یونسکو


سواد چیست

«از یک آدم باسواد انتظار می‌رود چنین رفتاری انجام ندهد.» «این روزها سواد دیجیتال به همان اندازهٔ سواد سنتی برای گذران زندگی ضروری است.» «مشکل دموکراسی این است که یک انسان بی سواد می‌تواند برای سرنوشت یک فرد متخصص تصمیم بگیرد.» «در دوران کرونا دیدیم که سواد سلامت برای فرد و جامعه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است.» «برای حضور موثر در شبکه های اجتماعی لازم است سواد رسانه ای داشته باشید.» «بسیاری از طلاق‌ها ناشی از پایین بودن سطح سواد عاطفی و سواد زندگی است.» «با وجود سهم قابل‌توجهی کشاورزی در کشور، سواد کشاورزی آن‌چنان که باید رشد نکرده است.» «سیاست‌گذاری که سواد اقتصادی ندارد نمی‌تواند در سیاست‌گذاری اقتصادی موفق باشد.» «شوق مذهبی در میان مردم زیاد است اما سواد مذهبی چندان زیاد نیست.»

این‌ها صرفاً نمونه‌هایی از گزاره‌هایی هستند که هر روز، این‌جا و آن‌جا، بر پایهٔ مفهوم سواد می‌خوانیم و می‌شنویم. سواد که زمانی به خواندن و نوشتن محدود بود، امروزه معنای بسیار گسترده‌ای پیدا کرده و همه از آن حرف می‌زنند و هر کس به فراخور حال خود، اصطلاحی بر پایهٔ سواد می‌سازد.

رونق «سواد» در حدی است که بازار بزرگی حول آن شکل گرفته و حتی کسانی که قبلاً از عناوین دیگری برای کارشان استفاده می‌کردند، به‌تدریج «سواد» را در عنوان کارهایشان می‌گنجانند. مثلاً نام کارگاه‌های هوش هیجانی بدون تغییر جدی در محتوا به سواد عاطفی تغییر می‌کند و آن‌چه پیش از این به عنوان روانشناسی پول یا برنامه ریزی مالی شخصی مطرح می‌شده، سواد مالی نامیده می‌شود.

در این درس دربارهٔ تعریف سواد صحبت می‌کنیم و به این موضوع می‌پردازیم که چرا پس از گسترش انواع مدارس و دانشگاه‌ها طی چند دههٔ اخیر، دوباره سواد تا این حد به دغدغهٔ ما تبدیل شده است؟

معنی لغوی سواد چیست؟

تشخیص ریشه کلمه سواد دشوار نیست. سواد با اَسوَد (رنگ سیاه) هم‌خانواده است معنی آن سیاهی است. بنابراین می‌توان گفت کلمه سواد در فرهنگ ما به این اشاره داشته که کسی می‌تواند «کاغذ سیاه کند» یا «سیاهی‌های کاغذ را بخواند.»

دربارهٔ ریشه شناسی کلمهٔ سواد در زبان انگلیسی (Literacy) هم زیاد صحبت شده است. یکی از نظریه‌های پرطرفدار این است که Literate با Letter هم‌خانواده است و باسواد – در فرهنگ انگلیسی – کسی بوده که با حروف سروکار داشته و می‌توانسته آن‌ها را بخواند و بنویسد.

البته انبوه اصطلاحاتی که با واژهٔ سواد ساخته شده نشان می‌دهد که دنیای امروز از افراد باسواد چیزی فراتر از سیاه کردن کاغذ و خواندن و نوشتن انتظار دارد. در یک مقاله که در سال ۱۹۹۸ میلادی با محوریت سواد رسانه ای نوشته شده، در کنار سواد خواندن و نوشتن و سواد رسانه ای این اصطلاحات را هم می‌بینیم (فایل PDF مقاله): سواد آثار چاپی، سواد کامپیوتر، سواد چندرسانه‌ای، سواد فرهنگی، سواد اجتماعی و سواد بوم شناسی.

امروز بعد از حدود دو دهه، ده‌ها اصطلاح دیگر از این دست هم رواج یافته است: سواد دیجیتال، سواد عددی و سواد آماری، سواد احساسی، سواد اقتصادی، سواد کشاورزی،‌ سواد نقد، سواد منطقی،‌ سواد مذهبی، سواد سلامت روانی، سواد نژادی، سواد بصری و سواد ترجمه.

واضح است که نمی‌توان مفهوم همهٔ این اصطلاحات را به خواندن و نوشتن محدود کرد.

چرا اخیراً بیشتر دربارهٔ معنی سواد و انواع سواد صحبت می‌شود؟

اگر کتابها و رسانه‌های شش یا هفت دهه قبل را نگاه کنید می‌بینید که کلمهٔ سواد و ترکیب‌های آن در حد امروز رایج نبوده‌اند. اما طی بیست یا سی سال اخیر، سواد به‌شدت در کتاب‌ها و مقالات مطرح شده و نویسندگان دربارهٔ اهمیت سواد و انواع سواد حرف می‌زنند.

اگر گزارش Ngram گوگل را مبنا قرار دهیم، حدود نیم قرن است که بحث دربارهٔ مفهوم سواد رونق بسیاری پیدا کرده و نویسندگان بیشتر از گذشته دربارهٔ آن حرف زده‌اند (+). احتمالاً علت را حدس می‌زنید: رواج رسانه جدید به‌ویژه کامپیوتر و اینترنت.

تعریف سواد

از نخستین روزهای تاریخ مکتوب بشر تا اوایل قرن بیستم، خواندن و نوشتن معنای نسبتاً شفافی داشته و همیشه با «متن مکتوب» در ارتباط بوده است. اما گوش دادن به اخبار رادیو یا تلویزیون را در نظر بگیرید. در نگاه اول به نظر می‌رسد که حرف‌های گویندهٔ خبر از جنس گفتگوهای شفاهی است. اما می‌دانیم که چنین نیست. او یک متن مشخص را می‌خواند. آن‌چه در اخبار «می‌شنویم» به «خواندن» متن نزدیک‌تر است.

با گسترش اینترنت و شکل‌گیری وبسایتها و رواج یافتن شبکه های اجتماعی ماجرا پیچیده‌تر هم شد. متن و صدا و تصویر در رسانه های جدید آن‌قدر در هم آمیخته که هنگام نقل مطلبی از یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام نمی‌دانیم بهتر است بگوییم «در اینستاگرام گفته بود» یا «در اینستاگرام خواندم.»

به همین علت صاحب‌نظران، جهان امروز ما را جهان Post-typographic می‌نامند (پسانویسه‌نگاری یا پساحروف‌نگاری)؛ جهانی که از خواندن و نوشتن حروف فراتر رفته است (+): «ما باید همواره این پرسش را در ذهن داشته باشیم که در فرهنگ‌های مختلف،‌ خواندن و نوشتن چه مصداق‌ها و معناهایی پیدا می‌کند؟»

تعریف سواد

طی چند دههٔ اخیر، محققان و صاحب‌نظران، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف، کوشیده‌اید به این پرسش پاسخ دهند. با وجودی که محققان سال‌ها قبل از سازمانهای بین‌المللی به این موضوع پرداخته‌اند، اما رایج است که در بحث‌های عمومی‌ برای تعریف سواد به تعریف سواد از دیدگاه یونسکو اشاره می‌کنند.

تعریف سواد از نظر یونسکو

همان‌طور که می‌دانید برنامه توسعه سازمان ملل متحدد (UNDP) هفده شاخص برای توسعه پایدار تعریف کرده است (این هفده مورد را می‌توانید در درس اهداف توسعه پایدار بخوانید). چهارمین هدف از این هفده هدف، آموزش کیفی (Quality Education) است.

طبیعتاً تعریف دقیق‌تر هر یک از این هفده هدف به یکی از سازمانهای تخصصی زیرمجموعهٔ سازمان ملل سپرده شده و تدوین و تشریح هدف چهارم به علت ماهیت آموزشی آن به یونسکو سپرده شده است. سند یونسکو در این باره در ایران آن‌قدر معروف شده که حتی کسانی که شمردن را هم به‌درستی بلد نیستند، نام آن را بلدند: سند ۲۰۳۰ (فایل PDF در سایت یونسکو).

آن‌چه به عنوان تعریف سواد از نظر یونسکو می‌شناسیم در این سند آمده است. البته یونسکو در سند ۲۰۳۰ تعریف سواد را از سند دیگری که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده نقل کرده، اما تکرار آن در سند ۲۰۳۰ تأییدی بر این است که طی یک دههٔ پیش رو احتمالاً سواد هم‌چنان به شکل زیر تعریف خواهد شد:

Literacy is defined as the ability to identify, understand, interpret, create, communicate and compute using printed and written materials associated with diverse contexts.

Literacy involves a continuum of learning in enabling individuals to achieve their goals, develop their knowledge and potential and participate fully in community and society.

پرداختن به جزئیات این تعریف، برای بحث ما که قرار نیست از تعریف ساده سواد فراتر رود، ضروری نیست. اما چند نکتهٔ مهم در تعریف سواد از نظر یونسکو وجود دارد که خوب است به آن توجه کنیم:

سواد فراتر از خواندن و نوشتن

«تشخیص» و «درک» و «تفسیر» و حتی «خلق» و «محاسبه» و «ایجاد ارتباط» به مولفه‌های سواد افزوده شده است. پس اگر کسی خواندن و نوشتن می‌‌داند اما نمی‌تواند متن‌های مورد نیازش را کامل درک کند، یا این‌که خواندن و نوشتن می‌داند، اما نمی‌تواند نامه‌ای را که برای کارهای روزمره‌اش لازم دارد بنویسد (مصداقِ خلق) باسواد محسوب نمی‌شود.

حد مورد نیاز سواد

وقتی از توانایی درک مطلب یا توانایی تفسیر متن و یا محاسبه و توانایی برقراری ارتباط حرف می‌زنیم، منظورمان چه سطحی از توانایی است؟ مثلاً آیا همه باید بتوانند متون حقوقی را بخوانند و درک کنند؟ یا هر فرد باسواد باید بتواند گزارش‌های آماری را بخواند و تحلیل کند؟

بر اساس تعریف یونسکو از سواد، یکی از مهم‌ترین معیارها این است که سواد فرد باید در حدی باشد که بتواند در جامعه مشارکت کامل داشته باشد.

سواد یک طیف است

چنان‌که در تعریف یونسکو آمده، و البته درک آن هم دشوار نیست، سوادی که به این شکل تعریف می‌شود کاملاً طیفی است. یعنی ما نمی‌توانیم انسان‌ها را به دو دستهٔ باسواد و بیسواد تقسیم کنیم. بلکه باید یک طیف در نظر بگیریم که یک سمت آن بیسوادی است و انسان‌ها با یادگیری و توسعهٔ توانمندی‌های خود، از نقطهٔ بیسوادی دور شده و به سمت باسوادی حرکت می‌کنند.

درباره انواع سواد

در سند یونسکو اصطلاحاتی مثل سواد رسانه ای و سواد دیجیتال و مانند این‌ها را نمی‌بینیم. در عین حال در همین سند به تم‌های فراوانی اشاره شده است. موضوعاتی مثل مهارتهای شغلی، دانسته‌های حوزهٔ سلامت و سواد مرتبط با کارآفرینی از جملهٔ این موارد است. موضوع برابری جنسیتی هم – که بحث‌های فراوانی را در رسانه‌های رسمی کشورمان ایجاد کرده است – یکی از همین تم‌هاست.

با این حال، وقتی از «مشارکت کامل در جامعه» حرف می‌زنیم، طبیعی است که فرد باید بتواند از زیرساخت‌های اجتماعی و خدمات مدنی استفاده کرده و در ساختارهای اجتماعی فعال باشد. بنابراین استفاده از تعبیرهایی مثل سواد مالی، سواد سلامت، سواد خبری، سواد اخلاقی و مانند این‌ها، با تعریفی که یونسکو ارائه کرده هم‌خوان است.

درس های مرتبط با سواد در متمم

بسیاری از درس‌های متمم را به‌نوعی می‌توانید زیرمجموعهٔ آموزش سواد و سوادآموزی در نظر بگیرید. مثلاً درس‌های روانشناسی پول را می‌شود کاملاً از جنس سواد مالی دانست. یا درس‌های مهارت یادگیری مشخصاً از جنس سواد هستند. چون درک و فهم و تفسیر و خلق را آموزش می‌دهند. درس‌های هوش هیجانی هم از همان جنسی هستند که معمولاً به عنوان سواد عاطفی آموزش داده می‌شوند. دربارهٔ درس‌هایی مانند هوش کلامی و ظرافتهای کلامی هم نیازی به توضیح نیست.

در کنار این‌ها تا کنون دو درس هم اختصاصاً با عنوان «سواد» در متمم منتشر شده‌اند: درس سواد دیجیتال و سواد رسانه.

در آینده هم این دو درس ویرایش و تکمیل شده و هم درس‌های دیگری در قالب افزایش سواد زندگی به متمم افزوده خواهد شد.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت یادگیری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت یادگیری
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸۷ نظر برای سواد چیست؟ | تعریف سواد از نظر یونسکو

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علی کریمی

    دنیای کلمات

    من در ابتدای عضویتم در متمم و مطالعه روزنوشته‌ها
    هیچ اهمیتی برای کلمات قائل نبودم.
    اما به مرور زمان با مطالعه روزنوشته‌ها و سایت متمم متوجه شدم که کلمات، میراث بشری و ابزاری برای بقا هستند.
    در ادامه چند جمله در این باره می‌نویسم.

    زبان بستری برای اندیشیدن و فهم دنیا

    همانطور که محمدرضا عزیز در باز هم دربارهٔ اهمیت کلمات نوشته‌ است.

    بارها گفته و نوشته‌ام که کلمه و زبان، فقط یک ابزار برای گفتگو نیست، بلکه بستری برای اندیشیدن است. از این رو هر چقدر دربارهٔ کلمه و کلمات حرف بزنیم، باز هم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.

    یا در نوشته برای فردا از محمدرضا عزیز به ((اهمیت کلمات)) در متن این نوشته با ذکر مثال اشاره می‌شود.
    یک مطلب را در اینجا نقل قول می‌کنم.

    در مورد من و تو به عنوان آدم‌های عادی، کلمات مهم‌ترین متر و معیار و ابزار Cognition هستن (این کلمه رو قراره در همین نوشتهٔ «برای فردا» به زودی توضیح بدم). یعنی ما با کلمات، جهان‌مون رو می‌فهمیم. اگر کلمات کمتری داریم، جهان رو کمتر می‌فهمیم. اگر تفاوت «رنج» و «درد» رو ندونیم، شعور لازم برای درک متفاوت درد و رنج رو هم پیدا نمی‌کنیم. ما جهان رو با چشم و گوش و بینی و زبان و پوست‌مون «حس» می‌کنیم. اما با کلمات «می‌فهمیم». اگر کلمه رو نداشته باشیم، حتی ورودی‌های Sensory مغز رو هم درک نمی‌کنیم و کنار می‌ذاریم و Ignore می‌کنیم (این‌ بحث‌ها رو معمولاً در کتاب‌های آنتروپولوژی و همین‌طور روانشناسی شناختی می‌تونی پیدا کنی).

    در ادامه چند مطلب استحاله کلمات، انواع هیجانات و ابراز احساسات با کلمات | چرخ رابرت پلاچیک و اتیمولوژی چیست؟ برای مطالعه بیشتر معرفی می‌کنم.

  1. نیکو م گفت: (عضو ویژه)

    به نظر من با افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی و در دسترس قرار گرفتن یک باره ی حجم زیادی از اطلاعات، تمایل به افزایش سرعت و طی شدن آنی پروسه ها در هر کاری، از آموزش گرفته تا اجرا ، کسب مهارت، خلق، برقراری ارتباط و.. شدت گرفته.

    و باعث شده که ما (عموم مردم در دنیا) در سطح اول یادگیری (از دیدگاه بومر، حفظ) بمانیم. و به مراحل بالاتری از درک، تفسیر، تجزیه و تحلیل و… نرسیم. در واقع شاید صدها مدرک و گواهی نامه مختلف داشته باشیم، کتاب های بسیار خوانده باشیم و در مورد هر مسئله ایی صاحب نظر باشیم، اما با سواد نباشیم.

    نمونه رایج بی سوادی رو خصوصا در کشورمون می تونیم در مواردی مثل رانندگی به وضوح مشاهده کنیم. (که به نظر من نوعی ضعف و بی سوادی در برقراری ارتباط مناسب هست.)

  2. مهدی نعمتی گفت: (عضو ویژه)

    گاهی در اخبار می‌شنویم که در یک کشور دموکراسی بر علیه خودش عمل کرده.

    در واقع در آن جامعه اکثریت که حق رای داشته اند ولی سواد سیاسی و رسانه ای نداشته اند واز توان تجزیه تحلیل اخبار منتشره در رسانه های امروزی برخوردار نبوده اند. با رای خود سیاسیون عوام فریبی را که هیچ اعتقادی به دموکراسی ندارند و تنها هدفشان ایجاد یک حکومت تمامیت خواه وحذف آزادیهای قانونی است حمایت کرده وبر سر کار آورده‌اند.

    اینجاست که به اهمیت توسعه توانمندی‌ها و مهارت های طبقات مختلف یک جامعه پیمبریم و دلایل مخالفت سیاستمداران باسند۲۰۳۰رابهتر درک می‌کنیم.

  3. روزبه گفت: (عضو ویژه)

    طبق تعریف یونسکو از سواد که شامل تشخیص و درک و تفسیر و … هست، چنانچه کسی مهاجرت کنه به کشور دیگه و در حدی که بتونه تشخیص و درک داشته باشه نسبت به وقایع و صحبت های دیگران و یادگیری مطالب جدید و بطور کلی مشارکت در جامعه نتونه داشته باشه، اونجا فردی بیسواد محسوب میشه؟

  4. فیاض جوادی گفت: (عضو ویژه)

    فکر می‌کنم ۲ تا بخش خیلی روشنگر بودن: اول اینکه تشخیص، درک، تفسیر، خلق و محاسبه از مولفه های سواد هستند و به نظرم خیلی از ما به این موارد بی توجهی می‌کنیم. مورد دوم طیفی بودن سواده. اینکه انقدر راحت به اشخاص برچسب باسواد یا بی‌سواد رو نزنیم و بی حساب و کتاب این کلمات رو خرج نکنیم. این هم می‌تونه ناشی از اهمیت کلمات و معنایی که دارند باشه.

  5. پارسا صادقی گفت: (عضو ویژه)

    نکته جالبی که به ذهنم میرسد این است که یک فرد میتواند در یک جامعه باسوادتر از جامعه دیگری باشد.

    سواد عاملی وابسته به سایر مردم جامعه دارد. به عنوان مثال ممکن است من در کشور خودمان باسوادتر از کشور X در نظر گرفته شوم.

     

  6. منصوره زارع گفت: (عضو ویژه)

    با سلام به دوستان متممی 

    وقتی شروع به خوندن این درس کردم حس خوبی نداشتم همش داشتم با خودم فکر میکردم که با سوادم یا بیسواد وقتی به این بخش رسیدم که سواد یک طیف است و و با یادگرفتن و توسعه تواندمندی ها و مهارت های مختلف از بیسوادی دور میشیم و فاصله میگیریم و به سمت با سوادی حرکت میکنیم حس آرامشی در من ایجاد شد. به نظرم ما تو سنجش حیلی چیزها یا صفر در نظر میگیم یا صد که به نظرم این باعث استرس و عدم رضایت در ما میشه. طیفی در نظر گرفتن خیلی چیزها و وابسته نکردن سنجش هامون به پارامترهای محدود سبب میشه نکات ریز بسیاری ببینیم دقتمون رو موارد مختلف بالا ببریم حتی تو تربیت بچه ها به ما کمک میکنه توانمندی های زیادی را در اونها کشف کنیم به بالا رفتن عزت نفسمون کمک میکنه به اینکه به خیلی از توانمندی هایی که داریم اما تا به حال بهشون دقت نکردیم دقت کنیم و خوشحال باشیم. 

     

  7. مهدی روان آورد گفت: (عضو ویژه)

    درود
    با تعریفی که از یونسکو خوندم( مخصوصا اینکه سواد فراتر از خواندن و نوشتن هست, به عبارتی باید اون سواد رو به کار بگیریم) ,من رو یاد این جملات میندازه که :
    – به عمل کار براید به سخندانی نیست !
    – دو صد گفته چون نیم کردار نیست!
    actions speak louder than words –

    راستی محمدرضای عزیزم ممنون بابت عیدی امسالت <دوره آموزشی هدف گذاری>

  8. حنانه اردستانی گفت: (عضو ویژه)

    داشتم فکر میکردم آیا سواد مطالعه مطالب سواد رو دارم یا نه؟ آیا درک و تفسیر درستی داشتم؟ این موضوع باعث میشه به راحتی به سراغ درس بعدی نرم و کمی بیشتر درباره اون چیزی که خوندم فکر کنم.

  9. مریم زینالی گفت: (عضو ویژه)

    به نظر من کسی رو میشه با سواد دونست که سوادش تغییرات مثبت و سازنده ای توی زندگیش ایجاد کرده باشه، و بتونه ارتباط برقرار کنه.

  10. علی وفا گفت: (عضو ویژه)

    با سلام

    یک تفاوت بزرگ هست بین سواد و علم 

    بنظرم درک و تمیز داشتن این دو مورد خیلی میتونه تو مسیر یادگیری کمکمون کنه

  11. علی حیدری گفت: (عضو ویژه)

    «تشخیص» و «درک» و «تفسیر» و حتی «خلق» و «محاسبه» و «ایجاد ارتباط» به مولفه‌های سواد افزوده شده است.

    همین یک جمله مسیر باسواد شدن را تا حد زیادی روشن میکند.

  12. عرفان لطفی گفت: (عضو ویژه)

    با توجه به تعریفی که «فرد باید بتواند در جامعه مشارکت کامل داشته باشد» بسیاری از شهروندان امروزی از سواد کافی برخوردار نیستند.

    ۱- نحوه دریافت وام‌ها و تسهیلات دولتی

    ۲- نحوه درک درست از سرمایه گذاری در اقتصاد تورمی

    ۳- نحوه بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ

     

    از طرفی بسیاری از این حوزه‌ها فرصت‌های زیادی برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید را به وجود آورده است.

  13. امیرمحمد خدادادی گفت: (عضو ویژه)

    در مطلب بالا نکته ای که خیلی برام جالب بود تعریف سواد از نظر یونسکو بود. مخصوصا در جمله اخر که گفته شد سواد فرد باید در حدی باشد که بتواند در جامعه مشارکت کامل داشته باشد. به نظر من منظور ازین جمله اینه که در نهایت ما از آموخته ها و سوادمون باید یه استفاده ای بکنیم. طبق برداشتی که من کردم، فرد با سواد فرد مفیدی برای جامعه هستش.

  14. علی بهمنی گفت: (عضو ویژه)

    با سلام

    به نظرم تعریف یونسکو از سواد خیلی از ما ها رو بی سواد کرد.

    سواد تو عصر جدید تعریف خیلی بالاتری از خواندن و نوشتن داره و عملا کسی که نتونه از مطالبی که براش وقت گذاشته و مطالعه کرده استفاده کنه تو اون زمینه بی سواد هست. 

    «تشخیص» و «درک» و «تفسیر» و حتی «خلق» و «محاسبه» و «ایجاد ارتباط» به مولفه‌های سواد افزوده شده است.

  15. متین عبادی گفت: (عضو ویژه)

    سلام این مطلب خواندم و چیزی که حائز اهمیت هست سواد کم جامعه در بخش های مالی ، عاطفی ، زندگی و هر نوع سواد در جایگاه خودش باعث شده خیلی از مدرسین با محتوا زرد بیایند و از جهل مردم به نفع خودشون سوء استفاده کنند و این در شبکه های اجتماعی می بینیم امیدوارم روزی برسه کسی از جهل دیگری به نفع خودش استفاده نکنه . 

  16. Ali-Sharifi گفت:

    طی چند دههٔ اخیر، محققان و صاحب‌نظران، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف، کوشیده‌اید به این پرسش پاسخ دهند.(بخشی از تکست این سرفصل)

     

    سلام به همه متممی ها 

    این جمله ای که بالا تایپ کردم باید از توی سایت اصلاح بشه . 

    فعل جمله باید به کوشیده اند تغییر پیدا بکنه.

  17. محمد حسین عباسی گفت: (عضو ویژه)

    سلام
    در قسمتی از این درس از صفر و صدی نبودن سواد صحبت شده و تاکید میکنه که سواد یک طیفه. تلاش همه ما اینه که در این طیف از نقطه بی سوادی فاصله بگیریم و به سمت نقطه باسوادی حرکت کنیم.
    اما نکته ای که به نظرم خیلی حائز اهمیته اینه که ما باید جایگاه خودمون رو در این طیف پیدا کنیم و تلاش کنیم خودمون رو به سمت نقطه باسوادی حرکت بدیم.
    یکی از مصادیق این تلاش میتونه ارتباط با افرادی باشه که در این طیف جایگاه بالایی دارند. اینجوری به قول سعدی کمال همنشین در ما اثر میکنه و جایگاهمون در این طیف بهبود پیدا میکنه.

  18. سیامک تراکمه زاده گفت: (عضو ویژه)

    یکی از تجربیات روزانه من در محیط کار سوالات مدام اطرافیان در زمینه کامپیوتر،‌ موبایل و دیگر وسایل دیجیتال است. سوالاتی که بسیار ساده به نظر می‌رسند. سوالاتی که انتظار میرود یک نفر با سطح سواد! ( به معنای سنتی آن) باید بلد باشد. ولی وقتی این حجم از عدم اطلاع را می‌بینم به معنای سواد دیجیتال پی می‌بردم. کسانی که تحصیلات دانشگاهی بالایی دارند ولی سوال دیجیتال‌شان بسیار پایین است. کسی که گوشی موبایل هوشمند دست می‌گیرد باید فکری به حال کار کردن با آن بکند و درک بیشتری از چند دکمه و ورود به سوشال مدیاها داشته باشد. 

  19. یونس شجاع گفت: (عضو ویژه)

    واقعا باسواد و بی‌سواد نداریم، در واقع سواد یک طیف هستش، شاید بهتره بگیم یک نمودار barplot هستش که انواع مختلفی داره و آدمی سعی می‌کنه هر کدوم از این نمودار‌ها رو برای خودش آروم آروم ببره بالا