Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)

چرا دیدگاه من منتشر نشده است؟

متمم در صورتی که یکی از موارد هفده‌گانه‌ی زیر درباره‌ی دیدگاه شما مصداق داشته باشد، آن را منتشر نمی‌کند.

با توجه به تعداد بالای کامنت‌های دوستان متممی خواهش می‌کنیم همان‌طور که در قوانین کامنت‌گذاری هم گفته شده، به جای ارسال پیام برای پشتیبانی، خودتان فهرست زیر را مرور کنید و ببینید کامنت شامل کدام مورد یا موارد بوده‌ است.

مرور این فهرست در مقاطع زمانی مختلف، باعث می‌شود کیفیت کامنت‌های شما حفظ شده و ارتقاء پیدا کند.

لازم به تأکید است که بررسی تمرین‌ها و کامنت‌ها پیش از تأیید، کاری زمان‌بر و هزینه‌بر است و متأسفانه اکثر مجموعه‌های آموزشی برای این کار هزینه نمی‌کنند.

با این حال، ما نخست با هدف حفظ اعتبار دوستان متممی و سپس با هدف ارتقاء کیفیت محتوایی که دوستان متممی می‌خوانند آن را انجام می‌دهیم. چون انتشار کامنت‌های ضعیف، پیش از هر چیز به اعتبار نویسندهٔ کامنت لطمه می‌زند.

مورد اول | اشتباهات تایپی و دیکته‌ای

با توجه به حساسیت دوستان متممی به دیکته و نگارش کلمات و این‌که دیدگاه‌های شما برای همیشه در متمم باقی می‌ماند و افراد بسیاری در آینده آن‌ها را خواهند خواند، متمم دیدگاه‌های دارای اشتباهاتِ متعددِ دیکته‌ای و تایپی را تأیید و منتشر نمی‌کند.

هم‌چنین بی‌توجهی مکرر به کیفیت نگارش دیدگاه‌ها ممکن است باعث تعلیق تأیید دیدگاه‌های شما شود. به همین علت پیشنهادمان این است که حتماً دیدگاه‌های خود را پیش از انتشار، یک مرتبه با دقت بخوانید.

پیشنهاد می‌کنیم دو مطلب زیر را هم بخوانید:

اشتباهات دیکته‌‌ای رایج در کامنت‌ها

اشتباه‌های رایج در سبک نگارش کامنت‌ها

مورد دوم |‌ بی‌توجهی به خوانایی متن

کامنت‌هایی که کاملاً طولانی و درهم و یک‌تکه نوشته شوند، تأیید نمی‌شوند. کامنت‌های طولانی را به چند پاراگراف تبدیل کنید و پس از هر پاراگراف Enter بزنید. هم‌چنین اگر مقدمه یا موخره‌ای دارید، آن را مشخص کنید تا تشخیص ساختار کامنت برای دوستان متممی ساده‌تر باشد.

بولد کردن، صرفاً برای کلمات محدود مهم داخل متن است. استفاده‌ی بیش از حد از این قابلیت (بولد کردن متعدد بخش‌های زیاد متن یا کل آن) برای خواننده آزاردهنده است و ضمناً دیدگاه شما را بدون علت مشخص، از سایر دیدگاه‌ها متمایز کرده و تمرکز دوستان متممی را هنگام مطالعه از بین می‌برد.

مورد سوم | حمله‌ مستقیم یا تلویحی به دیگران

زمانی که توهین یا حمله‌ی مستقیم به شخص، سازمان، دولت و نهادهای حکومتی در آن وجود داشته باشد.

همچنین در مواردی که به ارزش‌ها و باورهای سایر افراد گروه دیگر، بی‌احترامی شده باشد.

البته افتخار می‌کنیم که تعداد چنین مواردی در طی سالهای گذشته و ده‌ها هزار نظر ارسال شده، حتی به عدد انگشتان یک دست هم نرسیده است.

پیشاپیش این را هم می‌پذیریم که ما در این زمینه از سایر رسانه‌ها و سایت‌های کشور وسواس بیشتری داریم و سخت‌گیرتر هستیم.

بنابراین، تأیید نشدن دیدگاه شما در متمم بر اساس این مورد، الزاماً به معنای تند بودن یا نادرست بودن حرف شما نیست و می‌تواند صرفاً ناشی از وسواس و سخت‌گیری بیش از حد ما باشد.

چون اولویت ما حفظ فضای آموزشی متمم به هر قیمت و دور شدن از فضاهای رایج رسانه‌ای است که بر خلاف محیط‌های آموزشی، ایجاد چالش و تنش و شکل‌گیری تضارب آرا را حتی اگر سازنده هم نباشد، برای کسب درآمد و حیات خود لازم می‌بینند.

مورد چهارم |‌ بی‌توجهی به حساسیت‌های سیاسی و مذهبی

کامنت‌هایی که حساسیت سیاسی یا حساسیت مذهبی ایجاد می‌کنند و به نوعی از چارچوب قوانین جاری کشور خارج می‌شوند.

در اینجا نیز طبیعتاً قضاوت عینی امکان‌پذیر نیست و عملاً ما و شما مجبوریم به قضاوت تیم بررسی کامنت‌ها در متمم اعتماد کنیم.

پیشاپیش از اینکه شما هم با ما همکاری می‌کنید و اجازه‌ می‌دهید این فرایند با حداقل اصطکاک و حداکثر کارایی پیش برود ممنونیم.

مورد پنجم | احوال‌پرسی و تعارفات غیرضروری که حاوی نکات علمی نیستند

ما در متمم دیدگاه‌هایی را هم که صرفاً جنبه‌ی سلام و احوال‌پرسی و تعارفات و تشکر را دارند تأیید نمی‌کنیم.

مطمئنیم خود شما هم که نظرات و کامنت‌های دوستان‌تان را می‌خوانید، ترجیح می‌دهید با مطالعه‌ی هر کلمه و هر جمله، نکته‌ی تازه به دانسته‌های شما افزوده شود. طبیعتاً همین حق را برای برای دیگران هم قائل هستید.

بنابراین کامنت‌هایی مانند ممنون، خیلی خوب بود، خوشحال شدم که کامنت گذاشتید، مرسی که هستید و موارد اینها که در شبکه‌های اجتماعی رایج هستند، در فضای آموزشی متمم جایی ندارند.

طبیعتاً امتیاز آموزنده، بهترین و منطقی‌ترین تشکر از کسانی است که زحمت می‌کشند و در قالب کامنت و دیدگاه، به ما نکاتی را می‌آموزند.

مورد ششم | نقل بدون منبع از سایت‌های دیگر

وقتی که مطلبی عیناً و به صورت کامل، از یک سایت یا منبع دیگر، Copy و Paste می‌شود.

این کار از نظر ما مصداقی از سرقت محتواست و سیستم متمم به دلیل حساسیتی که بر روی اصالت محتوا دارد، بلافاصله پس از ثبت این نوع دیدگاه‌ها یا هر زمان دیگری که هر یک از دوستان متممی، این نکته را متوجه شده و تخلف را متذکر شوند، کامنت را حذف می‌کنند.

بنابراین حتی اگر کامنتی دارید که کامل کپی شده و مدت‌ها از انتشار و تأیید آن گذشته است، متمم حق خود را در حذف این کامنت در هر لحظه‌ای که متوجه این تخلف شود محفوظ می‌داند.

ضمناً تغییر محدود و معدود کلمات و جمله‌ها یا اضافه کردن چند جمله در ابتدا و انتها یا ترکیب چند محتوا از چند سایت نیز شامل همین مورد می‌شود.

تذکر: نقل با منبع هم در متمم اصول و محدودیت‌های خود را دارد. لذا لطفاً مورد پنجم را هم مطالعه کنید.

مورد هفتم |  نقل یک بخش کامل محتوا از سایت‌ها و منابع دیگر

در صورتی که یک مثال کامل یا یک پاراگراف کامل یا یک قطعه محتوای کامل از سایت یا منبع دیگری را نقل کنید، حتی با ذکر منبع نیز در متمم تأیید نمی‌شود. زیرا این کار دو ایراد جدی دارد:

ایراد نخست این است که ما در متمم، اصرار داریم محتوایمان اوریجینال و اصیل باشد. یعنی مشابه متن و درس‌ و حرف ما، در هیچ جای دیگری در فضای وب فارسی وجود نداشته باشد. با نقل یک پاراگراف از سایت دیگر، شما این اصل را در متمم نقض می‌کنید و ما با سایت‌های دیگر، محتوای مشترک پیدا می‌کنیم.

ایراد دوم، بحث استفاده‌ی منصفانه یا Fair Use است. تولید محتوا و نگارش مقاله کار ساده‌ای نیست و به صرف زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. اگر هر فرد دیگری در هر جایی چنین زحمتی کشیده، قاعدتاً امید داشته که سایت او و مطالبش دیده شوند. رتبه‌ی ترافیک بهتری به دست بیاورد یا احتمالاً ورودی سئو برای او ایجاد شود. ما نباید با نقل کامل مطالب، خواننده را از مراجعه به منبع اصلی بی‌نیاز کنیم و با این کار، ارزش زحمت فرد یا مجموعه دیگری را از بین ببریم.

پیشنهاد ما این است که در این شرایط، اگر مطلب مورد نظر شما بیشتر از دو سه جمله است، منبع اصلی را با لینک معرفی کنید و اگر برایتان مهم است که دوستان‌تان آن منبع را ببینند، در حد چند جمله آن محتوا را معرفی کنید. به هر شکلی که حس می‌کنید دوستان‌تان برای سر زدن به منبع اصلی ترغیب می‌شوند.

تذکر: البته حتی با رعایت نکات مطرح شده در مورد پنجم نیز، ممکن است دیدگاه شما تأیید نشود. چون منبع مورد اشاره‌ی شما باید معتبر نیز باشد. پیشنهاد می‌کنیم مورد ششم را نیز هم‌اکنون مطالعه کنید.

مورد هشتم | نقل مطلب از سایت‌های زرد و غیرمعتبر با محتوای کپی‌شده

سایت‌های زرد را به خوبی می‌شناسید. سایت‌هایی که یک بار از ازدواج یک سلبریتی با سلبریتی دیگر کسب درآمد و جذب مخاطب می‌کنند و سپس منتظر می‌مانند تا با طلاق انها هم دوباره کسب درآمد کنند. بعد هم منتظر می‌مانند تا هر یک از آنها فوت کنند و خبر جدیدی خلق کنند. در این فاصله هم با توصیه درباره‌ی رفع لک صورت و حذف جوش بینی و مواردی مانند این‌ها، کسب درآمد می‌کنند.

ما در متمم اصرار داریم که هرگز نام یا لینکی با اشاره به سایت‌های زرد وجود نداشته باشد.

در مورد سایت‌های دیگر هم، به اصیل بودن محتوا توجه داریم. یعنی اینکه سایت، خودش محتوا را تولید کرده باشد. بسیاری از سایت‌های امروز ایرانی، حتی آنها که مخاطب فراوان یا رتبه‌ی خوب دارند، اصطلاحاً مزرعه‌ی محتوا یا Content Farm هستند. یعنی مطالبی را از سایت‌های مختلف پیدا می‌کنند و بازنشر می‌کنند تا مخاطب جذب کنند. حتی نقل از منبع یا اشاره به منبع هم در این نوع سایت‌ها، خطای آنها در بازنشر محتوا را پوشش نمی‌دهد. چون برخلاف اصول استفاده‌ی منصفانه (Fair Use) است و به منافع دیگران لطمه می‌زند.

ما ترجیح می‌دهیم دوستان متممی، حتی در حد یک لینک هم، از این نوع سایت‌هایی که به حقوق و منافع دیگران بی‌توجه هستند، حمایت نکنند.

اگر هنوز این نوع سایت‌ها را نمی‌شناسید، پیشنهادمان این است که هر بار می‌خواهید مطلبی را از جایی نقل کنید، یک یا دو جمله آن را در گوگل بزنید و ببینید دیگر در کدام سایت‌ها آمده است. با چک کردن دو یا سه سایت دیگر، به سادگی می‌توانید تشخیص دهید که کدام یک، مزرعه‌ی محتوا هستند و از حاصل زحمت دیگران استفاده می‌کنند.

مورد نهم | دیدگاه‌هایی که ارتباط مستقیم با محتوای درس ندارند

ما در زیر بسیاری از درس‌ها تمرین داریم.

زیر درسی که تمرین دارد، صرفاً پاسخ به تمرین‌های آن درس منتشر می‌شود و حتی اگر مفید‌ترین کامنت قابل تصور هم در آنجا ثبت شود منتشر نخواهد شد.

اگر نکته‌ی مفید و ارزشمندی دارید که پاسخ مستقیم تمرین نیست، کافی است سایر درس‌های دیگر را هم بررسی کنید. مطمئن باشید فضای دیگری پیدا خواهید کرد که مطلب خود را بیان کنید.

اگر هم چنین فضایی پیدا نشد، خواهش می‌کنیم از ثبت دیدگاه صرف‌نظر کنید، چون به‌احتمال زیاد آن بحث خارج از چارچوب آموزشی متمم بوده است.

لطفاً به این نکته دقت داشته باشید که تأیید نشدن دیدگاه شما در چنین مواردی، هرگز به معنای محتوای ضعیف یا مفید نبودن یا درست نبودن مطلب نیست. بلکه صرفاً مطلب مطرح شده، از چارچوبی که برای محتوای آموزشی متمم در نظر گرفته بودیم، بیرون بوده است.

ضمناً تقاضای ما این است که اگر هم برای درسی تمرین مشخصی ارائه نشده، صرفاً توضیحاتی که می‌توانند برای دوستان‌تان مفید و آموزنده باشند و در حد و حدود همان درس هستند مطرح کنید.

ما دیدگاه‌هایی را که از سطح درس (و مخاطب) فراتر می‌روند یا به درس‌های آتی اشاره می‌کنند و ترتیب آموزشی متمم را مختل می‌کنند، تأیید نمی‌کنیم.

مورد دهم | اشاره به نکات فنی و خطاها در زیر درس‌ها به جای حل تمرین

وظایف تیمی که تمرین‌ها و دیدگاه‌ها را تأیید می‌کند از تیمی که محتوا را بررسی و ویرایش می‌کند مستقل است.

وقتی شما یک مشکل مفهومی یا منطقی یا نگارشی را به عنوان کامنت ثبت می‌کنید، عملاً به دست کسانی که باید آن را بخوانند و در متن اعمال کنند نمی‌رسد. به همین علت، همکاران ما در بخش بررسی و تأیید دیدگاه‌ها، آن را حذف می‌کنند.

بنابراین لطفاً اگر در درس، مشکل یا ایرادی می‌بینید، چه از نوع فرم (در حد دیکته و رنگ و قالب‌بندی و عکس و مشکلات فنی) و چه مفاهیم مطرح شده، لطفاً صرفاً آن را از طریق فرمی که در بخش پشتیبانی در نظر گرفته شده است، برای متمم ارسال کنید.

پیشاپیش از اینکه با این‌ کار به ما در بهبود کیفیت محتوای متمم کمک می‌کنید، سپاسگزاریم.

مورد یازدهم | ثبت دیدگاه‌ها در زیر پروژه‌ها به جای ارائه‌ پروژه

ما در زیر پروژه‌های پایانی درس‌های متمم، صرفاً پاسخ پروژه‌ها را می‌پذیریم.

بنابراین، اگر نکته‌ یا توضیحی را بنویسید یا به پروژه‌ی سایر دوستان‌تان پاسخ بدهید، دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

برای این کار دو علت وجود دارد:

نخست اینکه پروژه‌ها برای ارزیابی هستند و ضعیف یا قوی، درست یا نادرست، معیاری از توانمندی هر فرد هستند و عملاً مانند آزمون پایانی درس دانشگاه، دیگر فرصتی برای بحث و بررسی و اصلاحات وجود ندارد؛ حتی اگر پروژه دچار مشکل باشد.

علت دوم هم این است که وقتی شما در زیر پروژه‌ها دیدگاهی ثبت می‌کنید، به عنوان پروژه‌ی خود شما در نظر گرفته می‌شود. حتی اگر قبلاً هم در همان‌جا پروژه ارائه کرده باشید، آخرین دیدگاه شما معیار قرار می‌گیرد.

بنابراین ما دیدگاه‌های شما در زیر پروژه‌ها را تایید نمی‌کنیم، تا پرونده‌ی آموزشی خودتان در‌ آن درس مختل نشود.

مورد دوازدهم | پروژه‌هایی که ناقص هستند

اگر پروژه‌ی شما ضعیف یا ناقص باشد و ما احساس کنیم ممکن است ارزیاب‌ها آن را تأیید نکنند، پروژه را تأیید نمی‌کنیم که شانس شما برای ثبت پروژه‌ی کامل‌تر محفوظ بماند.

پیشنهاد ما این است که پروژه‌ها را پس از مطالعه‌ی دقیق درس‌ها و نیز با اشاره و لینک دادن به درس‌های مختلف آن مجموعه انجام دهید که مشخص شود، مطالب را خوانده و آموخته‌اید.

این نوع پروژه‌ها معمولاً از شانس بالاتری برای پذیرفته‌شدن برخوردار هستند.

مورد سیزدهم | نکاتی که به ضعف در محتوای درس یا درک آن بازمی‌گردند

اگر درسی را می‌خوانید و به نظرتان می‌آید که نکته‌ای را متوجه نشده‌اید یا نکته‌ای در درس به شکل درست گفته نشده، می‌توانید آن را به صورت کامنت ثبت کنید.

اما ما آن را منتشر نمی‌کنیم و به واحد تحریریه ارجاع می‌دهیم.

بنابراین تا زمانی که دیدگاه شما در حالت تعلیق (Pending) است، یعنی هنوز به واحد تحریریه ارجاع داده نشده. هر وقت دیدید که کامنت شما از زیر درس حذف شد، می‌توانید مطمئن باشید که به واحد تحریریه ارجاع داده شده است.

در چنین مواردی، پس از بررسی‌های لازم، در صورتی که خطا یا ضعفی در محتوای درس وجود داشته باشد حذف می‌شود و اگر هم روشی وجود داشته باشد که محتوای آموزشی، شفاف‌تر و کامل‌تر شود، نسبت به این کار اقدام خواهد شد و یا در پاسخ به دیدگاه شما کامنتی از طرف واحد تحریریه منتشر می شود.

مورد چهاردهم | دیدگاه‌هایی که در آنها درباره منابع پرسیده شده است

همان‌طور که از واژه‌ی دیدگاه مشخص است، کامنت و دیدگاه برای ثبت دیدگاه شماست. اگر علاقه‌مند به آگاهی از منابع هستید لطفاً به نکات زیر توجه کنید:

  • ما برخی منابع را به شکل (+) در انتهای جمله‌ها و پاراگراف‌ها می‌آوریم.
  • برخی منابع در پایان درس، تحت عنوان «منبع برای مطالعه بیشتر» معرفی می‌شوند.
  • منابعی هم که به صورت مکرر استفاده می‌شوند در نخستین درس هر سری معرفی می‌شوند.

بنابراین هیچ منبعی نیست که در متمم استفاده شده باشد، اما به شما اعلام نشود. در غیر از این سه حالت، سایر مطالب اختصاصاً بر اساس دیدگاه و نظر تیم کارشناسی متمم تدوین و تألیف شده است.

البته ما بخشی به نام آرشیو مقالات هم در متمم داریم که به تدریج در حال توسعه است و گاهی اوقات، اگر مقاله‌ای مهم باشد، به جای لینک دادن، اصل مقاله را در آن‌جا برای شما می‌گذاریم.

مورد پانزدهم | دیدگاه‌هایی که در آنها پیشنهاداتی مطرح می‌شود

وظایف تیمی که تمرین‌ها و دیدگاه‌ها را تأیید می‌کند از تیم فنی و همچنین تیمی که محتوا را بررسی و ویرایش می‌کند مستقل است.

وقتی شما یک پیشنهاد فنی یا محتوایی را به عنوان کامنت ثبت می‌کنید، عملاً به دست کسانی که باید آن را بخوانند نمی‌رسد. به همین علت، همکاران ما در بخش بررسی و تأیید دیدگاه‌ها، آن را حذف می‌کنند.

بنابراین تا زمانی که دیدگاه شما در حالت تعلیق (Pending) است، یعنی هنوز به واحد مربوطه ارجاع داده نشده. هر وقت دیدید که کامنت شما از زیر درس حذف شد، می‌توانید مطمئن باشید که به واحد مرتبط ارجاع داده شده است.

در چنین مواردی، پس از بررسی‌های لازم، در صورتی که پیشنهاد شما توسط واحد مورد نظر تایید شود، نسبت به این کار اقدام خواهد شد.

البته برای ارجاع سریعتر به واحد مربوطه،  لطف بزرگی به ما میکنید که پیشنهادات خود را از طریق بخش پشتیبانی برای متمم ارسال کنید.

پیشاپیش از اینکه با اینکار به ما در بهبود کیفیت متمم کمک می‌کنید، سپاسگزاریم.

مورد شانزدهم | دیدگاه‌هایی که هنوز توسط واحد پشتیبانی بررسی نشده اند

متمم برای اینکه دیدگاههای دوستان در بخش سایدبار قرار بگیرد و فرصت دیده شدن توسط دیگر دوستان متممی را داشته باشند، دیدگاهها را با فاصله زمانی منتشر می‌کند.

طبیعتاً این نکته را در مورد دیدگاه شما هم رعایت خواهیم کرد. تجربه به ما نشان داده است که توزیع امتیازهای آموزنده با این روش عادلانه تر خواهد شد.

امیدواریم این فرایند و فرایندهای مشابه ای که با این نیت در متمم تعبیه شده است، موجبات رضایت بیشتر شما را فراهم آورد.

مورد هفدهم | استفادهٔ نامناسب از عکس یا استفاده از عکس نامناسب

اگر در دیدگاه شما، عکسی با حجم بالای ۲۰۰ کیلوبایت باشد، آن دیدگاه تأیید نخواهد شد.

اگر عکس کیفیت خوب نداشته باشد (تار بوده یا رانژه باشد) دیدگاه تأیید نمی‌شود.

اگر ابعاد عکس بیش از ۷۱۲ پیکسل بوده یا کمتر از ۳۰۶ پیکسل باشد، دیدگاه‌تان تأیید نخواهد شد.

اگر صرفاً url عکس را از سایت‌های متفرقه برداشته و در دیدگاه خود درج کنید (عکس را دانلود کرده،‌ Resize کرده و در سایت‌هایی مانند پیکوفایل آپدیت کنید)