Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


استراتژی رهبری هزینه | کاهش هزینه برای ایجاد مزیت رقابتی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۷۶۳۱
پیش نیاز مطالعه درس رهبری هزینه

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس بتوانند:

  • استراتژی رهبری هزینه را توضیح دهند و برای آن مثال بزنند.
  • توضیح دهند که چه مولفه‌هایی می‌توانند به موفقیت استراتژی رهبری هزینه کمک کنند (= کاهش هزینه و رقابت از طریق آن، برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟)
  • توضیح دهند که کاهش هزینه به حداقل ممکن روی نیروهای پورتر چگونه تأثیر می‌گذارد؟
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
استراتژی رهبری هزینه چیست؟ کاهش هزینه ها چگونه به رقابت کمک می‌کند؟

پیش از این در معرفی پورتر گفته‌ایم که او علاقه‌ی بسیار زیادی به رقابت و مزیت رقابتی دارد و اساساً استراتژی را از دریچه‌ی رقابت می‌بیند.

او پس از طرح مدل پنج نیروی رقابتی، چند نسخه‌ی عمومی هم پیشنهاد داد که معتقد بود هر کسب و کاری با انتخاب یکی از این نسخه‌ها می‌تواند جایگاه ویژه‌ی خود را در صنعت پیدا کرده و خود را از سایر رقیبانش متمایز کند.

نخستین استراتژی رقابتی پیشنهادی پورتر، استراتژی Cost Leadership است که در فارسی به رهبری هزینه ترجمه شده است.

خلاصه‌ی این استراتژی در حد یک جمله این است که کسب و کار بکوشد محصول خود را با پایین‌ترین هزینه تولید کرده و به مشتری عرضه کند. می‌توان گفت اگر قرار بود کشوری نمادِ استراتژی رهبری هزینه باشد، بی‌تردید چین این جایگاه را به‌دست می‌آورد.

اما فراتر از این خلاصه‌ی کلی و غیردقیق، جزئیات متعددی درباره‌ی رهبری هزینه وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تعریف استراتژی رهبری هزینه چیست؟

رهبری هزینه، به معنای پیشتاز بودن در کاهش هزینه است. در حدی که کسب و کارهای دیگر نتوانند کالا یا خدمت را به قیمتی پایین‌تر تولید کنند.

پورتر در کتاب استراتژی رقابتی خود، توضیح می‌دهد که انتخاب این استراتژی ساده نیست و کسب و کاری که استراتژی کاهش حداکثری هزینه‌ها را انتخاب می‌کند، باید نکات فراوانی را مد نظر قرار دهد:

در هر بخش از کسب و کار، باید عملیات با کمترین هزینه،‌ به عنوان سرلوحه ارزش‌ها و تصمیم گیری‌ها مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر، باید در همه‌ی سطوح استراتژی به کاهش هزینه توجه شود و تک‌تک واحد‌ها هم، هزینه‌ها را به شکل بسیار جدی کنترل کنند. این مسئله در برخی واحد‌ها که معمولاً گشاده‌دستانه‌تر هزینه می‌کنند یا سنجش اثربخشی هزینه‌هایشان ساده نیست (مثل واحد تبلیغات) مهم‌تر و جدی‌تر است.

اگر صرفه جویی نسبت به مقیاس در یک کسب و کار معنا پیدا می‌کند، آن کسب و کار باید تولید بیشتر و افزایش مقیاس تولید را با هدف کاهش قیمت تمام شده مورد توجه قرار دهد. چنین کاری می‌تواند به معنای نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه‌ی بیشتر هم باشد.

در بعضی از کسب و کارها، منحنی یادگیری معنا دارد. به این صورت که با تولید بیشتر، یادگیری بیشتری اتفاق می‌افتد و هزینه‌های تولید به خاطر کم شدن خطا کاهش پیدا می‌کند. چنین کسب و کارهایی، اگر قصد انتخاب استراتژی رهبری هزینه را دارند، باید به سرعت تجربه‌ی تولید خود را افزایش دهند تا از رقیبان فاصله پیدا کنند.

به طور کلی، کسب و کاری می‌تواند به سمت استراتژی رهبری هزینه حرکت کند که هم در هزینه‌های ثابت و سربار، و هم در هزینه‌های متغیر، حساسیت فراوان داشته باشد و بتواند از عهده‌ی کنترل این هزینه‌ها برآید.

استراتژی رهبری هزینه روی نیروهای رقابتی در صنعت چه تأثیری می‌گذارد؟

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به استراتژی و تفکر استراتژیک علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

مشاوره مدیریت | کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض

  مدل ذهنی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

یک صنعت را انتخاب کنید و برند یا شرکتی را در آن مثال بزنید که از نظر شما، استراتژی Cost Leadership یا حداقل هزینه را عامدانه و آگاهانه انتخاب کرده است. چه نشانه‌هایی باعث شده شما متقاعد شوید که این استراتژی در سطح شرکت وجود دارد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمدرضا مزینانی ، حمید طهماسبی ، هادی هوشنگی ، وحید صبوری ، احمد شوقی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۵ نظر برای استراتژی رهبری هزینه | کاهش هزینه برای ایجاد مزیت رقابتی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    ضمن تایید پاسخ شما، کمی توضیح بیشتر در این موارد میتواند برای دوستانی که کمتر با صنعت و مثال مطرح شده آشنا هستند مفید باشد.

    مثلاً شاید مقایسه Ascend P6 شرکت هواوی با S4 شرکت سامسونگ و یا HTC Oneاز لحاظ قیمت و مشخصات بتواند ایده هایی را در ذهن ما به عنوان مخاطب ایجاد کند.
    و یا اینکه عموم شرکت های Cost Leader در صنعت موبایل اگر هم در هزینه ای صرفه جویی کنند، ظاهرا ترجیح میدهند که از قابلیت های مشهود، چیزی کم نگذارند.
    به خاطر همین مثلاً هواوی ادعای خود را که یکی از نازک ترین گوشی های جهان را دارد در مورد این مدل حفظ کرده و شکل ظاهر را بسیار شکیل طراحی کرده و صرفه جویی و کاهش هزینه را به سمت فاکتورهای نامحسوس تر مانند رزولوشن صفحه نمایش و پردازنده سوق داده است.
    ضمن اینکه طبیعتاً نباید فراموش کنیم که - لااقل به ادعای سامسونگ - هواوی و شرکتهای مانند آنها جدای از دسترسی مستقیم به منابع ارزان تولید بدون واسطه در چین، هزینه طراحی را هم با تقلید از سامسونگ و شرکتهای بزرگ دیگر، به حداقل رسانده اند تا بتوانند در استراتژی ارزان بودن خود موفق باشند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .