Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


استراتژی برای کسب و کارهای کوچک به چه معناست؟


استراتژی برای کسب و کارهای کوچک

می‌دانیم که در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما، بخش قابل‌توجهی از اقتصاد در اختیار کسب و کارهای کوچک است. کسب و کارهایی که معمولاً مدیریت و مالکیت آن‌ها در یک نفر جمع شده و با تعداد کمی کارگر یا کارمند اداره می‌‌شوند.

این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از دانش استراتژی و مدیریت استراتژیک برای چنین کسب‌ و کارهایی شکل نگرفته است. بسیاری از آن‌چه ما امروزه به عنوان استراتژی می‌شناسیم، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ میلادی در آمریکا شکل گرفته و گروه هدف آن، شرکت‌های بسیار بزرگ و کسب و کارهای غول‌پیکری مانند جنرال موتورز، دو پون و جنرال الکتریک بوده است (+).

طبیعی است این سوال برای ما پیش بیاید که آیا آن حرف‌ها و نظریه‌ها، برای کسب و کار کوچک هم معنا دارد؟

آیا می‌توانیم برای یک کسب و کار کوچک هم از پنج نیروی پورتر حرف بزنیم؟ آیا ابزاری مثل ماتریس BCG برای چنین کسب و کارهایی که غالباً تک‌محصولی هستند معنا دارد؟ اساساً آیا می‌توان فرایند رسمی برنامه ریزی استراتژیک را برای چنین کسب و کارهایی اجرا کرد؟

معمولاً بخشی از کتاب‌های استراتژی به چنین سوالی اختصاص داده می‌شود. اما در سال‌های اخیر، کتاب‌هایی هم اختصاصاً برای مدیریت کسب و کارهای کوچک نوشته شده‌اند و چنین سوال‌ها و دغدغه‌هایی را با دقت و کیفیت بیشتر پاسخ داده‌اند.

تیم مازارول (Tim Mazzarol) یکی از این نویسندگان است که در دهه‌ی اخیر، مقاله‌ها و کتاب‌هایی را حول این موضوع تألیف کرده است (+/+).

مازارول در پاسخ به این سوال، معتقد است که بعضی المان‌ها و اجزای برنامه‌ریزی استراتژیک، برای کسب و کارهای کوچک هم مصداق دارد. او به طور خاص، به المان‌های جهت‌دهی استراتژیک اشاره می‌کند. یعنی:

به عبارتی می‌توان گفت از دیدگاه مازارول، حتی اگر شما کسب و کاری یک نفره هم داشته باشید یا به صورت فریلنسر کار کنید، هم‌چنان لازم است چشم‌انداز مشخصی برای خود تعریف کنید و مأموریت خود را بدانید و ارزش‌های خود را بشناسید.

او هم‌چنین به مدل کسب و کار هم توجه دارد و تأکید می‌کند که هر چقدر هم کوچک باشید، هنوز تعریف و تدوین مدل کسب و کار می‌تواند برای شما مفید باشد.

مازارول در کنار این نکات، به سراغ یک موضوع کلیدی دیگر هم می‌رود که می‌خواهیم در این درس به آن بپردازیم.

او توضیح می‌دهد که در کسب و کار کوچک، استراتژی کسب و کار را می‌توان تا حد زیادی انعکاسِ دیدگاه‌های صاحب کسب و کار دانست و اگر از استراتژی حرف می‌زنیم، باید به انتخاب‌های استراتژیک صاحب کسب و کار هم توجه داشته باشیم.

یکی از انتخاب‌های استراتژیک که مدیر / مالک کسب و کار با آن سر و کار دارد این است که من از کسب و کارم چه می‌خواهم و چه آینده‌ای را برای آن متصور هستم؟

پاسخی که به این سوال داده می‌شود،‌ روی بسیاری از جنبه‌های استراتژیک کسب و کار تأثیر می‌گذارد:

استراتژی برای کسب و کارهای کوچک

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به استراتژی و تفکر استراتژیک علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

مشاوره مدیریت | کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض

  مدل ذهنی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مجتبی زمانی ، نورالدین حسینی ، داریوش خسروشاهی ، زهراقاسمی ، داود عندلیب

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱ نظر برای استراتژی برای کسب و کارهای کوچک به چه معناست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مریم رئیسی

    یکی از شیرینی‌های خوندن درس‌های مدیریت برای من، وقتی هست که می‌بینم تصمیم‌هایی که توی کارم بر اساس تجربه و شهود یا اهداف میان‌مدت و بلند‌مدتم می‌گیرم، در دنیای مدیریت و کسب و کار تعریف مشخص داره و در موردش کتاب و مقاله نوشته شده.

    برای همین به نظرم آموزش و یادگیری و خوندن مقاله، وقتی که تجربه‌ی کاری هم داشته باشی خیلی مفیدتر و لذت‌بخش تره؛ و به شفافیت ذهن و اتخاذ تصمیماتِ درست‌تر کمک می‌کنه.

    من سالِ پیش دو تصمیم بزرگ و مهم برای مغازه‌ام گرفتم، که یکیش جابجایی و رفتن به یک پاساژ بهتر بود.

    هدفم هم از این اقدامات این بود که چون، در این مقطع، استراتژی تمرکز بر خروج رو انتخاب کردم، موقعیت بهتر و مناسب‌تری برای مغازه ایجاد کنم.

    البته همونطور که در بالا اشاره کردم، قبلاً اسم و تعریف دقیقش رو نمی‌دونستم؛

    و الان با خوندن این درس متوجه شدم که به این دلیل که از پارسال تصمیم گرفتم مغازه رو یا بفروشم یا کلاً مدیریتش رو به شخص دیگری واگذار کنم، کارهایی که انجام دادم و تصمیماتی که گرفتم در جهت همین استراتژی بوده.

    همونطور که در درس هم بیان شد، از همون ابتدای راه اندازی فروشگاه، این استراتژی رو انتخاب نکرده بودم، بلکه استراتژی اولیه من Lifestyle بود؛

    ولی الان و پس از چندسال، و بررسی موقعیت‌های مختلف تصمیم به تغییر استراتژی و انتخاب استراتژی خروج گرفتم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .