Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مزیت پیشتاز بودن | آیا مزیت پیشگامی واقعیت دارد؟


مزیت پیشتاز بودن چیست؟ بررسی واقعیت یا عدم واقعیت مزیت پیشگامی

فرض کنید در شهری زندگی می‌کنید که در آن رستوران ژاپنی وجود ندارد و شما علاقه دارید یک رستوران ژاپنی در آن‌جا تأسیس کنید. آیا ترجیح می‌دهید نخستین رستوران ژاپنی را تأسیس کنید؟ یا این‌که فکر می‌کنید ریسک چنین کاری بالاست و ترجیح می‌دهید یک نفر دیگر این کار را بکند و شما دومین رستوران را راه‌اندازی کنید؟

فرض کنید یک ناشر تخصصی در حوزه‌ی مدیریت در حال فعالیت است. فردی به شما مراجعه می‌کند و می‌گوید می‌خواهد وارد این بازار شود و به عنوان یک ناشر بزرگ مدیریت فعالیت کند. آیا این دوم بودن را مزیت می‌دانید یا نقطه ضعف؟

حالا به سوال دیگری فکر کنید. چند شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی در کشور فعالیت می‌کنند که اسنپ و تپسی بزرگ‌ترین آن‌ها هستند. فرض کنید امروز یک شرکت تازه تصمیم می‌گیرد وارد این بازار شود. آیا برای این شرکت، شانسی قائل هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، چنین شرکتی در چه شرایطی می‌تواند به موفقیت امیدوار باشد؟

همه‌ی این پرسش‌ها، به مسئله‌ی تقریباً مشابهی اشاره دارند: مزیت‌ها و چالش‌های اول بودن،‌ دوم بودن و آخر بودن.

این موضوعی است که همیشه در استراتژی کسب و کار مورد بحث قرار می‌گیرد و شما هم باید با جنبه‌های مختلف آن به خوبی آشنا باشید.

مزیت پیشتاز بودن (First-mover Advantage)

چند دهه قبل، این تصور حاکم بود که پیشگامی یک مزیت است.

به این معنا که وقتی یک کسب و کار، پیش از سایر رقبا وارد یک بازار می‌شود یا محصولی را قبل از دیگران عرضه می‌کند، از مزایا و فرصت‌هایی بهره‌مند می‌شود که دیگران از آن بی‌بهره خواهند ماند.

این تصور معمولاً با یک استعاره‌ی نظامی توضیح داده می‌شد:

در نبرد زمینی، نخستین کسی که یک زمین را فتح می‌کند و بر بلندی‌های آن مستقر می‌شود، بر دیگرانی که بعداً می‌رسند، سلطه و برتری دارد.

دیگران باید برای شکست دادن او تلاش و زحمت فراوانی را متحمل شوند. اما او فقط کافی است که از قلمرو‌ خودش به خوبی دفاع کند.

طی دهه‌های اخیر، مثال‌های بسیاری به وجود آمده‌اند که مزیت پیشگامی را نقض کرده‌اند. به عنوان مثال، مرورگر Netscape یک مرورگر پیشگام بود. اما مرورگرهای دیگری که پس از آن آمدند، بازار را به کلی از Netscape گرفتند (ماجرا ابتدا از Internet Explorer شروع شد و سپس Chrome و Firefox و دیگران آمدند).

به عنوان یک مثال دیگر کافی است به Yahoo فکر کنید و این‌که Google با وجودی که دیر به این بازار رسید، توانست بخش بزرگی از بازار را در اختیار خود بگیرد.

مثال نقض برای مزیت پیشگام بودن، صرفاً به حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری اطلاعات محدود نیست. تویوتا هم در بازار خودروهای آمریکا، نمونه‌ای از شرکت‌هایی است که با تأخیر وارد شده‌اند و از بسیاری از قدیمی‌ها موفق‌تر هستند.

امروزه وقتی عبارت مزیت پیشتاز بودن توسط استراتژیست‌ها به کار می‌رود، دیگر در جایگاه یک گزاره‌ی قطعی نیست، بلکه بیشتر از جنسِ سوال است:

  • آیا پیشتاز بودن مزیت است؟
  • در چه شرایطی می‌توان از مزیت پیشگامی حرف زد؟
  • در چه شرایطی، ورق بازی به سمت کسب و کارهایی برمی‌گردد که دیر وارد بازی شده‌اند؟

در ادامه به این نوع پرسش‌ها و پاسخ آن‌ها می‌پردازیم.

پیشرو بودن در چه شرایطی می‌تواند مزیت محسوب شود؟

شرایط زیر ممکن است باعث شوند پیشرو بودن یا First-mover بودن به یک مزیت ماندگار تبدیل شده و جایگاه یک کسب و کار در بازارش تثبیت شود:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به استراتژی و تفکر استراتژیک علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

مشاوره مدیریت | کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض

  مدل ذهنی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

با خواندن این درس، چه مثالی از شرکت‌های پیشتاز و پیرو در ذهن شما تداعی شد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    یوسف پویامنش ، صادق علیخانی ، رضا ثمرزاده ، حسین الهی‌دوست ، وحید هادیزاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای مزیت پیشتاز بودن | آیا مزیت پیشگامی واقعیت دارد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    با خوندن این درس، مثالهایی در این زمینه در ذهنم تداعی شد. از جمله:

    1) Etsy (به عنوان پیشتاز) و Amazon Handmade (به عنوان پیرو)

    همونطور که میدونیم اتسی، یک پلتفرم برای عرضه و فروش محصولات و هنرهای دستی، و همچنین کالاهای وینتج (+) توسط فروشندگانی در سراسر جهان هست، که در سال 2005 کارش رو شروع کرد.

    حالا Amazon Handmade که بخشی از شرکت آمازون هست، ده سال بعد یعنی در سال 2015 راه‌اندازی شد و دقیقاً تمرکزش روی همین حوزه عرضه و فروش محصولات و هنرهای دستی، و کالاهای وینتج توسط فروشندگانی در سراسر جهان هست.به نظر میرسه که Amazon Handmade داره به رقیبی جدی برای اتسی تبدیل میشه.
    و حتی گفته میشه (+) که به دلایلی مانند قرار داشتن آمازون در معرض ترافیک بسیار بالاتر از اتسی (با جذب 300 میلیون مشتری تاکنون) و در اختیار داشتن دیتای فراوان و باارزش (که میتونه قدرت تحلیل بازار رو نسبت به اتسی برای او بسیار بالاتر ببره) و همچنین ارائه خدمات منحصربه فردی مانند Fulfillment by Amazon (FBA) که میگه: "اجازه دهید آمازون سفارشات شما را انتخاب، بسته بندی و ارسال کند." احتمال داره که بتونه از روی اتسی که در این حوزه پیشرو هست و برای سالها حرف اول رو در این حوزه در دنیا می زده) بپره. (البته باید دید که در سالهای آینده چه اتفاقی میفته)

    2) مثال دیگری هم از کتاب ساختن برای ماندن به یاد آوردم:
    اینکه فروشگاه‌های والمارت روستایی - همونطور که در این کتاب (صفحه:73) میخونیم - تونستند از فروشگاههای ایمس (Ames) که در بازار خرده فروشی امتیازی چهارساله داشتند پیشی بگیرند.

    پی نوشت:در کنار نکات مفید این درس، یاد نکته‌ای در کتاب «برند ماندگار» (نوشته ی جرمی میلر) افتادم. جرمی میلر میگه:

    دنیا تغییر کرده، و پیشرفت فناوری، ارتباطات راه دور و جهانی سازی، همگی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا نحوه رقابت شرکت‌ها و خرید مشتریان را دوباره شکل دهند.

    او به نکته‌ی جالبی اشاره میکنه. اینکه :ما انسانها در کمتر از یک دهه (منطورش از 1900 تا 2000 هست) از پیاده روی به پرواز روی آورده‌ایم. که پیامدهای این اتفاق در چگونگی ارتقای کسب و کار بسیار تاثیرگذار هست.
    و اینکه این تغییرات فناوری، امروزه پیچیدگی‌های کسب و کارها رو افزایش دادند.

    خوب فکر میکنم، اگر پیروها بتونن بهتر و زودتر و هوشمندانه‌تر از پیشروها، این تغییرات رو درک کنند و به درستی ازش استفاده کنند، میتونن از روی شرکت‌های پیشرو عبور کنند و بپرند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .