Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


وابستگی به مسیر | اثرات بلندمدت انتخاب‌های کوتاه‌مدت


وابستگی به مسیر

داستان تکراری فاصله‌ی ریل‌های راه‌آهن را همه‌ی ما شنیده‌ایم. ریل‌هایی که در بخش بزرگی از دنیا (به جز روسیه و ژاپن و برخی کشورهای دیگر) در فاصله‌ی ۱۴۳۵ میلیمتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سال‌هاست در کتابها و شبکه های اجتماعی می‌خوانیم که فاصله ریل‌های راه‌آهن از فاصله‌ی چرخ‌های کالسکه‌ها الگوبرداری شده و عرض کالسکه‌ها هم به نوعی تابع پهنای ران اسب‌های قدیم بوده است.

در نگاه اول چنین داستانی ساختگی به نظر می‌رسد؛ چیزی از جنس همان داستان‌های بی‌پایه و اساسی که هر روز در رسانه‌ها می‌خوانیم. اما مطالعه و بررسی چهار محقق ژاپنی نشان داد که این داستان چندان هم غیرواقعی نیست (+).

این محققان دور دنیا گشتند و به موزه‌های مختلف سر زدند و فاصله‌ی چرخ‌ها و حتی ردّ کالسکه‌های قدیمی را دیدند و اندازه گرفتند و در نهایت گفتند که به احتمال زیاد، ریشه‌های فاصله‌ی فعلی ریل‌های راه‌آهن را می‌توان در فاصله‌ی چرخ‌های کالسکه‌های کهن جستجو کرد.

حتی اگر این داستان درست هم نبود، یک واقعیت مهم و انکارناپذیر وجود دارد: فاصله‌ی ریل‌های راه‌آهن در هیچ کشور و منطقه‌ای به سادگی تغییر نخواهد کرد.

ما از وضعیت پنجاه سال بعد ایران چیز زیادی نمی‌دانیم و نمی‌توانیم حدس بزنیم. اما این را می‌توانیم حدس بزنیم که اگر هنوز در آن زمان چیزی به نام «قطار» و «راه‌آهن» وجود داشته باشد، فاصله‌ی ریل‌های آن ۱۴۳۵ میلیمتر خواهد بود.

وابستگی به مسیر چیست؟

وابستگی به مسیر یا Path-dependency اصطلاحی است که در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، استراتژی، سیاست و علوم اجتماعی به کار می‌رود.

وابستگی به مسیر را می‌توان چنین تعریف کرد که «گاهی اوقات، یک انتخاب در مقطع خاص روی انتخاب‌های آتی شما تأثیر می‌گذارد و دست‌تان را در انتخاب‌های بعدی می‌بندد یا محدود می‌کند.»

بنابراین می‌توان گفت هر جا پای تصمیم گیری و تخصیص منابع در میان باشد، دغدغه‌‌ی وابستگی به مسیر هم مطرح می‌شود.

مثال فاصله‌ی خطوط راه‌آهن از همین جنس است.

زمانی در نقطه‌ای از دنیا (اوایل قرن ۱۹) فردی بر اساس پاره‌ای ملاحظات و محاسبات تصمیم‌ گرفته دو ریل را در فاصله‌ی ۱۴۳۵ میلیمتر قرار دهد. شاید او به این موضوع فکر نمی‌کرده که نزدیک به دو قرن بعد، مهندسان راه‌ آهن حتی اگر عرض تنگ‌تر یا باز‌تر را ترجیح دهند و مناسب بدانند، هم‌چنان وادار خواهند شد به عددی که او انتخاب کرده وفادار بمانند.

ما داستان صفحه کلید QWERTY را در متمم گفته‌ایم. چیدمان کلیدها در این صفحه کلید نمونه‌ی دیگری از وابستگی به مسیر است. اکنون پس از حدود یک‌ونیم قرن، ابزارهای تایپ ما تغییر کرده است. حتی به خاطر فراگیر شدن موبایل، تایپ دو انگشتی با انگشتان شست بسیار رواج یافته است. اما هنوز چیدمانی استفاده می‌شود که بر اساس ملاحظات اپراتورهای تلگراف مورس طراحی شده است.

البته هر وقت یک الگوی قدیمی را در جایی دیدیم نمی‌توانیم بگوییم وابستگی به مسیر به وجود آمده است. اجازه بدهید تعریف و ویژگی‌های وابستگی به مسیر را به شکلی دقیق‌تر مرور کنیم (+):

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به استراتژی و تفکر استراتژیک علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

مشاوره مدیریت | کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض

  مدل ذهنی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

چه مثال‌های دیگری از وابستگی به مسیر در ذهن دارید؟ (مثال‌تان می‌تواند بسیار کلان و در سطح جهان یا در سطح کسب و کار و حتی در سطح زندگی فردی باشد).

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    شهرزاد ، محمد حسن بهرامی ، مسعود رسولی آبیز ، عمار قربانی ، مهشید محمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۳ نظر برای وابستگی به مسیر | اثرات بلندمدت انتخاب‌های کوتاه‌مدت

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : یوسف شیخه

    مثالی که توی ذهنم دارم و فکر می کنم مربوط به وابستگی به مسیر باشه، مربوط به اندازه ی روزنامه هاست.

    ظاهرا سال 1712 دولت بریتانیا مالیات روی روزنامه ها رو بر اساس تعداد صفحات روزنامه محاسبه می کرد. و راه حلی که انتشاراتی ها برای کم کردن مالیاتشان گرفتند، بزرگتر کردن اندازه ی روزنامه ها بود. و این اندازه از همون زمان تا الآن هم ظاهرا تغییری نکرده.

    منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Broadsheet

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .