Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


ائتلاف استراتژیک (Strategic Alliance) یا اتحاد استراتژیک چیست؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۳۱۶۱۱
پیش‌نیاز مطالعه این درس: از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • بتوانند ائتلاف استراتژیک یا Strategic Alliance (که گاهی اشتباهاً به آن اتحاد استراتژیک هم گفته می‌شود) را تعریف کنند.
  • به تفاوت بین ائتلاف استراتژیک و ارتباط استراتژیک یا همکاری استراتژیک، توجه داشته باشند.
  • بتوانند برخی فرصت‌ها و تهدیدهایی که در اثر ائتلاف استراتژیک شکل می‌گیرد را فهرست کنند.
تعریف اتحاد استراتژیک چیست؟ ائتلاف استراتژیک چگونه شکل می‌گیرد؟ مزایا و معایب آن چیست؟

اجازه بدهید قبل از اینکه اصل بحث را آغاز کنیم، مجدداً تاکیدی بر این نکته داشته باشیم که در نوشته‌ها و تحلیل‌های قدیمی‌تر مدیریتی (حدود یک دهه قبل و قبل از آن) عموماً دو اصطلاح ائتلاف استراتژیک و اتحاد  استراتژیک به یک معنا و به جای یکدیگر به کار برده می‌شدند.

هنوز هم برخی از مقالات مدیریتی، این دو اصطلاح را به جای یکدیگر به کار می‌برند. حتی کسانی هستند که ارتباط استراتژیک و همکاری استراتژیک را هم معادل دو تعبیر قبل به کار می‌برند.

تعریف اتحاد استراتژیک چیست؟ ائتلاف استراتژیک را چگونه تعریف می‌کنند؟

قبل از ورود به بحث اصلی اجازه بدهید خیال خودمان را از اصطلاحاتی مانند همکاری استراتژیک و ارتباط استراتژیک و رابطه استراتژیک راحت کنیم:

استراتژیک از جمله صفت‌هایی است که در گفتگوهای روزمره‌ی سیاست، اقتصاد و کسب و کار، زیاد به کار می‌رود.

در عمده‌ی موارد هم این صفت، رابطه‌ی چندانی با آنچه ما در درس‌های استراتژی و مدیریت استراتژیک خوانده‌ایم ندارد.

در گفتگوهای روزمره، معمولاً استراتژی صفتی است که مهم بودن، کلیدی بودن و یا بلندمدت بودن را تداعی می‌کند.

به همین علت می‌بینیم که مدیر یک شرکت توضیح می‌دهد که با شرکت دیگری، رابطه استراتژیک دارد و یا یک سیاستمدار می‌گوید: ما در حوزه‌های استراتژیک، رابطه‌ی خود را با کشور الف یا ب، توسعه داده‌ایم (یا محدود کرده‌ایم).

واژه‌هایی مانند همکاری استراتژیک و محصول استراتژیک و رابطه استراتژیک و ارتباط استراتژیک و توافق استراتژیک را بیشتر می‌توان در این مقوله جا داد.

با این مقدمات، اکنون می‌توانیم به سراغ بحث اصلی درس‌مان یعنی ائتلاف استراتژیک (یا به قول قدیمی‌ترها، اتحاد استراتژیک)‌ برویم:

تعریف ائتلاف استراتژیک

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

البته طبیعتاً مشابه روشی که در بحث کالبدشکافی پیش از مرگ توضیح داده شد، شرکت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌ها می‌کوشند قبل از شکل‌گیری ائتلاف، سناریوهای مختلف را پیش‌بینی کنند و بکوشند از طریق اقدام‌های پیشگیرانه احتمال وقوع تهدید برای ائتلاف را به حداقل برسانند.

فرصتها و تهدیدهای ائتلاف استراتژیک

تمرین درس ائتلاف استراتژیک (اتحاد استراتژیک):

 چه مثال‌هایی از ائتلاف استراتژیک در دنیای کسب و کار می‌شناسید یا در ذهن دارید؟

 چه انگیزه‌های دیگری برای شکل‌گیری ائتلاف و چه علت‌های دیگری برای شکست ائتلاف در ذهن دارید که در این درس مورد اشاره قرار نگرفته‌اند؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    احمد ، جلیل شجاع زاده ، ، علی اکبر شاه بهرامی ، مجید

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۷ نظر برای ائتلاف استراتژیک (Strategic Alliance) یا اتحاد استراتژیک چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : متین

    بررسی چند ائتلاف استراتژیک و دلایل موفقیت آنها از نظر من :
    - ائتلاف بین Eddie Bauer و Ford:
    شرکت فورد با کمک شرکت Eddie Bauer (یک شرکت فعال درحوزه پوشاک و منسوجات) توانست به تولید ماشینهای شاسی بلند لاکچری مبادرت ورزد. در این ماشینها، برخی از ویژگیهای یک ماشین لوکس مانند روکش چرم گرانقیمت یا زه‌های کناره‌ ماشین، توسط شرکت Eddie ‌Bauer تامین می‌شد. با این ائتلاف، شرکت فورد توانست در گوشه‌های دنج بازار نفوذ کند و همچنین از استراتژی تمایز (تولید یک ماشین شاسی بلند با ویژگیهای خاص) در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کند. با توجه استفاده از لوگوی Eddie ‌Bauer در این ماشینها ، تبلیغ برند و افزایش آگاهی از برند از جمله فواید این ائتلاف برای Eddie Bauer محسوب می‌شود . همچنین شرکت Eddie ‌Bauer چمدان‌ها و کیفهایی تولید می‌کرد که نام برند فورد روی آنها حک شده بود و همین امر موجب ترویج هرچه بیشتر برند فورد در میان مشتریان Eddie ‌Bauer شده‌بود. از طرف دیگر این ائتلاف موجب شده بود تا شرکت Eddie ‌Bauer به بخشی از مشتریان شرکت فورد دسترسی داشته‌باشد و به همین دلیل سهم خود از بازار را گسترش دهد.
    - ائتلاف بین Spotify و Uber:
    یکی از مزایای بسیار مهم ایتلاف دسترسی شرکتها به مشتریان یکدیگر است. به عنوان مثال در ائتلاف بین Uber و Spotify، مشترکان سرویس Spotify قادر خواهند بود تا موزیکهای مورد علاقه خود را از ضبط صوت ماشینهای Uber بشنوند. چنین ائتلافی علاوه بر ایجاد استراتژی تمایز برای هر دو برند (یک streaming service که‌می‌توان آن را در ماشینهای uber گوش داد یا یک پلتفرم به اشتراک گذاری ماشین که می‌توان در آن به playlist مورد علاقه در spotify گوش داد) موجب می‌شود تا هر دو برند از مشتریان یکدیگر استفاده کنند. به عنوان مثال، فردی که مشترک Spotify است، از بین پلتفرمهای به اشتراک گذاری ماشین، ترجیح می‌دهد که uber را انتخاب کند. از طرف دیگر کسی که معمولا از خدمات Uber استفاده می‌کند در صورتی که بخواهد مشترک یک streaming service در حوزه موسیقی شود، با احتمال بالایی Uber را انتخاب می‌کند.
    - ائتلاف بین Starbucks و ‌Bernes & Noble :
    با توجه به اقبال عمومی افراد از خرید آنلاین محصولات به خصوص کتابها، حیات بسیاری از کتابفروشیها در معرض خطر جدی قرار دارد. برند Bernes ( یک خرده فروشی فعال در حوزه کتاب که تمرکز آن بر کتابفروشیهای فیزیکی است) با یک اقدام خلاقانه (ائتلاف با starbucks) توانسته است تا حدودی از شدت این خطر بکاهد. دراین ائتلاف در فروشگاههای Bernes قهوه‌های Starbucks سرو می‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد ترغیب می‌شوند تا سری به این فروشگاهها بزنند. شرکت Bernes با چنین ائتلاف هوشمندانه‌ای توانسته‌است با پیاده‌سازی استراتژی تمایز یک مزیت رقابتی سودمند برای خود به وجود بیاورد. به دلیل چنین ائتلافی، تجربه خرید حضوری کتاب بسیار خوشایندتر می‌شود و بسیاری از افراد کتابخوان و در عین حال علاقمند به قهوه با احتمال نسبتا بالایی از خرید آنلاین کتابها صرفنظر می‌کنند که این موضوع موجب بقای کتابفروشیهای Berners می‌شود. همچنین با چنین ائتلافی فروش star bucks نیز افزایش می‌یابد (هم به دلیل مشتریان ثابت و قدیمی Berners و هم به دلیل مشتریان جدیدی که قید خرید آنلاین را زده‌اند).

    منبع مورد استفاده برای حل این تمرین : www.allbound.com/blog
     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .