Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تحلیل استراتژیک صنعت شامل چه بخش‌هایی است؟


تحلیل استراتژیک صنعت - مدل هکس و مایکل پورتر

قبلاً در تحلیل استراتژیک منابع، به کاربرد استراتژی در تحلیل و ارزیابی منابع اشاره کردیم. اما تحلیل استراتژیک فقط مربوط به منابع نیست. بسیاری از اوقات لازم است یک صنعت را نیز به صورت کلان از منظر استراتژیک تحلیل و ارزیابی کنیم.

انبوهی از مدل‌ها برای تحلیل استراتژیک صنعت، مطرح شده‌اند. شاید در ایران مدل پنج نیروی مایکل پورتر یکی از معروف‌ترین آنها باشد. اگر چه مایکل پورتر از بزرگان استراتژی جهان است و مدلش اعتباری فراگیر دارد، اما به هر حال طبیعتاً تنها مدل حوزه استراتژی نیست. آرنولدو هکس هم در کتاب خود به نام The Strategy: Concept and Process مدل دیگری از تحلیل صنعت را مطرح می‌کند که آن را «تحلیل جذابیت صنعت» نامگذاری کرده است. مدلهای متعدد دیگری هم وجود دارند که به تدریج در طرح متمم با آنها آشنا می‌شویم. اگر قبلاً با مفهوم مدل و مدلسازی آشنا نیستید، شاید مطالعه‌ی مطلبی که درباره ضرورت‌ها و محدودیت‌های مدل و مدلسازی منتشر شده است، بتواند به شما در استفاده بهتر از مدل‌ها و تعصب کمتر روی آنها کمک کند.

اما آنچه مهم است این است که در کل، تعدادی سوال اصلی وجود دارد که به شکل‌های مختلف و در چارچوب‌های مختلف در نظریه‌های متعدد، تحت عنوان «تحلیل استراتژیک صنعت» مطرح شده‌اند. قبل از اینکه در دام نامگذاری مکاتب و تقسیم‌بندی آنها و اختلاف نظر‌هایی که میان آنها وجود دارد، گرفتار شویم،‌ برخی از مهم‌ترین سوال‌هایی که در تحلیل استراتژیک یک صنعت مورد توجه قرار می‌گیرند را در اینجا بررسی می‌کنیم:

۱- صنعت مورد نظر دقیقاً چگونه تعریف می‌شود؟ مرزهای آن چه هستند؟ گاهی مرز‌های صنعت را چنان تنگ‌نظرانه تعریف میکنیم که بیشتر بر روی یک محصول یا خدمت خاص متمرکز می‌شویم و گاه چنان باز تعریف می‌کنیم که عملاً «صنعت» و «اقتصاد» یک معنا پیدا می‌کنند!

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

۱۵- فاکتورهای کلیدی موفقیت در این صنعت چیست؟ چه عواملی بین تمام شرکت‌های موفق در این صنعت مشترک است؟

اینها تنها بخشی از سوالهایی هستند که در تحلیل استراتژیک یک صنعت معنا پیدا می‌کنند. در نوشته‌های بعدی به شکل دقیق و کامل به نحوه تحلیل صنعت بر اساس هر یک از فاکتورهای فوق خواهیم پرداخت.

EXCERPT

A common mistake [in strategy] is getting the definition of the business wrong … There has been a tendency to define industries broadly, following the influential work of Theodore Levitt some decades ago. His famous example was railroads that failed to see that they were in the transportation business, and so they missed the threat posed by trucks and airfreight. The problem with defining the [railroad] business as transportation, however, is that railroads are clearly a distinct industry with distinct economics and a separate value chain. Any sound strategy in railroads must take these differences into account. Defining the industry as transportation can be dangerous if it leads managers to conclude that they need to acquire an airfreight company so they can compete in multiple forms of transportation

Source: Understanding Michael Porter

تمرین:

چه سوالات دیگری را برای تحلیل صنعت مناسب می‌بینید که در فهرست بالا مورد اشاره قرار نگرفته است؟ در صورتی که آنها را از مدل خاصی غیر از پورتر و هکس اقتباس کرده‌اید نام آن مدل را هم بنویسید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    دلناز سیدزاده ، محمد مصطفوی ، هستی ، محمدرضا ، ایمان اخوان

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۳ نظر برای تحلیل استراتژیک صنعت شامل چه بخش‌هایی است؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : معصومه شیخ مرادی

    تعدادی سوال که برای تحلیل استراتژیک صنعت به ذهن من خورد.

    1- آیا بازگشت سرمایه در آن کوتاه مدت است یا بلندمدت؟

    2- چقدر تغییرات محیطی روی این صنعت تاثیر می گذارند ؟ مانند سیل زلزله جنگ

    3- میزان صادرات و واردات چه تاثیری روی این صنعت خواهند گذاشت؟

    4- برای کشور ایران: میزان تحریم ها چه تاثیری روی آن خواهند گذاشت؟در واقع برای تامین مواد اولیه تا چه حد به کشورهای دیگر وابسته است؟

    5- میزان جذابیت این صنعت برای مخاطب چقدر است؟

    6- میزان تاثیرگزاری این صنعت روی صنایع دیگر چقدر است؟

    7 میزان وابستگی این صنعت به صنایع دیگر چقدر است؟ در واقع با چه صنایعی مرتبط است؟

    8- کلا جزو صنایع سودده محسوب می شود یا صنایع با سود کم؟

    9- جزو صنایع گران محسوب می شود یا ارزان؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .