Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب استراتژی رقابتی مایکل پورتر


پورتر اولین بار مفهوم استراتژی رقابتی را در کتاب استراتژی رقابتی خود مطرح کرد

نام مایکل پورتر با استراتژی رقابتی گره خورده و هرگاه در استراتژی حرفی از رقابت می‌شود، پای حرف‌ها و نظریه‌ها و دیدگاه‌های پورتر هم به میان می‌آید.

کتابها و مقالاتی که در آن‌ها پورتر به رقابت در میان کسب و کارها پرداخته، کم نیستند. اما در این میان، می‌توان کتاب استراتژی رقابتی (Competitive Strategy) را زیربنایی‌ترین نوشته‌ی او در این زمینه دانست.

کتاب استراتژی رقابتی در سال ۱۹۸۰ نوشته شده و بعد از آن، تنها در حد پیش‌گفتار تغییر کرده و ویرایش شده است. بنابراین جدای از اشارات و ارجاعات فراوانی که نویسندگان و محققان به این کتاب داشته‌‌اند، گذشت چهار دهه از انتشار نیز این کتاب را به یک اثر کلاسیک در حوزه‌ی مدیریت استراتژیک تبدیل کرده است.

شاید برایتان جالب باشد که روی جلد کتاب هم، جمله‌ای از فیلیپ کاتلر (نویسنده‌ی کتاب مدیریت بازاریابی) نقل شده که وی در آن، آثار مایکل پورتر در زمینه‌ی استراتژی رقابتی را به عنوان کارهایی بنیادین در این حوزه توصیف می‌کند.

کتاب استراتژی رقابتی مایکل پورتر نخستین کتابی است که به شکل جدی و رسمی به تعریف یک چارچوب برای بررسی رقابت میان کسب و کارها می‌پردازد

قرار نیست در این مطلب، به جزئیات این کتاب بپردازیم؛ چرا که بارها در موضوعات مختلف به این کتاب و محتوای آن اشاره کرده‌ایم.

اما همان‌طور که می‌دانید، قاعده‌ی کار ما در متمم این است که وقتی بارها از یک کتاب نام می‌بریم یا به آن اشاره می‌کنیم، مطلبی را به معرفی اختصاصی آن اختصاص می‌دهیم.

بنابراین آن‌چه در ادامه می‌خوانید، صرفاً معرفی کلی کتاب استراتژی رقابتی مایکل پورتر و مروری گذرا بر سرفصل‌های آن است.

استراتژی در سطح کسب و کار

در درس سطوح استراتژی آموخته‌ایم که استراتژی را معمولاً در سه سطح بررسی می‌کنند که سطح خُردِ آن را استراتژی وظیفه‌ای و کلان‌‌ترین سطح آن را استراتژی بنگاه یا استراتژی شرکتی می‌نامند.

در این میان، سطح دیگری قرار می‌گیرد که معمولاً از آن با عنوان استراتژی کسب و کار یا Business Strategy یاد می‌شود.

پورتر در این کتاب خود – و نیز بسیاری از نوشته‌ها و تحلیل‌هایش – به استراتژی در سطح کسب و کار پرداخته است. به عبارت دیگر، اگر بخواهید در سطح وظیفه‌ای (Functional) یا شرکتی (Corporate) به دنبال آموزه‌های استراتژیک بگردید، احتمالاً پورتر گزینه‌ی چندان مناسبی برای شما نخواهد بود.

مفهوم رقابت در نگاه پورتر

کلیدی‌ترین واژه در مدل مایکل پورتر از استراتژی، رقابت (Competition) است و می‌توان گفت او کسی را استراتژیست می‌داند که بتواند یک کسب و کار را در رقابت با کسب و کارهای دیگر، به سمت موفقیت و پیروزی هدایت کند.

نموداری که پورتر در مقدمه‌ی کتاب می‌آورد، گویای همین نگرش است:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به استراتژی و تفکر استراتژیک علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

مشاوره مدیریت | کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض

  مدل ذهنی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

  می‌توانید بلافاصله درس پنج نیروی رقابتی پورتر را بخوانید. در آن درس، با جزئیات بیشتر به این پرسش پرداخته شده که نیروهای رقابتی در هر صنعت، چه هستند و چگونه شکل می‌گیرند.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    پوریا بهروان ، اُمید آزاد ، هادی بصیری ، سیدمهدی حسینی ، فاطمه نعمتی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷ نظر برای کتاب استراتژی رقابتی مایکل پورتر

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : پوریا بهروان

    من برای درس استراتژی کتاب آقای ام.گرنت و ترجمه اون توسط آقای دکتر آرش خلیلی نصر را خوانده ام و همانجا پورتر و پنج نیروی رقابتی اون آشنا شدم. در ابتدای آن کتاب هم استراتژی و مدیریت استراتژی به عنوان دانشی نسبتا جوان معرفی شده بود که بعد از دوران بودجه بندی مالی، برنامه ریزی به ظهور مدیریت استراتژیک رسیده بودیم. فکر می کنم در آن کتاب هم (و یا در کلاس درس جناب آقای دکتر مصطفی محمدی) اشاره ای به سون تزو و کتاب "هنر جنگ" شد. کتابی که 3000 سال پیش نوشته شده و هنوز هم می تونه در علوم نظام و حتی علم مدیریت استراتژیک کاربرد داشته باشه.

    همانطور که در متن اشاره به مقدمه دوم مایکل پورتر بعد از دو دهه شده بود و ایشان عنوان کرده اند "اما از منظری دیگر، می‌توان گفت هیچ چیز تغییر نکرده است" به نظر استراتژی اصول هسته ای بسیار مشخصی داره که با وجود تغییرات در دوران مختلف همچنان کاربرد دارند و بیشتر نحوه پیاده سازی و اجرای ما هست که همراه با تغییرات و پیشرفت های تکنولوژی دستخوش تغییر میشه.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .