Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب المنت و کتاب یافتن جوهر درون | کن رابینسون


کتاب یافتن جوهر درون - کتاب المنت - کن رابینسون

کن رابینسون (Ken Robinson) را معمولاً به واسطه‌ی سخنرانی معروفش در سایت تد درباره‌ی نقش مدارس در نابود کردن خلاقیت می‌شناسند (این سخنرانی در سال ۲۰۰۶ انجام شده است).

رابینسون در سخنرانی خود، همان ایده‌ی معروفی را بسط می‌دهد که پیش از او، افراد بسیاری از جمله پیکاسو و اینشتین مطرح کرده‌اند: «کودکان در ذات خود خلاق هستند. این مدارس و سایر نهادهای رسمی نظام آموزشی هستند که خلاقیت را در کودکان سرکوب یا نابود می‌کنند.»

یا این‌که: «لازم نیست برای پرورش خلاقیت تلاش کنید. همین که خلاقیت را نابود نکنید کافی است.»

کن رابینسون در سال ۲۰۰۹ کتابی با عنوان Element را منتشر کرد و در آن به نقش علاقه و استعداد در مسیر شغلی پرداخت.

به علت استقبال فراوان از این کتاب، پس مدتی در سال ۲۰۱۴ رابینسون کتاب دیگری با عنوان Finding Your Element نیز منتشر کرد. کتابی که می‌توان آن را دقیقاً ادامه‌ی کتاب المنت دانست.

کتاب المنت و کتاب یافتن جوهر درون هر دو به یک موضوع پرداخته‌اند. کن رابینسون نویسنده این کتابها، استعدادیابی را چالش اصلی زندگی بسیاری از انسان‌ها می‌داند

ترجمه کتابهای کن رابینسون به فارسی

کتاب Element به نام‌های مختلف از جمله المنت (ترجمه رحمان رحمان‌زاده)، جوهر وجود تو (فرخ بافنده) و نیز جوهره (ترجمه الهه ابوالحسنی) به فارسی ترجمه شده‌اند.

کتاب Finding Your Element نیز با عنوان یافتن جوهر درون (ترجمه فرناز تیمورازف) به فارسی ترجمه شده است.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

کتاب المنت و کتاب یافتن جوهر درون را چه کسانی دوست خواهند داشت؟

با توجه به این‌که ما قصد داریم در بخش‌های مختلف متمم، به هر دو کتاب کن رابینسون ارجاع دهیم و از حرف‌ها و توصیه‌هایش استفاده کنیم، این مطلب را به معرفی مختصر کتاب‌ها محدود کرده‌ایم و بررسی بیشتر محتوای حرف‌های رابینسون را به درس‌های اختصاصی دیگر موکول می‌کنیم.

اما درباره‌ی کتاب المنت باید بگوییم که اگر به دنبال یک کتاب کاملاً دقیق و ساختاریافته در زمینه‌ی استعدادیابی و پرورش استعداد هستید، احتمالاً کتاب المنت را چندان نخواهید پسندید.

مقدمه و فصل اول کتاب، به نقدهای کن رابینسون از نظام آموزشی اختصاص یافته که بخش‌های زیادی از آن با آن‌چه در سخنرانی تد او وجود دارد مشترک است. فصلی که به تعریف المنت اختصاص دارد، تقریباً عصاره‌ی کتاب است و سایر فصل‌ها هم، با کمی زحمت به بحث المنت ربط داده شده‌اند. به نظر می‌رسد بعد از استقبال گسترده از سخنرانی ارزشمند رابینسون، او تصمیم گرفته حرف‌هایش را در قالب یک کتاب عرضه کند. ابتدا همان متن سخنرانی را نوشته و سپس توضیحاتی هم درباره‌ی تعریف المنت افزوده است. بعد به خاطر این‌که کتاب حجم کمی داشته، نکات دیگری را هم جفت و جور کرده و نهایتاً به یک کتاب کامل رسیده است.

با این حال کتاب المنت بسیار خواندنی است و بعید است از خواندنش خسته شوید. ضمن این‌که مزیت دیگری هم در مطالعه‌ی این کتاب وجود دارد:

اگر معتقد هستید که کار و فعالیت فعلی‌تان با استعداد و علایق‌تان همسو نیست و از سوی دیگر، جرأت و جسارت اقدام در راستای تغییر وضعیت موجود را ندارید، کتاب المنت احتمالاً می‌تواند برایتان مفید باشد.

المنت می‌تواند انگیزه‌ی حرکت و تغییر را در شما ایجاد کند. اما کن رابینسون یک سخنران انگیزشی نیست. او برای حرف‌ها و توضیحاتش استدلال دارد و منطق استدلالش هم به اندازه‌ی کافی قوی هست که به شما انگیزه‌ی حرکت بدهد.

از این منظر مطالعهٔ این کتاب می‌تواند نقطهٔ شروعی مناسب برای تغییر و انگیزاننده‌ای برای رشد شخصی باشد.

در مقایسه با کتاب المنت، کتاب یافتن جوهر درون (Finding Your Element) ساختار دقیق‌تری دارد. هم‌چنین صرفاً به تأکید بر اهمیت المنت محدود نشده و تمرین‌ها و نکات کاربردی متعددی در آن مطرح شده است.

تمرین‌ها ساده هستند. اما ساده بودن‌شان به این معنا نیست که اثربخش نیستند یا اهمیت چندانی ندارند. رابینسون هر ابزاری را که حس کرده می‌تواند برای تشخیص المنت به کار مخاطب بیاید (از جمله تحلیل SWOT یا الگوی تیپ شناسی MBTI) شرح داده و تمرین‌هایی برای استفاده از آن‌ها ارائه کرده است.

با این توضیح، دو کتاب رابینسون درباره‌ی Element یک تفاوت مهم دارند:

کتاب المنت به قول انگلیسی‌زبان‌ها یک کتاب Page-turner است. یعنی در پایان هر صفحه نمی‌توانید خواندن را متوقف کنید و صفحه‌ی بعد را نخوانید. آن را دست‌تان می‌گیرید و با هیجان می‌خوانید و لحن شیرین و شیوا و شوخ‌طبعی رابینسون شما را صفحه به صفحه به دنبال خود می‌کشاند و ناگهان می‌بینید کتاب در دستان‌تان تمام شده است.

در مقابل، کتاب یافتن جوهر درون به خاطر تمرین‌هایش کند پیش می‌رود و اگر بخواهید واقعاً برای انجام حرف‌ها و توصیه‌هایش وقت بگذارید، زمان بیشتری از شما خواهد گرفت.

بی‌تردید این توضیحات برای معرفی این دو کتاب کافی نیستند. اما هدف ما در این‌جا صرفاً معرفی اولیه کتاب‌ها بوده است. مانند سایر کتاب‌هایی که در متمم معرفی شده‌اند، از کتاب‌ المنت هم در درس‌های دیگر متمم استفاده می‌کنیم و به این وسیله بیشتر با محتوای آن آشنا خواهید شد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسن بهجو ، شهاب ، قاسم کریمی ، mrbabakhani ، احسان مومنی بشیوسقه

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مفاهیم پرورش استعدادها به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مفاهیم پرورش استعدادها
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۷ نظر برای کتاب المنت و کتاب یافتن جوهر درون | کن رابینسون

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا مرجوی

    این مطلب من را یاد فایل هنر شاگردی کردن محمدرضای عزیز انداخت. به قول محمدرضا (نقل به مضمون)  ما در گذشته های نه چندان دور طالب و طلبه داشتیم و او کسی است که طلب می کند و از پی طلبش، به شوق طلبش، نه به هوای گرفتن مدرک شاگردی استادی را می کند تا زمانی که خودش استاد می شود. این مرحله هم پایان کار نیست و این فرآیند شوق و طلب تا لحظه آخر ادامه دارد و در تربیت شاگردان نسل بعد تجلی پیدا می کند.

    چقدر نیازمند مدل ذهنی لسان الغیب در این بیت هستیم:
    دست از طلب ندارم تا کام من برآید | یا جان رسد به جانان یا جان ز تن درآید

    من در طول دوران لیسانسم در رشته صنایع دستی توفیق داشتم چند نفری از این مشتاقانی که دیگر استاد شده بودند را ببینم. وقتی در کارگاه هایشان می نشستی حضور همه جانبه شان را حس می کردی. هنوز آن نگاه مشتاق به چرخ سفالگری در چشمهاشان هویدا بود. هنوز در کارگاه ملیله و شیشه در کنار کوره ها و ابزارها قدیمی اما روح دار، روح کودکانه ای از اشتیاق را می دیدی که با مهارت و تجربه ای شگرف طرح های نو می آفریدند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .