Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب روانشناسی عزت نفس | ناتانیل براندن


کتاب روانشناسی عزت نفس

در معرفی کتابهای عزت نفس به کتاب روانشناسی عزت نفس نوشته‌ی ناتانیل براندن اشاره کردیم و گفتیم که این کتاب، می‌تواند منبع ارزشمندی برای آشنایی با عزت نفس و راهنمایی برای افزایش عزت نفس باشد.

با توجه به اهمیت این کتاب و نیز نظر به این‌که بارها در درس‌های عزت نفس متمم به آن ارجاع داده‌ایم، تصمیم گرفته‌ایم مطلب مستقلی را به کتاب روانشناسی عزت نفس اختصاص دهیم.

عنوان اصلی این کتاب شش ستون عزت نفس (Six Pillars of Self-esteem) است که مترجم آن (مهدی قراچه داغی) عنوان روانشناسی عزت نفس را برای آن انتخاب کرده است.

البته در این کار، می‌شد سلیقه‌ی بیشتری به خرج داد. چرا که خود ناتانیل براندن، کتاب دیگری هم به نام Psychology of Self-esteem دارد و انتخاب عنوان یک کتاب دیگر برای این کتاب، می‌تواند مخاطب ایرانی را گیج کند.

کتاب روانشناسی عزت نفس ترجمه کتاب شش ستون عزت نفس ناتانیل براندن

به هر حال، وقتی در این متن از کتاب روانشناسی عزت نفس حرف می‌زنیم، منظورمان کتاب شش ستون عزت نفس است و اشاره‌ی ما به نامی است که مترجم و ناشر ایرانی برای کتاب انتخاب کرده‌اند.

کتاب روانشناسی عزت نفس - ناتانیل براندن - ترجمه مهدی قراچه داغی

محتوای کتاب روانشناسی عزت نفس

کتاب روانشناسی عزت نفس هفده فصل دارد که در قالب سه بخش ساماندهی شده‌اند.

ناتانیل براندن – که از پیشگامان بحث عزت نفس و از مروّجان آن نیز هست – این تقسیم‌بندی سه‌بخشی را بسیار هوشمندانه انجام داده است.

او ابتدا در بخش اول کتاب، به معرفی مفهوم عزت نفس و نمایش بیرونی عزت نفس می‌پردازد. به عبارت دیگر، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که عزت نفس چیست و کسی که عزت نفس بالا (یا پایین) دارد، این عزت نفس بالا یا کمبود عزت نفس را چگونه و به چه شکلی در رفتار خود بروز می‌دهد.

بخش دوم کتاب روانشناسی عزت نفس، به شش ستون عزت نفس می‌پردازد. شش ستونی که براندن آن‌ها را منابع درونی عزت نفس می‌نامد:

منظور براندن از درونی بودن این است که هر شش ستون (یا شش منبع) کاملاً در اختیار شما هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند در آن‌ها دخل و تصرف کند. اگر آگاهانه زندگی نمی‌کنیم، اگر مسئولیت‌پذیر نیستیم، اگر در مهارت ابراز وجود ضعیف هستیم، این‌ها همه از درون ما سرچشمه می‌گیرند و باید خودمان برایشان کاری بکنیم.

نمی‌توانیم از فرد دیگری بخواهیم زندگی ما را هدفمند کند یا خودپذیری را در ما افزایش دهد.

براندن در بخش سوم کتاب خود، به نقش عوامل بیرونی می‌پردازد. عواملی مثل مدرسه، خانواده، فرهنگ و محیط کار، که می‌توانند در پرورش عزت نفس ما (یا تضعیف آن) نقش ایفا کنند.

نباید بخش سوم را در تعارض با بخش دوم ببینیم.

در واقع براندن توضیح می‌دهد که بخشی از عزت نفس امروز ما (پایین یا بالا، ضعیف یا قوی) در اثر شرایط محیطی و یادگیری ما از محیط شکل گرفته است. اما از سوی دیگر، اگر امروز قصد کرده‌ایم عزت نفس خود را افزایش دهیم، دیگر نمی‌توانیم به سراغ خانواده و مدرسه و محیط کار برویم و بگوییم: «عزت نفس من به خاطر کارهای شما پایین است. بیایید و خودتان کمک کنید تا عزت نفسم افزایش پیدا کند.»

همه‌ی شش ستون اصلی عزت نفس، در اختیار ما هستند و اگر تا به امروز، آن‌ها را جدی نگرفته‌ایم و به آن‌ها نپرداخته‌ایم، از این به بعد می‌توانیم برای تقویت و پرورش آن‌ها وقت بگذاریم.

چند پاراگراف منتخب از کتاب روانشناسی عزت نفس

لازم نیست در این‌جا بیش از این به خلاصه کتاب عزت نفس بپردازیم. چون هم در مجموعه درس عزت نفس متمم و هم در فایل صوتی افزایش عزت نفس (مسیر اصلی) به بهانه‌های مختلف به آن پرداخته‌ شده است.

بنابراین صرفاً با نقل چند پاراگراف از کتاب، این بحث را به پایان می‌بریم.

این چند پاراگراف، جدا از محتوای ارزشمندشان، می‌توانند شما را با فضای ترجمه‌ی فارسی کتاب هم آشنا کنند تا بهتر بتوانید سبک ترجمه را با سلیقه‌ی خودتان بسنجید و درباره‌ی خریدن یا نخریدن کتاب تصمیم بگیرید:

زندگی آگاهانه

انسان ذاتاً از گونه‌ای است که حق انتخاب دارد.

می‌تواند درباره‌ی این‌که آگاهی را انتخاب بکند یا نکند تصمیم بگیرد، می‌تواند به جستجوی حقیقت برود یا نرود، می‌تواند ذهنش را متمرکز بکند یا نکند، این یکی از جنبه‌های مثبت و شکوهمند طبیعت انسانی است.

از طریق انتخاب‌های گوناگون که میان اندیشیدن و نیاندیشیدن می‌کنیم، به آن کسی که هستیم، تبدیل می‌شویم.

ذهن انسان در موقعیتی است که می‌تواند انتخاب کند.

آگاهی یعنی فرایند انتخاب. وقتی من آمدن به این‌جا را انتخاب می‌کنم،‌ یعنی انتخاب می‌کنم که به جای دیگری نروم.

زندگی آگاهانه یعنی آن‌که در برابر حقایق احساس مسئولیت بکنیم.

لزومی به این نیست آن‌چه را که می‌بینیم دوست داشته باشیم. مهم این است که آن‌چه را وجود دارد، همان‌طور که هست ببینیم. هراس‌ها، انکارها و خواسته‌های ما، حقایق را تغییر نمی‌دهند.

خودپذیری [= پذیرش خویشتن]

خودپذیری مستلزم محبت است. باید دوست خود باشیم.

فرض کنید کاری کرده‌ایم که از بابت آن ناراحتیم، یا از آن خجالت می‌کشیم و خود را به خاطر آن سرزنش می‌کنیم. خودپذیری منکر واقعیت نمی‌شود، نمی‌گوید آن‌چه اشتباه است، درست است.

به جای آن می‌خواهد «چرا» را درک کند. می‌خواهد بداند چرا کاری که اشتباه بوده در زمانی که انجام شده، به نظر مناسب و مطلوب رسیده است.

مسئولیت در قبال خود

یکی از مهم‌ترین لحظات [ در جریان روان‌درمانی ] وقتی است که بیمار؛ «کسی نمی‌آید» را در ذهن خود تجربه می‌کند.

کسی برای نجات من نمی‌آید. کسی نمی‌‌آید که به زندگی من سر و سامانی بدهد. کسی نمی‌آید که مسائل من را حل کند. اگر خود من برای زندگی‌ام کاری صورت ندهم، چیزی بهتر نمی‌شود.

یکپارچگی شخصی

وقتی رفتارمان با قضاوت‌مان از آن‌چه درست است در تضاد باشد، آبرویمان در نزد خودمان از بین می‌رود.

کمتر به خودمان احترام می‌گذاریم و اگر این شرایط ادامه پیدا کند و عادت شود، کمتر به خودمان اعتماد می‌کنیم و یا اصولاً‌ اعتمادمان به خود سلب می‌شود.

ابراز وجود

بعضی‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار حقی بر فضایی که اشغال کرده‌اند ندارند.

بعضی‌ها طوری حرف می‌زنند که انگار قصدشان این است که صدایشان را نشنوید.

بعضی‌ها طوری رفتار می‌کنند که انگار حق زندگی کردن و موجودیت داشتن به خود نمی‌دهند. در همه‌ی این موارد، فقدان ابراز وجود در منتهای خود است.

… زندگی اشخاص پر است از سکوت کردن، تسلیم شدن و بیان ننمودن احساسات و باورهایی که شأن و منزلت انسانی را خدشه‌دار می‌سازد. وقتی خود را ابراز نمی‌کنیم و حرف‌مان را نمی‌زنیم، وقتی در دفاع از ارزش‌هایی که به آن اعتقاد داریم حرف نمی‌زنیم، احساسات خود را جریحه‌دار می‌کنیم. باید توجه داشت که این دنیا نیست که با ما چنین می‌کند، خود ما هستیم که با خود این‌گونه رفتار می‌کنیم.

مرد جوانی در تاریکی سالن سینما می‌نشیند و به‌شدت تحت تأثیر نمایش است. داستان فیلم به قدری بر او تأثیر گذاشته که اشکش سرازیر می‌شود. می‌داند که هفته‌ی بعد مجدداً به تماشای این فیلم خواهد آمد.

در بیرون از سالن با یکی از دوستانش رو‌به‌رو می‌شود که او هم فیلم را دیده است. با هم سلام و احوال‌پرسی می‌کنند.

نگاهی به چهره‌ی دوستش می‌اندازد می‌خواهد بداند که او تا چه اندازه تحت تأثیر فیلم واقع شده است. اما از چهره‌ی او چیزی معلوم نیست.

دوستش می‌پرسد: «نظرت درباره‌ی فیلم چیست؟» مرد جوان ناگهان احساس هراس می‌کند. نمی‌خواهد حقیقت را بگوید. از رو به جای گفتن «عالی است خیلی از آن خوشم آمد» می‌گوید«ای. بد نبود.»

این مرد متوجه نیست بی‌آن‌که بداند بر صورت خود سیلی زده است. خودش نمی‌داند اما عزت‌نفسِ فروکش‌کرده‌اش این را به خوبی می‌داند.

[ لینک مرتبط: خرید کتاب روانشناسی عزت نفس (دیجی کالا) ]

[ لینک مرتبط: خرید کتاب روانشناسی عزت نفس (آدینه بوک) ]

کتاب روانشناسی عزت نفس نوشته ناتانیل براندن از جمله کتابهایی است که دوستان متممی در نظرسنجی سالانه متمم به عنوان یکی از کتابهای پیشنهادی برای مطالعه به سایر دوستان‌شان معرفی کرده‌اند.

فهرست کتابهای پیشنهادی متممی‌ها برای مطالعه

محدودیت در دسترسی به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۷ درس دیگر دربارهٔ عزت نفس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۷۶۷ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۱۳۱۷۳ تمرین در درس‌های عزت نفس ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۷ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  حمایت اجتماعی | استرس | پرورش تسلط کلامی

  کوچینگ | مهارت ارتباطی | مذاکره | فن بیان

  چگونه شاد باشیم | مدیریت انگیزه | برنامه ریزی

  دوره MBA (مطالعه منظم درس‌های مدیریتی)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حدیث نظری ، علیرضا خانی زاده ، سارا پوش نژاد ، مهدی ، مهدی علاقه بند

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱ نظر برای کتاب روانشناسی عزت نفس | ناتانیل براندن

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : آدریان بدل‌توانا

    سلام دوستان عزیز،امیدوارم حالتون خوب باشه.

    اول دوست دارم از متمم بابت گذاشتن خلاصه ای از کتاب تشکر کنم. تا الان که در اواسط خواندن این کتاب هستم به جرئت می تونم بگم این کتاب یکی از ارزشمند ترین و کاربردی ترین کتاب هایی بوده که خوندم و هرچه جلوتر رفتم متوجه اشتباهاتم در درک مفهوم عزت نفس شدم. مدل ذهنی آقای برندن را می پسندم و همانطور که در این درس گفته شد آقای برندن تاکید دارند که عزت نفس عاملی درونی است و میزان آگاهی فرد با عزت نفس رابطه ای مستقیم دارد و هرکس مسئول انتخاب ها و تصمیم های خودش است(مرکز کنترل درونی).اگر چه درس های عزت نفس متمم به خوبی مفاهیم مثال های موجود در کتاب را پوشش داده است اما پیشنهاد می کنم پس از خواندن تمام درس های متمم و انجام تمرینات آن برای مرور مطالب از این کتاب استفاده کنید.

    بخش هایی از این کتاب، خیلی برام جذاب بود آنها را اینجا می نویسم:

    ثباتی را که نمی توانیم در دنیا بیابیم باید در وجود خویش ایجاد کنیم.

    زندگی مهم است. قدر آن را بدانید بکوشید که به رفیع ترین سطح توانمندی خود برسید.

    از میان همه داوری هایی که در زندگی می کنیم،هیچکدام به اندازه ی داوری روی خودمان اهمیت ندارد.

    در زمینه عزت نفس باید به دو خطر توجه کنیم:

    1.ساده کردن بیش از اندازه مطالب.

    2.بگوییم که انسان ها شرایط جبری دارند(بسیاری بر این باورند چندسال نخست زندگی آنها حالت تعیین کننده ای دارد و بعد از این مرحله امکانی برای تغییر یافتن وجود ندارد،مگر احتمالا با جلسات طولانی روان درمانی).

    عزت نفس زیاد وسیله ای در خدمت دستیابی به هدف است.

    اگر به آنچه آشنا و دیرینه است دل ببندیم و از چیز های نو و بدیع اجتناب کنیم،بر کمی عزت نفس خود می افزاییم.

    هر چه عزت نفس ما بیشتر باشد بلند پرواز تر می شویم که این لزوما به شغل و حرفه ما محدود نمی شود.

    هرچه عزت نفس ما بیشتر باشد میل ابراز وجود بیشتر می شود و غنای درونمان را بیشتر به نمایش می گذارد و هرچه عزت نفس مان کمتر باشد میل بیشتری به اثبات خود داریم.

    مانعی بر سر سعادت عاشقانه،از این هراس بزرگ‌تر نیست که،کسی خود را شایسته عشق نداد.

    سخن عجیبی به نظر می رسد،اما اغلب ما به این احتیاج داریم که بدون لطمه زدن به خود سعادت را تحمل کنیم.

    باید با این باور که می گوید منافع ما نا آگاهانه بهتر تأمین می شود برخورد کنیم.

    موجب کمال تأسف است که بسیاری از مردم برای رسیدن به عزت نفس به همه جا نظر می کنند جز به درون خویش و به همین دلیل درجستجوی خود ناکام می مانند.

    باید دانست که مباهات و عزت نفس از ارزش های دست دوم حاصل نمی شود.اما آیا شجاعتی از این مهم تر وجود دارد-یا موضوعی چالش برانگیز تر و گاه هول انگیز تر از این هست-که با ذهن،قضاوت و رعایت ارزش های خود زندگی کنیم؟(سلسله مراتب ارزش ها)این سوالات مارا به شش رکن عزت نفس می رساند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .