Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


معرفی مهارت کار تیمی


معرفی مهارت کار تیمی

مهارت کار تیمی یکی از کلیدی‌ترین مهارتهایی است که در برنامه ریزی برای توسعه فردی مورد توجه قرار می‌گیرد.

طبیعتاً کار تیمی هم مانند درونگرایی و برونگرایی و بسیاری صفات شخصیتی دیگر، نوعی ترجیح شخصیتی است.

به عبارتی، ممکن است کار تیمی برای شما خوشایند یا ناخوشایند، ساده یا دشوار باشد.

با این حال، حتی اگر به کار تیمی علاقمند نیستید و ترجیح می‌دهید از شرایطی که شما را به فعالیت‌های تیمی وامی‌دارد دوری کنید، باید حداقلی از مهارت کار تیمی را در خود پرورش دهید. چون در غیر این صورت، هیچ گروه یا سازمان یا کسب و کاری شما را در مجموعه‌ی خود نخواهد پذیرفت.

حتی اگر از سر ناچاری هم چنین کنند، مترصد فرصتی خواهند بود تا عذر شما را بخواهند و شما را از بدنه‌ی مجموعه جدا کنند.

شرح مختصر مهارت کار تیمی

 مهارت کار تیمی، به معنای توانایی همکاری اثربخش با دیگران برای دستیابی به اهداف، بدون تکیه بر روابط رسمی سازمانی و موقعیت‌های افراد در چارت‌های رسمی است.

کار تیمی، علاوه بر توجه به هدف و تمرکز بر روی هدف، نیازمند توجه به همکاران، نیازها، خواسته‌ها، دغدغه‌ها، توانمندی‌ها و چالش‌ها و ضعف‌های آنهاست.

در چه شرایطی، مهارت کار تیمی برای من اهمیت پیدا می‌کند؟

 در صورتی که قصد دارید وارد دنیای کارآفرینی شوید و به ایجاد یک کسب و کار جدید فکر می‌کنید. چون در دوران تولد و نوزادی بسیاری از کسب و کارها، هنوز ساختار رسمی سازمانی وجود ندارد و بسیاری از کارها به شکل تیمی انجام می‌شوند.

 وقتی شرایط کاری شما به گونه‌ای است که بخشی از مسئولیت تامین انرژی و انگیزش همکارانتان هم بر عهده‌ی شماست.

 وقتی در محیط کار، رابطه‌ها و دوستی‌ها و اعتماد، پررنگ‌تر از قواعد و بخش‌نامه و دستورات هستند.

 وقتی مسئولیت رشد افراد جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر در سازمان، بر عهده‌ی افراد قدیمی‌تر مجموعه است و آموزش‌ها کمتر از طریق سیستم رسمی انجام می‌شوند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

مهارت کار تیمی در چه سطوحی قابل تعریف است؟

سطح پایه: می‌توانم در کنار دیگران حضور داشته باشم. به همکاران و همراهان، در مورد عملکرد خود گزارش دهم و با آنها در مورد شیوه‌ی انجام کارها و دستیابی به اهداف، تبادل نظر کنم.

سطح میانی: می‌توانم در شرایطی که تفاوت‌ها و تعارض‌هایی با سایر اعضای تیم وجود دارد، در کنار تیم بمانم و ضمن تلاش برای کاهش تعارض‌ها، وجود تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسم. تنش‌های روزمره در کار تیمی و اختلافات، من را خسته و فرسوده نمی‌کند و آن را به عنوان بخشی از واقعیت‌های کار تیمی پذیرفته‌ام.

سطح پیشرفته: ‌می‌توانم به رفع تعارض‌ها و اختلاف‌هایی که بین سایر اعضا به وجود آمده است کمک کنم. همچنین در شرایطی که بعضی اعضای تیم، انرژی یا انگیزه‌ی خود را از دست داده‌اند، به آنها کمک کنم تا دوباره به وضعیت عادی بازگردند. برای به دوش کشیدن بار تنش‌ها و دشواری‌ها، وقتی تیم با بحران داخلی یا موانع خارجی مواجه می‌شود آمادگی دارم.

سطح خبره: می‌توانم به کسانی که در مهارت کار تیمی ضعیف هستند، کمک کنم که این مهارت را در خود بهبود دهند. می‌توانم از طریق صحبت‌، رفتار خودم و آموزش و مربی‌گری، دیگران را به بازیگران بهتری در کار تیمی تبدیل کنم. می‌توانم به دوستان و همکارانم کمک کنم توانمندی‌ها و نقاط قوت خود را بهتر و بیشتر بشناسند و با آنها همراه شوم تا به جایگاهی که می‌توانند در یک تیم داشته باشند، دست پیدا کنند.

[ مطلب مرتبط:  شناسنامه مهارت کار تیمی ]

[ مطلب مرتبط:  نقشه راه مهارت کار تیمی و کار گروهی ]

[ مطلب مرتبط:  تعریف آکادمیک کار تیمی ]

[ مطلب مرتبط:   اهمیت کار تیمی در مدیریت پروژه ]

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    نادیا کیان نسب ، محسن علیلو ، محمدرضا ، علیرضا محمدی ، مریم بابازاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری توسعه مهارتهای فردی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی