Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب طراحی شادمانی | نکاتی برای شاد بودن در زندگی


راهنمای داشتن زندگی شاد

با وجودی که کتابهای روان، علمی و قابل‌اتکا در زمینه‌ی زندگی شاد و شادمانی در زندگی، چندان زیاد نیستند، با اطمینان می‌توان گفت کتاب طراحی شادمانی (Happiness by Design) نوشته‌ی پاول دولان (Paul Dolan) یکی از این کتابهاست.

در نخستین نگاه، تحسین نسیم طالب بر روی جلد و مقدمه‌ی دنیل کانمن در ابتدای کتاب، این امید را می‌دهد که با کتابی علمی و مستند روبرو هستیم.

بررسی سوابق پاول دولان هم، اطمینان ما را بیشتر می‌کند. او متخصص اقتصاد رفتاری و استاد مدرسه اقتصاد لندن (LSE) است که تحقیقاتش در زمینه شادی و خوشحالی، توسط بسیاری از محققان و صاحب‌نظران، مورد اشاره‌ و ارجاع قرار می‌گیرد.

کتاب طراحی شادمانی کتابی فلسفی نیست که بخواهد مسئله‌ی شادی و شادمانی را با پیچیدگی‌های فراوان و مباحث انتزاعی همراه کند. بلکه بیشتر شبیه کتاب سقلمه و سایر کتاب‌هایی است که می‌خواهند راه حل مسئله‌های دشوار و مهم را در قالب تغییرات کوچک در سبک زندگی  ارائه کنند.

کتاب شاد بودن در زندگی - طراحی شادمانی - پاول دولان

بخش قابل‌توجهی از تحقیقاتی که در کتاب به آن‌ها اشاره شده، تحقیقاتی هستند که پاول دولان در قالب مطالعات دانشگاهی و تحقیقات میدانی برای دولت انگلیس انجام داده است. اما او در کتاب، به ارائه‌‌ی تحقیقات خودش محدود نشده و کارها و مطالعات محققان بسیاری را – از جمله دنیل کانمن و دن گیلبرت – به خدمت گرفته است.

دولان هم مانند بسیاری از محققان حوزه‌ی شادمانی و سلامت، بر این باور است که اگر ما از حداقل مشخصی بیشتر پول داشته باشیم، دیگر نمی‌توانیم نیازها و محدودیت‌های مادی را به عنوان علت ناشادی خود بیان کنیم.

هم‌چنین دیگر نباید منتظر باشیم تا شادمانی را در افق‌های دور زندگی بیابیم و ملاقات کنیم.

بلکه باید یاد بگیریم شادی و شادمانی را در زندگی روزمره‌ی خود و در محیط اطراف‌مان، کشف کنیم و از آن بهره بگیریم.

با توجه به این‌که ما صحبت‌ها و دیدگاه‌ها و مطالعات پاول دولان را در قالب درس‌های متعددی بررسی کرده‌ایم، در این‌جا صرفاً یکی از نکات کلیدی مطرح‌شده در کتاب را نقل می‌کنیم.

پاول دولان معتقد است که شاد بودن از جنس تحلیل و تفکر و اندیشه نیست که شما در خلوت خود بنشینید و فکر کنید:

  • آیا الان باید خوشحال باشم؟
  • آیا قبلاً‌ خوشحال بودم؟
  • آیا اگر آن کار را انجام بدهم، شاد خواهم بود؟

او شادی را از جنس احساس می‌داند و معتقد است که نمی‌توان ذره‌بین به دست عقل داد و از او خواست تا شادی و شادمانی را جستجو کند.

وقتی شادی را از جنس احساس می‌دانیم، لازم است مثل هر حس دیگری، قبل از این‌که این حس در درون ما فروکش کند، آن را دریابیم و قدرش را بدانیم.

دولان با اشاره به بحث مدیریت توجه تأکید می‌کند که توجه، منبع محدود زمان ماست و اگر در لحظه‌ای که شاد هستید، توجه خود را به گذشته یا آینده یا کارهای دیگرتان متمرکز کنید، نباید انتظار داشته باشید که این لحظه‌ی شاد، جایی در یک انبار، ذخیره شود تا بعداً سر فرصت، به سراغش بروید و از آن لذت ببرید.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۲۸ درس دیگر دربارهٔ زندگی شاد برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۶۴۰۴ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۶۷۲۳ تمرین در درس‌های زندگی شاد ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۲۸ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به بحث زندگی شاد علاقه دارید، بهتر است ابتدا به درس‌های زیر سر بزنید و مطالعه‌ی آن‌ها را در اولویت قرار دهید:

  شخصیت شناسی | حمایت اجتماعی

  خودشناسی | عزت نفس | هوش هیجانی

  تحلیل رفتار متقابل | پرورش تسلط کلامی

  استرس | مدیریت انگیزه | کوچینگ

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهدی ، مریم شفیعی ، احسان مجتهدی ، جلیل شجاع زاده ، محسن سعیدی پور

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه زندگی شاد به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه زندگی شاد
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۶ نظر برای کتاب طراحی شادمانی | نکاتی برای شاد بودن در زندگی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مهدی کاواری

    از کودکی وقتی فیلم های خارجی را میدیم علاقه زیادی به شخصیت های به اصطلاح دلقک داشتم که می آمدند و  بچه هارا می خنداندند. از همان موقع شد که به دلقکی کردن علاقه مند شدم. درست به یاد دارم که در کودکی گاهی برای خندیدن خانواده ام دروغ سر هم میکردم و از کارهایی که نمیکردم میگفتم تا خنده به لبانشان بیاید. به نظر یکی از ارزشمندترین کارهایی که در زندگی برایم روتین بوده همین تلاش برای خنداندن اطرافیانم است. این عادت را بعد از آمدن به دانشگاه و دل کندن از خانه و کاشانه هم حفظ کردم. به همین خاطر لقبم شد "مردی که می خندد"

    خوب در این سال ها با مصائب سخت و تلخی مواجه شدم و آن لبخند همیشه بر لب کم کم از روی لبم رفت و به واقع هزینه ای شد برای فهمی که کمی دیر به آن دست یافتم.

    این روزها تلاش میکنم به اطرافم جور دیگری نگاه کنم. در این راه از دوستان و کتاب هایی که دارم استفاده میکنم تا بتوانم از وجود و حضورم در حد توان استفاده کنم. به قول یکی از دوستان متممی که اسمش در ذهنم نیست "یک لحظه بودن هم خیلی خوب بود چه برسد به حال که اینهمه شده" 

    حال میدانم در مسیرم باید تلاش کنم از مسائل و مصائب درس بگیرم و مدت هاست با مشکلات دوست شده ام. چرا که آن ها بهترین آموزگاران من اند. یکبار برای همیشه باید یاد بگیریم که فهمیدن و رسیدن در گرو هزینه هایی هستند که لحظه به لحظه از پرداختشان سرباز میزنیم. نادر ابراهیمی در بخشی از کتاب چهل نامهٔ کوتاه به همسرم جمله ای دارد که مدت زیادی است روی تخته کوچک اتاقم در اهواز نقش بسته که در اینجا برایتان می آورمش:

    http://s5.picofile.com/file/8372250500/20190914_010451

    در نهایت هم می خواهم شما را به خواندن یک رباعی زیبا از خیام دعوت کنم:

    خیام اگر ز باده مستی خوش باش

    با ماه رخی اگر نشستی خوش باش

    چون عاقبت هستی ما نیستی است

    انگار که نیستی چو هستی خوش باش

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .