Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


معرفی مهارت خودانگیزی و بحث خودانگیزش


مهارتهای خودانگیزشی یا خودانگیزی یا خودانگیزش

ما قبلاً در فهرست مهارتهای کلیدی، تعدادی از مهارتهایی که می‌توانند در برنامه توسعه فردی شما جا داشته باشند را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

در اینجا به مهارت Self-Motivation می‌پردازیم.

واژه‌های خودانگیزش و خودانگیزی از جمله ترکیب‌هایی هستند که در زبان فارسی برای اشاره به این مهارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی هم از ترکیب خودانگیزشی استفاده می‌شود که به علت ساختار نادرست آن، ما در متمم این واژه را به کار نمی‌بریم.

در نگاه نخست، به نظر می‌رسد که انگیزه داشتن یا نداشتن یک ویژگی فردی است. بعضی‌ها با انگیزه هستند. بعضی‌ها بی‌انگیزه هستند. برخی هم، انگیزه داشته‌اند و اکنون انگیزه‌شان را از دست داده‌اند.

اما مهارت خودانگیزی یک پیام مهم در خود دارد:

انگیزه دادن به خود هم مانند بسیاری از رفتارهای دیگر، یک مهارت است و هر یک از ما می‌توانیم – لااقل تا حدی – این مهارت را در خود بهبود دهیم و تقویت کنیم.

ما زمانی به همین بهانه، در بحث رفتارها و عادتهای کوچک زندگی به موضوع خودانگیزش پرداختیم و از دوستان متممی دعوت کردیم تجربه‌های خود را در این زمینه با یکدیگر به اشتراک بگذارند و تا این لحظه، ۱۴۹ نفر از دوستان‌مان لطف کرده‌اند و در این بحث مشارکت داشته‌اند.

با توجه به اینکه شما هنوز فرصت نکرده‌اید در آن بحث مشارکت داشته باشید، شاید فرصت خوبی باشد حالا که به بحث خودانگیزش رسیده‌ایم، سری به بحث بزنید و تجربه‌های خودتان را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

حداقل اگر به هر علت، نکته‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد که در آن بحث مطرح کنید، قطعاً مفید خواهد بود اگر نظرات دوستان‌تان را بخوانید و برخی از آنها را که مفید می‌بینید با دادن امتیاز آموزنده، تایید کنید (چون تا امروز این کار را هم انجام نداده‌اید).

[بحث مرتبط: چگونه به خودتان انگیزه می‌دهید]

در اینجا، پاره‌ای توضیحات در مورد مهارت خودانگیزی ارائه می‌شود و شما می‌توانید بر اساس آن، در مورد اهمیت و اولویت این مهارت در سبد مهارتهای خود قضاوت کنید و پس از مقایسه با سایر مهارتهای کلیدی،‌ تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید در کوتاه مدت، به این مهارت بپردازید یا اولویت‌های مهم‌تری در زندگی شخصی و شغلی شما وجود دارد.

شرح مختصر مهارت خودانگیزی

 مهارت خودانگیزی، هم‌چنانکه از نامش پیداست، به معنای مهارت در برانگیختن خود و ایجاد انگیزه در خود برای حرکت کردن به سمت جلو است.

اینکه ما بتوانیم انرژی و قوای محرک لازم برای اقدام کردن، یادگیری، رشد و حرکت را ایجاد و تامین کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.

در چه شرایطی، مهارت خودانگیزی برای من اهمیت پیدا می‌کند؟

 اگر موفقیت و رشد [بیشتر از متوسط جامعه]، یکی از نیازها و دغدغه‌ها و هدف‌های شماست.

 اگر تجربه شکست داشته‌اید یا دست به کارها و تلاش‌هایی می‌زنید که به هر حال، شکست خوردن هم بخشی از مسیر آنهاست.

 در صورتی که احساس می‌کنید هدف‌های بزرگ و ارزشمندی دارید، اما ظاهراً در مسیر زندگی به آنها نزدیک نمی‌شوید (یا تا کنون نزدیک نشده‌اید).

 اگر در محیطی کار یا زندگی می‌کنید که نظارت مستقیم دائمی بر شما وجود ندارد.

 اگر به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید فکر می‌کنید.

 اگر در مسیری حرکت می‌کنید که نخستین دستاوردها با شما فاصله‌ی زیادی دارند و ممکن است در میانه‌ی راه، انگیزه و توان خود را از دست بدهید.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

مهارت خودانگیزی در چه سطح‌هایی قابل تعریف است؟

سطح پایه: این مهارت را می‌فهمم. خودانگیزی را درک می‌کنم. مولفه‌های آن را می‌دانم و می‌توانم سطح مهارت خودانگیزی را در درون خودم و زندگی خودم ارزیابی کنم. همچنین، می‌توانم به درستی تشخیص دهم که چه موفقیت‌ها و شکست‌هایی در مسیر زندگی‌ام، به ضعف در مهارت خودانگیزی مربوط بوده و چه مواردی را نمی‌توانم به ضعف در خودانگیزی مربوط بدانم.

سطح میانی: در فعالیت‌های روزمره‌ی زندگی (شخصی / شغلی) می‌توانم به خودم انگیزه بدهم. می‌توانم خودم را به انجام کارها و فعالیت‌های دشوار و بعضاً ناخوشایند وادار کنم. کارهایم را چنان با انرژی انجام می‌دهم که ممکن است کسی از بیرون، متوجه نشود که این کار را چندان دوست نداشته‌ام. فکر نمی‌کنم به خاطر ضعف در مهارت خودانگیزی، زندگی‌ام مختل شده باشد.

سطح پیشرفته: مهارت خودانگیزی، یکی از مولفه‌های اصلی رشد و پیشرفت من است. خودانگیزی نه تنها در زندگی روزمره‌ی من، نقش خود را ایفا می‌کند، بلکه موتور محرکی است که مسیر زندگی من را برای سال‌ها و دهه‌های آینده می‌سازد و ترسیم می‌کند. برای هدف‌ها و کارها و دستاوردهایی به صورت مستمر وقت و انرژی صرف می‌کنم که افراد بسیاری، حتی جرات فکر کردن به آنها را هم ندارند.

سطح خبره: می‌توانم دیگران را از نظر سطح مهارت خودانگیزی ارزیابی کنم. به وسیله‌ی حرف زدن با آنها یا مشاهده‌ی تصمیم‌ها و رفتارهای آنها، می‌توانم تشخیص دهم که جایگاه خودانگیزش در زندگی آنها کجاست. همچنین می‌توانم به دیگران کمک کنم تا این مهارت را بشناسند. در درون خود آن را پایش و ارزیابی کنند و برای بهبود و توسعه‌ی آن تلاش کنند.

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محسن موسایی داریان ، محسن علیلو ، عزیزاله پوراحمدیان ، حسین دستواره ، مرضیه کارخانه

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری توسعه مهارتهای فردی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی