Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


فواید و خواص دوش آب سرد در برنامه روزانه زندگی ما


فواید دوش آب سرد

دوش آب سرد یا دوش آب گرم؟ این سوالی است که معمولاً به صورت روزمره به آن فکر نمی‌کنیم. بعضی‌ از ما عادت داریم که به زیر دوش آب سرد برویم و بعضی دیگر از احساس لختی خاصی که زیر دوش آب گرم تجربه می‌کنیم لذت می‌بریم. البته بسیاری از ما به صورت غریزی احساس می‌کنیم که دوش آب سرد می‌تواند تنش‌ و استرس ما را کم کند. شاید به همین دلیل است که به محض دیدن دوستی که عصبی یا خسته است، اکثر ما دوش آب سرد را برای او تجویز می‌کنیم.

در این زمینه سالهاست بحث‌ها و توصیه‌های فراوانی انجام شده است. اما اهمیت این مسئله به عنوان عادت ساده‌ای که می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی و سلامت ما داشته باشد به حدی بالا رفت که سال گذشته، موسسه ملی سلامت آمریکا در یک گزارش دقیق و کامل، به بررسی شیوه‌های مختلف هیدروتراپی و از جمله دوش گرفتن و همچنین دوش گرفتن با آب سرد پرداخت.

آنچه در ادامه در مورد فواید و خواص دوش آب سرد می‌بینید توسط متمم از منابع مختلفی گردآوری و پس از مشاهده توافق بر روی این موارد، آنها را ارائه کرده است (منبع اول، منبع دوم، منبع سوم).

قبل از توضیحات بیشتر در این زمینه لازم به تاکید است که آنچه در ادامه می‌آید ارتباطی با انواع عملیات آکروباتیک پریدن ناگهانی در استخر آب سرد یا تجربه متوالی سونای گرم و دوش آب سرد ندارد و عمده‌ی تحقیقاتی که در این متن به آنها ارجاع داده شده است با مطالعه بر روی کسانی که بین دو تا چهار هفته به صورت روزانه از دوش آب سرد (با دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد) استفاده می‌کرده‌اند انجام شده است.

تحقیقات زیادی در مورد فواید و خواص دوش آب سرد انجام شده و تقریباً همه آنها تاکید دارند که این شیوه اگر به شکل متعادل و منظم مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.

فواید دوش آب سرد

 در واقع همه ماجرا از همان جایی آغاز می‌شود که بدن به محض قرار گرفتن زیر دوش آب سرد به صورت لحظه‌ای دچار استرس می‌شود و سیستم دفاعی بدن می‌کوشد به مقابله با این وضعیت بپردازد.

فواید دوش آب سرد

(به اثرات تسکینی در ادبیات تخصصی Analgesic Effect گفته می‌شود).

دوش آب سرد به علتی که به بدن شوک وارد می‌کند مکانیزم ستیز یا گریز (Fight-or-Flight) را که مربوط به شرایط تهدید است، فعال می‌کند و طبیعتاً بدن هم پاسخ‌های مربوط به همین شرایط را (افزایش انرژی و قدرت و درواقع ترشح آدرنالین) بروز می‌دهد. به همین دلیل تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد می‌تواند راهکاری مناسب برای مواجه با سندرم خستگی مزمن (CFS) یا Chronic Fatigue Syndrome باشد.

 همچنین دوش آب سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و حتی بر روی تعداد گلبول‌های سفید خون هم تاثیر مثبت دارد.

یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله آن با افسردگی است.

فواید

شاید برای شما جالب باشد که شیوه‌های خاص دوش گرفتن با آب سرد به این صورت که حدود پنج دقیقه با آب بیست درجه دوش گرفته شده و سپس دمای آب برای مدت دو دقیقه به سه درجه کاهش یابد (که به آن Adapted Cold Shower گفته می‌شود) می‌تواند به عنوان جایگزینی بسیار سالم‌تر برای الکتروشوک که در مورد بیماری‌های شدید روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار گرفته شود.

تقریباً همه منابع در مورد اثرات بسیار مثبت دوش آب سرد بر روی سیستم تنفس و گردش خون صحبت کرده‌اند. اگر چه گروه متمم نتوانست تحقیق مشخصی را در این زمینه پیدا کند. البته شاید دلیل این مسئله شفاف بودن کامل مکانیزم این تاثیر است:

برخورد‌ آب سرد با پوست که تحت عنوان شوک سرد شناخته می‌شود بلافاصله به سریع‌تر شدن تنفس و ضربان قلب منجر می‌شود. در این شرایط بدن اکسیژن بیشتری جذب می‌کند و همچنین رگ‌ها تا حدی دچار انقباض می‌شوند. بدن تلاش می‌کند با ارسال خون با اندام‌های حیاتی، آنها را گرم نگه دارد و برآیند تمام این فرایند فعال‌تر شدن سیستم تنفس و گردش خون است.

خوشحال می‌شویم اگر تحقیقی در این زمینه مشاهده کرده‌اید، با ذکر لینک تحقیق و نشریه ای که در آن منتشر شده، برای دوستان‌تان بنویسید.

صبح و صبحانه
رابطه عاطفی
خواب و استراحت
تغذیه
موبایل و زندگی دیجیتال
موفقیت
خرید
 درس های زندگی
زندگی شغلی
حریم شخصی
سرگرمی
سبک زندگی فردی
خانواده

 

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علی شورابی ، نیکو م ، نسترن ، علیرضا جبین پور ، سلیم یزدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سبک زندگی من به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سبک زندگی من
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۶ نظر برای فواید و خواص دوش آب سرد در برنامه روزانه زندگی ما

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    قبلاً در جاهای متعددی، در مورد مزایای دوش آب سرد خونده بودم اما این مطلب متمم خیلی جامع بود. اولین بار این مطلب رو در کتاب 4-Hour Body برای بهبود خواب خوندم. تیم فریس نویسنده این کتاب(که پرفروشترین کتاب نیویورک تایمز هم بوده، مثل دو کتاب دیگرش)، در وبلاگش هم اشاره میکنه به تحقیقات برخی از اساتید استنفورد. اما منبع رو ذکر نمیکنه. خود نویسنده هم مدتی این ایده رو تست میکنه و در گزارش تجربه خودش میگه که دوش آب سرد مثل مسکنی برای فیل عمل میکنه!

    سایت ساده ای هم داریم که به قول خودشون در مورد دوش آب سرد درمانی هست و در آن اشاره میشه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده؛ از جمله منبع چهارم همین مطلب متمم که از NCBI بود.

    خواب خوب یکی از مزایای دوش آب سرد است. یکی از روشهای کاهش وزن بسیار سریع که توسط ورزشکاران المپیک و مسابقات جهانی در ساعات و روزهای قبل از وزن کشی استفاده میشه، دوش آب یخ هست. در کتابی که در بالا اشاره کردم، این روش رو کامل آموزش میده!
    نویسنده همین کتاب در مصاحبه با دکتر OZ که یه شو تلویزونی معروف داره و در یکی از کانالهای فارسی هم پخش میشه، در مورد این موضوع و کلاً مزایای این کار توضیح میده.
    یک دکتر آلمانی هم هست که سعی کرده با بکار بردن یافته های علمی در عمل و آوردن نتایج آنها در کتابهایی که نوشته، راهکارهایی برای حل مشکلاتی مثل اضافه وزن، بدخوابی، دیابت و پیری بده.
    در بین این همه چالشی که در این سالها رواج پیدا کرده ان، چالش سی روزه ای هم داریم به اسم چالش دوش آب سرد که در نوع خودش جالبه و اثرات خیلی مثبتی رو گزارش کردن(نمونه)
    گذشته از همه اینها، من تصمیم دارم این چالش رو انجام بدم. خیلی وقت بود قصد داشتم اینکارو بکنم. فکر کنم الان دیگه وقتشه!

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .