Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


درباره‌ بلند حرف زدن با خود!


درباره گفتگو با خود

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در خیابان، با صدای بلند مشغول حرف زدن با خودتان باشید و ناگهان متوجه شوید که فرد دیگری، پشت سر شما یا کنار شما در حال حرکت است و از اینکه مشغول حرف زدن با خود بوده‌اید، شرمنده شوید!

اگر چه بسیاری از ما، چنین رفتارهایی را – خصوصاً در صورت تکرار زیاد – منفی دانسته و آن را به عنوان نشانه‌ی بیماری تلقی می‌کنیم، اما در بسیاری از موارد، گفتگو با خود، یکی از مکانیزم‌های افزایش توجه و تمرکز است. شاید در مورد کودکان این مسئله را بیشتر مشاهده کرده‌ باشید که هنگام انجام دادن یک کار پیچیده یا تعدادی فعالیت متوالی، با خودشان حرف می‌زنند و فعالیت‌های خود را توضیح می‌دهند.

گفتگو با خود و نقش آن در افزایش توجه و تمرکز

 اما شاید برای شما جالب باشد که در سنین بالاتر هم، حرف زدن با خود می‌تواند مفید و اثربخش باشد. از جمله کسانی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند می‌توان به گری لوپیان اشاره کرد. این محقق دانشگاه ویسکانسین که در حوزه‌ی روانشناسی شناختی فعالیت می‌کند، توضیح می‌دهد که بارها و بارها با صدای بلند با خودش صحبت می‌کرده و نهایتاً ترغیب می‌شود که به کمک همکارش دنیل سوینگلی، در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام دهد.

او تحقیق خود را به شیوه‌های مختلفی انجام داده است. از جمله اینکه تصویر بیست شیء متفاوت را به افراد مختلف نشان داده و از آنها خواسته که در میان تصاویر، به دنبال یک شیء خاص بگردند. در نیمی از آزمایش‌ها، از فرد تحت آزمایش خواسته شد که نام شیء هدف را به صورت مکرر و با صدای بلند با خود تکرار کند.

شاید برایتان جالب باشد که این افراد، شیء هدف را سریع‌تر از دیگران پیدا کردند.

لوپیان و سوینگلی آزمایش خود را به شیوه‌های دیگری هم انجام دادند و نتیجه گرفتند که تکرار اسم، وقتی بیشترین اثر را دارد که فرد، تصویر دقیقی از شیء در ذهن خودش داشته باشد. به عبارتی تحقیق آنها نشان داد که گفتگوی بلند با خود، به برانگیختن حافظه‌ی بصری کمک می‌کند.

اما شاید برایتان جالب باشد که محققان دیگر که آزمایش‌ها و تجربیات دیگری را در حوزه‌ی گفتگو با خود انجام داده‌اند، گزارش می‌دهند که گفتگو با خود، نقشی بسیار فراتر از تحریک یک بخش مشخص از مغز را در زندگی ما ایفا می‌کند. حرف زدن بلند با خود، ابزاری است که ما به وسیله‌ی آن، می‌توانیم توجه و تمرکز خود را به مدت طولانی‌تری، روی یک موضوع مشخص حفظ کنیم. چیزی که در ادبیات روانشناسی شناختی، به آن Sustained Attention گفته می‌شود.

گفتگو با خود و اثرات مثبت آن

راستی. تجربه‌ی شما از گفتگو با خود در حل مسائل یا افزایش توجه چیست؟ آیا شما هم تجربیات مشابهی دارید؟

 

کاربر آزاد طرح متمم شوید
آیا میدانید فقط با درج نام و ایمیل خود میتوانید به جمع کاربران آزاد متمم بپیوندید و ضمن استفاده از درس های یادگیری زبان، استعداد یابی، شخصیت شناسی، مهارت ارتباطی و مدیریت زمان و برنامه ریزی توسعه مهارت  هر شنبه خبرنامه هفتگی ما را هم دریافت کنید.

 می خواهم کاربر آزاد متمم شوم؟

کاربر آزاد  متمم یعنی چه؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد امجدی ، سروش ساعدی ، حسن فاتحی نسب ، علی نظیری ، حسن پیوسته گر

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سبک زندگی من به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سبک زندگی من
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۰۱ نظر برای درباره‌ بلند حرف زدن با خود!

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سیمین ابوطالبی

    با سلام خدمت همه ی دوستان و خوانندگان عزیز

    بنده گفتاردرمانگر هستم و جالبه بدونید که گفتار با خود یا گفتار موازی (parallel speech ) یکی از روش های درمانی برای افزایش حافظه بینایی-شنیداری محسوب میشه. همچنین از این روش برای افزایش طول جملات در کودکان با طول گفته های کوتاه  وبرقراری ارتباط با کودکان لجباز نیز استفاده میشه. همونطور که در مطلب بالا هم ذکر شد این فرآیند باعث افزایش توجه مداوم (sustain attention) میشه . به همین دلیل هستش که کودکان دچار اختلالات توجه و تمرکز و برخی کودکان اتیستیک به صورت افراطی و انحرافی پر حرف هستند و به اصطلاح بلند بلند فکر می کنند. (که البته در شرایط اختلال این رفتار بایستی کاهش پیدا کنه ) بنابراین این فرآیند رفتاری اگر که به صورت افراطی ظاهر نشه روش مناسبی برای افزایش توجه , شناخت و پردازش های ذهنی محسوب میشه.

    با تشکر از مطالب مفیدتون

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .