Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


عادتها و رفتارها و تجربه های مرتبط با تغذیه


توصیه هایی در مورد سلامت و تغذیه و تجربه های مرتبط با تغذیه

پس از بحث در مورد خوابیدن و هدیه دادن و مهمانی و کودکان،این بار در سلسله مباحث عادتها و رفتارهای کوچک زندگی به سراغ عادتها، رفتارها و تجربه‌های مرتبط با تغذیه می‌رویم.

عموم کسانی که وقت خود را به یادگیری و اندیشیدن و توسعه دانش و مهارتها می‌گذرانند،‌ ناخودآگاه به این باور می‌رسند که عضو کلیدی بدن، مغز است و ما هم مدام با خواندن و نوشتن و فکر کردن، آن را تقویت و تغذیه می‌کنیم.

در مورد تاثیرات ذهن بر بدن هم، اگر چه واقعیتی انکارناپذیر است، اما آن‌قدر تاکید‌ها و بزرگنمایی‌های بیش از حد شده که فراموش می‌کنیم ذهن را به عنوان بخشی از بدن در نظر بگیریم و به خاطر داشته باشیم که این ارگانیسم بزرگ و پیچیده که انسان نام دارد، در نهایت مانند هر ماشین دیگری، باید با سوخت مورد نیاز خود تغذیه شود و کوچک‌ترین عدم تعادل شیمیایی در بدن، می‌تواند به عدم تعادل در رفتار و احساسات هم منتهی شود.

در کنار اشاره به مواد غذایی استرس زا که در درس مدیریت استرس مطرح شد، تصمیم گرفتیم بحثی بازتر و کامل‌تر را به تغذیه اختصاص دهیم.

واقعیت این است که بخشی از تغذیه، تابع سلیقه است و از سوی دیگر، تحقیقات و مطالعات ضد و نقیض هم در باب مواد غذایی کم نیست.

این مسئله در هر حوزه‌ای که با اقتصاد و منافع اقتصادی درگیر باشد وجود دارد.

با این حال، قطعاً از به اشتراک گذاشتن عادتها، مطالعات و تجربیات خود در این زمینه با سایر دوستان متممی، سود خواهیم برد.

عادتها و توصیه های مربوط به تغذیه سالم و ارتباط تغذیه و سلامتفهرست زیر به عنوان موارد پیشنهادی ما برای بحث و گفتگو، تنها به عنوان نمونه است و هر موضوع دیگری که مرتبط می‌دانید (با رعایت چارچوب‌های کامنت‌گذاری) در زیر این مطلب قابل بحث است:

  • نکاتی که در رژیم غذایی خود رعایت می‌کنید
  • عادت‌های ناسالم تغذیه و تبعات آنها
  • تغییرات کوچکی که می‌توانیم در تغذیه خود بدهیم اما اثرات بزرگی در سلامت ما داشته باشد
  • تغذیه در دوره های خاص زندگی (کودکان، افراد مسن، بارداری و …)
  • تنقلاتی که می‌تواند نامناسب باشد یا اتفاقاً می‌تواند بخشی از خرده‌خوراکی‌های روزانه ما را تشکیل دهد
  • هر یک از وعده‌های غذایی را چطور مدیریت می‌کنید؟
  • برای تغذیه در محیط کار خود یا مدرسه‌ی فرزندان خود، چه ایده‌ها و عادتهایی دارید؟
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم حاتمی ، حسام الدین ، نرگس آقاجانی ، سید ، زینب دست آویز

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری عادتها و رفتارهای کوچک زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه عادتها و رفتارهای کوچک زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۲ نظر برای عادتها و رفتارها و تجربه های مرتبط با تغذیه

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هانیه امیرحمیدی

    با سلام. خب طبیعتاً من بعنوان کارشناس ارشد تغذیه، توی همه موضوعاتی که در بالا مطرح کردید، تا حدی اطلاعات دارم که یا از طریق آموزش های آکادمیک بدست آوردم یا مورد علاقه ام بوده و خودم تحقیق و بررسی کردم و بهشون رسیدم. بین حجم زیاد اطلاعاتی که هست اگه بخوام چند نکته بگم که باعث کیفیت بهتر زندگی و شادابی و افزایش امید به زندگی میشه، می تونم به این موارد اشاره کنم: 1. همه چی بخور اما کم بخور تا همیشه بتونی بخوری. شاید بتونم بگم کل علم تغذیه در همین نکته خلاصه میشه. 2. حتماً صبحانه بخوریم. یکی از اساسی ترین اصول تغذیه هست که تأثیراتش و رابطه اش با سلامتی بدن مثل رابطه خودرو و بنزین و حتی بنزین با کیفیت و بی کیفیت هست. 3.حداکثر تا ساعت 8 شب شام مون رو بخوریم و شام سبک بخوریم. این مورد معجزه می کنه هم تأثیر زیادی روی کنترل وزن و سلامتی داره، هم احساس خیلی خوبی به آدم میده، هم کیفیت خواب شب مون رو بهتر می کنه. 4. سعی کنیم وعده ها و میان وعده های غذایی رو به تعداد بیشتر و حجم کمتر در طول روز تقسیم کنیم. متابولیسم رو بالا می بره و به کنترل وزنمون کمک می کنه. 5. از نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز غافل نشیم. متأسفانه ما به این موضوع توجه کافی نمی کنیم در حالیکه بدن برای سلامت و کارکرد مناسب و ارتباط بهینه بین ارگانها و دستگاه هاش، به آب کافی نیاز ضروری داره. 6. سعی کنیم توی وعده های غذاییمون تا حد امکان مواد پروتئینی رو بگنجونیم. متأسفانه قوت غالب ما ایرانی ها برنج و نون سفید هست که نه تنها فایده ای برای بدن نداره بلکه آسیب هم ایجاد میکنه. اگه سعی کنیم هر روز یکم کمتر از این مواد استفاده کنیم، خیلی زود می تونیم تأثیرش رو روی سلامتی مون ببینیم. 7. در خوردن هیچ غذای سالم و مفیدی زیاده روی نکنیم. اکثر ما فکر می کنیم مثلاً چون شیر خوب و مفیده هر چقدر بیشتر بخوریم اثرات خوبش هم بیشتر می شه و یا چون میوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هست و توانایی بدنمون رو برای مقابله با استرس بالا می بره، هرچقدر بخوریم این اثراتش بیشتر میشه. در صورتیکه کاملاً عکس این قضیه صادق هست. همین میوه اگه زیاد از حد استفاده بشه بدلیل نوع قندی (فروکتوز) که داره خیلی راحت توی بدن به چربی (تری گلیسرید) تبدیل میشه. شاید دیده باشین کسایی رو که چون زیاد میوه می خورن، چربی بالایی دارن.  

    بنظر من یکی از مهم ترین دوره های تغذیه، تغذیه در دوران بارداری هست که می تونه حتی ژنتیک رو هم تغییر بده و تأثیرات زیادی رو هم روی روان جنین داشته باشه. تغذیه خوب و اصولی میتونه منجر به تولد نوزادی با جسم و روان سالم تر و حتی ژنتیک اصلاح شده بشه. دوره مهم بعدی هم، تغذیه در دوران سالخوردگی هست که رابطه مستقیم با کیفیت زندگی و امید به زندگی در این افراد داره.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .