Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


چگونه کارایی روزانه‌ام را نابود کنم یا کاهش دهم؟


کاهش کارایی - متمم - محلی برای توسعه مهارتهای من

همه دوست دارند که تلاش و زندگیشان خروجی بیشتر و بهتری داشته باشد. همه دوست دارند که توانایی داشته باشند به جای صد واحد انرژی در روز، صد و بیست واحد انرژی صرف کنند به همان اندازه‌ی روزهای قبل – و نه بیشتر – احساس خستگی کنند. همه دوست دارند به نسبت انرژی و توانی که صرف می‌کنند خروجی بیشتری داشته باشند. خواه رشد علمی. خواه زندگی خانوادگی بهتر و خواه رشد شغلی.

معمولاً این نوع مباحث، تحت عنوان «کارایی» یا «Productivity» مطرح می‌شوند. خواندن و شنیدن و حرف زدن راجع به آنها هم، دغدغه بسیاری از ماست. اما با این وجود، ما کارهای زیادی انجام می‌دهیم که کارایی روزانه ما را کاهش می‌دهند یا حتی کاملاً نابود می‌کنند. در اینجا برخی از آنها را مرور می‌کنیم:

کارایی در طرح متمم - محل توسعه مهارتهای منشبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید: شبکه‌های اجتماعی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما هستند. از شکل‌های رسمی و متداول آن مانند فیس بوک و توییتر تا شکل‌های غیررسمی و همچنان متداول آن مانند گروه‌های وایبری. تلاش برای حذف این شبکه‌ها از زندگی روزمره، چندان ساده نیست. برای خیلی از ما، حضور در این شبکه‌ها ضروری و یا لااقل لذت‌بخش است. اما دائماً آنلاین بودن و هر چند دقیقه یکبار همه برنامه‌ها را یک بار «دوره کردن» میتواند بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را مختل کند. دقت کنید که زمانی که صرف شبکه‌های اجتماعی می‌شود فقط بازدید کردن آنها نیست. معمولاً تمرکز ما، پس از حضور در شبکه‌های اجتماعی و خروج از آنها، تا چند دقیقه هم به دلیل یادآوری خاطرات و تداعی‌ها، مختل می‌شود.

موبایل و نقش آن در کاهش کارایی - متمم - محل توسعه مهارتهای منموبایل را کاملاً در نزدیکی و دسترس خود قرار دهید. آیا تا به حال دقت کرده‌اید که چند مرتبه در روز موبایل خود را قفل و باز می‌کنید؟ آیا دقت کرده‌اید که هر زمان حوصله‌مان از کار یا جلسه سر می‌رود، ناخودآگاه دستمان به سمت موبایل می‌رود؟ همین که موبایل کمی دور از دسترس باشد،‌ در حدی که صدای زنگ و پیامک آن شنیده شود، برای بسیاری از ما یک اتفاق جدی در زندگی خواهد بود. کافی است یک روز امتحان کنید. موبایل را جایی بگذارید که بدون بلندشدن و جابجایی،‌ نتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. حتی می‌توان در ساعاتی از روز موبایل را بی‌صدا کرد. اکثر کسانی که می‌گویند موبایل بخشی از زندگی ماست و اگر الان جواب تلفن را ندهیم و دو دقیقه دیگر بدهیم، کشور بر باد می‌رود، اگر فکر کنند می بینند که این مسئله در مورد چند شماره محدود وجود دارد. اکثر موبایل‌های امروزی هم این امکان را به ما می‌دهند که برای آن شماره‌ها، زنگ خاص یا شرایط خاص تعریف کنیم یا در ساعاتی از روز، گوشی ما فقط برای آن شماره‌ها زنگ بخورد.

کاهش کارایی در زندگی روزمره - متمم - محل توسعه مهارتهای من

 

«هر» کاری را که قرار است انجام دهید در یک فهرست منظم و تمیز بنویسید. بسیاری از ما، وقتی تصمیم می‌گیریم که نظم را وارد زندگی خود کنیم یا کارایی خود را افزایش دهیم، بلافاصله به سراغ تنظیم یک فهرست می‌رویم. ممکن است این کار را روی کاغذ انجام دهیم و ممکن است که نرم‌افزاری برای اینکار روی کامپیوتر یا موبایل خود نصب کنیم. قطعاً استفاده از این روش مفید است و می‌تواند اثربخش باشد. اما «نظم» قرار نیست به «بروکراسی خشک» تبدیل شود. شاید توصیه دیوید آلن مفید و اثربخش باشد: کاری را که اجرای آن کمتر از دو دقیقه زمان می‌برد،‌ یادداشت نکنید. انجام دهید!

کاهش کارایی - متمم - محل توسعه مهارتهای منکم بخوابید. یکی از نخستین روش‌هایی که برای افزایش کارایی مد نظر قرار می‌دهیم، «کمتر خوابیدن» است. شاید شخصیت «باکسر» در کتاب زیبای قلعه حیوانات جرج اورول را به خاطر داشته باشید. او هر وقت می‌دید اوضاع مزرعه خراب است، می‌گفت: «اشکال ندارد. من یک ساعت زودتر بیدار می‌شوم و بیشتر بار می‌برم. حتماً مشکلات حل می‌شوند». اگر کسی نتواند با شش ساعت خواب و هجده ساعت بیداری، مشکلات خود را حل کند، با یک ساعت خواب و بیست و سه ساعت بیداری هم حل نخواهد کرد. اگر هم کم‌خوابی بتواند مشکلات را واقعاً حل کند، قطعاً راهکاری کوتاه‌مدت محسوب می‌شود. جدای از اثرات منفی کم‌خوابی، نظیر افسردگی، کاهش شادابی پوست، کاهش تمرکز، کاهش توانایی یادگیری و افزایش خطر سکته و …، واقعیت این است که بیشتر بیدار ماندن راهکاری برای موفقیت از طریق افزایش «حجم کار» است و نه «کارایی».

کارایی چگونه کاهش می یابد؟ - متمم - محل توسعه مهارتهای منبرای هر روز خود، هدف‌های بزرگ بگذارید. خودش می‌داند که امروز، در بهترین حالت، آشپزخانه را مرتب می‌کند. اما برنامه می‌گذارد که خانه را کامل تمیز کند. تازه فکر می‌کند که عصر هم می‌تواند به دیدن مادرش برود. مطالعه هم خوب است و باید امروز حداقل ده صفحه کتاب بخواند. حالا که کاغذ آورده و لیست می‌نویسد،‌ احساس می‌کند می‌شود موارد دیگری را هم افزود. همه کارهایی را که حوصله نکرده در طول این چند ماه انجام دهد، در این فهرست کاغذی می‌نویسد. به هر حال، برنامه ریزی و هدف گذاری روی کاغذ مالیات ندارد! غافل از اینکه آنچه به ما انرژی می‌دهد فقط تعداد زیاد کارهای انجام شده نیست. تعداد کم کارهای باقیمانده هم مهم است. برنامه های بزرگ، این حس را به ما می‌دهند که هر کاری هم بکنیم هنوز با خط پایان خیلی فاصله داریم. پس یا کمتر کار کنیم یا اصلاً همه چیز را رها کنیم.

کاهش کارایی - متمم - محل توسعه مهارتهای من

از قدرت ارزشمند آلارم‌ها غافل نشوید. به هر حال، یکی از پیش نیازهای اولیه افزایش کارایی، تمرکز است. امروز همه وسایل و نرم‌افزارهای اطراف ما،‌ برای خودنمایی و جلب توجه بیشتر آلارم می‌دهند. آلارم ساعت. زنگ موبایل. صدای پیامک، ایمیل‌ها، صدای وایبر و واتزاپ، بوق فکس،‌ زنگ تلفن، آلارم ماشین لباسشویی و هر چیز دیگری که فکر کنید! با هر آلارم، ما تمرکز خود را از دست می‌دهیم و دوباره فرایند تمرکز کردن آغاز می‌شود. درست مانند یک ماشین که به خاطر عبور یک پیاده، متوقف می‌شود و دوباره باید از دنده‌ی اول به تدریج بالا رود و به سرعت قبلی برسد. نمی‌توان آلارم‌ها را از زندگی مدرن امروزی حذف کرد. اما می‌توان تعداد و سهم آنها را در زندگی کاهش داد. همینطور می‌شود در ساعاتی از روز، شرایطی ایجاد کرد که کمتر از هر زمان دیگری در معرض این آلارمها باشیم.

 کاهش کارایی - متمم - محل توسعه مهارتهای منبه همه پاسخ «مثبت» بدهید. این جمله‌ به مارک تواین منسوب است که می‌گوید نمی‌دانم چه حجمی از ما روی کره زمین، حاصل رودربایستی و عدم توانایی «نه گفتن» هستیم! قطعاً توجه به خواسته‌های دیگران خوب و ضروری است. بخشی از وظیفه ما توجه به دیگران است. اما به یاد داشته باشیم که کارها اولویت‌های مختلفی دارند. بعضی از خواسته‌های دیگران ممکن است برای آنها اولویت بالایی داشته باشد، اما من را وادار به جابجایی اولویت‌های خودم می‌کند. به شکلی که قادر به جبران مافات نخواهم بود. حمایت کردن،‌ پاسخ مثبت دادن، همکاری، همه و همه ارزشمندند. اما «نه گفتن» هم مهارتی است که به همان اندازه ارزش دارد.

توضیح: تصویر بالای این نوشته، یکی از موتورهایی است که مفهوم واقعی کارایی – به معنای مهندسی – را نشان می‌دهد. موتور BMW مورد استفاده ار فرمولا وان. با دور موتور ۱۹۰۰۰ (بله – نوزده هزار)‌ دور در دقیقه و وزنی کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم. سرخ شدن از حرارت نگران‌کننده نیست. به شرط آنکه حرارت ناشی از اتلاف و اصطکاک نباشد!

تمرین:

با لغت‌ها و عباراتی مثل Productivity و Burnout و How to kill your productivity و شبیه اینها، در اینترنت جستجو کنید و پاراگراف‌های دیگری را بنویسید که به نظرتان می‌تواند به متن بالا افزوده شود.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    نیوشا تی ام ، شهره حاجی‌موسایی ، سابینه حساس ، افسون ماهورى ، علی مسعودی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سبک زندگی من به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سبک زندگی من
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴۹ نظر برای چگونه کارایی روزانه‌ام را نابود کنم یا کاهش دهم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سلما پیشوا

    با سلام.

    در bloombergbusiness به مطلبی برخورد کردم درباره نابود شدن کارایی با to-do list هایی که برای خودمون درست می کنیم و راهکارهایی برای تنظیم درست اون هست :

    1. این لیست رو بصورت دستی تنظیم کنید: با وجود اپلیکیشن های بسیاری برای انجام این کار، تحقیقات اخیر ثابت کرده است که نوشتن بر روی کاغذ به ما در یادگیری و به خاطرسپاری موارد نوشته شده بیشتر کمک می کند. که دلیل اون هم به کارگیری قسمتهای بیشتری از مغز در یادداشت کردن یک مطلب برروی کاغذ نسبت به ذخیره کردن اون در ابزار الکترونیکی هست پس یادآوری اون هم از راههای مختلفی برای مغز امکان پذیر می شه پس راحت تر به خاطر سپرده می شه!

    2. نوشتن وظایف بصورت جزئی و عملی: مواجه شدن با فعالیت های مبهم در لیست وظایف، بازهم ما را مجبور به تصمیم گیری درباره نحوه انجام آن خواهد کرد که بهانه کافی برای موکول کردن به زمان دیگر این عمل را به مغز می دهد.                                              دیوید الن در کتاب Getting Things Done  بیان می کند که در تعداد بیشماری از لیست وظایف روزانه ای که دیدم، 99 درصد آنها چیزی به جز لیست ناقصی از مسائل مبهم نیستند. مثلا " مامان". خوب؟ قدم بعدی چیست؟ به جای براحتی نوشتن کلمه " مامان" می توان نوشت " تماس با مامان برای صحبت راجع به مسائل مالیاتی" .

    3. شکستن موارد لیست به اقدامات جزئی تر: به گفته جان ویلیامسون- استادیار دانشگاه فلوریدا- دست و پنجه نرم کردن با این اقدامات جرئی برای بوجود آوردن حس پیشرفت در کارهای انجام دادنی، راحت تر است و شما را با بردهای کوچک و تقویت های مثبتی پاداش می دهد که میل شما را برای انجام دادن سایر موارد  لیست وظایفتان افزایش می دهد.

    4- آن را به عادت تبدیل کنید: به گفته ویلیامسون- متخصص نورولوژی- هرچیزی که به عادت روزانه تبدیل شود با تلاش کمتری قابل انجام دادن است. زیرا مغز ما این فرایندهای اتوماتیک را نسبت به فعالیتهایی که گه گداری انجام می دهیم بصورت متفاوتی مدیریت می کند. تکرار رمز تبدیل یک فرایند کنترل شده به یک فرایند اتوماتیک در مغز است. به گفته ویلیامسون کافی است شما این مطلب را برای خود درونی کنید که انجام این کار به صورت روزانه شما را به مقصد می رساند. به عبارت دیگر اگرچه مثل هر عادت خوب دیگری تنظیم لیست وظایف روزانه در ابتدا مشکل به نظر می رسد اما با گنجاندن در برنامه روزانه عمل به ان آسان تر می شود.

    5- اطمینان پیدا کنید که همیشه در دسترس است: در دسترس نبودن لیست، شما را مجبور به بازنویسی آن برای بروزرسانی فعالیت ها خواهد کرد. و دقیقا به همین دلیل است که برخی معتقدند اپلیکیشن ها بهترین ابزار تنظیم این لیست ها هستند. مثلا evernote که هم رایگان است و هم قابلیت استفاده همزمان بر روی انواع دستگاههای دیجیتال شما را دارد و متمم هم بصورت کامل آن را معرفی کرده است.

    6- با استدلال غلط در برنامه ریزی(planning fallacy) مبارزه کنید: این موضوع به معنای تمایل انسان برای کم تر تخمین زدن تلاش و زمان لازم برای انجام یک فعالیت است. بیش از حد خوش بین بودن  می تواند موارد زیادی را در لیست شما به تعویق بیاندازد و شما را از حس خوشایند به اتمام رساندن کاری که به شما انگیزه و حس قابل انجام بودن کارها را می دهد، دورنگه دارد. به گفته گلدستین یک راه مبارزه با چنین تمایلی تخمین زدن زمان لازم انجام کار برای دیگران است چرا که در مورد دیگران  نسبت به خودمان تخمین دقیق تری داریم. و از آنجایی که انجام کارهای بزرگ با تقسیم آن به کارهای کوچک تر عملی تر است، باید زمان لازم برای انجام هر یک از این قدم ها را نیز بصورت دقیق تخمین بزنیم.

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-30/how-your-to-do-list-is-killing-your-productivity

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .