Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


به جای خریدن یک موبایل دومیلیون تومانی…


به جای خریدن موبایل

چند وقت پیش در یک کتابفروشی، مردی در حال خرید یک مجموعه کتاب بیست جلدی در حوزه‌ی تاریخ بود. جوان دانشجویی که او هم مشغول خریدن کتاب بود به مرد گفت: این مجموعه، در روایت دقت ندارد. اگر به این حوزه علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنم حتماً نگاه کوتاهی به مجموعه‌ی … هم بیندازید.

مرد خریدار گفت: نه. همین بهتر است. می‌خواهیم همه‌ی مانیتورهای شرکت را ۱۰ سانتی‌متر بالاتر بیاوریم که برای گردن بچه‌ها بهتر باشد. همین جواب می‌دهد!

مستقل از اینکه این روایت واقعی، شما را شاد یا دلگیر کند، یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد. در هیچ تصمیمی، کس دیگری نمی‌تواند به شما پیشنهاد کند که گزینه‌ی بهتر چیست. چون هیچکس نمی‌داند که انگیزه یا انگیزه‌های شما از آن تصمیم چیست. این مسئله در حوزه‌ی خرید هم صادق است. به همین دلیل است که ما هم در سلسله درس‌های مهارت فروش، بارها تاکید کرده‌ایم که کلیدی‌ترین مهارت فروشنده، معرفی محصول نیست. بلکه تلاش برای تشخیص انگیزه‌های اصلی خریدار از خرید یک محصول است.

این مقدمات را گفتیم تا مشخص کرده باشیم که آنچه در ادامه می‌بینید، یک پیشنهاد مشخص برای تصمیم گیری خرید نیست. بلکه ارائه‌ی روشی برای تصمیم گیری بهتر است.

یکی از محصولاتی که این روزها در سبد خرید بسیاری از ما وجود دارد، موبایل است. می‌توان گفت برای بسیاری از انسانها، موبایل از یک محصول عملکردی یا  Functional Product به یک محصول مد یا Fashion Product تبدیل شده است.

محصول مد – در ساده‌ترین تعریف – محصولی است که قبل از اینکه کارایی‌اش به دلیل فرسایش از دست رفته یا کاهش جدی پیدا کند، تعویض می‌شود. ما با هیجان گوشی‌های خود را به خاطر افزایش رزولوشن دوربین یا نصب یک سیستم عامل ارتقا یافته تعویض می‌کنیم، در حالی که می‌دانیم بعد از ده بار تعویض گوشی هم، به کیفیت یک دوربین نیمه حرفه‌ای نخواهیم رسید و حتی گاهی، تفاوت امکانات نسخه‌های مختلف یک سیستم‌عامل را نمی‌دانیم.

آیا این نوع خرید بد است؟ الزاماً نه. امروزه حتی پدیده‌ای به نام Retail Therapy یا خرید درمانی به رسمیت شناخته می‌شود. کسانی که خرید می‌کنند تا حالشان خوب شود و در همان زمان هم می‌دانند که قرار نیست از آن محصول استفاده کنند.

اما طبیعی است که هر یک از ما، دوست داشته باشیم در هر تصمیمی، تا حد امکان بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

آنچه در اینجا می‌بینید، برخی از گزینه‌های دیگری است که می‌توانند به جای خریدن یک موبایل دو میلیون تومانی، مورد توجه قرار گیرند. بدیهی است که اینها صرفاً تعدادی حدس و پیشنهاد هستند و ما نمی‌خواهیم به سرنوشت آن جوان در کتابفروشی دچار شویم. ضمن اینکه ممکن است شما بعد از دیدن این فهرست یا حتی تکمیل آن، نهایتاً ببینید که خریدن همان موبایل، بهترین گزینه است. اما  احتمالاً تهیه‌ی چنین لیستی (اگر بیش از حد طولانی نباشد و شما را به دشواری انتخاب گرفتار نکند) می‌تواند لذت و رضایت حاصل از تصمیم را افزایش دهد.

به جای خریدن یک موبایل دو میلیون تومانی چه می‌توانم بکنم

راستی! اگر حرفهای دن گلیبرت در مورد شادمانی را نخوانده‌اید، شاید مکمل خوبی برای این مطلب باشد.

مهربانی‌های کوچک زندگی را هم که به احتمال زیاد، قبلاً در متمم خوانده‌اید.

تمرین:

اگر حوصله دارید می‌توانید پنج یا شش مورد دیگر را که به فهرست بالا قابل افزودن است، برای بقیه‌ی دوستان متمم بنویسید. کار خوب دیگری هم می‌توانید انجام دهید: به جای یک موبایل، هر وسیله یا هر تصمیم خرید دیگری را – با هر قیمت – انتخاب کنید و انتخاب‌های جایگزین آن را هم بنویسید. انتخابهایی که فکر می‌کنید از نگاه خیلی از ما،‌ دور می‌ماند.

 

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    عفت یاغش ، مریم عطاری ، مریم کریمی ، زهرا قاسمی ، حسین احمدیار

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سبک زندگی من به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سبک زندگی من
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۵۸ نظر برای به جای خریدن یک موبایل دومیلیون تومانی…

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد فرازی

    سلام به دوستان عزیزم
    اتفاقا هفته ی پیش وسوسه ی شدیدی برای خرید یک گوشی دومیلیونی داشتم و قصد داشتم این کار را انجام بدم اما به جای آن اقدام به خرید دوچرخه کردم.
    نمیدونید که چقدر از این تصمیم احساس رضایت دارم.
    وقتی که باد بهاری به صورت می خوره،هزار بار شکر میکنم خدا را که تصمیم برای خرید گوشی به دوچرخه تغییر کرد.
    خیلی از حس های دنیا را نمیشه با داشتن بهترین گوشی دنیا و سپری کردن وقت در اپلیکیشن های روز دنیا بدست آورد.

    ممنون از این مطلب عالی
    حسم صد برابر بهتر شد

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .