Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


استراتژی ادغام افقی | مقدمه‌ی تثبیت تدریجی صنایع


استراتژی ادغام افقی

اگر اهل پیگیری اخبار اقتصادی باشید، هر سال چند نمونه خبر ادغام شرکت‌های بزرگ را می‌خوانید و می‌شنوید.

خبرها معمولاً به این صورت است که شرکت X سهام شرکت Y را خریداری کرد.

بعضی از این ادغام‌ها از جنس ادغام عمودی هستند. به این معنا که یک شرکت، کسب و کار بالادستی (تأمین‌کننده) یا پایین‌دستی (مشتری) خود را خریداری می‌کند.

اما موضوع این درس ما، ادغام افقی یا Horizontal Integration است؛ یعنی زمانی که یک شرکت، کسب و کار دیگری را که در زمینه‌ی مشابه فعالیت می‌کرده خریداری کند. به بیان دیگر، یک شرکت، شرکت همکار خود را بخرد (یکی از مثال‌های متأخر این نوع ادغام افقی، خریداری بامیلو توسط اسنپ مارکت است).

در این درس می‌خواهیم به سوال‌های زیر بپردازیم:

  • چرا یک شرکت به سمت ادغام افقی می‌رود؟ به عبارت دیگر، مزایای ادغام افقی چیست؟
  • ادغام افقی در چه شرایطی موفق می‌شود؟
  • ادغام افقی چه جذابیتی برای افراد بیرون از صنعت دارد؟
  • صنعتی که در آن ادغام‌های افقی زیادی انجام شود، چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

مزایای ادغام افقی چیست؟

چرا باید یک شرکت به این نتیجه برسد که یک شرکت همکار را بخرد؟ مزیت‌ها و انگیزه‌های متعددی برای این کار وجود دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کاهش فشار رقابتی

اگر مدل نیروهای رقابتی پورتر را به خوبی به‌خاطر داشته باشید، حتماً نیروی رقابت میان فعالان درون صنعت را به عنوان یکی از پنج نیروی تأثیرگذار بر سود صنایع، می‌شناسید.

هر چقدر رقابت میان فعالان یک صنعت بیشتر شود، این فعالان مجبور می‌شوند امتیاز‌های بیشتری را به تأمین‌کنندگان و مشتریان اعطا کنند و در نهایت، حاشیه سود صنعت کاهش می‌یابد.

با هر ادغام افقی، تعداد بازیگران در صنعت کمتر شده و فشار رقابتی هم کاهش می‌یابد.

این افزایش سود ناشی از کاهش فشار در حدی است که گاهی شرکت‌ها، تصمیم می‌گیرند شرکت همکار (بخوانید: رقیب) را با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی آن خریداری کرده و در آینده، این هزینه‌ی اضافه را از محل سود بیشتری که کسب خواهند کرد، جبران کنند.

افزایش سهم بازار

یکی از دستاوردهای دیگر ادغام افقی – و در واقع یکی از انگیزاننده‌های اصلی در ادغام – افزایش سهم بازار است. در بحث توسعه کسب و کار با ماتریس آنسوف آشنا شدیم و دیدیم که چهار گزینه‌ی مختلف برای رشد وجود دارد که یکی از آن‌ها نفوذ در بازار یا Market Penetration است.

اگر رقیب دقیقاً در بازار شما فعالیت کند، شما با خرید شرکت رقیب، هم‌چنان همان محصول فعلی را در بازار فعلی عرضه می‌کنید؛ اما با این تفاوت که سهم بازار بیشتری خواهید داشت.

اگر صرفه به مقیاس در صنعت شما معنا داشته باشد، افزایش سهم بازار با خود کاهش قیمت‌ تمام‌شده و افزایش حاشیه سود را نیز به همراه خواهد داشت.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به استراتژی و تفکر استراتژیک علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

مشاوره مدیریت | کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض

  مدل ذهنی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

به صنایع مختلف در ایران یا در سطح جهان فکر کنید (مثلاً بیمه، بانک، صنایع آنلاین و پلتفرم‌های دیجیتالی، صنایع لبنی، خودرو، دخانیات، اسباب‌بازی، فولاد، کاغذ، دارو، خطوط هوایی، مخابرات، راه‌آهن یا هر صنعت دیگری که می‌شناسید و مورد توجه شماست).

می‌توانید یک نمونه ادغام افقی را مثال بزنید؟ (مهم نیست حتماً در سال‌های اخیر و دوران معاصر انجام شده باشد).

به نظر شما آن صنعت در چه مرحله‌ای از Consolidation است؟ هنوز نرسیده؟ در آستانه‌ی این وضعیت است؟ کاملاً داخل فاز Consolidation قرار دارد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علی متوسلی ، فاطمه کریم خان ، سامان عزیزی ، فرمند ، محمدرضا مجتبوی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴ نظر برای استراتژی ادغام افقی | مقدمه‌ی تثبیت تدریجی صنایع

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : متین

    به نظر من یکی از مصادیق  consolidation در یک یا دو دهه گذشته را می توان در صنعت خطوط هوایی آمریکا مشاهده کرد. وجود بازیگران متعدد در این حوزه و همچنین رشد اندک اندازه بازار موجب شده بود تا رقابت شدیدی بین فعالین این صنعت وجود داشته باشد. همان گونه که در این درس نیز بیان شده است، بخش عمده ای از درآمد فعالین این صنعت جذب شرکتهای تبلیغاتی ، شرکتهای چارتر کننده یا واسطه های فروش می شود. وجود چنین رقابتی موجب کاهش حاشیه سود شده است، بنابراین یکی از استراتژی های شرکتها در چنین شرایطی  جهت کاهش فشار رقابتی، ادغام افقی است.
    به عنوان مثال، در حدود دو دهه گذشته، انجام ادغام های افقی موجب شده است تا تعداد بازیگران اصلی خطوط هوایی آمریکایی از ۹ بازیگر اصلی به ۴ بازیگر اصلی (American, United , Delta, Southwest)کاهش پیدا کند که در حدود ۸۵٪ کل بازار را در اختیار دارند. به دلیل همین کاهش فشار رقابتی نیز افزایش قیمت هواپیماها از نرخ تورم پیشی گرفته‌ است. همچنین چنین ادغام هایی را می توان از  جمله عوامل تاثیرگذار در تبدیل ضرر ۵۲ میلیارد دلاری در حدود سالهای ۲۰۰۹-۱۹۷۷ به سود ۱۹ میلیارد دلاری در دو سال گذشته برشمرد ( در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به دلیل بحران مالی، و همچنین برخی از ادغام های صورت گرفته در سالهای پیشین، برخی از ایرلاین های کوچکتر اعلام ورشکستگی کردند که همین امر موجب کاهش بیشتر تعداد شرکتهای فعال در حوزه خطوط هوایی و سود بیشتر بازیگران اصلی شده است ). برخی از ادغام های صورت گرفته در خطوط هواپیمایی عبارتند از:
    -        ادغام continental airlines با united airlines در سال ۲۰۱۰
    -        ادغام southwest airlines  با airtran airways در سال ۲۰۱۱
    -        ادغام us airways با American airlines در سال ۲۰۱۳
    همچنین با توجه سود دهی اندک ایرلاینهای اروپایی (حاشیه سود حدود ۷٪ در مقابل حاشیه سود بیش از ۱۱٪ در ایرلاینهای آمریکایی) یا حتی ورشکستگی برخی از آنها در سالهای اخیر مانند airberlin,Alitalia  و monarch افزایش ادغامهای افقی در ایرلاینهای اروپایی در سالهای آینده محتمل است. با توجه به اینکه ۵ شرکت برتر در ایرلاینهای اروپایی تنها ۵۱٪ از سهم بازار را در اختیار دارند، می توان به این نکته پی برد که تعدد شرکتهای فعال موجب افزایش فشار رقابتی در ایرلاینهای اروپایی شده است.
    منابع:(+/+/+)
    نکته‌ای که به ذهنم می ‌رسد و به نظرم گفتنش خالی از لطف نیست، اینست که احتمالا با ادغام برخی از شرکتهای بزرگ، قدرت چانه زنی آنها در برابر شرکتهای چارتر کننده یا واسطه‌های فروش افزایش می‌یابد. همچنین در برخی از حوزه‌ها مانند تبلیغات، افزایش مقیاس موجب سرشکن شدن هزینه‌ها می‌شود. مجموع این عوامل باعث افزایش حاشیه سود شرکتهایی می‌شود که پس از ادغام در صنعت حضور دارند. بخشی از سود به دست آمده احتمالا در راستای بهبود خدمات به مشتریان صرف می‌شود و همین امر باعث می‌شود که بازیگران کوچکتر یارای رقابت با فعالان اصلی صنعت را نداشته باشند و از گردونه خارج شوند. از طرفی دیگر شرکتهای بزرگتر به دلیل حاشیه سود بیشتر مقاومت بیشتری در برابر رکودهای شدید اقتصادی ( مانند رکود حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا) دارند، به همین دلیل با احتمال بالایی پس از چنین رکودهایی، به دلیل ورشکسته شدن شرکتهای کوچک، از فشار رقابتی نیز کاسته خواهد شد.
     

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .