Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتابهای مرتبط با عزت نفس (مورد استفاده در طراحی دوره آموزش عزت نفس)


معرفی کتاب در مورد عزت نفس

رویه‌ی معمول ما در متمم چنین است که وقتی برخی کتابها به صورت جدی و گسترده در تدوین یک درس مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، آنها را به عنوان منابع اصلی معرفی می‌کنیم و سایر کتابها و مقاله‌ها و مطالعات را بسته به مورد و در محلی که مطرح می‌شوند، مورد اشاره قرار می‌دهیم.

به همین شیوه در اینجا برخی از کتابهای مربوط به عزت نفس و پرورش عزت نفس را که منابع اصلی در تدوین درس عزت نفس محسوب می‌شوند را معرفی می‌کنیم و در طول جلسات درس با سایر منابع مرتبط آشنا خواهید شد.

البته اگر به جای مطالعه در زمینه عزت نفس ترجیح بدهید صرفاً‌ به فایل های صوتی آموزشی درباره عزت نفس گوش بدهید، کتاب صوتی عزت نفس می‌تواند برای شما مفید باشد:

کتاب شش ستون عزت نفس ناتانیل براندن

کتاب شش ستون عزت نفس ناتانیل برندننمی‌توان از عزت نفس صحبت کرد و از کتابهای عزت نفس ناتانیل براندن صحبت نکرد.

کمتر کسی را می‌توان یافت که به اندازه‌ی او، در ترویج مفهوم عزت نفس و نیاز به رشد و پرورش عزت نفس، کتاب و محتوای آموزشی تولید کرده باشد.

او بر این باور بود که باید نیاز به حرمت نفس و عزت نفس را به عنوان یک نیاز روانشناختی به رسمیت شناخت و انسان‌ها تا زمانی که این نیاز را برآورده نکنند، اثرات نامطلوب آن را به شکل بیماری، احساس‌های منفی و رفتارهای ناهنجار در زندگی خود و اطرافیان مشاهده خواهند کرد.

کتاب شش ستون عزت نفس، همان‌گونه که از نامش پیداست، پس از تعریف عزت نفس، شش محور کلیدی برای پرورش عزت نفس معرفی می‌کند و به شرح و بررسی هر یک از آنها می‌پردازد.

[ مطلب مرتبط: بخش‌هایی از کتاب شش ستون عزت نفس ]

کتاب روانشناسی عزت نفس ناتانیل براندن

کتاب روانشناسی عزت نفسناتانیل براندن، کتاب کلاسیک دیگری هم در زمینه عزت نفس دارد که در واقع، اولین کتاب او در زمینه عزت نفس محسوب می‌شود.

او نام این کتاب را روانشناسی عزت نفس انتخاب کرده و نزدیک به نیم قرن قبل (۱۹۶۹) آن را منتشر کرده است.

در واقع کتاب شش ستون عزت نفس، بیست و پنج سال بعد از روانشناسی عزت نفس نوشته شده، اما هنوز کتاب اول او به دلیل مجموعه‌ای زیبا از مثال‌ها و همین‌طور بیان ساده، قابل مطالعه و استفاده است.

خصوصاً اینکه وی به صورت واضح و آشکار، کوشیده است کتاب شش ستون عزت نفس را ظاهری متفاوت از نخستین کتاب خود تالیف کند و به همین دلیل، بخش‌های ارزشمندی در کتاب روانشناسی عزت نفس وجود دارند که در کتابهای بعدی او کمتر مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

کتاب عزت نفس (تحقیقات، نظریه‌ها و کاربرد) نوشته کریستوفر مراک

کتاب عزت نفس: تحقیقات - نظریه ها و کاربردهااگر از خلاصه مقالاتی که پس از کنفرانس‌ها منتشر می‌شوند بگذریم، به سختی می‌توان کتابی را پیدا کرد که اختصاصاً در مورد موضوع عزت نفس نوشته شده باشد و تا این حد در گردآوری و مرور دقیق و حساس تحقیقات مرتبط با عزت نفس، موفق باشد.

فقط کافی است به این مثال اشاره کنیم که کتاب، در سی صفحه‌ی نخست خود، صرفاً به بررسی تعریف عزت نفس و نقاط ابهام آن پرداخته است و یک فصل سی صفحه‌ای دیگر را هم به شفاف‌سازی و پاسخ به این ابهام‌ها اختصاص داده.

کریستوفر مراک در کتابهای خود به سوالات جالب و مهمی پاسخ داده است که از جمله آنها می‌توان به منابع اصلی عزت نفس و نقش عوامل ژنتیکی در عزت نفس اشاره کرد.

نقش پدر و مادر در پرورش یا کاهش عزت نفس فرزندان و حتی ترتیب و تعداد فرزندان، از جمله بحث‌ها و تحقیقات دیگری است که او به مرور آنها پرداخته است.

اطمینان داریم که بررسی گزارش‌های او در طول درس‌های مختلف کارگاه آموزشی عزت نفس، برای شما مفید و جذاب خواهد بود.

[ مطلب مرتبط: معرفی و مرور کامل‌تر کتاب عزت نفس مراک ]

کتاب عزت نفس و معمای کمبود حرمت نفس

عزت نفس و معمای کمبود حرمت نفساین کتاب مجموعه‌ای از مقالات است که توسط باومایستر، ویرایش شده است.

مفاهیمی مانند ادراک از خود، کمبود عزت نفس، مقایسه با دیگران و نقش مخرب آن در عزت نفس، نقش عزت نفس در تصمیم گیری‌های مخاطره آمیز و نقش عزت نفس در برآورد عملکرد خودمان و ارزیابی موقعیت‌مان، از جمله بحث‌هایی است که در این کتاب مطرح شده است.

همچنین بخش قابل توجهی از این کتاب، به این بحث جالب و مهم پرداخته است که طبق چه مکانیزمی، بعضی از افراد نه تنها عزت نفس پایینی دارند، بلکه از این وضعیت رضایت هم دارند و برای تغییر آن تلاش نمی‌کنند.

قسمت‌های پایانی کارگاه آموزشی عزت نفس، عمدتاً با تکیه بر مطالعات و تحقیقات مطرح شده در این کتاب تدوین شده است.

دو کتاب دیگر هم وجود دارند که از لحاظ شان و مرتبه‌ی علمی، به هیچ وجه قابل مقایسه با کتاب‌های فوق نیستند.

اما منصفانه نبود از آنها نام نبریم.

یک کتاب با عنوان:

۵۰۱ ways to boost your child’s self-esteem

و دیگری کتابی با عنوان:

Breaking the chain of low self-esteem

این دو کتاب، پایه‌ی آکادمیک محکمی ندارند. اما مثال‌های آنها کاربردی و ساده‌تر است.

ما بخشی از ایده‌‌هایمان برای مثال‌ها و بحث‌ها و تفهیم بهتر مطالب کتابهای اصلی را از این دو کتاب اقتباس کرده‌ایم.

طبیعتاً فهرست فوق، صرفاً منابعی است که برای تدوین محتوای درس، در اختیار ما بوده و مورد استفاده قرار گرفته است.

خوشحال می‌شویم اگر کتابهای دیگری را هم می‌شناسید یا در اختیار دارید که می‌توانند به درک بهتر این مفهوم کمک کنند، آنها را به همراه چند سطر توضیح، برای سایر دوستان خود معرفی کنید.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مژگان اکبریان ، زهره تبادار ، سجاد عمادی ، مینا سرمیلی ، ایمان فیروزی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۰ نظر برای کتابهای مرتبط با عزت نفس (مورد استفاده در طراحی دوره آموزش عزت نفس)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : کیان اعظمی

    کتابی که من دوست دارم اینجا معرفی کنم کتاب "Psycho-Cybernetics" نوشته ی "Maxwell Maltz" هستش. این کتاب در مورد مفهوم "self-image" و یا ادراک از خود که در متن هم بهش اشاره شد صحبت می کنه. در واقع ادراک از خود رو راه حلی برای زندگی بهتر می دونه و اعتقاد داره که تمام رفتار ها و احساس های انسان در راستای ادراک از خود هستند.

    ماکسول مالتز یک جراح پلاستیک هست که بعد از انجام جراحی های زیاد متوجه میشه برخی از بیمارانش بعد از انجام عمل جراحی و رفع عیب نه تنها تغییری در ظاهرشون ایجاد میشه, بلکه از لحاظ شخصیتی هم به انسان های متفاوتی تبدیل می شدند. البته بعد از مدت نسبتا زیادی و علت اون رو هم به خاطر تغییر در "درک از خود" این افراد می دونه. ولی برخی از بیماران هم بعد از برطرف شدن عیب ظاهریشون حتی احساس بدتری داشتند و پزشک رو متهم می کردند که هیچ تغییری درشون ایجاد نشده. در واقع مشکل این افراد عیب ظاهریشون نبوده بلکه ادراک غلطی بوده که در ذهن خودشون نسبت به خودشون داشتند. مثلا اعتقاد به زشت بودن خودشون داشتند و حتی با رفع شدن عیب ظاهری هنوز هم خودشون رو زشت درک می کردند و برای همین مجبور می شدند که پزشک رو متهم کنند. بعد از این مشاهدات ماکسول مالتز تصمیم به نوشتن این کتاب می گیره.

    در واقع درک از خود حاصل تجربیات گذشته ی انسان به خصوص در دوران کودکی هست. تحقیقات زیادی وجود داره که نشون می ده تفاوتی بین داشتن تجربه ی "واقعی" و تجربه "مجازی" وجود نداره. برای همین اگر کسی بتونه تجربیاتی رو در ذهنش به وجود بیاره, می تونه این درکی که از خودش داره رو تغییر بده. با روش هایی مثل "Affirmation" یا "visualization".

    مثلا اگر کسی فکر می کنه که اعتماد به نفس کمی داره می تونه این ذهنیت رو در خودش تغییر بده به مرور زمان.
    Affirmation:
    مثلا هر روز به خودش بگه "من عاشق این هستم که اعتماد به نفس داشته باشم" (جمله مثبت, زمان حال, و اول شخص). البته به مدت طولانی, مثلا چند ماه (حداقل 21 روز).

    Visualization:
    هر روز خودش رو در محیط هایی که فکر می کنه اعتماد به نفس کمی داره تصور کنه و سعی کنه اون کاری که براش سخته رو بارها و بارها در ذهنش تمرین کنه.

    به نظرم این کتاب, کتاب خیلی جالبی هست و انگیزه ی زیادی رو به آدم میده. با اینکه این کتاب, کتاب قدیمی هست ولی هنوز در زمره ی کتاب های مطرح در بحث توسعه ی فردی به شمار می ره. در ضمن به مفهوم عزت نفس هم خیلی مرتبط هست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .