Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


پرسشنامه ابراز وجود (تست راتوس)


پرسشنامه ابراز وجود - پرسشنامه قاطعیت راتوس

در درس ابراز وجود و قاطعیت با این ویژگی به اندازهٔ کافی آشنا شدیم و دیدیم که ابراز وجود و قاطع بودن، در میانهٔ رفتار انفعالی و رفتار تهاجمی قرار می‌گیرد.

یعنی از یک سو، اگر همیشه و همه جا دربارهٔ حق و حقوق و خواسته‌ها و انتظارات و احساسات خود سکوت کنید، یک فرد منفعل محسوب می‌شوید. از سوی دیگر اگر هر جا و به هر مناسبت، مستقل از شرایط و ملاحظات، همه جا بخواهید انتظارات و خواسته‌های خود را به دیگران تحمیل کنید، وارد قلمرو رفتار تهاجمی شده‌‌اید. صراحت و قاطعیت (Assertiveness) جایی بین این دو است.

هم‌چنین گفتیم که عزت نفس رابطهٔ تنگاتنگی با مهارت ابراز وجود دارد و هر چه در این زمینه تلاش کنید، به افزایش عزت نفس خودتان هم کمک کرده‌اید.

به همین جهت تصمیم گرفتیم یک پرسشنامه ابراز وجود را در این‌جا برای شما بیاوریم. این پرسشنامه را معمولاً با نام تست راستوس می‌شناسند.

از این پرسشنامه می‌توانید به دو شکل استفاده کنید: یا امتیاز صراحت و قاطعیت خود را بسنجید و استخراج کنید و یا این‌که از پرسش‌های مطرح شده الهام بگیرید و میکرواکشن‌هایی برای تعدیل (افزایش یا کاهش) صراحت و قاطعیت خود تعریف کنید (میکرواکشن چیست؟).

تست راستوس (پرسشنامه ابراز وجود)

محدودیت در دسترسی به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۷ درس دیگر دربارهٔ عزت نفس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۷۶۹ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۱۳۱۷۶ تمرین در درس‌های عزت نفس ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۷ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  حمایت اجتماعی | استرس | پرورش تسلط کلامی

  کوچینگ | مهارت ارتباطی | مذاکره | فن بیان

  چگونه شاد باشیم | مدیریت انگیزه | برنامه ریزی

  دوره MBA (مطالعه منظم درس‌های مدیریتی)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

روش محاسبه امتیاز پرسشنامه ابراز وجود

ابتدا امتیاز سوال‌های زیر را برعکس کنید (یعنی مثبت‌ها را منفی و منفی‌ها را مثبت کنید):

۱۲ / ۱۱ / ۹ / ۵ / ۴ / ۲ / ۱

۱۷ / ۱۶ / ۱۵ / ۱۴ / ۱۳

۳۰ / ۲۶ / ۲۴ / ۲۳ / ۱۹

پس از برعکس کردن امتیازها، مجموع کل امتیازات را محاسبه کنید. می‌توانید امتیازهای مثبت را با هم جمع کرده و امتیازهای منفی را هم با یکدیگر جمع کنید. سپس جمع جبری را به سادگی انجام دهید.

در یک نمونهٔ آماری دانشگاهی از ۷۶۴ زن و ۶۳۷ مرد در آمریکا، ۵۰٪ از زنان امتیازی کمتر از ۸ و ۵۰٪ از مردان امتیازی کمتر از ۱۱ کسب کرده‌اند.

البته قاطعیت و ابراز وجود، از فرهنگی به فرهنگ دیگر فرق می‌کند. اما به فرض که این هنجار را بپذیرید، خانمی که امتیازی بیشتر از ۸ کسب می‌کند و آقایی که امتیازی بیش از ۱۱ به دست می‌آورد، از نظر صراحت و قاطعیت و ابراز وجود، از نیمی از جامعهٔ هم‌جنسان خود جلوتر است.

پیشنهاد ما در متمم هم‌چنان این است که در مرور این نوع تست‌ها و پرسش‌نامه‌ها، به جای این که درگیر جمع و تفریق امتیاز شوید، پرسش‌ها را بخوانید تا تصویر بهتری از مفهوم مورد نظر (در این‌جا: Assertiveness) در ذهن‌تان شکل بگیرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم زادسر ، اسماعیل میرمحمدی ، امیدرضا زارع ، ریگار تارگرین ، مسعود

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰۷ نظر برای پرسشنامه ابراز وجود (تست راتوس)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : طاهره خباری

    من از امتیازی که به‌دست آوردم تا اندازه‌ای ناراضی هستم. البته وقتی داشتم به موارد پرسشنامه امتیاز می‌دادم، کاملاً می‌دیدم برخی از رفتارهام، در جهت عکس ابراز وجود و قاطعیت قرار داره ولی با این وجود انجام‌شون می‌دادم.

     

    هرچند مواردی هم بوده که خیلی قاطعانه و به‌صراحت نظر خودم رو گفتم. مثلاً همین اعتراض به سرویس‌دهی.

    یادم میاد تقریباً سالِ گذشته از یک کتاب‌فروشی آنلاین چند تا کتاب خریدم، وقتی که کتاب‌ها به‌دستم رسید دیدم که یکی از کتاب‌ها متفاوت از ترجمه‌ و انتشاراتی که می‌خواستم، برام ارسال شده. از نظر قیمتی هم کتابِ اشتباهِ ارسال شده از کتابی که من سفارش داده بودم گرون‌تر بود.

    به اون کتاب‌فروشی آنلاین ایمیل دادم و ماجرا رو بهشون گفتم. اونها هم در جواب گفتن: «می‌تونم اون کتابِ اشتباهی رو به عنوان هدیه در نظرم بگیرم.»

    من از این جواب‌شون دلخور و عصبانی شدم و ایمیل دوم رو براشون ارسال کردم و گفتم: «این رفتارشون از نظر من اصلاً حرفه‌ای نیست. درست‌تر اینه که شما دقیقاً همون کتابی که من سفارش دادم، برام ارسال کنید تا اینکه بخواهید یه کتاب اشتباهی رو به من هدیه بدید.»

    بعد از چند روز دیدم که آنها همون کتابی رو که من می‌خواستم، برام ارسال کردن.

     

    وقتی به حسِ خوبی که بعد از چنین تجربه‌هایی داشتم فکر می‌کنم، می‌بینم که این به‌رسمیت شناختن احساساتم و خودم، خیلی برای عزت نفسم کمک‌کننده بوده. چند وقت پیش هم به این فکر می‌کردم که داشتن استقلال رای یکی از مواردیه که می‌تونه زمینه رو برای ابراز وجود بهتر فراهم کنه.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .