Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


ابراز وجود و مهارت جرات ورزی (صراحت و قاطعیت)


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۵۵۷۴
از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از پایان مطالعه‌ی این درس:
  • بتوانند ابراز وجود یا جرأت ورزی را تعریف کنند.
  • به خاطر بسپارند که ابراز وجود و جرأت ورزی، در مرز میان «رفتار انفعالی» و «رفتار تهاجمی» تعریف می‌شود.
  • بتوانند بعضی از مصداق‌های جرأت ورزی را نام ببرند و در زندگی روزمره‌ی خود، ابراز وجود را تمرین کنند.
ابراز وجود - مهارت جرأت ورزی

آیا تا به حال پیش آمده که یک نفر، در صف صندوق فروشگاه، بدون نوبت بیاید و جلوی شما بایستد و شما هم سکوت کنید و چیزی به او نگویید؟ آیا پیش آمده که به چنین فردی به تندی تذکر دهید و تذکر شما به دعوا و درگیری منتهی شود؟

آیا تا به حال پیش آمده که فردی در گفتار خود به شما توهین کند، دل‌تان بخواهد به او تذکر دهید، اما خجالت بکشید و از کنار توهین او بگذرید؟ آیا پیش آمده توهین کردن چنین افرادی، شما را خشمگین کند و برخورد بسیار تندی با آن‌ها انجام دهید و درگیری لفظی بالا بگیرد؟

بینِ کوتاه آمدن (رفتار منفعلانه) و برخورد تهاجمی مرز باریکی وجود دارد و همه‌ی ما نیاز داریم که حرکت در میانه‌ی این دو را بدانیم و بلد باشیم.

این همان مهارتی است که از آن با عنوان Assertiveness یا مهارت ابراز وجود یا جرات مندی یا جرات ورزی یا خود ابرازی نام برده می‌شود.

مهارت ابراز وجود به چه معناست؟

ناتانیل براندن در کتاب روانشناسی عزت نفس مهارت ابراز وجود یا جرأت ورزی را چنین تعریف می‌کند:

جرأت ورزی یا ابراز وجود یعنی اینکه من به خواسته‌ها و نیازها و ارزش‌های خودم احترام بگذارم و به دنبال شیوه‌هایی باشم که آنها را به شکل مناسب ابراز کنم.

ریچارد راکوس به این تعریف، نکته‌ی دیگری را هم اضافه می‌کند (+): «ابراز نیازها و خواسته‌ها نباید به صورت تهاجمی باشد. بنابراین جرأت ورزی و صراحت و قاطعیت به این معناست که از برخورد منفعلانه فاصله بگیرید اما به رفتار تهاجمی هم نزدیک نشوید.»

فرض کنید هنگام سفارش غذا در یک رستوران، فردی که پشت صندوق ایستاده به شما اصرار می‌کند که سالاد آن رستوران را هم امتحان کنید. شما به او توضیح می‌دهید که سالاد نمی‌خواهید و او مجدداً اصرار می‌کند.

در نهایت می‌بینید که در ثبت سفارش، سالاد را هم برای شما ثبت کرده است.

روش انفعالی این است که هیچ چیز نگویید و رفتار او را تحمل کنید. شاید هم خودتان را توجیه کنید که: «اصلاً بهتر شد. سالاد را هم تست می‌کنم. شاید واقعاً سالاد خوبی باشد.»

روش تهاجمی این است که بر سر او فریاد بزنید و چند مرتبه هم مشت‌تان را روی میز بکوبید و به او یادآوری کنید که شما سالاد نمی‌خواهید.

اما جرأت‌ورزی و ابراز وجود این است که: با لحن آرام و محترمانه، به طرف مقابل یادآوری کنید که شما سالاد نمی‌خواسته‌اید و از او بخواهید که فیش قبلی را اصلاح کرده و فیش جدیدی صادر کند.

پس می‌توان گفت: ضعف در ابراز وجود به رفتاری انفعالی و افراط در ابراز وجود به رفتار تهاجمی تبدیل می‌شود:

تعریف مهارت ابراز وجود - جرأت مندی و جرأت ورزی در رابطه با دیگران

اهمیت ابراز وجود و مهارت جرأت ورزی

در زمینه‌ی اهمیت مهارت ابراز وجود، مطالعات فراوانی انجام شده است (+). اما حتی بدون مراجعه به مطالعات و تحقیقات هم، به سادگی می‌توانید بعضی از دستاوردهای مهارت ابراز وجود را حدس بزنید.

قدرت ابراز وجود کمک می‌کند که در مذاکره موفق‌تر باشید؛ نه بگذارید که حق‌تان خورده شود و نه با برخورد تهاجمی، فضای مذاکره را ملتهب کنید.

ابراز وجود و جرأت مندی، هم‌چنین باعث افزایش رضایت شغلی می‌شود؛ چون بسیاری از نارضایتی‌های ما، ناشی از موارد جزئی و کوچکی است که آن‌ها را ابراز نکرده‌ایم و به اصطلاح، در خودمان ریخته‌ایم.

محدودیت در دسترسی به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۷ درس دیگر دربارهٔ عزت نفس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۷۷۲ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۱۳۱۷۹ تمرین در درس‌های عزت نفس ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۷ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  حمایت اجتماعی | استرس | پرورش تسلط کلامی

  کوچینگ | مهارت ارتباطی | مذاکره | فن بیان

  چگونه شاد باشیم | مدیریت انگیزه | برنامه ریزی

  دوره MBA (مطالعه منظم درس‌های مدیریتی)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین درس مهارت خود ابرازی

چه تجربه‌هایی دارید که به شما مهارت خود ابرازی را آموخته باشد؟ به این معنا که به سمت انفعال یا به سمت تهاجم حرکت کرده باشید و بعداً ببینید که می‌شد کمی هم بیشتر به سمت میانه حرکت کرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حجازیان ن ، هادی مددی ، امیرحسین سلطانی راد ، سعید صلاحی ، امین فضلی خانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۶۰ نظر برای ابراز وجود و مهارت جرات ورزی (صراحت و قاطعیت)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : نگارحسینی

    این موضوع که با تمرین میشه مهارت ابراز وجود را به دست آورد و بهبود داد، خیلی شیرین و دلگرم کننده است. من سه مرحله را برای خودم در نظر گرفتم و دارم  سعی میکنم در هر مرحله به مهارت عالی برسم.

    اول: مشخص کردن هویت خودم. شاید در نگاه اول خیلی بدیهی باشه که ما باید با هویت باشیم، اما در عمل برای من به این سادگی نبود. همه ی بخش های هویت من، هنوز برای خود من هم شناخته شده نیست. در بعضی از زمینه ها تکلیفم با خودم معلومه، حداقل میدونم که در این لحظه چه فکری دارم و چرا این فکر و عقیده دارم. ولی خیلی از مسائل هستند که هنوز برای من گنگ اند، سلسله ی ارزش هایم پاسخگو نیست  و وقتی با این مسایل رو به رو میشم، تسلیم متافیزیک اجتماعی (این ترکیب از کتاب براندن آورده شده است) میشوم تا زمانی که با آزمون و خطا و البته تفکر چارچوب جدید هویتم را پیدا کنم.

    دوم: شناخت محیط. چند بار تجربه کردم که چون قواعد محیط را نمیشناختم، نتونستم به درستی جایگاه خودم را در محیط جدید تشخیص بدم و به سمت رفتارهای انفعالی و یا تهاجمی رفتم. الان دیگه یاد گرفتم که وقتی وارد یک کار جدید، رابطه ی جدید و ... میشوم، کمی به خودم زمان بدم تا محیط را خوب بشناسم. تجربه ی من این بود که در محیط های جدید معمولا به رفتارهای تهاجمی روی میارم، برای همین از این به بعد سعی میکنم در محیط های جدید منفعل تر عمل کنم و حق بیشتری برای بقیه قائل باشم.

    سوم: زبان خوش. فکر میکنم داشتم زبان شیرین و خوب ارتباط بر قرار کردن، خودش یک مهارته که از دو جهت باعث افزایش عزت نفس میشه: اولا اینکه همینطور که از درس قبل آموختم ، یاد گرفتن مهارت جدید باعث افزایش عزت نفس میشه و چه مهارتی بهتر از خوب ارتباط برقرار کردن(یا مذاکره) که در همه طول روز بارها و بارها به کار میاد و دوما اینکه با استفاده از این مهارت، میشه دوستی و محبت بقیه را به دست آورد بدون اینکه بخشی از خودم و یا هویتم را هزینه کنم.( نمیدونم اینکه دارم الان به جلب محبت بقیه فکر میکنم، خودش نشونه خللی در عزت نفسم هست یا نه؟). به هر حال در سلسله ی ارزش های من خوش برخورد بودن، جایگاه پررنگی داره و زبان خوش داشتن راهیه که ابراز وجودم و حفظ هویتم را به خوش اخلاق بودن پیوند میده.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .