Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


افزایش عزت نفس: هفته دوم از برنامه پنج هفته‌ای


افزایش عزت نفس - ماتریس عزت نفس

در این هفته به سراغ ماتریس عزت نفس می‌رویم.

ما تا به حال به شکل‌های مختلف به ماتریس عزت نفس اشاره داشته‌ایم.

اما با توجه به منابع چهارگانه عزت نفس و نیز هشت مولفه عزت نفس مورد توجه در ابزار MSEI (که در معرفی برنامه پنج هفته‌ای به آن اشاره کردیم) الان فرصت مناسبی است که به شکل دقیق‌تر و کاربردی‌تر به آن بپردازیم.

پیشنهاد ما این است که حتی اگر معتاد به کار هم نیستید، قبل از مطالعه این درس، بحثی را که در مورد رابطه اعتیاد به کار و عزت نفس مطرح شده است مطالعه کنید.

بحث آن درس، نکته‌ی کلیدی هفته‌ی دوم برنامه پنج هفته‌ای را شفاف‌تر و قابل درک‌تر خواهد کرد.

[پیش نیاز: رابطه اعتیاد به کار و عزت نفس]

دوست عزیز.

این درس و درس‌های آتی کارگاه عزت نفس برای دوستانی است که:

فهرست بیست درس مقدماتی عزت نفس – که تنها مشارکت در یکی از آنها کافی است – به شرح زیر است:

چون درس حاضر و درس‌های آتی این مجموعه نیازمند تمرین عملی هستند، اگر شما مانند درس‌های قبل فرصت برای مشارکت نداشته باشید، مطالعه‌ی آنها وقت شما را بیهوده تلف خواهد کرد.

تمرین:

این درس تمرین مشخص با یک چارچوب از پیش تعیین شده ندارد.

اما طبیعتاً در صورتی که تحلیل یا تجربه‌ای داشتید که احساس کردید به اشتراک گذاشتن آن می‌تواند برای سایر دوستان متممی مفید باشد، خوشحال می‌شویم که آن را در اینجا با دوستان‌تان در میان بگذارید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سهیلا ش ، رها رستمی ، فیض آبادى ، کیمیا ، محمد جواد نجاتی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۰۲ نظر برای افزایش عزت نفس: هفته دوم از برنامه پنج هفته‌ای

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : زهره

    سلام

    راستش پذیرفته شدن توسط دیگران و اینکه چگونه میتوان کاری کرد که دیگران ما را بپذیرند برای من سوال برانگیز بود و ابهام داشت . چون سه معیار دیگر برایم کمتر ابهام داشت تصمیم گرفتم در رابطه با بحث عزت نفس در این یک هفته به این موضوع فکر کنم .
    دروس را مجدد خواندم و برخی کامنتها رو ولی در مورد پذیرش نوشته ای ندیدم و یا اگه بوده من نخوندم یا دقت نکردم . البته من نمیگم این نوشته ها درستند ولی زیاد محتمل میدونم که درست باشند .
    اوایل درس عزت نفس تصور من از پذیرفته شدن توسط دیگران این بود که اونها باید من و افکار و کارها و انتخابهایم را تایید کنند تا بتوانم توسط انها پذیرفته شوم . البته که من اشتباه میکردم و گاهی هم برایم عجیب بود که چرا برای پذیرفته شدن توسط دیگران انها باید من را در رفتار و گفتار و انتخاب هایم تایید کنند . گفتم که شاید کسی باشد که مثل من دچار همچین خطایی شده باشد و بهتره در درس عزت نفس بین پذیرفته شدن و تایید شدن یک تفکیک قایل بشیم .
    گلاسر حرف خیلی خوبی که زده است و اون این هست که میگه ما نمیتونیم دیگران رو کنترل کنیم و فقط میتونیم رفتار خودمون رو کنترل کنیم .
    اصل هفتم- تنها چیزی که وجود دارد «رفتار ما» است.
    پس میشه نتیجه گرفت ارتباط ما با دیگران و دیگران با ما برمیگرده به رفتارهای خودمان و اینکه در تعاملات خودمان چگونه ظاهر میشیم .و از اینکه بخواهیم ادما رو مجبور کنیم به پذیرش و احترام و محبت به خودمان معقول نیست.وابستگی بیش از اندازه ، مسیولیت پذیر نبودن ، تملق و چاپلوسی شاید و انتظارات بی جا برای جلب محبت و علاقه دیگران جز خصوصیاتی باشند که نشون میدند ما دنبال این هستیم که دیگران رو مجبور به پذیرش خودمون کنیم.
    در رابطه با موضوع پدیرش من دنبال این نیستم که بگم برای اینکه دیگران ما را دوست داشته باشند و بهمون احترام بگذارند باید خودمون رو تغییر بدیم که انها ما را بپذیرند و دوستمان داشته باشند . و اتفاقا اگه ما دنبال این باشیم که به هر شکلی توسط دیگران پذیرفته بشیم در واقع خودمان را پیش خودمان کوچک و خوار کرده ایم .
    بلکه بزرگ منشانه به مسیله این طور نگاه کنیم ما در زندگی با افراد مختلفی در ارتباط هستیم و این اشخاص ،بخشی از محیط زندگی من رو تشکیل میدهند یک انسان چطوری میتونه با محیطی که اجباری و انتخابی در اون قرار گرفته به نحو احسن رفتار کنه .
    راستش را بخواهید من در بحث عزت نفس پذیرفته شدن توسط دیگران را، در رفتار بزرگ منشانه با دیگران میبینم نه اجبار در اینکه دیگران من را بپذیرند .یعنی یک جورایی هم خودم را از بند و ترس پذیرفته نشدن توسط دیگران ازاد کرده ام و خودم را به خاطر تشنه گی محبت و احترام و دیده شدن توسط دیگران کوچک نکردم و هم اینکه در رفتار با دیگران بزرگ منشانه برخورد کرده ام .

    و اگه قراره میکرواکشنی هم برای پذیرش انتخاب کنیم دو تا میکرواکشن اول به نظرم یکیش دوست داشتن و احترام به خودمون هست و دومیش هم اینکه روی خودمون کار کنیم که کمتر دنبال تایید و پذیرش بیش از اندازه توسط دیگران در زندگیمون باشیم .

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .