Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مسئولیت پذیری و نقش آن در افزایش عزت نفس


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۴۹۰۸
  • در متمم به بهانه‌ها و شکل‌های مختلف در مورد مسئولیت پذیری صحبت کرده‌ایم. بحث مرکز کنترل درونی، بحث جبر محیطی در کلمات و جملات ما، و فاکتور C در مدل پنج عاملی شخصیت، هر یک از زاویه‌ای به بحث مسئولیت پذیری اشاره داشته‌اند. بنابراین، هدف این درس، آموزش یک مفهوم جدید نیست.
  • مطالبی که در مورد مسئولیت پذیری و اثر آن در افزایش و بهبود عزت نفس از ناتانیل براندن نقل می‌کنیم، بیشتر حالت یک جمع بندی دارند. بنابراین، می‌توانید هدف اصلی این درس را، جمع بندی کلیه‌ی اشاره‌ها و توضیحات درس‌های مرتبط با مسئولیت پذیری در متمم بدانید.
  • انتظار می‌رود که در پایان این درس، بحث مسئولیت پذیری از یک مفهوم ذهنی مجرد، به یک مسئله‌ی کاربردی در زندگی روزمره‌ی ما تبدیل شود.
افزایش عزت نفس از طریق مسئولیت پذیری

انتظار از دیگران برای اینکه نقش مثبت و ارزشمند و حمایتی در زندگی ما ایفا کنند، می‌تواند یکی از زمینه‌های اصلی برای کاهش عزت نفس و شادمانی ما باشد.

قطعاً همیشه کسانی هستند که از ما حمایت کنند، کسانی هستند که ما را به خاطر پیشرفت‌هایمان تشویق کنند یا پس از شکست‌ها، به ما دلداری دهند.

این افراد، چه به عنوان دوست، چه اعضای خانواده، چه همکار، یک فرصت ارزشمند در زندگی هستند. اما اگر زندگی خود را و موفقیت خود را به هر فرد دیگری، حتی دوست صمیمی یا همکار یا عزیزترین اعضای خانواده بسپاریم، باید این را هم بپذیریم که سرنوشت حال خوش ما و عزت نفس ما در اختیار فرد دیگری به غیر از ماست.

ناتانیل براندن، مسئولیت پذیری را در شاخه های مختلف مورد توجه قرار می‌دهد و اهمیت آن را به ما گوشزد می‌کند:

محدودیت در دسترسی به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۷ درس دیگر دربارهٔ عزت نفس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۷۶۹ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۱۳۱۷۶ تمرین در درس‌های عزت نفس ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۷ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  حمایت اجتماعی | استرس | پرورش تسلط کلامی

  کوچینگ | مهارت ارتباطی | مذاکره | فن بیان

  چگونه شاد باشیم | مدیریت انگیزه | برنامه ریزی

  دوره MBA (مطالعه منظم درس‌های مدیریتی)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علیرضا شجاعی ، جلال اُروجی ، محمدمهدی جعفری ، هادی ترابی ، زهرا گودرزی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۷۱ نظر برای مسئولیت پذیری و نقش آن در افزایش عزت نفس

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : الهام طهماسبی

    در مورد اینکه چقدر مسئولیت خواسته هایتان را می پذیرد میخواستم مطلبی رو بگم . این روزها بحث خیانت کردن و خیانت دیدن خیلی پررنگتر شده و در این میان فردی که مورد خیانت دوست پسر یا دختر و یا همسر واقع شده بیشترین ضربه رو میخوره . این ضربه روحی قدرت تعقل و تمرکز رو از فرد میگیره و فرد رو اسیر اتفاقات گذشته میکنه تا اونجا که فرد برچسب حماقت رو به محبت های که به طرف مقابلش کرده  میزنه و صفت احمق بودن را به خودش نسبت میده چرا که متوجه دو رویی و دورغگویی طرفش نبوده . اما شاید اگه با خودمان رو راست باشیم بد نباشد . به قول اقای رونالد واین  در درس ( کار آفرینی انتخاب من نبود )” درستی هر تصمیم را باید تنها با اطلاعاتی که در آن موقع  موجود بوده  بسنجیم” من اگه تصمیم گرفتم با آقا و یا خانم X  دوست باشم یا ازدواج کنم بخاطر این بوده که طرف مقابلم رو فردی قابل اعتماد و درخور احترام و شایستگی میدونستم و محبت هایی که کردم بخاطر نیل به اهدافم و خاموش کردن غلیان احساساتم بوده کسی منو رو مجبور نکرده بود خودم این مسیر رو رفتم ولی متاسفانه در تحلیل هامون بجای اینکه مسئولیت خواسته و اهدافمون رو بپذیریم بیشتر از عبارت " بخاطر اون " استفاده میکنیم مثلا بخاطر اون دانشگاه نرفتم -از خانواده ام جدا شدم - شغلم رو عوض کردم و.... که شاید بیشتر این بخاطر اون بودنها اول بخاطر خودم بوده که میخواستم رضایت طرفم رو جلب کنم ولی الان چون صورت مسئله فرق کرده یه توضیح و یا توجیه دیگه پیدا کرده. اگر این عزت نفس رو داشته باشیم که واقعا با خودمون رو راست باشیم و از بیرون به خودمان نیم نگاهی داشته باشیم مسئله رو بهتر حل  میکنیم  بجای تاسف گذشته رو خوردن و مضاعف کردن شدت ناراحتی ها وعصبانیت ها تجربه گذشته رو  با حذف الگوهای رفتاری مخرب -اولویت بندی مجدد و واقع بینانه ارزشها- ساختن تصویری واضح و شفاف از من و اقعی و خواسته و اهداف من پله صعود زندگیمان قرار دهیم . ببخش طولانی شدذو نتوانستم انچه در ذهنم بود بخوبی بیان کنم سعی کردم تجربه خودم مختصر توضیح بدم و بگم که پذیرش خویشتن اولین و مهم ترین گام برای موفقیت در زندگیست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .