Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


جنبش عزت نفس و نقد آن | چه شد که عده‌ای مخالف بحث عزت نفس شدند؟


جنبش عزت نفس

حتماً تا کنون متوجه شده‌اید که بسیاری از موضوعات جذاب در مدیریت، توسعهٔ فردی و روانشناسی به یک مُد تبدیل می‌شوند. یعنی مردم آن موضوعات را بیش از ظرفیت و ارزش واقعی‌شان جدی می‌گیرند و به شکلی برخورد می‌کنند که گویی کلید همهٔ مشکلات را یافته‌اند.

یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه هوش هیجانی است.

زمانی که در دههٔ نود میلادی بحث هوش هیجانی مطرح شد، پیام آن صرفاً‌ این بود که «همه چیز را در هوش ریاضی و IQ خلاصه نکنیم.» اما این بحث آن‌قدر فراگیر شد که تمام خانواده‌ها و مدیران گرفتار آن شدند. هوش هیجانی، پاسخ همهٔ پرسش‌هایی شد که جواب آن‌ها مشخص نبود. عده‌ای شروع به برچسب‌گذاری روی دیگران کردند: فلانی هوش هیجانی پایینی دارد. فلانی هوش هیجانی بالایی دارد.

عده‌ای هم ریشهٔ تمام شکست‌های خود را در هوش هیجانی پایین خود خلاصه کردند و به دنبال کلاس و مدرس و کارگاه و به قول امروزی‌ها «پکیج افزایش هوش هیجانی» رفتند. کلاس‌ها و کارگاه‌های فراوانی در سراسر جهان به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

این به آن معنا نیست که بحث هوش هیجانی بی‌معنی یا بی‌خاصیت است. اما مشخصاً این حجم از تمرکز و تأکید روی هوش هیجانی صرفاً یک تب بوده و هست.

مذاکره، زبان بدن، پرسونال برندینگ، تولید محتوا،  زندگی شاد و استعدادیابی همگی چنین تب‌هایی را تجربه کرده‌اند. موضوع این درس ما هم یکی از همین تب‌ها است: تب عزت نفس.

جنبش عزت نفس

حدود دههٔ هفتاد میلادی در آمریکا اوج رواج بحث عزت نفس بود. کتاب‌های عزت نفس خوانندگان فراوان داشتند و خانواده‌ها قانع شده بودند که باید مراقب عزت نفس کودکان خود باشند. مدیران و معلمان در مدارس بر این باور بودند که یکی از مهم‌ترین وظایف آن‌ها حفظ و افزایش عزت نفس دانش‌آموزان است.

دولت و سیاست‌گذاران هم به این باور رسیده بودند که ریشهٔ بسیاری از مشکلات موجود در آمریکا را به نوعی می‌توان به عزت نفس ربط داد:

  • مگر می‌شود کسی عزت نفس بالایی داشته باشد و دروغ بگوید؟
  • اگر مدیر عزت نفس بالایی داشته باشد، دیگر چطور ممکن است با کارمند خود بد رفتار کند؟
  • چه می‌شود که کسی پشت سر دیگران حرف می‌زند و به موفقیت دیگران حسادت می‌کند؟ آیا این رفتار ریشه‌ای جز عزت نفس پایین دارد؟
  • چرا بعضی‌ها بدون این‌که به تحصیلات عالی دانشگاهی نیاز داشته باشند برای آن وقت می‌گذارند؟ حتماً عزت نفس‌شان کم است.
  • انتقادپذیری خیلی مهم است و به اصلاح فرد و جامعه کمک می‌کند. اما اگر کسی عزت نفس پایینی داشته باشد،  نمی‌تواند انتقادها را بپذیرد.

به این فهرست می‌توانید صدها مورد دیگر را هم بیفزایید. در حدی که نهایتاً گروهی از صاحب‌نظران در آمریکا به نتیجه رسیدند که اگر دولت از ابتدا بودجه‌ای را به افزایش عزت نفس مردم اختصاص دهد، بسیاری از مشکلات بعدی هرگز به وجود نخواهند آمد و این کار را می‌توان به نوعی پیشگیری از جرائم و خطاها و رفتارهای مخرب و مشکلات دانست و همه می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

صرفاً‌ به عنوان یک نمونه، ناتانیل برندن – که کتاب روانشناسی عزت نفس او را در متمم معرفی کرده‌ایم – اهمیت عزت نفس را به این شکل پررنگ کرد (+):

نقد جنبش عزت نفس

می‌دانیم که برندن در سال ۱۹۶۹ کتاب روانشناسی عزت نفس را هم منتشر کرده و به چهره‌ای تأثیرگذار در این حوزه تبدیل شده بود. یعنی اظهارنظر او چیزی فراتر از یک حرف عادی و سطحی تلقی می‌شد و جامعه چنین حرفی را یک «تحلیل کارشناسی از فردی معتبر و صاحب‌نام» در نظر می‌گرفتند.

ماجرا در حدی جدی شد که در سال ۱۹۸۶ یک گروه مأموریت ویژهٔ افزایش عزت نفس با بودجهٔ دولت در ایالت کالیفرنیا راه‌اندازی شد. اگر بخواهیم با ادبیات رایج در کشور خودمان بگوییم، سیاستمداران کالیفرنیایی یک «قرارگاه افزایش عزت نفس» راه‌اندازی کردند (+/+).

جنبش عزت نفس چگونه ادامه پیدا کرد؟

ادامهٔ درس مختص ارزیاب‌های خودشناسی و شخصیت‌شناسی

آن‌چه در ادامه می‌آید:

  • گروه مأموریت ویژهٔ عزت نفس چه می‌کرد؟ (+ دانلود فایل PDF گزارش گروه)
  • جنبش عزت نفس چه تأثیراتی روی جامعهٔ آمریکا و جهان گذاشت؟
  • چه کسانی این جنبش را نقد کردند؟
  • چه کتاب‌ها و مقالاتی دربارهٔ جنبش عزت نفس نوشته شده است؟
  • آیا واقعاً نباید برای افزایش عزت نفس خود وقت بگذاریم؟

این مباحث تکمیلی برای کسانی نمایش داده می‌شود که ارزیاب درس‌های خودشناسی و شخصیت‌شناسی باشند. ویژگی‌های ارزیاب‌ها را می‌توانید در اتاق خبر خودشناسی و شخصیت‌شناسی بخوانید. هم‌چنین شاید بخواهید بدانید که چرا برخی مطالب صرفاً برای ارزیاب‌ها نمایش داده می‌شوند؟

ضمناً اگر در درس‌های مختلف تمرین انجام داده‌‌اید و در بحث‌ها مشارکت داشته‌اید، می‌توانید در صفحه پروفایل خود ببینید که ارزیاب چه درس‌هایی هستید.

محدودیت در دسترسی به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۷ درس دیگر دربارهٔ عزت نفس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۸۶۵ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۱۳۲۶۹ تمرین در درس‌های عزت نفس ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۷ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  حمایت اجتماعی | استرس | پرورش تسلط کلامی

  کوچینگ | مهارت ارتباطی | مذاکره | فن بیان

  چگونه شاد باشیم | مدیریت انگیزه | برنامه ریزی

  دوره MBA (مطالعه منظم درس‌های مدیریتی)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    bahar didar ، احمد بنی‌جمالی ، علی اکبر شاه بهرامی ، رضا ثمرزاده ، محسن کیائی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸ نظر برای جنبش عزت نفس و نقد آن | چه شد که عده‌ای مخالف بحث عزت نفس شدند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    جناب آقای ملک‌ثابت

    با سلام و احترام.

    بی‌تردید کنجکاوی نمی‌تواند علت کافی برای دسترسی به یک درس و مطالعهٔ آن باشد. تشخیص متمم - بر اساس تعامل با چند صد هزار نفر عزیزانی چون شما  و نیز با تکیه بر سال‌ها فعالیت آموزشی - این است که خواندن برخی مطالب،‌ خارج از فرایند یادگیری یا با پرش از مراحل یادگیری قبلی، مفید و اثربخش نیست و حتی می‌تواند مخرب باشد.

    اگر شما عزت نفس را عمیقاً متوجه نشده باشید و تمرین‌های آن را انجام نداده باشید و آشنایی اولیه‌ای با مفاهیم شخصیت‌شناسی نداشته باشید، خواندن نقد عزت نفس به دانش شما چیزی اضافه نخواهد کرد. بلکه حتی مانع درک اولیهٔ شما شده و حتی ممکن است با شکل‌گیری حس منفی، انگیزه‌تان را برای به‌کارگیری روش‌های افزایش عزت نفس کاهش دهد.

    ما در متمم مانند همیشه نسبت به «بیشینه کردن اثربخشی آموزش» متعهد هستیم و نه «ارضای حس کنجکاوی دوستان متممی » و دقیقاً همین تعهد، ما را از یک عرضه‌کنندهٔ مجلهٔ آموزشی - که دغدغهٔ کمتری برای اثربخشی یادگیری دارد - متمایز می‌کند. ممنونیم که ما را در تحقق این مأموریت یاری می‌کنید.

     

    ضمناً مشابه این توضیحات در صفحهٔ چرا فقط ارزیاب‌ها به برخی درس‌ها دسترسی دارند آمده بود که متأسفانه ظاهراً به رغم پیشنهاد متمم، برای مطالعهٔ دقیق آن وقت نگذاشتید.

    همان‌طور که ظاهراً برای مطالعهٔ قوانین کامنت‌گذاری هم وقت نگذاشته بودید و نمی‌دانستید که این نکته را نباید در قالب کامنت ثبت کنید و باید برای پشتیبانی پیام ارسال کنید.

    پی‌نوشت: ضمناً اگر صفحهٔ اتاق خبر خودشناسی و شخصیت‌شناسی را دیده بودید، متوجه می‌شدید که امتیازهای خودشناسی و شخصیت‌شناسی شامل درس عزت نفس نیز هست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .