Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


هنگام گفتگو با خود، در مقابل خودتان هستید یا کنار خودتان؟


گفتگو با خود و نقش آن در عزت نفس

شاید برای شما عجیب باشد که چرا در بحث کارگاه آموزشی عزت نفس، بلافاصله پس از بحث در مورد تعریف عزت نفس، به سراغ گفتگو با خود می‌رویم.

همان‌طور که در تعریف عزت نفس کاملاً مشخص شد،  مقوله‌ی عزت نفس، یک مقوله‌ی درونی است. 

به عبارتی اینکه من و شما، تا چه حد عزت نفس داریم و عزت نفس ما در اثر یک رفتار کاهش می‌یابد یا افزایش پیدا می‌کند، کاملاً تابع چیزی است که در ذهن ما می‌گذرد.

از سوی دیگر، تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که بخش قابل توجهی از کنترل ما بر ذهن و رفتار خودمان، از طریق حرف زدن با خود انجام می‌شود در حدی که گفتگو با خود را یک مکانیزم Self-Regulatory یا خود تنظیمی در نظر می‌گیرند (+).

[مطالعه بیشتر: گفتگو با خود و افکار منفی اتوماتیک در ذهن ما – مورچه و مورچه‌خوار]

با توجه به درونی بودن مفهوم عزت نفس و از سوی دیگر نقش مهم گفتگو با خود در تحلیل‌ها و قضاوت‌های درونی ذهن ما، مناسب دیدیم که قبل از ورود به جزئیات بحث در مورد عزت نفس،‌ کمی در مورد گفتگو با خود صحبت کنیم.

محدودیت در دسترسی به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۷ درس دیگر دربارهٔ عزت نفس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۷۸۳ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۱۳۱۸۸ تمرین در درس‌های عزت نفس ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۷ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  حمایت اجتماعی | استرس | پرورش تسلط کلامی

  کوچینگ | مهارت ارتباطی | مذاکره | فن بیان

  چگونه شاد باشیم | مدیریت انگیزه | برنامه ریزی

  دوره MBA (مطالعه منظم درس‌های مدیریتی)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

آنچه اشاره شد، تنها یک مثال بود برای اینکه بیشتر از گذشته مسئله‌ی گفتگو با خود را جدی بگیریم و وقتی در درس‌های بعدی،‌ در مورد گفتگوهای مناسب قبل از جلسه و بعد از جلسه یا قبل از سخنرانی یا گفتگو در یک مهمانی با شما صحبت کردیم، ریشه‌های علمی بحث را بدانیم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    جواد مرتضوی ، سالارعزیزی ، سرور قرایی ، عباس ، مریم اسفندیاری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۷۶ نظر برای هنگام گفتگو با خود، در مقابل خودتان هستید یا کنار خودتان؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : فواد انصاری

    به اونهایی که اهل تمرین زبان هستند پیشنهاد میکنم انگلیسی با خودشون حرف بزنند یعنی با یک تیر دو نشون میزنند من این کارو میکنم و طوری جدی و خوب با خودم صحبت میکنم که احساس میکنم مارتین لوترکینگ داره سخنرانی میکنه به انگلیسی :) یه فضای مثبت و خوبی درست میشه و عموما وقتی با خودمون انگلیسی حرف میزنیم اکثر کلماتی که بلدیم مثبت و رو به جلو و آینده دار است !

    در مورد زبان شناسی و تاثیر آن بر رفتار:

    چند روز پیش داشتم فایل های صوتی TED Radio Hour رو گوش می دادم و در مورد پول داشتند صحبت میکردند اینکه آیا پول باعث شادی میشود یا نه و چه چیزی به انسان انگیزه میدهد. در بخشی از صحبتها آزمایشات جالب و تحقیقات جالب شده بود اینکه چرا مردم ژاپن و چین و اسکاندیناوی نسبت به آمریکاییها یا انگلیسیها تمایل بیشتری به پس انداز دارند؟‌
    در مورد زبان شناسی تحقیق کرده بودند و آنطور که معلوم شده گرامر زبانی این مناطق بسیار شبیه هم بوده و به اصطلاح در گرامر آنها زمان آینده کمتر مورد تاکید قرار گرفته که اصطلاحا به این نوع ز بان میگویند futureless ولی در زبان انگلیسی تاکید و جداسازی آینده بسیار شدیده. وقتی زمان حال و گذشته و آینده در گرامر زیاد از هم دور باشند مغز خود به خود فکر میکنند آینده در یک زمان بعید و خیلی دوری قرار داره و ما از دسترسش خارج هستیم!‌ خود ما هم حرف هایی میزنیم از قبیل حالا کو تا 5 سال بعد یا ببینیم تا اونموقع کی زنده است ؟ و یا احتمالا چیزهای شبیه این یعنی اینقدر آینده را دور میبینیم و گرامر ما هم اون رو دور تر میکند که پیوستگی ما با آینده قطع میشود. ولی اگر آن را نزدیک ببینیم چیزی که در گرامر بعضی کشورها وجود دارد دیگر میفهمیم که بله 5 سال بعد زیاد هم دور نیست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .