Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


سوگیری تاییدی چیست؟ | چرا نباید برای غلبه بر آن تلاش کنیم؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۵۰۶۳

از دوستان متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه درس بتوانند:

  • سوگیری تاییدی را تعریف کنند.
  • برای سوگیری تاییدی مثال بزنند و مصداق‌های آن را در تصمیم‌ها و تحلیل‌های خودشان پیدا کنند.
  • برخی از تاثیرات و تبعات منفی سوگیری تایید را نام برده و شرح دهند.

درس‌ها و موضوعات مرتبط

مشاوره مدیریت | کوچینگ | حل مسئله | تصمیم گیری | تسهیلگری

این درس دارای بخش تشویقی در نقد ایدهٔ «غلبه بر سوگیری تاییدی» است.

فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
سوگیری تاییدی

سوگیری تاییدی یا سوگیری تایید خود (به انگلیسی: confirmation bias) یکی از انواع سوگیری های شناختی است که همهٔ ما نمونه‌هایی از آن را تجربه کرده‌ایم. تعریف ساده سوگیری تاییدی این است که انسانها ترجیح می‌دهند به اطلاعاتی توجه کنند که مفروضات و مواضع‌شان را تأیید کند.

مثال برای سوگیری تایید فراوان است و معمولاً‌ در آموزش قضاوت و تصمیم گیری مدام به مخاطبان یادآوری می‌شود که باید مراقب باشند در دام این سوگیری گرفتار نشوند.

مانند دیگر درس‌هایی که در متمم به #خطاهای شناختی اختصاص داشته‌اند، در این درس نیز ابتدا با مرور یک مثال،‌ مفهوم سوگیری تاییدی را می‌آموزیم و سپس تعریف علمی سوگیری تایید را مرور می‌کنیم.

این درس بخش مهم دیگری هم دارد. می‌خواهیم به این سوال بپردازیم که آیا واقعاً‌ این سوگیری یک نقطه‌ضعف ذهنی محسوب می‌شود و باید برای غلبه بر سوگیری تاییدی تلاش کنیم؟ خواهید دید که پاسخ به این سوال ساده نیست. بر خلاف بسیاری از دوره‌ها و منابع آموزشی که مدام از غلبه بر سوگیری تایید حرف می‌زنند، برخی از مطرح‌ترین صاحب‌نظران تصمیم گیری در این زمینه نگاه متفاوتی دارند.

آنچه در ادامه می‌خوانید

  چند مثال سوگیری تاییدی

  تعریف سوگیری تاییدی

  نتایج نامطلوب سوگیری تاییدی

  روش غلبه بر سوگیری تایید چیست؟

  نقد – سوگیری تأییدی را زیاد جدی نگیرید (محتوای تشویقی)

چند مثال سوگیری تاییدی

مثال های سوگیری تاییدی فراوانند. اگر سه مثال زیر را که از محیط کار، عرصه سیاسی و زندگی شخصی انتخاب شده‌اند بخوانید، احتمالاً ده‌ها نمونه دیگر در ذهن‌تان تداعی خواهد شد:

همیشه دیر می‌رسد!

فرض کنید در پی استخدام همکار تازه‌ای هستید و یکی از داوطلبان در همان اولین جلسهٔ مصاحبه شغلی با تأخیر حاضر می‌شود. بهانه‌‌اش هم باران و ترافیک است. شما – به عنوان یکی از مدیران اصلی شرکت و از اعضای کمیتهٔ مصاحبه‌کننده – با استخدام چنین فردی موافق نیستید. چون معتقدید کسی که زمان را در چنین جلسهٔ مهمی جدی نمی‌گیرد، بعید است بعد از استخدام وقت‌شناس باشد.

 با وجود مخالفت شما این فرد به خاطر شایستگی‌های دیگرش استخدام می‌شود. اما چون مستقیم با شما کار نمی‌کند، ارتباط چندانی با او ندارید. چند ماه می‌گذرد و در جلسهٔ مشترک میان واحدها، همه آمده‌اند و منتظر یک نفرند:‌ همان فرد تأخیری.

شما نگاه تمسخرآمیزی به دو عضو دیگر کمیته – که اتفاقاً در این جلسه هم حاضرند – می‌اندازید و می‌گویید: بعضی ویژگی‌های افراد را در همان لحظهٔ اول می‌شود تشخیص داد.

مدتی می‌گذرد و فرصتی برای ارتقاء‌ پیش می‌آید. آن فرد تأخیری یکی از گزینه‌هاست. بلافاصله با واحد اداری تماس می‌گیرید و از آن‌ها می‌خواهید گزارش تأخیرهای او در سه ماه اخیر را برایتان بفرستند. می‌بینید که دو بار بیشتر از یک ساعت تأخیر داشته. مهم‌ترین حرفی که برای جلسه آماده کرده‌اید این است که «قرار دادن فردی که زمان‌شناس نیست در چنین موقعیت حساسی درست نیست. او منشاء دردسر و بحران خواهد بود.»

به نظر می‌رسد اتفاق جالبی افتاده است: شما یک قضاوت اولیه دربارهٔ این فرد داشته‌اید و هم‌اکنون دنبال شواهدی می‌گردید تا آن قضاوت را تأیید کند.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

حتماً‌ به ویژگی مشترک این مثال‌ها توجه کرده‌اید. در همهٔ این مثال‌ها، باورهای اولیه بر شیوهٔ پردازش اطلاعات، نتیجه‌گیری و قضاوت و نتیجهٔ تصمیم گیری تأثیر گذاشته‌اند. این نوع تأثیرگذاری همان چیزی است که «سوگیری تایید یا confirmation bias» نامیده می‌شود و در ادامه آن را دقیق‌تر تعریف می‌‌کنیم.

تعریف سوگیری تاییدی

دنیل کانمن که از مدافعان و مروّجان اصلی بحث خطاهای شناختی است در کتاب تفکر سریع و کند دربارهٔ سوگیری تاییدی چنین می‌گوید:

برخلاف قاعدهٔ فیلسوفان علم که توصیه می‌کنند فرضیات را پس از تلاش برای رد کردن‌شان بپذیرید، انسان‌ها (و حتی اغلب دانشمندان) در پی داده‌هایی هستند که با باورهای فعلی‌شان سازگار باشد.

گری کلین هم که از مطرح‌ترین دانشمندان در زمینهٔ‌ شهود و تصمیم گیری شهودی است، سوگیری تاییدی را به شکل زیر تعریف می‌کند (+):

سوگیری تاییدی یعنی تمایل به جستجوی داده هایی که باورهایمان را تایید می‌کنند (در مقابل جستجوی داده‌هایی که ممکن است باورهایمان را به چالش بکشند).

تعاریف دیگری هم که از سوگیری تاییدی ارائه شده، کم‌و‌بیش مشابه‌اند. ما در متمم عبارت سوگیری تاییدی را با معنای گستردهٔ آن و به شکل زیر به کار می‌بریم (+):

سوگیری تاییدی چنان که معمولاً در متون روانشناسی به کار می‌رود، به این معناست که هم در «جستجوی شواهد» و هم در «تفسیر شواهد» همسویی با باورها، انتظارات و مفروضات فعلی مد نظر قرار گیرد.

ذهن انسان بیشتر دنبال امنیت می‌گردد تا واقعیت. و امنیت از تأیید دانسته‌های قبلی حاصل می‌شود. دیوید مک‌رانی

نتایج نامطلوب سوگیری تاییدی

احتمالاً به سادگی می‌‌توانید بعضی از نتایج نامطلوب سوگیری تاییدی را حدس بزنید:

◼️ افزایش احتمال تصمیم گیری اشتباه: همان‌طور که می‌دانید، مهم‌ترین تأثیر خطاها و سوگیری های شناختی بر کیفیت تصمیم گیری است. دقیقاً به همین علت است که معمولاً در دوره های مدیریت کسب و کار و توسعه فردی این بحث را زیرمجموعهٔ دوره تصمیم گیری در نظر گرفته می‌گیرند.

تصمیم‌گیری یعنی انتخاب از میان گزینه‌ها و اگر ما از همان ابتدا تعدادی از گزینه‌ها را به این علت که با مفروضات‌مان هم‌خوان نیستند کنار بگذاریم، طبیعتاً کیفیت تصمیم‌گیری‌مان کاهش پیدا می‌کند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۷۶ درس دیگر دربارهٔ تصمیم گیری و حل مسئله برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۳۵۴ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۴۲۰۶ تمرین در درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۷۶ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید. درس‌های زیر صرفاً چند نمونه هستند:

تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  مهارت یادگیری

دوره MBA  |  توسعه فردی  | سبک زندگی

مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت جلسه

مذاکره  |  مدیریت تعارض  | مهارت های ارتباطی

خودشناسی  |  زندگی شاد  |  عزت نفس

خرید اشتراک    تجربهٔ متممی‌ها

روش غلبه بر سوگیری تایید چیست؟

طبیعتاً بعد از تمام این بحث‌ها به این سوال مهم می‌رسیم که روش غلبه بر سوگیری تایید چیست؟ پاسخ‌ها و راهکارها – مثل بسیاری از راهکارهایی که در تفکر نقادانه مطرح می‌شود – چندان عجیب و غیرمنتظره نیست.

نخستین مورد این است که حتی صرفِ اطلاع از سوگیری تایید و به خاطر داشتن این خطا هم می‌تواند این سوگیری را کمرنگ کند. کافی است وقتی شواهدی را در تایید حرف‌مان می‌بینیم، یادمان بیفتد که احتمالاً شواهد دیگری هم هستند که ما نخواسته‌ایم آن‌ها را ببینیم. یا دیده‌ایم و به سادگی از کنارشان گذشته‌ایم.

ضمن این که آشنایی با این اصطلاح باعث می‌شود در جلسات راحت‌تر بتوان درباره‌اش حرف زد. وقتی همهٔ اعضای جلسه سوگیری تاییدی را می‌شناسند، به سادگی می‌توانیم به طرف مقابل تذکر دهیم که «آیا مطمئنی گرفتار سوگیری تاییدی نیستی؟» یا کسی که ایده‌ای را مطرح کرده و از فرضیه‌ای دفاع می‌کند، می‌تواند به راحتی از دیگران بپرسد: «ممکن است من گرفتار سوگیری تاییدی باشم. اگر شواهدی بر خلاف حرف و نظر من دارید، آن‌ها را هم فرست کنید تا کنار داده‌های من قرار دهیم و وزن‌شان را بسنجیم.»

البته به خاطر داشته باشید که همهٔ صاحب‌نظران هم موافق تلاش آگاهانه و افراطی در مهار سوگیری تاییدی نیستند. به عبارت دیگر معتقدند که این نوع بحث‌ها که دربارهٔ غلبه بر سوگیری‌های شناختی و به‌طور خاص سوگیری تاییدی مطرح می‌شود، بیشتر از جنس تب‌های رسانه‌ای و سرگرمی کلاس‌های آموزشی است تا نیاز واقعی در تصمیم گیری. این موضوعی است که در بخش تشویقی همین درس به آن می‌پردازیم.

تاکید بیش از حد بر سوگیری تأییدی اشتباه است

موضوع «نقد بحث سوگیری تاییدی» در قالب محتوای تشویقی ارائه شده و برای کسانی نمایش داده می‌شود که تمرین همین درس را انجام داده‌اند.

پس از ثبت تمرین درس و انتشار آن توسط متمم، دوباره به همین درس مراجعه کنید تا بخشی را که به محتوای درس اضافه خواهد شد ببینید.

تمرین و مشارکت در بحث

در کنار مثال‌هایی که در درس برای سوگیری تاییدی مطرح شد، چه مثال‌های دیگری به ذهن‌تان می‌رسد؟

آیا پیش آمده که به خاطر این سوگیری تصمیم اشتباهی گرفته باشید؟

آیا در اطراف خود کسانی را دیده‌اید که این سوگیری آن‌ها را به انتخاب‌ها و قضاوت‌های اشتباه سوق داده باشد؟

چند پرسش و پاسخ

متمم مطالعه چه مقالاتی را در زمینهٔ سوگیری تاییدی پیشنهاد می‌‌کند؟

مقاله درباره سوگیری تاییدی بسیار فراوان است و طبیعتاً بهترین انتخاب را باید بر اساس حوزهٔ تخصصی مد نظرتان انجام دهید. اما در هر حال اگر قصد دارید کار پژوهشی انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله نیکرسون را که در سال ۱۹۹۸ منتشر شده بخوانید. این مقاله یکی از پرارجاع‌ترین مقالات در زمینه سوگیری تاییدی است و هر جا مرور ادبیات سوگیری تاییدی وجود دارد معمولاً به آن اشاره می‌شود:

Confirmation bias: A ubiquitous phenomenon in many guises.  

در محیط کسب و کار چگونه بر سوگیری تاییدی غلبه کنیم؟

اگر به نتیجه رسیده‌اید که تصمیم های مدیریتی نادرستی داشته‌اید که ریشهٔ‌ آن‌ها سوگیری تایید و نادیده گرفتن برخی شواهد در دسترس بوده، می‌توانید از تکنیک تیم های قرمز که در درس‌های استراتژی متمم مطرح کرده‌ایم استفاده کنید.

این تکنیک را نمی‌توان دقیقاً‌ روبه‌روی سوگیری تاییدی قرار داد. اما قطعاً خروجی آن می‌تواند بخشی از خطاهای ناشی از سوگیری تاییدی را کشف و آشکار کند. این تکنیک برای کسانی که در زمینه مشاوره مدیریت و به طور خاص مشاوره استراتژی فعالیت می‌کنند بسیار مفید است.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تصمیم گیری
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۹۲ نظر برای سوگیری تاییدی چیست؟ | چرا نباید برای غلبه بر آن تلاش کنیم؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .