Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


سوالهای مصاحبه شغلی | سنجش توانایی تصمیم گیری


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۶۰۵۳۱
  • چگونه می‌توانیم در مصاحبه شغلی، مهارت تصمیم گیری مصاحبه‌شونده را ارزیابی کنیم؟
  • آیا پرسش‌های مستقیم درباره مهارت تصمیم گیری می‌‌توانند مفید باشند؟
  • آیا اصلاً می‌توان امید داشت که چنین مهارتی در مصاحبه شغلی قابل ارزیابی باشد؟
  • با چه پرسش‌هایی می‌توانیم از مصاحبه‌شونده بخواهیم درباره تجربه تصمیم گیری های گذشته‌اش صحبت کند؟
موارد بالا، نمونه‌هایی از پرسش‌هایی هستند که در این‌جا به آنها می‌پردازیم.
برای سنجش مهارت تصمیم گیری در مصاحبه شغلی چه سوالهایی را بپرسیم تا مطمئن شویم بهترین داوطلب ها انتخاب می‌شوند

هنوز هم می‌توانید افرادی را بیابید که فکر می‌کنند مهارت تصمیم گیری صرفاً برای کسانی ضروری است که لازم است در رده‌های مدیریتی فعالیت کنند.

جالب اینجاست که برای استخدام و جذب اعضای جدید در رده‌ی مدیریتی نیز، معمولاً سابقه قبلی و موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته را به عنوان معیاری برای مهارت تصمیم گیری در موقعیت شغلی جدید در نظر می‌گیریم و صرفاً بر همین اساس در مورد هر فرد قضاوت می‌کنیم.

قبل از پرداختن به بحث سوالهای مصاحبه شغلی برای سنجش مهارت تصمیم گیری لازم است چند نکته‌ی واضح اما مهم را با هم مرور کنیم:

  تصمیم گیری مهارت مورد نیاز بسیاری از لایه‌های سازمانی است. مهارت تصمیم گیری مختص لایه‌های مدیریتی سازمان نیست. اگر چه در لایه‌های مختلف می‌تواند مصداق‌های متفاوتی داشته باشد. تصمیم گیری برای مدیر IT یک شرکت، ممکن است به خرید یک سیستم نرم افزاری یا سخت افزاری مربوط شود؛ اما کارمند مرکز تماس شرکت، هم نیازمند این مهارت است و باید درباره‌ی شیوه مواجهه با یک مشتری ناراضی تصمیم بگیرد.

  موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته، به تنهایی نباید معیار قضاوت باشند. به خاطر داشته باشیم که موفقیت‌ها و شکست‌های ما حاصلِ ترکیبِ شرایط محیطی و انتخاب‌های فردی‌مان هستند. چه بسا تحلیل‌ها و تصمیم‌های نادرست ما نتیجه‌ی درستی داشته باشند و کم نیست مواردی که انتخاب‌های درست من، به نتایجی نامطلوب منتهی شده باشند.

این خیلی خوب است که تصمیم‌های گذشته‌ی فرد را بررسی کنید. بررسی یک تصمیم واقعی در گذشته، احتمالاً می‌تواند مفیدتر از طرح سناریوهای فرضی باشد. به شرطی که هم طرف مقابل و هم شما (خصوصاً شما) بتوانید فرایند تصمیم‌گیری را از نتیجه‌ی تصمیم‌گیری تفکیک کنید؛ و بر اساس یکی درباره‌ی دیگری قضاوت نکنید.

[ درس مرتبط و توضیحات بیشتر: رابطه تصمیم درست و نتیجه مطلوب ]

  مهارت در تصمیم گیری را نمی‌توان با خوداظهاری سنجید. نباید انتظار داشته باشید که از طرف مقابل بپرسید به خودت در مهارت تصمیم گیری چه امتیازی می‌دهی و او هم امتیازی درست و دقیق به شما ارائه دهد. ما به خوبی می‌دانیم که حتی در مباحث ساده‌تر (مثل مهارت در یک نرم افزار) هم اظهارات داوطلبان چندان واقع‌بینانه نیست. در اینجا مشکلِ جدی‌تری هم پیش روی ما قرار دارد: حتی به فرض اینکه داوطلب با ما صادق باشد، به احتمال زیاد واقعاً نمی‌داند که در مهارت تصمیم گیری تا چه حد قوی یا ضعیف است.

بعد از این مقدمه، اجازه بدهید به سراغ سوال‌هایی برویم که می‌تواند تا حدی در ارزیابی مهارت تصمیم گیری داوطلبان در مصاحبه شغلی مفید باشد.

واضح است که قرار نیست همه‌ی سوال‌های زیر را بپرسید و نیز حتی نمی‌توانیم بگوییم سوال‌های زیر، بهترین گزینه‌های قابل استفاده در مصاحبه شغلی هستند. اما قطعاً می‌توانند یک نقطه شروع مناسب باشند.

هم‌چنین حتماً توجه داشته باشید که هیچ یک از نکاتی که در ادامه می‌گوییم، قرار نیست به صورت مطلق و مکانیکی، مجموعه‌ای از پاسخ‌های درست و نادرست را مشخص کنند. بلکه صرفاً قرار است به شما برای تحلیل بهتر پاسخ‌هایی که از طرف مقابل می‌شنوید کمک کنند.

کسی که مصاحبه استخدامی انجام می‌دهد، باید توانایی بالایی در تحلیل پاسخ‌ها داشته باشد

یکی از تصمیم‌های روزانه که در محیط یا زندگی با آن مواجه هستید را بگویید. سعی کنید برای ما تمام مسیری که برای انتخاب گزینه‌ی نهایی طی می‌کنید را بگویید.

بدیهی است چنین سوالی یک پاسخ مشخص و قطعی ندارد. اما به علت اینکه یک پرسشِ نسبتاً باز محسوب می‌شود، فرصتی دارید تا در میان حرف‌ها و توضیحات طرف مقابل، نکته‌ها و مواردی را که برایتان مهم است، جستجو و کشف کنید.

مثلاً اگر چنین سوالی برای مصاحبه‌شونده، عجیب یا غیرقابل درک یا غیرمنتظره باشد، احتمالاً می‌توانید نتیجه بگیرید که فرایند تصمیم‌گیری را بیشتر به عنوان فعالیتی جنبی یا انتخابی بر اساس شاخص‌های دلی و حس و شهود می‌بیند و طبیعتاً نباید انتظار داشته باشید که تصمیم‌گیری را به عنوان یک مهارت ببیند و درک کند.

ضمناً چنین پرسشی می‌تواند کمک کند تا ببینید طرف مقابل، صرفاً چالش‌ها و تصمیم‌های بسیار مهم را می‌بیند و درک می‌کند یا اینکه متوجه می‌شود که در فعالیت روزانه، با تصمیم‌های متعددی زیادی مواجه است.

مواردی بوده که فرد داوطلب (خصوصاً در رده‌های میانی یا عملیاتی سازمان) به این سوال، چنین پاسخ داده است:

«معمولاً در کار ما تصمیم‌ها بر عهده‌ی مدیرمان بوده و به ما بیشتر به عنوان تیم اجرایی نگاه می‌شده است.»

می‌توان درک کرد که احتمالاً فرد مصاحبه‌شونده با مدیری کار کرده که چندان اهل تفویض اختیار نبوده است؛ اما اینکه او اصلاً متوجه نشده که به هر حال تصمیم‌هایی هم در اختیار او بوده (حتی در حد انتخاب‌های جزئیِ عملیاتی) و هیچ مثالی برای مطرح کردن در ذهن ندارد، خبر خوبی نیست.

نکته‌ی دیگری که می‌توانید در پاسخ‌های فرد مصاحبه‌شونده به آن توجه کنید این است که آیا او اثرات تصمیم خود بر دیگران (آطرافیان / دپارتمان‌های دیگر / دوستان و همکاران) را هم می‌بیند؟ یا تصمیم‌ها را در محیطی کاملاً‌ بسته و فقط با در نظر گرفتن منافع و خواسته‌ها و وظایفی که برای خود او و موقعیت سازمانی او تعریف شده اتخاذ می‌کند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۷۵ درس دیگر دربارهٔ تصمیم گیری و حل مسئله برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۱۹۰۶ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۳۳۲۸ تمرین در درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۷۵ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید. درس‌های زیر صرفاً چند نمونه هستند:

تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  مهارت یادگیری

دوره MBA  |  توسعه فردی  | سبک زندگی

مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت جلسه

مذاکره  |  مدیریت تعارض  | مهارت های ارتباطی

خودشناسی  |  زندگی شاد  |  عزت نفس

خرید اشتراک    تجربهٔ متممی‌ها

چه تجربه‌ها و پیشنهادها و نکات دیگری در ذهن دارید که می‌تواند به دوستان‌تان که قصد برگزاری مصاحبه شغلی دارند و می‌خواهند مهارت تصمیم‌گیری را بسنجند کمک کند؟

چه تجربه‌ای از پاسخ نامطلوب و نامناسب به سوال‌های بالا یا سوال‌های مشابهی در زمینه‌ی تصمیم‌گیری دارید که شانس مصاحبه‌شونده را کاهش داده یا از بین برده است؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    یوسف متین ، محمد رضا سفیدکار ، آرمان رهیده ، حبیب صادقی نژاد ، عبدالله تنگ ریز

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تصمیم گیری
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۱ نظر برای سوالهای مصاحبه شغلی | سنجش توانایی تصمیم گیری

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : جواد عزیزان

    ☼ ی پیشنهاد برای دوستانی که می خواهند با طرح سناریو و تحلیل شیوه برخورد مهارت تصمیم گیری افراد را بررسی کنند:

    همان طور که در درس اشاره شد این روش جواب قطعی و مشخصی ندارد. بنابراین برای تحلیل مهارت تصمیم گیری فرد، باید ببینیم فرد چند سوال می پرسد؟ چه سوال هایی می پرسد؟ کیفیت سوالات او چگونه است؟

    به نظرم سوال پرسیدن یکی از اصلی ترین مراحل تشخیص ابعاد مساله است. از یک طرف باعث شفافیت بیشتر اطلاعات برای تصمیم گیرنده، می شود و از طرفی دیگر، مصاحبه کننده را با ارزش ها و الگوهای رفتاری فرد آشنا می سازد. اینکه ذهن فرد باز است یا بسته؟ آیا فرد خلاقیت لازم برای حل مساله را دارد یا خیر؟ الگوهای رفتاری او در شرایط مختلف کدامند؟

    ☼ پی نوشت (بر گرفته از پیام های متمم):

    ذهن بسته ذهنی است که نتواند به یک موضوع از چند زاویه نگاه کند. جورج الیوت

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .