Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تاریخچه نظریه های تصمیم گیری در مدیریت


تاریخچه تصمیم گیری در مدیریت

اگر تاریخچه نظریه های تصمیم گیری را مرور کنیم، می‌بینیم که در بخش زیادی از تاریخ زندگی انسان، بحث تصمیم گیری بیشتر از فرایند تصمیم گیری بر روی نتیجه تصمیم گیری تمرکز داشته است.

این را بهتر از هر کسی فالگیرها می‌دانسته‌اند و می‌دانند.

تاریخچه تصمیم گیری در هزاران سال گذشته، سرشار از فالگیرهایی است که به جای دیگران و برای دیگران تصمیم می‌گرفتند و هیچکس از آنها، علت تصمیم گیری و فرایند پیشگویی‌شان را نمی‌پرسید.

اگر چه در تاریخ بدنامی این نوع فال‌گیرها بیشتر برای اوراکل‌های معبد دلفی باقی مانده است، اما این سبک تصمیم گیری بر اساس پیش گویی، هزاران سال در سراسر نقاط کره زمین به شکل فراگیر رایج بوده است.

تصمیم گیری مشورتی

تصمیم گیری مشورتی، همزمان و حتی قبل از الگوی تصمیم گیری بر اساس فالگیری وجود داشته و تا امروز هم ادامه دارد.

در این شیوه، انسان‌ها اطلاعات مربوط به شرایط و وضعیت خود را در اختیار یک دوست یا کارشناس قرار می‌دهند و سپس از او می‌خواهند که در انتخاب یک گزینه مطلوب از میان گزینه های موجود به آنها کمک کند.

تصمیم گیری بر اساس آمار و اطلاعات

اگر چه نمی‌توان نقطه شروع مشخصی را برای این نگرش به تصمیم گیری تعیین کرد، اما شاید بتوان مطالعات و تحقیقات دنیل برنولی را به صورت قراردادی به عنوان آغاز سبک تصمیم گیری بر اساس آمار و اطلاعات فرض کرد.

دنیل برنولی، فیزیکدان و ریاضی‌دان سوییسی تبار هلندی، به بحث آمار و احتمال علاقه‌ی بسیار زیادی داشت و مطالعات او باعث شد که نگاه به تصمیم گیری از شکل کیفی (Qualitative) به شکل کمّی (Quantitative) تغییر کند.

درس روش های کمی در تصمیم گیری یا Quantitative Methods in Decision Making که هنوز هم در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود و در محیط کسب و کار هم کاربرد دارد، حاصل این نگرش به تصمیم گیری است.

هربرت سایمون و عقلانیت محدود

هربرت سایمون برنده جایزه نوبل، در میانه های قرن بیستم، با مطرح کردن بحث Bounded Rationality یا عقلانیت محدود، دوران جدیدی را در نگاه به تصمیم گیری ایجاد کرد.

او به این نکته توجه کرد که انسان‌ها، ماشین‌هایی مکانیکی با ظرفیت نامحدود محاسباتی و تحلیلی نیستند که همیشه بتوانند بهترین گزینه موجود را انتخاب کنند.

انسان‌ها همین که به یک گزینه‌ی رضایتبخش برسند که احساس کنند کلیات مورد نظر آنها را تامین می‌کند، در تصمیم گیری متوقف می‌شوند.

پس به جای انسان عقلانی با میل به جستجوی بهترین و عاقلانه ترین گزینه بهتر است به انسانی با عقلانیت محدود در تلاش برای جستجوی یک گزینه‌ی دم دستی و البته رضایت بخش فکر کنیم.

DSS-Simon

ظهور نگرش Cognitive یا شناختی در تصمیم گیری

گام بعدی در توسعه تصمیم گیری را بی‌تردید دنیل کانمن و تورسکی و ریچارد تیلر و سایر همکاران آنها برداشته‌اند.

کسانی که گاهی آنها را به عنوان دانشمندان تصمیم گیری شناختی و گاهی به عنوان دانشمندان رفتارگرا در تصمیم گیری می‌شنویم و می‌خوانیم.

آنها معتقد بودند و هستند که اگر انسان‌ها، خطاهای شناختی خودشان را بشناسند، می‌توانند تا حد زیادی بهتر تصمیم بگیرند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۷۵ درس دیگر دربارهٔ تصمیم گیری و حل مسئله برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۱۸۸۸ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۳۲۷۸ تمرین در درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۷۵ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید. درس‌های زیر صرفاً چند نمونه هستند:

تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  مهارت یادگیری

دوره MBA  |  توسعه فردی  | سبک زندگی

مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت جلسه

مذاکره  |  مدیریت تعارض  | مهارت های ارتباطی

خودشناسی  |  زندگی شاد  |  عزت نفس

خرید اشتراک    تجربهٔ متممی‌ها

در درس‌های تصمیم گیری و سایر درس‌های وابسته به آن، می‌کوشیم مفاهیم مطرح شده در این درس‌ را با هم مرور کنیم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:     ، مرتضی جلیل نژاد ماسوله ، نسیم حجار ، مریم آزاد ، اریا امیری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تصمیم گیری
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۳ نظر برای تاریخچه نظریه های تصمیم گیری در مدیریت

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حسین قربانی

    مارک منسون در فصل نهایی کتاب «اوضاع خیلی خراب است» به مسئله هوش مصنوعی و فرایند تسلط آن بر دنیای انسان‌ها پرداخته و موضوعات قابل تاملی را در این خصوص ارائه کرده است.

    نویسنده در بخشی از این فصل سعی کرده تا از دنیای تحت حاکمیت هوش مصنوعی که به اعتقادش فاصله چندانی با ما ندارد، تصویری نزدیک به واقعیت برایمان بسازد که به نظرم نقل آن در اینجا و با توجه به موضوع درس چندان خالی از لطف نباشد:

    هوش مصنوعی به جایی می‌رسد و هوشش آن‌چنان بر هوش ما برتری می‌یابد که دیگر قادر به درک رفتارش نخواهیم بود. ماشین‌ها به دلایلی که ما نمی‌دانیم، سوارمان خواهند کرد و ما را به مکان‌هایی خواهند برد که خودمان از وجودشان بی‌اطلاع بوده‌ایم. ناخواسته داروهایی دریافت خواهیم کرد، آن هم برای بیماری‌هایی که اصلاً از ابتلا به آن‌ها خبر نداشته‌ایم. احتمالاً به جایی خواهیم رسید که در آن، بچه‌هامان مدرسه‌شان را عوض می‌کنند، ما شغلمان را تغییر می‌دهیم، سیاست‌های اقتصادی یک‌باره عوض می‌شوند و دولت‌ها قوانین اساسی‌شان را بازنویسی می‌کنند، و هیچ‌یک از ما دلایل آن را به طور کامل درک نمی‌کنیم، بلکه صرفاً آن‌ها را می‌پذیریم. ذهن‌های عقلانی‌مان زیادی کند خواهند شد، و ذهن‌های عاطفی‌مان زیادی ناپایدار و خطرناک. همان‌طور که آلفا زیرو ظرف تنها چند ساعت استراتژی‌هایی را ابداع کرد که بزرگ‌ترین مغزهای شطرنج هم نمی‌توانستند آن را پیش‌بینی کنند، هوش مصنوعی پیشرفته ممکن است جامعه و جایگاه‌های ما در آن را طوری تغییر دهد که تصورش را هم نمی‌توانیم بکنیم.

    آن وقت دوباره به همان جایی برمی‌گردیم که از آن آمده بودیم: پرستش نیروهای غیرممکن و غیرقابل درکی که به ظاهر سرنوشت ما را کنترل می‌کنند؛ همان‌طور که انسان‌های بدوی برای باران و آتش پیش خدایانشان دعا می‌کردند. همان‌طور که آن‌ها قربانی می‌کردند، هدایایی می‌آوردند، آیین‌هایی ابداع می‌کردند، و رفتار و ظاهرشان را تغییر می‌دادند تا الطاف و عنایات خدایان طبیعت شامل حالشان شود، ما هم این کار را خواهیم کرد. اما به‌جای خدایان بدوی، ما به پیشگاه خدایان هوش مصنوعی خواهیم رفت.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .