Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تصمیم های سخت زندگی و درد راه‌های نرفته



مثل همیشه با توجه به این‌که در پیام اختصاصی متمم امکان بحث و گفتگو درباره‌ی جمله‌های روزانه وجود ندارد، فضایی را در قالب دعوت به گفتگو به یکی از این جمله‌ها اختصاص داده‌ایم تا کمی بیشتر بتوانیم در حاشیه‌ی آن به بحث و گفتگو بپردازیم.

جمله‌ای که این‌بار انتخاب شده از ژانت وینترسون و درباره‌ی تصمیم گیری است.

نکته‌ای که در این جمله مطرح شده چندان پیچیده نیست و بسیاری از ما، آن‌ را در زندگی خود تجربه کرده‌ایم. شاید اصل ارزش کار وینترسون در این باشد که توانسته یک تجربه‌ی دشوار مشترک را به زیبایی و در قالب کلمات، توصیف کند:

تصمیم های سخت زندگی

نکته‌ی مهم در حرف وینترسون این است که بسیاری از تصمیم‌ها، هرگز برای ما تمام نمی‌شوند.

در واقع، این‌طور نیست که ما بین دو یا چند گزینه، یکی را انتخاب کرده و از آن مرحله عبور کنیم. ما انتخاب‌مان را انجام می‌دهیم و از مرحله‌ی تصمیم‌گیری هم عبور می‌کنیم، اما گاهی آن تصمیم در وجود ما باقی می‌ماند و به زندگی در درون ما ادامه می‌دهد.

البته چنین مسئله‌ای در تصمیم‌های ساده‌ی زندگی کمتر اتفاق می‌افتد. اما در تصمیم‌های مهم شخصی و کاری، در انتخاب‌های مربوط به رابطه‌ی عاطفی، در مهاجرت کردن و نکردن، در تغییر مسیر شغلی، چنین تصمیم‌های دشوار و ماندگاری کم نیستند.

جمله‌ی وینترسون، فرصت خوبی است تا تجربه‌های خود را در این زمینه در اشتراک بگذاریم:

  • ‌آیا چنین تصمیم‌هایی را تجربه کرده‌ایم؟ در چه زمینه‌هایی؟
  • آیا این نوع گیر کردن در تصمیم‌ها و عبور نکردن از آن‌ها، یک مشکل است؟ یا واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است که باید آن را تحمل کنیم؟
  • به نظر می‌رسد که «فشارِ راه‌های نرفته» می‌تواند ما را خسته و مستهلک کند. آیا روش یا روش‌هایی دارید که چنین فشاری را کاهش دهید؟
  • در هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب، چه کارهایی می‌شود انجام داد که فشار‌های آتی و «دردِ اندیشیدن به مسیرِ انتخاب‌نشده» کمتر شود؟

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۷۵ درس دیگر دربارهٔ تصمیم گیری و حل مسئله برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۱۸۸۷ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۳۲۷۶ تمرین در درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۷۵ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید. درس‌های زیر صرفاً چند نمونه هستند:

تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  مهارت یادگیری

دوره MBA  |  توسعه فردی  | سبک زندگی

مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت جلسه

مذاکره  |  مدیریت تعارض  | مهارت های ارتباطی

خودشناسی  |  زندگی شاد  |  عزت نفس

خرید اشتراک    تجربهٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سعیده.رحیم زاده ، مهدی کلانترزاده ، محمد قلیزاده ، فاطمه بهرامی ، فرداد جهانبخش

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تصمیم گیری
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۸۸ نظر برای تصمیم های سخت زندگی و درد راه‌های نرفته

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : معصومه شیخ مرادی

    من فکر می کنم صحبت در این خصوص برمی گردد به خط قرمزهایی که برای خود تعیین می کنیم و میزان قدرت ما در رد نشدن از خط قرمزهایمان.
    به طور مثال من این خط قرمز را درباره تصمیم گیری برای خود می گذارم:
    "از بین گزینه ها پس از تحقیق و تفحص یکی را انتخاب می کنم و با تمام وجود روی آن تمرکز می کنم و به سایر گزینه ها فکر نمی کنم."
    و یا اینکه ممکن است ما دچار وسواس فکری باشیم و مدام به انتخاب های نکرده فکر کنیم به عبارتی زندگی های موازی در ذهن مان ایجاد کنیم که این واقعا مرحله رنج آوری است و احتمالا هر کدام از ما در برهه ای از زندگی دچارش بوده ایمT رهایی از این وضعیت زمانی است که به نوعی قاطعیت در تصمیم گیری رسیده باشیم و خط قرمزهایمان را گذاشته باشیم و اینکه نهایتا بگوییم ممکن است تصمیمم اشتباه باشد ایرادی ندارد تاوانش را پس می دهم.
    از نظر من مشکل آنجاست که ما از تصمیم اشتباه و شکست خوردن می ترسیم و راهی برای بازگشت و تجربه یک مسیر تازه را نمی بینیم. باور نداریم هر تصمیمی هزینه فرصت های خود را دارد.
    کتاب زندگی خود را طراحی کنیم به خوبی به این نکته اشاره می کند:
    این کتاب می گوید: انتخاب درست وجود ندارد فقط خوب انتخاب کنید.
    در آنجا مراحل تصمیم گیری را اینگونه شرح می دهد:
    جمع آوری اطلاعات و ایجاد گزینه های مختلف- محدود کردن گزینه ها- انتخاب- رهایی و حرکت
    در واقع منظور از رهایی و حرکت این است که دیگر دست از تعمق و تفکر بردارید.
    انتخاب خود را کاملا بپذیرید آن چنان که بتوانید بیشترین بازدهی را از آن داشته باشید. رویکرد شما به جای تفکر باید میل به عمل باشد.
    هر چند گاهی اینگونه عمل کردن ممکن است سخت به نظر برسد به ویژه در مورد انتخاب شغل و یا تغییر آن و ذهن ما مدام به انتخاب های نکرده فکر می کند، یک راه حل برای خلاصی از این وضعیت این است که دو یا سه مورد را همزمان برای مدتی، مثلا سه ماه انتخاب کرده و با تحقیق و تفحص درباره آنها با گذاشتن محدودیت زمانی به نتیجه برسیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .