Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


جیم کالینز (معرفی و زندگی نامه)


زندگی نامه جیم کالینز

وقتی به قسمتِ درباره من در سایت شخصی جیم کالینز (روی مرورگر دسکتاپ) وارد می‌شوید، میمونی را می‌بینید که بالا و پایین می‌پرد و بعد از مدتی ناپدید می‌شود تا شما بتوانید به خواندن زندگی نامه جیم کالینز بپردازید.

جالب اینجاست که وقتی درباره زندگی او جستجو می‌کنید متوجه می‌شوید که تقریباً در تمام طول زندگی‌اش سرگرم صخره نوردی بوده و شاید جنب‌و‌جوش آن میمون در میانه‌ی صفحه نیز، چندان برایش ناآشنا نباشد.

زندگی نامه جیم کالینز

البته این میمونِ مورد علاقه‌ی جیم کالینز، یک شخصیت کارتونی شناخته شده برای کودکان (به نامِ جورج کنجکاو) است که ویژگی‌اش این است که به جاهایی که نباید سر می‌زند و هر کاری را که فکر نمی‌کنید و انتظار ندارید انجام می‌دهد.

گزارش‌گر نیویورک تایمز توضیح می‌دهد که در دفتر کار جیم کالینز می‌توانید یک عروسک بزرگ این میمون را نیز ببینید که روی صندلی چرمی نشسته و این پیام را نشان‌تان می‌دهد که: «ما اینجا خیلی سوال می‌پرسیم.»

عکس جیم کالینز در حال صخره نوردی

در تعریف سبک زندگی گفتیم که انتخاب‌ها و شیوه تخصیص منابع ما می‌توانند تا حد خوبی سبک زندگی‌مان را مشخص کنند. طبیعتاً جیم کالینز به عنوان یک متفکر استراتژی این مسئله را به خوبی می‌داند و درک می‌کند.

به همین علت بر روی وایت‌بوردی که گوشه‌ی اتاق خود قرار داده، نوشته که زمان خود را چگونه بین فعالیت‌های مختلف تقسیم کرده است:

  • فعالیت‌های خلاقانه (تحقیق و نگارش) ۵۳٪
  • آموزش ۲۸٪
  • سایر موارد ۱۹٪

جیم کالینز لیسانس ریاضی دارد و مدرک MBA خود را از دانشگاه استنفورد گرفته است؛ همان‌جایی که به عنوان استاد در آن تدریس می‌کند.

نشریه فوربس نام او را در سال ۲۰۱۷ در فهرست صد مغز زنده‌ی کسب و کار در سطح جهان قرار داده است. فهرستی که جیورجیو آرمانی، دن گلیبرت، اریک اشمیت، مارک زاکربرگ، جک ولش، وارن بافت، ریچارد برانسون، چارلز شواب و جف بزوس هم در آن قرار دارند (البته نام ترامپ هم در این فهرست قرار دارد و همین باعث شده که ۹۹ نفر دیگر کمتر به نام خود در این فهرست اشاره کنند).

نشریه Thinker نیز نام جیم کالینز را در سال‌های مختلف جزو ۵۰ متفکر برتر جهان اعلام کرده است و حتی در سال ۲۰۱۱ نام کالینز به رده‌ی چهارم رتبه‌ی بندی Thinker نیز رسید.

کتابهای جیم کالینز

جیم کالینز به صورت مستقل و نیز با همکاری دیگران، کتابهای بسیار معتبر و البته پرفروشی را نوشته و منتشر کرده که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  ساختن برای ماندن (Built to Last)

فراتر از کارآفرینی (Beyond Entrepreneurship)

از خوب به عالی (Good to Great)

از خوب به عالی برای بخش عمومی اقتصاد (Social Sectors)

 قدرتمندان چگونه سقوط می‌کنند (با عنوان از عرش تا فرش ترجمه شده)

انتخاب بهترین بودن یا Great by Choice (با عنوان انتخاب عالی ترجمه شده)

دیدگاه‌های جیم کالینز

درباره دیدگاه‌های جیم کالینز به بهانه‌های متفاوت در درس‌های مختلف متمم صحبت کرده‌ایم و خواهیم کرد؛ بنابر این در اینجا صرفاً به چند نکته‌ی محدود اشاره می‌کنیم.

جیم کالینز نقش تصمیم و انتخاب را در رشد انسان‌ها و کسب و کارها بسیار پررنگ‌تر از نقش رویدادهای محیطی می‌داند. او بر این نکته تأکید دارد که: بزرگی، تابع شرایط محیطی نیست؛ بلکه بیشتر تابع انتخاب آگاهانه و نظم [درونی] است.

همچنین بر این نکته تأکید دارد که بین رهبران بزرگ اقتصادی و بزرگ‌ترین رهبران اقتصادی یک تفاوت کلیدی وجود دارد. بزرگ‌ترین‌ها آنهایی هستند که کسب و کار خود را فراتر از منافع خود می‌بینند.

او برای مثال به نکته‌ی جالبی اشاره می‌کند: این مدیرانِ برتر کسانی هستند که نه‌تنها به سادگی حاضرند نزدیک‌ترین افراد خود را در راستای حفظ منافع و بقای کسب و کار، از شرکت کنار بگذارند؛ حتی اگر ببینند وجود خودشان به مانعی برای رشد شرکت تبدیل شده،‌ به سادگی حاضرند خودشان را نیز از ساختار کسب و کار حذف کنند.

[ درس مرتبط: مصاحبه با جیم کالینز – یک توصیه‌ی ۱۰۰ ثانیه‌ای ]

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

مجموعه درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA

  مدل ذهنی

  کاریزما

  سواد دیجیتال

  تفکر سیستمی

[ لینک مرتبط: گزارش نیویورک تایمز ]

[ لینک مرتبط: پروفایل جیم کالینز در نشریه Thinker ]

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    فاطمه طاهریان ، پویان فدوی ، سعید باوی ، شهروز ، مینا محمودی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷ نظر برای جیم کالینز (معرفی و زندگی نامه)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : جواد عزیزان

    جیم کالینز در کتاب خود با عنوان Great by Choice (انتخاب عالی) داستان 2 گروه طبیعت گرد را نقل می کند که قصد دارند از ایالت کالیفرنیا تا ایالت مِین سفر کنند.

    ☼ گروه اول هر روز 20 مایل می رود. مهم نیست زمین صاف باشه یا ناهموار. مهم نیست هوا آفتابی باشه یا بارانی. به هر حال این گروه هر روز 20 مایل راه می روند.

    ☼ اما میزان سفر گروه دوم بستگی به شرایط آب و هوایی و زمین داره. اگر هوا خوب باشه و زمین صاف و مسطح، آنها مسیر طولانی تری را طی می کنند ولی اگه زمین ناهموار یا آب و هوا بارانی باشه آنها کمتر از حد معمول راه می روند.

    علیرغم رویکرد کاربردی گروه دوم، گروه اول با اختلاف خیلی زیادی به خط پایان می رسه. چرا؟ چون این گروه منظم تر و پایدارتر بودند.

    کسب و کار نیز مانند همین مسیر است. غیرقابل پیش بینی و متنوع. مراتع سبز و دامنه های یخ زده دارد. بنابراین، در پیمودن راه، بسیار مهم است که ثبات داشته باشید.

    هرچند پاردوکسی وجود داره اما، هم زمان هم خلاق باشید و هم منظم.

    منبع: سایت entrepreneur

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .