Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


گفتگو درباره روانشناسی | پادکست انجمن روانشناسی آمریکا


گفتگو درباره روانشناسی

از آن‌جا که گوش دادن به پادکست می‌تواند روش خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی باشد، ما در متمم مجموعه‌ی متنوعی از پادکست‌ها را معرفی کرده‌ایم. البته تلاش‌مان بر این بوده که پادکست‌هایی را معرفی کنیم که محتوای مفیدی هم دارند و گوش دادن به آن‌ها بتواند علاوه بر یادگیری زبان، مفاهیم مفید و کاربردی را هم به ما بیاموزاند (فهرست پادکستها).

پادکستی که این بار می‌خواهیم به شما معرفی کنیم Speaking of Psychology است. این پادکست توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) تولید و ارائه می‌شود. اگر به موضوعاتی مانند خودشناسی، شخصیت شناسی، روانشناسی مثبت گرا و زندگی شاد (با نگاه علمی و نه تجاری) علاقه‌مند هستید، پادکست گفتگو درباره روانشناسی می‌تواند برایتان جذاب و آموزنده باشد.

پادکست Speaking of Psychology | به‌کارگیری تحقیقات و مطالعات روانشناسی در چالش‌های زندگی روزمره

انجمن روانشناسی آمریکا انتشار پادکست Speaking of Psychology را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرد.

البته در سال‌های نخست، انتشار فایل‌ها منظم نبود و گاهی چند ماه بین فایل‌ها فاصله می‌افتاد. با وجودی که فاصله‌ی انتشار فایل‌ها به تدریج کمتر شد، این بی‌نظمی تا سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هم کمابیش ادامه داشت.

اما اخیراً این پادکست هر دو هفته یک بار به صورت منظم منتشر می‌شود و مخاطبان بسیاری را جذب کرده است.

موضوعات مطرح شده در اپیسودهای مختلف بسیار متنوع هستند و بعید است علاقه‌مندان روانشناسی با بررسی فهرست موضوعات، دست خالی بمانند. از جمله موضوعاتی که در طول این سال‌ها در سلسله پادکست‌های گفتگو درباره روانشناسی منتشر شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک مزیت مهم پادکست گفتگو درباره روانشناسی این است که متن کامل پادکست‌ها روی سایت APA قرار دارد و اگر مهارت شما در شنیدن و تشخیص کلمات انگلیسی کم باشد، این متن‌ها می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

  صفحه اختصاصی پادکست در سایت APA

 صفحه‌ی معرفی پادکست در سایت اپل

ما معمولاً هنگام معرفی پادکست‌ها یکی از اپیسودهای آن‌ها را برای شروع و آشنا شدن بیشتر با فضای آن مجموعه پیشنهاد می‌کنیم.

این‌بار اپیسودی را انتخاب کرده‌ایم که به موضوع گوستینگ (قطع ناگهانی رابطه عاطفی) می‌پردازد. چون پس از طرح این موضوع در مجموع درس‌های رابطه عاطفی بسیاری از عزیزان متممی (از جمله خود شما) از آن استقبال کردند.

مهمان این اپیسود خانم جنیس ویل‌هائر (Jennice Villhauer) است. او پیش از این در سایت روانشناسی امروز (Psychology Today) هم مطلبی در این زمینه نوشته و چند سالی است موضوع گوستینگ و نحوه‌ی مواجهه با آن به دغدغه‌ی او تبدیل شده است.

او در ابتدای این گفتگو اشاره می‌کند که قطع ناگهانی رابطه عاطفی برای کسی که در معرض این رفتار قرار می‌گیرد (Ghostee) درد دارد و این درد را می‌توان کاملاً با درد فیزیکی مقایسه کرد (هر دو می‌توانند قسمت مشابهی از مغز ما را درگیر کنند).

ویل‌هائر گوستینگ را یک اتفاق کاملاً جدید نمی‌داند. بلکه معتقد است که حجم و مقیاس آن با ظهور اینترنت و ابزارهای ارتباطی نوین افزایش یافته است.

او علت‌های متعددی را برای افزایش گوستینگ برمی‌شمارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزارهای جدید این امکان را به انسان‌ها می‌دهند که با کسانی خارج از دایره‌ی اجتماعی و آشنایان خود دوست شوند. طبیعی است که قطع رابطه با چنین افرادی کم‌دردسرتر و کم‌هزینه‌تر است (چون قرار نیست دوباره آن‌ها را در جمع‌ها و مهمانی‌ها ببینید و دسترسی‌شان هم به شما کمتر است)
  • [به گمان وی] رسانه‌های اجتماعی همدلی را کاهش داده‌اند و انسان‌ها حس می‌کنند دست‌شان در انتخاب رفتار با طرف مقابل بازتر است
  • ابزارهای جدید قدرت انتخاب را افزایش داده‌اند و گزینه‌های بیشتری را پیش روی انسان‌ها قرار می‌دهند. اگر در گذشته شما فقط با دو یا سه نفر دم‌خور بودید و ارتباط داشتید، به هر حال مجبور بودید تا حدی با ویژگی‌ها و عادت‌های آن‌ها بسازید. اما حالا به ده‌ها و صدها نفر دسترسی دارید و به محض تجربه‌ی کوچک‌ترین نارضایتی، حس می‌کنید که می‌توانید رابطه را قطع کنید و به سراغ گزینه‌ی دیگری بروید که به ایده‌آل‌های شما نزدیک‌تر است (این نگرش، می‌تواند تعهد و عمق رابطه را کاهش داده و زمینه‌ساز انتخاب گزینه‌ی گوستینگ باشد).

ویل‌هائر در ادامه نکاتی را هم برای رویارویی با گوستینگ مطرح می‌کند که در صورت علاقه‌مندی می‌توانید با گوش دادن به این اپیسود، با پیشنهادهای او آشنا شوید.

اگر برخی از اپیسودهای این مجموعه پادکست را گوش دادید و نکاتی شنیدید که مناسب می‌دانستید سایر دوستان شما هم بدانند، خوشحال می‌شویم آن‌ها را در این‌جا با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های مشاوره مدیریت علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

  تحلیل رفتار متقابل | زندگی شاد | افزایش عزت نفس

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کاریزما | مدیریت استرس

  تصمیم گیری | روانشناسی پول | استعدادیابی | رابطه عاطفی

  یادگیری | تحلیل رفتار متقابل | هوش هیجانی | مهارت ارتباطی

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهشید محمدی ، zahra.m ، مجتبی پورطالبیان ، عمار تفتی ، سامان عزیزی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری خودشناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه خودشناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵ نظر برای گفتگو درباره روانشناسی | پادکست انجمن روانشناسی آمریکا

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .