Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پادکست خلاصه کتاب | معرفی پادکست انگلیسی


پادکست خلاصه کتاب

تقریباً همهٔ کسانی که به یادگیری زبان انگلیسی علاقه دارند و می‌خواهند مهارت شنیداری خود را در زبان انگلیسی تقویت کنند، می‌دانند و قبول دارند که گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی یکی از روش‌های موثر برای در این زمینه است. با این حال، با توجه به تعداد بسیار زیاد پادکست‌هایی که در دنیا به زبان انگلیسی تولید و منتشر می‌شوند، تصمیم‌گیری دربارهٔ این که چه پادکست‌هایی می‌توانند مفید باشند، ساده نیست.

با این فرض ما در متمم مجموعه‌ای از چنین پادکست‌هایی را در قالب معرفی پادکست انگلیسی فهرست کرده‌ایم. معیار ما در انتخاب پادکست این بوده که محتوای پادکست‌ها تا حد امکان به درس‌های متمم (چه در دوره MBA و چه مباحث توسعه فردی) نزدیک باشند. چون با شنیدن این پادکست‌ها هم به یادگیری زبان کمک می‌شود و هم محتوای آن‌ها می‌تواند یادآور یا مکمل درس‌های متمم باشد.

ضمناً سعی می‌کنیم هنگام معرفی هر پادکست، به یک نمونه از اپیسودهای آن پادکست هم اشاره کنیم.

پادکست خلاصه کتاب | بزرگان چه می‌خوانند؟

پادکست خلاصه کتاب که می‌خواهیم دربارهٔ آن صحبت کنیم، Books of Titans نام دارد. میزبان این پادکست اریک راستاد (Erik Rostad) است و نخستین اپیسود پادکستش را در سال ۲۰۱۷ ارائه کرده است.

پیش از این که به سراغ پادکست خلاصه کتاب او برویم، چند جمله دربارهٔ مسیر شغلی خود راستاد حرف بزنیم. راستاد کار خود را در یک شرکت ساختمانی به اسم Russell Corporation آغاز کرد. این شرکت طراح و سازندهٔ حرفه‌ای ساختمان‌های تجاری بود. اما بعداً در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت شرکت خودش را تأسیس کرده و خدمات دیجیتال مارکتینگ عرضه کند. راستاد هنوز هم همان شرکت را اداره می‌کند و به مشتریان خود در زمینهٔ بازاریابی دیجیتال مشاوره می‌دهد.

اریک راستاد - پادکست خلاصه کتاب

راستاد در سال ۲۰۱۶ با تیم فریس و وبلاگ و پادکست او آشنا شد. فریس در پادکست خود با افراد مختلف، از مدیران و سرمایه‌گذاران مطرح تا کارآفرینان و نویسندگان صحبت کرده و معمولاً بحث را به‌گونه‌ای پیش می‌برد که مهمانان از کتاب‌های تأثیرگذاری که خوانده‌اند حرف بزنند. اواخر سال ۲۰۱۶ تیم فریس محتوای تعدادی از مصاحبه‌های خود را در قالب کتاب Tools of Titans منتشر کرد.

اریک راستاد با دقت همهٔ کتاب‌ها و مصاحبه‌های تیم فریس را دنبال کرد و فهرستی از تمام کتاب‌هایی که فریس و مهمانانش نام می‌بردند، تهیه کرد (این لیست اکنون به حدود دوهزار عنوان رسیده است). سپس تصمیم گرفت از ابتدای سال ۲۰۱۷ هر سال ۵۲ کتاب بخواند؛ هفته‌ای یک کتاب.

خلاصه کتاب های روانشناسی، مدیریتی، تاریخی و فلسفی

او ابتدای هر سال فهرست کتاب‌هایی را که برای آن سال در نظر گرفته اعلام می‌کند و هر هفت روز یک‌بار خلاصه کتاب آن هفته را در قالب یک اپیسود پادکست منتشر می‌کند. راستاد پادکست خود را با الهام از عنوان کتاب تیم فریس، Books of Titans نامیده است.

در میان کتابهایی که راستاد معرفی و مرور می‌‌کند، کتابهایی با موضوع مدیریت، تکنولوژی، تاریخ، جامعه‌شناسی، تصمیم گیری و توسعه فردی به چشم می‌خورند. اما کتاب‌ها و موضوعات آن‌ها آن‌قدر متنوع‌اند که بعید است نتوانید یک یا چند کتاب در حوزهٔ‌ مورد علاقهٔ خود پیدا کنید.

  فهرست اپیسودها روی سایت Books of Titans

  صفحه‌ی معرفی پادکست‌ها روی سایت اپل

آیا خلاصه کتاب های ارائه شده خوب هستند؟

یکی از نقدهایی که که معمولاً به پادکست های خلاصه کتاب (و نیز سایت های خلاصه کتاب) وارد می‌شود این است که این پادکست‌ها شوق مطالعهٔ عمیق را کاهش می‌‌دهند. البته تقریباً همهٔ پادکسترهای خلاصه کتاب ادعایی خلاف این دارند. آن‌ها خود را رواج‌دهندهٔ مطالعه می‌دانند. معمولاً هم در همه پادکست های خلاصه کتاب گفته می‌شود که این پادکست شما را از خواندن کتاب بی‌نیاز نمی‌کند و حتماً برای خواندن خود کتاب وقت بگذارید.

اما احتمالاً شما هم این تجربه را داشته‌اید که وقتی نکات جذاب کتاب (به زبان خودمانی‌تر: گُلِ کتاب) را جدا می‌کنند و برای مخاطب می‌خوانند، کمتر کسی شوق و انگیزهٔ خواندن تمام کتاب را خواهد داشت. بیشتر کسانی که پادکست خلاصه کتاب گوش می‌دهند «گمان می‌کنند» از محتوای کتاب مطلع هستند و نکات کلیدی آن را می‌دانند و همین می‌تواند میل خواندن را کاهش دهد.

اگر دقت کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که معمولاً پادکست‌هایی که به عنوان بهترین پادکست های خلاصه کتاب شناخته می‌شوند، روایت بهتر و جامع‌تری دارند و بیشتر از سایر پادکست‌ها می‌توانند حس بی‌نیازی به خواندن کتاب را در مخاطب برانگیزند.

البته این یک واقعیت است که پادکست خلاصه کتاب تقاضا برای خرید کتاب را افزایش می‌دهد. اگر چنین نبود، ناشران اسپانسر این پادکست‌ها نمی‌شدند. ضمن این که درآمد بسیاری از این پادکسترها از جمله خود اریک راستاد، همکاری در فروش (Affiliate Marketing) است و این یعنی این‌که تعریف کردن خلاصه کتاب باعث فروش کتاب می‌شود.

اما این سوال که «آیا کتاب‌هایی که فروخته می‌شوند، دقیق و کامل خوانده خواهند شد یا صرفاً در اثر تب تبلیغ خریده می‌شوند؟» چیزی نیست که به سادگی بتوان پاسخ قطعی آن را مشخص کرد.

با این حال، اریک راستاد کسی است که می‌تواند ادعا کند پادکست خلاصه کتاب او چنین مشکلی ندارد و لزوماً «همهٔ پادکست های خلاصه کتاب» را نمی‌توان مخرب یا ناکارآمد دانست.

راستاد در پادکست خود، لزوماً مهم‌ترین نکته یا عصاره کتابها را نمی‌گوید. بلکه حس خود را به هر کتاب شرح می‌دهد و می‌گوید که چه نکته یا نکته‌هایی در کتاب برایش جذاب بوده است. در حدی که گاهی اوقات، نکته‌ای فرعی از یک کتاب را تعریف می‌کند، اما به نکته‌های اصلی اشاره نمی‌کند.

علاوه بر این، روایت او آن‌قدر «شخصی» شده که شما عملاً بیشتر از «خلاصه کتاب» با «تجربه خواندن آن کتاب» رو‌به‌رو هستید. این ویژگی‌ها باعث می‌شود بعد از گوش دادن به هر اپیسود از پادکست خلاصه کتاب او، ضمن این که به یک کتاب علاقه‌مند شده‌اید، حس کنید که چیز زیادی دربارهٔ آن کتاب نمی‌دانید و دوست دارید آن کتاب را تهیه کنید و بخوانید.

یک ویژگی دیگر هم در پادکست معرفی کتاب راستاد وجود دارد که اگر به کیفیت مطالعه حساس باشید ممکن است شما را آزار دهد. راستاد کتابخوانی را بسیار مکانیکی انجام می‌دهد. وقتی یک نفر با خودش قرار می‌گذارد که ۵۲ هفتهٔ متوالی ۵۲ کتاب بخواند، برای لحظه‌ای شک می‌کنید که او کتابخوانی را با بیل زدن (یا هر فعالیت فیزیکی دیگر) اشتباه گرفته که این‌قدر دقیق توانسته آن را در روتین روزانه و برنامه ریزی هفتگی خود بگنجاند. البته این شک، بعد از این که به چند اپیسود از پادکست او گوش بدهید، از بین می‌رود و جای خود را به یقین می‌دهد. او معمولاً در معرفی کتاب‌ها، مدت زمان مطالعه‌اش را هم اعلام می‌کند و مثلاً می‌گوید این کتاب را در شش ساعت و بیست‌و‌هفت دقیقه خواندم! ارائه‌ چنین گزارشی – جز در مواردی که در یک مسابقهٔ کتابخوانی کیلویی شرکت کرده‌اید – قابل‌درک نیست.

یک نمونه از اپیسودها | معرفی کتاب ابرقدرت‌های هوش مصنوعی

از میان صدها کتابی که اریک راستاد معرفی و مرور کرده، ما اپیسود مربوط به کتاب ابرقدرت‌های هوش مصنوعی (AI Supoerpowers) را انتخاب کرده‌ایم. این کتاب در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و نویسنده، که هم سابقهٔ کار در سیلیکون ولی را دارد و هم بنیان‌گذار شعبه گوگل در چین بوده است، قدرت چین و آمریکا را در هوش مصنوعی مقایسه می‌کند و می‌کوشد آیندهٔ رقابت این دو ابرقدرت را در زمینهٔ هوش مصنوعی پیش‌بینی کند.

او در این کتاب علاوه بر بحث‌ رقابت میان کشورها، به موضوع تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل هم پرداخته و به این پرسش پاسخ داده که در آیندهٔ نزدیک هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین چه شغل‌هایی شود؟

خلاصه کتاب

.

در ادامه چند نکته از این اپیسود را با هم مرور می‌کنیم (نقل به مضمون):

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

مشارکت در بحث

اگر اپیسودی از پادکست Books of Titans را قبلاً گوش داده‌اید (یا بعد از خواندن این درس گوش کردید) و مناسب دانستید دوستان دیگرتان هم از آن مطلع شوند و به آن گوش بدهند، زیر همین درس، آن اپیسود را به همراه یک شرح مختصر به دوستان‌تان معرفی کنید.

  لطفاً توجه کنید که ما در متمم، تعداد و ترتیب درس‌ها و اولویت به‌روزرسانی آن‌ها را بر اساس تعداد دوستان علاقه‌مند به هر درس، انتخاب و طراحی می‌کنیم.

بنابراین لطفاً اگر به این درس (یا هر درس دیگری در متمم) علاقه‌مند هستید، حتماً زیر درس کنار عبارت «این درس در حوزهٔ علاقهٔ من قرار دارد» علامت بگذارید.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسن پیوسته گر ، فاطمه سیفی کفشگری ، مهسا محمودی اتابکی ، علی دشتی ، روح الله یعسوبی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آموزش زبان انگلیسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آموزش زبان انگلیسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۰ نظر برای پادکست خلاصه کتاب | معرفی پادکست انگلیسی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .