Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کمال طلبی و عوارض منفی آن در زندگی


کمال طلبی و عوارض آن در زندگی انسان کمال طلب

قبلاً برای شما توضیح  دادیم که کمال طلبی چیست و همینطور در مورد برخی از رایج ترین نشانه‌های انسانهای کمال طلب صحبت کردیم. در بحث‌های قبلی، کمال گرایی مثبت و کمال گرایی منفی را نیز از یکدیگر تفکیک کردیم و گفتیم که کمال گرایی منفی زمانی شکل می‌گیرد که استانداردهای خود را چنان بالا قرار دهیم که هزینه‌های کسب آن استانداردها از ارزش نهایی دستاوردهای آنها بیشتر باشد.

فرض کنید دانش آموزی برای امتحان سی ساعت درس خوانده و فکر می‌کند در شرایط فعلی نمره‌ی او ۱۶ خواهد بود. اگر احساس کند که با پنج ساعت درس خواندن بیشتر می‌تواند نمره‌ی نوزده بگیرد، نمی‌توان این رفتار او را نمونه‌ای از کمال گرایی منفی دانست.

اما اگر برای تبدیل کردن این نمره‌ی نوزده به بیست، تصمیم بگیرد که چهل ساعت اضافه درس بخواند، میتوان به این گزینه فکر کرد که او یا خانواده‌اش به کمال گرایی منفی گرفتار شده‌اند. چون احتمالاً‌ برای صرف این چهل ساعت، گزینه‌های ارزشمند زیادی وجود دارند. از مطالعه‌ی سایر دروس تا مطالعه‌ی غیردرسی تا ورزش و حتی گردش و تفریح.

 متمم این درس را به بررسی و مرور کلی تبعات منفی کمال طلبی و عوارض نامطلوب آن در زندگی شخصی و شغلی اختصاص داده و در درس‌های بعدی، به شیوه‌های بهبود این الگوی رفتاری خواهد پرداخت.

نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام می‌شود. ثبت نام به عنوان کاربر آزاد متمم، سریع و رایگان است و کافی است برای خودتان نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید:

ثبت نام   نمونه درسهای کاربر‌‌آزاد

در درس بعدی، پرسشنامه کمال طلبی APSR را برای تفکیک کمال طلبی مثبت و منفی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

منبع مورد استفاده: Overcoming Perfectionism

تمرین:

چه عوارض دیگری را برای بیماری کمال طلبی می‌شناسید و در زندگی خود یا اطرافیانتان مشاهده کرده‌اید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امیر رضا حاجی محمد جعفری ، ناجیه نصرتی ، مجید بهمنی ، حسینی ، زینب خیامی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری خودشناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه خودشناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶۸ نظر برای کمال طلبی و عوارض منفی آن در زندگی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حامد صیادی

    درباره خودم:

    - "آموزنده" دانستن کامنت های دوستان متممی را زیادی سخت می گرفتم و برداشتم اینه که خیلی از دوستان هم اینگونه هستند. چند وقتی هست تصمیم گرفتم ازین کمال طلبی و "خساست مجازی" دست بردارم و اگر نکته ای ولو در حد یک عبارت را آموزنده میبینم، تیک آنرا با رضایت میزنم.

    - برخی کارهای دایره تحت مدیریت خودم را با این توجیه که بجای آموزش طولانی به زیردستان، خودم ظرف چند دقیقه انجام میدم، تفویض نمی کردم. از عوارض این کار، عدم آرامش حتی در مواقع مرخصی بود. مرتباً با موبایلم تماس می گرفتند که فلان کار چگونه انجام شود. مدتی است که کلیه امور و تجربیاتم را به همکاران منتقل میکنم و نتیجتا در هنگام عدم حضور من در محل کار کمتر به تماس با من نیاز می شود.

    درباره دیگران:

    - کمال طلبی در برخی دختران و پسران متمایل به ازدواج در انتخاب همسر منجر به از دست رفتن گزینه های مناسب شده و حالا میبینم که دیگر انتخاب های موجود قبلی اصلا در اختیارشان نیستند و ناچار باید چشم انتظار آینده نامعلوم بنشینند.

    - فشار والدین به فرزندان دبستانی برای کسب نمره 20 که در مقطع بالاتر به افت تحصیلی منجر شده و بدتر اینکه به زدگی از درس خواندن و مطالعه نیز ختم شده است.

    اما به نظر من ریشه بسیاری ازین کمال طلبی ها، "مقایسه و رقابت" با دیگران هست. با تمرین برای ترک این بازیهای قیاسی و رقابتی که روزبه روز هم در جامعه ما پررنگ تر میشن خیلی از مشکلات ناشی از کمال طلبی حل میشه.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .