Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پادکست ۹۹٪ ناپیدا | یک پادکست درباره طراحی | رومن مارس


پادکست درباره طراحی - رومن مارس

وقتی رومن مارس به همکارانش گفت (+):‌ «با بیل کلینتون قرار مصاحبه دارم» همه پرسیدند: «خب می‌خوای چی بپرسی؟» مارس گفت: «نمی‌دونم. آخه اون می‌خواد با من مصاحبه کنه.»

کسانی که رومن مارس و کارهایش را می‌شناسند، از چنین خبرهایی تعجب نمی‌کنند. رومن مارس سال‌هاست با عرضهٔ پادکستی به نام «۹۹٪ ناپیدا» یا «l99% Invisible» به فردی شناخته‌شده در عرصهٔ طراحی تبدیل شده و نه‌فقط به عنوان میزبان، که گاهی به عنوان کارشناس و مهمان هم از او دربارهٔ طراحی، به‌ویژه طراحی شهری، نظر می‌خواهند.

ما پادکست رومن مارس را در بخش پادکستهایی برای یادگیری زبان انگلیسی معرفی می‌کنیم. اما اگر در کلاس دیجیتال مارکتینگ قرار باشد دربارهٔ تولید محتوا و پادکست صحبت شود، پادکست او را در آن‌جا هم می‌توان به عنوان یک الگوی آموزنده و ارزشمند بررسی کرد.

رومن مارس - پادکست طراحی

رومن مارس – عکس از NPR

طراحی از نگاه رومن مارس

می‌گویند وقتی یک واژه بیش از حد به کار می‌رود، هر معنایی می‌تواند بدهد و به بیان دیگر، هیچ معنایی نمی‌دهد. طراحی از این دست واژه‌هاست. ما مدام دربارهٔ طراحی محصول، طراحی سایت، طراحی لباس، تفکر طراحی،‌ طراحی شهری، طراحی صنعتی و … می‌شنویم. هر کس هم معنای خاص خودش را مد نظر دارد. بنابراین منطقی است وقتی رومن مارس (یا هر کس دیگر) از طراحی حرف می‌زند، بلافاصله بپرسیم: «منظورت از طراحی چیست؟»

او در یک مصاحبه به این پرسش پاسخ داده است (+):

آدم‌ها معمولا «طراحی» را به ظاهر چیزها ربط می‌دهند. این که هر چیز چگونه به نظر می‌آید و دیده می‌شود.

ولی ما می‌خواهیم طراحی را از منظر «کارکرد» و «حل مسئله» ببینیم.

این تعریف، تا حد زیادی با آن‌چه در مباحث تفکر طراحی مطرح می‌شود هم‌خوانی دارد. وقتی می‌گوییم این محصول، طراحی بسیار خوبی دارد، منظورمان لزوماً زیبایی بصری نیست. بلکه می‌خواهیم بگوییم «چقدر خوب کاری را که از آن انتظار می‌رفته انجام می‌دهد. و چقدر خوب، مسئله‌ی ما را حل می‌کند.»

طراحی می‌تواند حال ما را بهتر کند

رومن مارس بارها در مصاحبه‌هایش به شکل‌های مختلف به یک نکتهٔ بسیار جالب و مهم اشاره کرده است (+/+). او – نقل به مضمون – می‌گوید که من ذاتاً آدم چندان خوش‌بینی نبوده‌ام و نیستم. اما وقتی ظرافت‌های طراحی را می‌بینم، وقتی متوجه می‌شوم که کسی – که معمولاً نمی‌دانیم که بوده و کجاست – مسئله‌ای را که من می‌توانستم امروز داشته باشم، دیده و با یک طراحی هوشمندانه حل کرده، حال بهتری پیدا می‌کنم و امیدوار می‌شوم.

به حرف‌های مارس از سمت دیگر ماجرا هم می‌توان نگاه کرد. هر یک از ما در هر جا، می‌توانیم با نگاه طراحانه، مسئله‌هایی را که در قلمرو خودمان می‌بینیم، حل کنیم. ما عادت کرده‌ایم بزرگی آدم‌ها را با آثاری که خلق کرده‌اند ببینیم؛ از ساختمان‌ها و دستگاه‌های بزرگ تا مجسمه‌ها و کارهای هنری شگفت. اما آدم‌های بزرگی هم هستند که بزرگی‌شان دقیقاً به این است که ما امروز یک‌سری از مشکلات و چالش‌ها را نمی‌بینیم. طراحان، و کسانی که به نگاه طراحانه مجهزند، در این گروه دوم، سهم بزرگی دارند.

پادکست ۹۹٪ ناپیدا
باکمینستر فولر، معمار آمریکایی، جملهٔ معروفی دارد که نه‌فقط در کتاب‌های معماری و طراحی، بلکه به کتاب‌های روانشناسی عامه‌پسند و سخنرانی‌های انگیزش هم راه پیدا کرده است: «۹۹٪ از وجود شما، نه دیده می‌شود و نه قابل‌دسترسی است.»
رواج یافتن این جمله باعث شده معنای خاصی به عدد ۹۹٪ بخشیده شود و کسانی که می‌خواهند از «بخش بزرگ ناپیدا در برابر بخش کوچک پیش چشم» حرف بزنند، از این عدد استفاده می‌کنند.
رومن مارس، زمانی که می‌خواست پادکستی دربارهٔ طراحی راه بیندازد، دقیقاً به همین موضوع فکر می‌کرد.
چنانچه‌‌ گفتیم، کارهای طراحی حرفه‌ای، چندان جلوی چشم نیستند و گاهی اصلاً متوجه آن‌ها نمی‌شویم. طراحان حرفه‌ای – مستقل از این که با چه نامی و در چه شغلی فعالند – مسائل ما را به شکلی حل می‌کنند که گاهی فراموش می‌کنیم مشکلی وجود داشته است (یا می‌توانسته به وجود بیاید).
از طراحی اسکناس‌ها تا طراحی پرچم‌ها، از تصمیم‌گیری دربارهٔ هزینهٔ پارکینگ‌ها تا تصمیم‌گیری دربارهٔ شکل فرمان خودرو، از خیابان‌ها و اتوبان‌هایی که زیر پای ماست، تا پنجره‌هایی که روی دیوارهای خانه‌ها نشسته‌اند، هر جا و هر لحظه، با مسائلی روبه‌رو هستیم که طراحانی آن‌ها را حل کرده‌اند. و البته مسائل و چالش‌های بسیاری هم هنوز منتظرند تا طراحانی بیایند و آن‌ها را حل کنند.
پادکست ۹۹٪ ناپیدا، که ضبط نخستین اپیسود آن از اتاق خواب مارس شروع شد و اکنون چند صد میلیون بار دانلود شده، به این نوع موضوعات می‌پردازد.

پادکست ۹۹٪ ناپیدا را تقریباً در تمام برنامه‌های پادگیر می‌توانید پیدا کنید. اما هنر رومن مارس این بوده که سایت خود را آن‌قدر زیبا طراحی کرده و مطالب جانبی فراوان در آن قرار داده که مخاطبان جدی پادکست او نمی‌توانند به پلتفرم‌های انتشار پادکست قناعت کنند و نهایتاً ترجیح می‌دهند به سایت هم سر بزنند.

ضمناً متن کامل (Script) تمام اپیسودها روی سایت قرار دارد و از این منظر، کسانی که هنوز مهارت شنیداری‌‌ و درک مطلب‌شان در زبان انگلیسی قوی نیست، می‌توانند از این متن‌ها استفاده کنند.

  سایت رسمی پادکست ۹۹% Invisible

 صفحه‌ی معرفی پادکست‌ برای کاربران iTunes

تبدیل پادکست به کتاب

رومن مارس کار جالبی هم کرده که می‌تواند برای بسیاری از تولیدکنندگان پادکست الهام‌بخش باشد (البته دیگران هم چنین کاری کرده‌اند و او تنها نیست). مارس، محتوای تعدادی از اپیسودها را که به طراحی شهری مربوط بوده، شرح و بسط داده و با کنار هم قرار دادن آن‌ها یک کتاب بسیار جذاب و موفق منتشر کرده است (+). کتابی با عنوان: The 99% Invisible City.

این کتاب بسیار موفق بوده و میانگین امتیازی که در سایت آمازون از چندهزار نفر دریافت کرده، به عدد پنج نزدیک است.

تبدیل پادکست به کتاب

یک اپیسود نمونه از پادکست ۹۹٪ ناپیدا

ما در متمم معمولاً هنگام معرفی یک پادکست، یک اپیسود آن را هم به عنوان نمونه انتخاب و معرفی می‌کنیم. انتخاب یک اپیسود از میان صدها اپیسود پادکست ۹۹٪ ناپیدا اصلاً ساده نیست. به‌ویژه این که اکثر موضوعات، جذاب و آموزنده هستند.

اما با این هدف که موضوعی مرتبط با درس‌های متمم را انتخاب کرده باشیم، اپیسود ۴۵۸ را با عنوان Real Fake Bridges پیشنهاد می‌کنیم.

در این فایل، به تاریخچه طراحی اسکناس یورو پرداخته شده است. اگر درس‌های تاریخچه پول را خوانده باشید، حتماً درس طراحی اسکناس یورو را هم دیده‌اید و می‌دانید که طراحی اسکناس جدیدی که همهٔ کشورهای یورو آن را بپذیرند، پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های بسیاری داشته است.

این داستان در کتاب‌های بسیاری نقل شده که یکی از آن‌ها کتاب جیکوب گلدستان با عنوان پول: داستان واقعی یک چیز الکی است.

مارس و گلدستان با همکاری یکدیگر این اپیسود را تهیه کرده و داستان انتشار پول جدید اروپا را توضیح داده‌اند. چون در چند درس مختلف متمم به این موضوع پرداخته‌ایم، دوباره آن حرف‌ها را در این‌جا تکرار نمی‌کنیم و صرفاً همان اپیسود را برای گوش دادن و دانلود کردن در این‌جا قرار می‌دهیم (متن گفتگو در سایت اصلی پادکست):

مشارکت در بحث

به سبک همیشگی‌مان در معرفی پادکست‌ها، لطفاً اگر اپیسودهایی از این پادکست را قبلاً گوش داده‌اید یا پس از معرفی متمم گوش دادید و فکر کردید می‌تواند برای دوستان دیگرتان هم جذاب یا مفید باشد، ممنون می‌شویم آن قسمت را در اینجا (به همراه شرح مختصر) به دوستان‌تان هم معرفی کنید.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

  لطفاً توجه کنید که ما در متمم، تعداد و ترتیب درس‌ها و اولویت به‌روزرسانی آن‌ها را بر اساس تعداد دوستان علاقه‌مند به هر درس، انتخاب و طراحی می‌کنیم.

بنابراین لطفاً اگر به این درس (یا هر درس دیگری در متمم) علاقه‌مند هستید، حتماً زیر درس کنار عبارت «این درس در حوزهٔ علاقهٔ من قرار دارد» علامت بگذارید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سکینه شکفته ، مرضیه ، زهرا ، سیدمهدی حسینی ، شهرزاد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آموزش زبان انگلیسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آموزش زبان انگلیسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲ نظر برای پادکست ۹۹٪ ناپیدا | یک پادکست درباره طراحی | رومن مارس

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .