Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


اعتیاد به اینترنت چیست؟ | تعریف و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت


اعتیاد به اینترنت

هیچ‌کس در فواید و دستاوردهای مثبت اینترنت تردید ندارد. ابزارهای فراوانی در بستر اینترنت شکل گرفته‌اند که هر یک به تنهایی، دنیاهایی تازه‌ای را خلق کرده و در دسترس ما قرار داده‌اند.

ایمیل، وب، بازی‌های آنلاین و شبکه های اجتماعی، تنها بخشی از فرصت‌ها و دنیاهای جدیدی هستند به واسطه‌ی اینترنت در اختیار ما قرار گرفته‌اند.

طی سال‌های اخیر، دسترسی به اینترنت از طریق موبایل، نقش مهمی در فراگیر شدن اینترنت ایفا کرد و بسیاری از افرادی که کامپیوتر و لپ‌تاپ نداشتند نیز به جمع کاربران اینترنت افزوده شدند.

ضمن این‌که موبایل این امکان را برای ما فراهم آورد که تقریباً در همه جا، در کوچه و خیابان، در یک جلسه‌ی کاری، در میانه‌ی یک مهمانی، به سرعت به اینترنت دسترسی پیدا کنیم.

اما این سکه، روی دیگری هم دارد: اعتیاد به اینترنت.

آیا تاکنون اصطلاح اعتیاد به اینترنت را به کار برده‌اید؟ آیا پیش آمده که یکی از دوستان یا نزدیکان را معتاد به اینترنت بنامید؟ آیا تا این لحظه تحقیق کرده‌اید که این اصطلاح تا چه حد علمی است و در چه شرایطی می‌توان کاربران حرفه‌ای و تمام‌وقت اینترنت را معتاد به اینترنت دانست؟

در این درس، تعریف اعتیاد به اینترنت را بررسی می‌کنیم و سپس، یک پرسشنامه اعتیاد به اینترنت را با هم مرور خواهیم کرد.

تعریف اعتیاد به اینترنت

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که فکر می‌کنند اعتیاد به اینترنت یک اصطلاح جوان است و در سال‌های اخیر – پس از رواج یافتن موبایل و گسترش شبکه‌های اجتماعی – رواج یافته است.

در این صورت برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید این اصطلاح حداقل از سال ۱۹۹۶، یعنی با فاصله‌ی نسبتاً کوتاهی از فراگیر شدن وب، توسط محققی به نام کیمبرلی یانگ (Kimberley Young) به‌کار رفته است. یانگ حتی در سال ۱۹۹۸ پرسشنامه‌ای برای سنجش اعتیاد به اینترنت پیشنهاد کرد که امروزه از آن با عنوان پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ یا IAT (مخفف Internet Addiction Test) یاد می‌شود.

از آن زمان تاکنون، ده‌ها پرسشنامه و ابزار برای سنجش اعتیاد به اینترنت طراحی و در قالب مقاله‌های علمی ارائه شده‌اند (+).

اما هم‌زمان، محققان بسیاری هم به استفاده از واژه‌ی اعتیاد نقد داشته‌اند. از نظر آن‌ها، واژه‌ی اعتیاد برای توصیف استفاده‌ی افراطی از اینترنت، واژه‌ی سنگینی است و بهتر است از اصطلاحاتی مانند «وابستگی به اینترنت» و یا «استفاده‌‌ی آسیب‌زننده از اینترنت» استفاده شود.

[ مطالعه‌ی بیشتر: تعریف اعتیاد چیست؟ ]

به هر حال، به عنوان جمع‌بندی باید بگوییم که هنوز در زمینه‌ی تعریف اعتیاد به اینترنت اتفاق‌نظر وجود ندارد و محققان و صاحب‌نظران، دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه ابراز می‌کنند. در عین حال، همه کمابیش پذیرفته‌اند که استفاده‌ی افراطی از اینترنت می‌تواند به ما آسیب برساند.

اینترنت فقط یک بستر است

طی دو دهه‌ی اخیر، نگرش دیگری هم شکل گرفته و به نظر می‌رسد که به تدریج به تفکر غالب تبدیل می‌شود. نگرشی که می‌گوید: اینترنت فقط یک بستر است و نمی‌توانیم از اصطلاح اعتیاد به اینترنت استفاده کنیم.

بهتر است ببینیم افراد مختلف از اینترنت برای چه هدفی استفاده می‌کنند و بر این اساس، اعتیاد آن‌ها را نام‌گذاری کنیم. مثلاً اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، اعتیاد به ایمیل‌، اعتیاد به دانلود،‌ اعتیاد به نرم‌افزارهای پیام‌رسان، اعتیاد به پ.و.ر.ن، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و …

به نظر می‌رسد این دیدگاه توسط DSM (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی) هم به رسمیت شناخته شده است. به خاطر این‌که DSM در نسخه‌ی پنجم خود، از «اعتیاد به اینترنت» صحبتی به میان نیاورده است. اما به طور خاص، به اختلال بازی‌های اینترنتی یا IGD (مخفف Internet Gaming Disorder)‌ اشاره کرده و محققان را تشویق کرده تا در این زمینه بیشتر مطالعه و تحقیق کنند (تا این لحظه، هنوز IGD به فهرست رسمی اختلال‌ها افزوده نشده است).

پرسشنامه اعتیاد به اینترنت

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های مشاوره مدیریت علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

  تحلیل رفتار متقابل | زندگی شاد | افزایش عزت نفس

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کاریزما | مدیریت استرس

  تصمیم گیری | روانشناسی پول | استعدادیابی | رابطه عاطفی

  یادگیری | تحلیل رفتار متقابل | هوش هیجانی | مهارت ارتباطی

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

اگر دوست داشتید و راحت بودید، خوشحال می‌شویم امتیازتان را با ما هم در میان بگذارید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    فائزه ترحمی ، محمد امین زندی فرد ، دیوان ماندگار ، ریگار تارگرین ، علی کریمی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری خودشناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه خودشناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸۳ نظر برای اعتیاد به اینترنت چیست؟ | تعریف و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    امتیاز من ۵۵ شد.

    ضمناً بعد از این درس، کمی در وب جستجو کردم و به یک مقاله‌ی جالب رسیدم که سعی کرده بود مشابه DSM، برای اعتیاد به اینترنت تعدادی معیار ارائه بده (+).

    با چند تا از پرسشنامه‌های Internet Addiction هم چک کردم و دیدم معیارها، پرت نیستن. تقریباً با همین پرسشنامه‌ی مطرح شده در درس هم هم‌خوانی داشت.

    پیشنهاد محققان در این مقاله این بود که:

    کسی معتاد به اینترنت است که وقتی هم آفلاین است به آنلاین بودن فکر کند و اگر برای چند روز آنلاین نشود، احساس خستگی، عصبی‌بودن، تحریک‌پذیری و داون بودن را تجربه کند.

    و علاوه بر این‌ها، حداقل یکی از شرط‌های زیر را داشته باشد:

    ۱) نسبت به گذشته، باید زمان بیشتری را آنلاین باشد تا به همان رضایت و لذت قبلی دست پیدا کند

    ۲) برای کاهش یا ترک استفاده از اینترنت تلاش کرده باشد، اما ناموفق مانده باشد.

    ۳) به رغم مشکلات فیزیکی یا روانشناختی که در اثر استفاده از اینترنت برایش پیش آمده، هم‌چنان به استفاده‌ی زیاد از اینترنت ادامه دهد.

    ۴) پدیده‌ی جایگزینی برای او روی داده باشد. یعنی استفاده از اینترنت مثلاً جای تفریح، پیاده‌روی، ارتباط با دوستان، فیلم دیدن، کتاب‌خواندن و خلاصه فعالیت‌های مفید و سازنده‌ی دیگرش را گرفته باشد.

    ۵) برای گریختن از حس‌های منفی مثل خشم و ناتوانی و اضطراب و احساس گناه، به اینترنت پناه ببرد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .