Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


دوره روانشناسی پول | اهمیت پول، معنای پول و مدیریت پول در زندگی


روانشناسی پول به معنای روش پولدار شدن نیست

روانشناسی پول از جمله بحث‌هایی است که در جامعه‌ی ما به اندازه‌ی اهمیت آن، مورد توجه قرار نگرفته است.

بسیاری از مردم و حتی نشریات، روانشناسی پول را با روانشناسی پولدار شدن اشتباه می‌گیرند و بخش عمده‌ای از مطالبی که در حوزه روانشناسی پول مطرح می‌شود، بیش از آنکه علمی باشد، انگیزشی است.

مثلاً فهرستی از باورهای درست و غلط درباره پول ارائه می‌کنند و انتظار دارند در همان لحظه، خواننده متحول شود.

با توجه به همین مسئله، متمم تصمیم گرفته است بحث روانشناسی پول را به صورت جدی‌تر مورد بررسی قرار دهد.

البته ما همواره به صورت پراکنده در مورد روانشناسی پول صحبت کرده‌‌ایم، اما تعریف رسمی درس روانشناسی پول، به این معناست که از این به بعد متمم قصد دارد این مبحث را به صورت ساختاریافته و منظم، پیگیری کند.

زندگی ما انسانها با رابطه‌هایمان ساخته می‌شود. رابطه با دوست. رابطه با همکار. رابطه با همسر. رابطه با شغل. رابطه با محل زندگی. رابطه با پول و ده‌ها رابطه‌ی دیگر.

ما به رابطه‌هایمان اهمیت می‌دهیم و برای بهبود آنها تلاش می‌کنیم، اما رابطه با پول، کمتر از سایر رابطه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

روانشناسی پول، به بررسی رابطه انسانها با پول می‌پردازد.

تقریباً مشابه همه‌ی ناهنجاری‌های روابط دیگر را در رابطه با پول هم می‌توان دید:

  • پول دوست بودن و عشق به پول
  • نفرت از پول
  • وسواس نسبت به پول
  • حسادت نسبت به پول و پولدار
  • تکیه کردن بیش از حد به پول
  • اعتیاد به کسب پول
  • بی میلی به پول و …

در بسیاری از جوامع توسعه یافته، شغل و تخصصی به نام Money Therapist وجود دارد که تخصص گرانقمیت و ارزشمند آنها، بررسی رابطه انسانها با پول و تلاش برای بهبود این رابطه است.

این نوع تلاش و نگرش در کشور و فرهنگ ما، که نگرش به پول با پیش قضاوت‌ها و تعصبات مختلف مخلوط شده است، بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

آشنایی با این حوزه، ضمن اینکه به بزرگسالان برای تحلیل و بهبود نگرش‌ ایشان به پول، کمک می‌کند، باعث می‌شود تا فرزندان خود را هم با نگرش بهتری پرورش دهند.

مخاطب دوره روانشناسی پول متمم

ما در تدوین دوره روانشناسی پول در متمم دو دسته مخاطب را در نظر داشته‌ایم. دستهٔ اول، دوستان متممی هستند که می‌خواهند با جنبه‌های روانشناختی پول و رفتارهای پولی آشنا شوند و کیفیت رفتارها و تصمیم‌های اقتصادی خود را بهتر کنند. اگر از این دسته از دوستان هستید، ممکن است تصمیم بگیرید منتخبی از درس‌ها را بخوانید و از کنار برخی از درس‌های تخصصی‌تر عبور کنید.

دستهٔ دوم، کسانی هستند که قصد دارند به عنوان مشاور برنامه ریزی و مدیریت مالی یا کوچ مالی فعالیت کنند. توصیهٔ ما به این گروه از دوستان این است که حتماً تمام درس‌های روانشناسی پول و نیز درس‌های دیگری را که به عنوان مکمل بحث معرفی می‌شوند، بخوانند.

ضمناً لازم است تأکید کنیم که برای مشاورهٔ برنامه ریزی مالی یا فعالیت به عنوان کوچ مالی، دانش و مهارت بسیار بیشتری نیاز است که دوره روانشناسی پول متمم همهٔ آن‌ها را پوشش نمی‌دهد. بنابراین مباحث مطرح‌شده در متمم را صرفاً می‌توانید به عنوان نقطهٔ شروع در نظر بگیرید.

ما در یک درس مستقل هم مفهوم برنامه ریزی مالی را توضیح داده‌ایم و هم گفته‌ایم که مشاوران برنامه ریزی مالی دقیقاً چه می‌کنند:

برنامه ریزی مالی شخصی

پیشنهاد مطالعه

با توجه به این‌که بحث روانشناسی پول از زیرمجموعه‌های دانش اقتصاد رفتاری است، پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه وقت بگذارید و ابتدا معرفی اقتصاد رفتاری را بخوانید تا تصویر بهتری از فضای درس روانشناسی پول در ذهن‌تان شکل بگیرد.

برخی از مباحث مطرح شده در درس‌های روانشناسی پول

حسابداری ذهنی مبحث دیگری است که به آن می‌پردازیم. اینکه ذهن ما درآمدها و هزینه‌های خود را چگونه محاسبه، ارزیابی و ثبت می‌کند و تصمیم‌های مالی می‌گیرد.

 حسابداری ذهنی

مرور پرسشنامه MBBS برای سنجش نگرش پولی. این پرسشنامه یکی از معتبرترین پرسشنامه‌ها در حوزه روانشناسی پول محسوب می‌شود.

 پرسشنامه سنجش نگرش پولی

ما رابطه پول و قدرت را چگونه می‌بینیم؟

آیا باور داریم که یکی می‌تواند دیگری را ایجاد کند یا آنها را مستقل می‌دانیم؟ این نگرش، چه تاثیری روی رابطه‌ی ما با پول خواهد داشت؟

بررسی رابطه پول و قدرت

آیا نگاه به پول و تفکر بر مبنای معامله ویژه‌ی انسانهاست؟ روانشناسی پول در این زمینه چه مطالعاتی انجام داده است؟ آیا حیوان‌ها هم مثل ما مفهوم پول را می‌فهمند؟

تصمیم‌های اقتصادی جانوران

شاید شما هم کسانی را بشناسید که همیشه احساس می‌کنند پول ندارند و اگر دارند، به اندازه‌ی کافی نیست. کسانی که نیازشان به پول،‌ پایان ندارد. تاثیر این نگرش پولی چیست؟

روانشناس پول و ناکافی بودن پول

وسواس پولی بحث دیگر در روانشناسی پول است. شاید شما هم کسانی را دیده باشید که اگر ریالی برای کسی هزینه کنند، هرگز آن را در محاسبات فراموش نمی‌کنند.

روانشناسی پول و وسواس پولی

پیش نویس های پولی

منظور از پیش نویس های پولی، «داستان‌ها، استعاره‌ها، ارزش‌ها و باورها»یی است که به نوعی به پول مربوطند و معمولاً در کودکی و نوجوانی در ذهن ما شکل می‌گیرند. بد بودن یا خوب بودن پول، تاثیر پول در زندگی، تصور ما از این که چگونه پول جمع کنیم، اهمیت پول در جامعه، روش کار با پول، نفرت یا عشق به پول، معنای بی پولی و بسیاری از موضوعات از این دست، از جنس پیش نویس پولی هستند.

این پیش‌نویس‌ها معمولاً آن‌قدر درونی هستند و در لایه‌های ناخودآگاه ذهن ما رسوخ کرده‌اند، که به سختی می‌توانیم آن‌ها را تشخیص دهیم. حتی اگر هم آن‌ها را تشخیص دهیم، معمولاً انگیزه و میل کافی برای ارزیابی مجدد آن‌ها نداریم.

برای این که رفتارهای مالی خود را بهتر بفهمیم و بتوانیم الگوهای رفتاری‌مان را اصلاح کنیم، لازم است برای شناخت پیش‌نویس‌های پولی خود وقت بگذاریم. در مجموعه درس‌های روانشناسی پول، ما ضمن معرفی مفهوم پیش‌نویس پولی، تعدادی از پیش‌نویس‌های رایج را هم به همراه پرسشنامه‌هایشان معرفی کرده‌ایم:

پیش نویس پولی چیست؟

پیش نویس اجتناب از پول

پیش نویس تقدیس پول

پیش نویس پول و جایگاه اجتماعی

پیش نویس نگهبان پول

پنج درسی را که دربارهٔ پیش نویس پولی منتشر شده‌اند، می‌توانید مستقل از همهٔ درس‌های مالی رفتاری و روانشناسی پول بخوانید.

البته واضح است که اگر آشنایی عمیق با روانشناسی پول برایتان مهم است، بهتر است برای مطالعهٔ همهٔ مباحث مربوط به روانشناسی پول وقت بگذارید.

سواد مالی و مهارتهای پولی کودکان و نوجوانان

بخش عمده‌ای از درس‌های روانشناسی پول به رفتارهای بزرگسالان با پول و در مقابل پول اختصاص یافته است.

برای آشنایی بیشتر با بحث‌های مربوط به رفتارهای مالی کودکان و نوجوانان، می‌توانید به مجموعه درس‌های سواد مالی و مهارتهای پولی کودکان و نوجوانان مراجعه کنید:

مهارتهای پولی کودکان و نوجوانان

پول چیست؟ بررسی تاریخچه پول

ما در متمم یک مجموعه درس آموزنده در زمینه پول داریم که البته نه از منظر روانشناسی، بلکه از زاویه‌ی اقتصادی به پول می‌پردازد و مفاهیم مرتبط با پول را به زبانی ساده بیان می‌کند.

پرسش‌های زیر از جمله مواردی هستند که ما در آن‌جا به شرح پاسخ آن‌ها پرداخته‌ایم:

اگر پاسخ سوال‌های زیر برای شما جالب است، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی آن مجموعه درس‌ها را هم در برنامه‌ی یادگیری خود قرار دهید:

تاریخچه پول (مجموعه درس)

برخی از منابع مورد استفاده در درس روانشناسی پول

کتاب کج رفتاری نوشته ریچارد تیلر (دانشمند مطرح اقتصاد رفتاری)

کتاب روانشناسی پول نوشتهٔ آدریان فرنهام

 Crazy about money, Maggie Baker

 Mind over Money (overcoming money disorders), Brad Klonz

 Money Therapy, Deborah Price

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد زارع ، آرش م. ، فاطمه نظردخت ، بابک یزدی ، حسین کاظمی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مبانی روانشناسی پول به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مبانی روانشناسی پول
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۱ نظر برای دوره روانشناسی پول | اهمیت پول، معنای پول و مدیریت پول در زندگی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : نیلوفر کشاورز

    پول از اون کلماتیه که در فرهنگ ما بیشتر با صفات منفی مورد استفاده قرار می گیره حتی اگر معنای مثبتی از اون مد نظر باشه. مثلا صفاتی نظیر پول دوست، پول پرست، خرپول، پولکی و .... در زبان روزمره ما زیاد مورد استفاده قرار می گیرند ولی همین صفت ها رو گاها به افرادی که برای کار ارزشمند خودشون پول خوبی هم می گیرند اطلاق میکنند، مثلا اگر یک تراپیست حرفه ای برای یک ساعت مشاوره صد هزار تومن یا بیشتر بگیره زیاد به مذاق ما خوش نمیاد، چون اون رو پولکی میدونیم. فرهنگ خدمات و اجناس رایگان و مفتی بنظر میاد جایگاه عمیقتری داشته باشد در بین ما، تا مواردی که مجبور باشیم برای آنها پول پرداخت کنیم. شاید به دلیل همین نگاه و حس منفی نسبت به پول باشد که اولین ظن ما در مواجهه با افراد پولدار ، کلاهبرداری کردنه تا تلاش و کوشش.

    من تا حالا با عبارتی به نام روان شناسی پول برخورد نکرده بودم ، به همین دلیل کنجکاوم بیشتر بدونم در این مورد. جای همچین بحثی در فرهنگ ما به شدت خالیه و امیدوارم درسهایی شبیه این درس تلنگر خوبی به ما بزنند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .