Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب مینیمالیسم دیجیتال | درباره اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی


کتاب مینیمالیسم دیجیتال | اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی

«بمبارانِ بی‌پایانِ اخبار و شایعات و عکس، از ما دیوانگانی معتاد به دریافتِ اطلاعات ساخته. این اتفاق، مرا نابود کرد و ممکن است با شما هم چنین کند.»

کال نیوپورت (Cal Newport) مقدمه‌ی کتاب مینیمالیسم دیجیتال (Digital Minimalism) را با این نقل قول آغاز می‌کند و در ادامه، از دردسرهای زندگی با ابزارهای نوین ارتباطی سخن می‌گوید:

«آدم‌ها به فیس‌بوک ملحق شدند تا با دوست‌هاشان در سراسر جهان در ارتباط باشند، اما نتیجه این شد که دیگر نمی‌توانستند بدون چشم‌برداشتن از صفحه‌ی گوشی‌شان، با دوستی که آن طرف میز – درست روبه‌رو‌شان – نشسته بود، مکالمه‌ای چنددقیقه‌ای برقرار کنند.»

نیوپورت، در کتاب خود، با کسانی که به زعم او، راهکارهای پیش‌پا‌افتاده‌ای را برای رهایی از اعتیاد به اینترنت و به طور کلی اعتیاد به تکنولوژی پیشنهاد می‌کنند، با نیش و کنایه برخورد می‌کند.

او توضیح می‌دهد که مسئله را نمی‌توان با کمی دورتر گذاشتن موبایل، غیرفعال کردن نوتیفیکیشن و یا تخصیصِ یک روز در هفته به جدایی از تکنولوژی حل کرد:

[من] با تمرکز روی این موضوع به نتیجه رسیده‌ام که به جای این‌ها به یک جور «فلسفه‌ی استفاده از فناوری» تمام‌و‌کمال نیاز دارید که در ارزش‌های شما ریشه دارد و به سوالات شما درباره‌ی هر کدام از این ابزارها و چگونگیِ استفاده از آن‌ها به شکل مفصلی جواب می‌دهد و همین‌طور، کاری می‌کند که قابلیتِ بی‌تفاوت‌شدن نسبت به مسائل را به دست بیاورید.

… من اسم آن را «مینیمالیسم دیجیتال» می‌گذارم؛ فلسفه‌ای که معتقد است هر چه کم‌تر از فضای مجازی استفاده کنید، موفقیت، بهره و لذت‌تان از زندگی بیشتر خواهد شد.

… کلید پیشرفت در دنیای فوقِ مدرنِ ما، صرف زمان کم‌تر برای استفاده از فناوری‌ست.

کتاب مینیمالیسم دیجیتال | کال نیوپورت | اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی

سخت است که حرف‌های نیوپورت را «یک فلسفه‌ی جدید» بدانیم. تکرار برخی نکات ساده درباره‌ی شرطی شدن و نقل پاره‌ای مطالعات از روانشناسی اجتماعی، در کنار نقل مطالبی که پیش از این در کتاب‌های کسانی مانند نیر ایال (کتاب قلاب) و آدام آلتر (کتاب مقاومت‌ناپذیر) آمده، آن‌قدر نیست که بتوان آن را یک فلسفه‌ی تازه دانست.

خصوصاً این‌که کتاب در بخش پایانی خود،‌ به همان توصیه‌هایی می‌رسد که در ابتدا آن‌ها را مسخره کرده بود: پیاده روی کنید؛ گوشی موبایل را در داشبورد ماشین خود بگذارید؛ خودتان را با ساختن چیزی یا تعمیر چیزی دیگر سرگرم کنید.

اما با این حال، کتاب مینیمالیسم دیجیتال، برای کسانی که حس می‌کنند بیش از حد به تکنولوژی معتاد شده‌اند و دائماً در اینستاگرام و واتس‌آپ و تلگرام و سایر ابزارهای ارتباطی فرو رفته‌اند، مفید است.

نیوپورت کتاب را به دو بخش تقسیم می‌کند: در بخش اول می‌کوشد خواننده را متقاعد کند که هیچ‌چیز جایگزین زندگی واقعی در دنیای واقعی و تعامل رو در رو با انسان‌ها نمی‌شود. در بخش دوم هم به تکنیک‌هایی برای کاهش اعتیاد به موبایل، اینترنت و شبکه های اجتماعی می‌پردازد.

دیجیتال دیتاکس مفهوم کلیدی مورد توجه اوست:

روند پاکسازی به این صورت است که باید به مدت سی روز از تمامیِ فعالیت‌های اختیاریِ آنلاین اجتناب کنید.

در طول این مدت، همه‌ی چرخه‌های اعتیادی را که ابزارهای دیجیتال می‌توانند ایجاد کنند ترک می‌کنید و شروع می‌کنید به کشف دوباره‌ی فعالیت‌های غیردیجیتالی‌ای که در شما حس رضایت‌مندیِ عمیقی ایجاد می‌کنند.

مثلاً می‌توانید پیاده‌روی کنید، حضوری با دوستان‌تان صحبت کنید، به انجمن‌ها بپیوندید، کتاب بخوانید یا حتا به ابرها خیره شوید.

از همه مهم‌تر، این پاک‌سازی به شما فضا می‌دهد تا بتوانید چیزهایی را که در زندگی بیش از هر چیزی برایتان ارزش دارد از نو کشف کنید.

در پایان این سی روز، تعداد کمی از فعالیت‌های آنلاینی را که به دقت انتخاب شده‌اند و معتقدید منفعتِ زیادی برای چیزهای ارزشمند در زندگی شما به همراه دارند، به برنامه‌تان برمی‌گردانید.

با هم چند بخش دیگر از کتاب را هم می‌خوانیم:

برای خیلی‌ها، اعتیاد واژه‌ی ترسناکی‌ست. در فرهنگ عامه، تصویر یک معتاد مشابه کسی‌ست که جواهرات مادرش را می‌دزدد! اما از دیدگاه روانشناسان، اعتیاد تعریف دقیقی دارد که فاقد این تصویر‌سازی است:

برای مثال: «اعتیاد شرایطی است که در آن، فرد به استفاده‌ی مکرر از یک ماده اقدام می‌کند، یا رفتاری را تکرار می‌کند و پاداشی که از آن می‌گیرد، انگیزه‌ای قوی برای تکرار مداوم آن رفتار – بدون توجه به عواقب مضرش – ایجاد خواهد کرد.»

تا همین اواخر، تصور می‌شد که اعتیاد فقط شامل الکل و مواد مخدر است.

… وقتی انجمن روانپزشکی آمریکا نسخه‌ی پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، برای اولین بار از اعتیاد رفتاری به عنوان یک مشکل قابل‌تشخیص نام برده شد.

آلتر توضیح می‌دهد هر بار که شخصی مطلبی را در یکی از صفحات [شبکه های اجتماعی] منتشر می‌کند، در واقع مشغول قمار کردن است. آیا لایک (یا بازتوییت) خواهد گرفت یا بدون بازخورد رها خواهد شد؟

در حالت اول – چنان‌چه یکی از مهندسان فیسبوک از آن تعبیر می‌کند – شخص دچار حس شادی و سرخوشی کاذب می‌شود و در حالت دوم، احساس ناخوشایندی به او دست می‌دهد.

در هر دو حالت [درست مانند قمار کردن] به سختی می‌توان نتیجه را پیش‌بینی کرد.

این تأثیر بر اساس اصول روانشناسیِ اعتیاد، کلِ عملِ پست‌گذاشتن و چک کردنِ گوشی را به فعالیتی به‌شدت خوشایند تبدیل می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، ناراحتیِ ما در رابطه با فناوری‌های جدید، اصلاً به مفید یا غیرمفید بودن آن‌ها ربطی ندارد.

مشکلِ ما از دست دادنِ حسِ استقلال در زندگی روزمره‌مان است.

ما ابتدا به دلایل بسیار کم‌اهمیت وارد این فضاها شدیم. این ابزارها را خریداری کردیم تا به وضعیت رابطه‌ی عاطفیِ دوستان‌مان در فیس‌بوک سرک بکشیم؛ یا برای این‌که نیاز نداشته باشیم دو دستگاه آی‌پاد و موبایل را جداگانه با خودمان حمل کنیم [به سراغ گوشی‌های کاملاً هوشمند رفتیم].

اما سال‌ها بعد متوجه شدیم که این ابزارها آن‌چنان بر ما مسلط شده‌اند که چگونگی گذراندن اوقات فراغت، این که چه حسی باید داشته باشیم، و حتا رفتارهامان را هم تعیین می‌کنند.

اصول مینیمالیسم دیجیتال

نیوپورت سه اصل کلی برای مینمالیسم دیجیتالی تعریف می‌کند.

اصل اول | در‌هم‌ریختگی هزینه دارد

مینیمالیست‌های دیجیتال به درستی تشخیص داده‌اند که به‌هم‌ریختنِ توجه و زمان‌شان با تعداد زیادی ابزار، برنامه و خدمات فضای مجازی، باعث ایجاد هزینه‌های اضافی‌ای می‌شود که ضرر آن‌ها روی‌هم‌رفته از فایده‌ای که هر کدام‌شان دارد خیلی بیشتر است.

اصل دوم | بهینه‌سازی بسیار مهم است

مینیمالیست‌های دیجیتال می‌دانند تشخیص این‌که یک فناوری خاص به آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف و ارزش‌هاشان کمک می‌کند یا نه، گام اول است. و این که برای استخراج تمامیِ فواید نهفته در یک ابزار، اول باید با دقت روش استفاده از آن را بررسی کرد.

اصل سوم | استفاده‌ی درست و آگاهانه از فناوری رضایت‌بخش است

مینیمالیست‌های دیجیتال از پایبندی‌شان به استفاده‌ی آگاهانه و ارادی از امکانات و فناوری‌های فضای مجازی احساس رضایت می‌کنند. منشاء این احساس رضایت تصمیم‌های دقیقی است که به زندگی آن‌ها معنای بسیار می‌بخشد.

کتاب مینیمالیسم دیجیتال برای خواننده‌ی ایرانی

مینیمالیسم دیجیتال از دو جنبه ممکن است خواننده‌ی ایرانی را آزار دهد و از یک جنبه هم، ناقص به نظر برسد.

یکی این‌که بخش‌های بسیاری از آن، شما را به یاد صدا و سیمای خودمان می‌اندازد: نیوپورت بارها توضیح می‌دهد که مردم از این‌که موبایل را کنار گذاشته‌اند و از شبکه‌های اجتماعی بیرون آمده‌اند، ابراز خوشحالی می‌کنند و می‌گویند بیشتر وقت کرده‌اند به خانواده‌ و دوستان‌شان سر بزنند.

دیگر این‌که، مثال‌های متعددی از شخصیت‌های آمریکایی و برنامه‌های تلویزیونی آمریکایی در کتاب وجود دارد که ممکن است برای خواننده‌ی ایرانی جذاب نباشد.

جنبه‌ی نقص‌آمیز آن هم این است که برای ما ایرانیان، شبکه‌های اجتماعی، جایگزین منابع رسمی خبری هستند. بنابراین بخشی از اعصاب‌خُردی‌ها و حرص‌خوردن‌هایمان، به خاطر پیگیری اخبار در شبکه‌های اجتماعی است و نه فقط تشنه بودن برای لایک و دیده‌شدن و دیدن دیگران. این بخشی است که کمتر مورد توجه نیوپورت قرار داشته است.

اما با همه‌‌ی این‌ها، اگر می‌خواهید به سراغ دیجیتال دیتاکس بروید و مدتی از شبکه های اجتماعی دور باشید، کتاب مینیمالیسم دیجیتال یک گزینه‌ی خوب است.

این کتاب توسط سمانه پرهیزکاری به فارسی ترجمه شده و انتشارات میلکان آن را به بازار عرضه کرده است.

[ لینک مرتبط: خرید کتاب مینیمالیسم دیجیتال (شهر کتاب آنلاین) ]

[ لینک مرتبط: خرید کتاب مینیمالیسم دیجیتال (سی‌بوک) ]

کتاب مینیمالیسم دیجیتال نوشته کال نیوپورت از جمله کتابهایی است که دوستان متممی در نظرسنجی سالانه متمم به عنوان یکی از کتابهای پیشنهادی برای مطالعه به سایر دوستان‌شان معرفی کرده‌اند.

فهرست کتابهای پیشنهادی متممی‌ها برای مطالعه

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سامان عزیزی ، داریوش سنقری ، مریم مرزبان ، مجتبی ، محمد علیزاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۰ نظر برای کتاب مینیمالیسم دیجیتال | درباره اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : جواد خوانساری

    دوستانی که علاقه‌مند به یادگیری کریستالی در مورد مفهوم «مینیمالیسم دیجیتال» هستند، می‌توانند به سایت کارل نیوپورت مراجعه کنند. او گلچینی از مصاحبه‌های ویدئویی، مقاله‌ها و پادکست‌های مرتبط با این موضوع را در سایت خود قرار داده است.
    کارل نیوپورت پیش از تألیف مینیمالیسم، کتاب «کار عمیق» (DEEP WORK) را نوشته است. فرضیه‌ی اصلی کتاب این است:

    توانایی انجام کارهای عمیق به طور فزاینده‌ای در حال کمیاب شدن است و دقیقاً در همان زمان در اقتصاد ما، کار عمیق به طور فزاینده‌ای در حال ارزشمند شدن است. در نتیجه، افراد کمی که این مهارت را پرورش می‌دهند و سپس آن را محور اصلی زندگی کاری خود قرار می‌دهند، پیشرفت خواهند کرد.

    به نظر می‌رسد موضوع «تمرکز» (Focus) مفهوم محوری اندیشه‌ی نیوپورت است که با کتاب کار عمیق آغاز شده و در کتاب مینیمالیسم نمود عینی‌تری یافته است.

    و یک تکمله‌ی به‌ظاهر نامربوط:
    در حالی که سرمایه‌داری فناوری‌محور با تولیدات تکنولوژیک وسوسه‌انگیزش زندگی ما را به یک آشفته‌بازار دیجیتال (digital clutter) مبدل کرده است از ما -برای آن‌که بتوانیم ادامه‌ی بقا دهیم- انتظار تمرکز و توجه دارد.
    هم‌زمان که ما را به تکنولوژی معتاد می‌کند، روش‌های ترک اعتیاد (Digital Detox) را هم به ما می‌فروشد.

    چقدر دلم به حال خودمان می‌سوزد!

    ما ساکنان «آرمان‌شهر دیجیتالی» هستیم که در مجاورتِ پاساژهای فریبنده‌ی مجازی‌اش، برای ما کمپ‌های مجلل ترک اعتیاد تدارک دیده‌اند.
    و راهرویی که این دو مکان (یا وضعیت) را به هم متصل می‌کند، غفلت و انفعال ماست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .