Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تعهد نود و هشت درصدی مستهلک‌کننده است


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۶۸۱۹۳

مطالبی که در قالب دعوت به گفتگو منتشر می‌شوند در مقایسه با سایر درس‌ها و مطالب متمم، فضایی صمیمی‌تر و به دور از چارچوب‌های خشک درسی دارند.

می‌کوشیم به بهانه‌ی حرف‌های بزرگان و نکاتی که در کتابها و مقاله‌ها می‌بینیم و می‌خوانیم،‌ با یکدیگر در مورد تجربیات خود در فضایی نزدیک به درس‌های متمم صحبت و گفتگو کنیم.

تعهد ۹۸٪ - کلیتون کریستنسن

جمله‌ای که این بار برای دعوت به گفتگو انتخاب کرده‌ایم، محدود به مدیریت زمان و نظم شخصی نیست و می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار دهد.

اما چون پیام و محتوای آن، از جنس نظم درونی و تعهد به خود است، آن را به عنوان زیرمجموعه‌ای از بحث‌های نظم شخصی به بحث می‌گذاریم.

کلیتون کریستنسن (Clayton Christensen) استاد مدیریت دانشگاه هاروارد را معمولاً به واسطه‌ی نوشته‌ها و مقالاتی که در حوزه‌ی نوآوری دارد می‌شناسند.

کتاب کریستنسن تحت عنوان The Innovator’s Dilemma این روزها در فضای نوآوری و کسب و کار، بسیار مشهور است و جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است.

اما آن‌چه ما از کریستنسن در اینجا نقل می‌کنیم، فراگیرتر و عمیق‌تر از بحث نوآوری است و به نوعی به مدل ذهنی و الگوهای رفتاری مربوط می‌شود:

اینکه در ۹۸٪ موارد به اصول خود وفادار باشی بسیار دشوارتر از این است که در ۱۰۰٪ موارد به آن‌ها وفادار باشی - کلیتون کریستنسن

جمله‌ی کریستنسن در ظاهر، چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد.

اما همه‌ی ما در زندگی خود و اطرافیان‌مان نمونه‌هایی از انتخاب بین تعهد ۹۸ درصدی و تعهد ۱۰۰ درصدی را دیده‌ایم و می‌دانیم که در دنیای واقعی، معمولاً چنین انتخابی ساده نیست.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تجربه‌ی شما در این زمینه چیست؟

با دیدن این بحث، چه نمونه‌ها و مصداق‌هایی در ذهن‌تان تداعی می‌شود؟

آیا می‌توانید خودتان را به صورت قطعی در یکی از دو گروه ۹۸٪ یا ۱۰۰٪ قرار دهید؟

یا این‌که فکر می‌کنید هر یک از ما در برخی حوزه‌ها در دسته‌ی ۹۸٪ و در برخی دیگر در دسته‌ی ۱۰۰٪ قرار می‌گیریم؟

اصلاً آیا توجه به چنین توصیه‌ای مفید / ضروری است؟ به‌کارگیری آن‌ چه هزینه‌ها و دستاوردهایی را ایجاد می‌کند؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مونا محمدی ، محسن مؤذنی ، جلیل شجاع زاده ، مریم فخری ، Fatemeh mahdavi

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۳۶ نظر برای تعهد نود و هشت درصدی مستهلک‌کننده است

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : نیلوفر کشاورز

    فکر می کنم داشتن تعهد ۱۰۰ درصدی برای افراد یک اعتماد پایدار و غیر قابل خدشه ایجاد می کند که آن شخص را به شدت برای ما متمایز از بقیه می کند. چون انسانهایی که خودشان فرمانروای خودشان هستند و نه محیط و شرایط آنها ، بسیار کمیاب هستند و یافتن آنها یک فرصت ارزشمند برای یابنده است.

    در عین حال گمان نمی کنم بشود کسی را پیدا کرد که در همه چیز تعهد ۱۰۰ درصدی داشته باشد. اگر این جمله را در سطح اصول شخصی محدود کنیم باز هم شاید نشود به همه اصول تعهد کامل داشت. بستگی دارد به اینکه ما بخواهیم به چه اصولی شناخته شویم.

    فکر می کنم برای خودم تعداد چیزهایی که به آن تعهد ۱۰۰ درصدی دارم به سه یا چهار مورد نرسد. بنابراین به نظر خودم حالا حالاها باید برای تعهد ۱۰۰ درصدی و کسب آن زحمت بکشم.

    تعهد کامل و بی چون و چرا اغلب فرصت طلبی و گزینه های فرصت طلبانه را برای شخص می سوزاند و او را از کامیابی کوتاه مدت به لذت دراز مدت دعوت می کند‌ . اما مسیر رسیدن به آن آینده دور الزاما راحت، بی دردسر و بدون چالش نخواهد بود. کم هستند کسانی که رنج های حال را برای رسیدن به شادی آینده تحمل کنند.

    یاد نلسون ماندلا افتادم که تعهد ۱۰۰ درصدی او به اعتقادش در مورد صلح بین سفید پوستان و سیاه پوستان به قیمت از دست رفتن زندگی شخصی اش با همسرش انجامید. یا زندگی ۲۷ ساله اش در زندان رژیم آپارتاید.

    یا گاندی که اعتقادش به "بدون خشونت" هند فلاکت زده و در بند را به آزادی هدایت کرد. زندگی ساده و تمرین های ریاضت بارش برای رهایی از خشونت درون و بیرون. رنج او برای درک مفهوم خشونت منفعل و خشونت فعال. و جانش را که در این راه از دست داد‌.

    تعهد ۱۰۰ درصدی به اصول منجر به تغییرات بنیادین می شود. چه در سطح شخصی و چه سطح اجتماعی.

    آدمهای ۹۸ درصدی و ۹۰ درصدی بسیاری به فراموشی سپرده شده اند . اما زمین هرگز خاطره آن ۱۰۰ درصد ها را فراموش نخواهد کرد و به قول عزیزی بعد از مرگ از آسمان به زمین نگاه می کنند و می گویند که " من آنجا بودم." و اشاره به ساخته شان می کنند: نه با شرم که با افتخار.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .