Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


نرم افزار برنامه ریزی روزانه و انجام کارهای شخصی Todoist



آیا شما هم کارهای روزانه‌ خود را روی کاغذ و یا به صورت متن در موبایل خود یادداشت می‌کنید؟

آیا اخیراً از ضعیف شدن حافظه‌تان و فراموش کردن کارهای خود گلایه دارید؟ آیا احساس می‌کنید کارهای بسیاری برای انجام دادن دارید اما نمی‌دانید از کدام‌یک شروع کنید؟ آیا در حین کارکردن حواس‌تان پرت می‌شود و سراغ کارهای دیگر می‌روید؟

آیا شما هم اهمال کار هستید و کارهای‌تان را به تعویق می‌اندازید؟ در صورتیکه پاسخ شما به یکی از این سوالات مثبت است، شاید Todoist بتواند راهکار مناسبی برای حل این مشکلات باشد.

کاربرد Todoist در نظم شخصی

در سال‌های اخیر برنامه‌ها و سایت‌های زیادی برای مدیریت کارها و پروژه‌ها عرضه شده‌اند. ما در گروه متمم پس از بررسی و مقایسه این دسته از برنامه‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از انتخابهای مناسب برای همراهان و مخاطبان ما Todoist است.

امروزه بیش از سه میلیون کاربر از این برنامه برای مدیریت کارهایشان استفاده می‌کنند. به کمک Todoist شما می‌توانید از هرجایی به وسیله کامپیوتر، موبایل و یا تبلت کارهای خود را مدیریت کنید و اطلاعات شما بین این دستگاه‌های مختلف به کمک سرویس ذخیره‌‌سازی ابری Todoist‌ به سرعت همگام‌سازی و هماهنگ می‌شود.  این برنامه طراحی زیبا و واسط گرافیکی قدرتمندی دارد و با وجود داشتن گزینه‌ها و امکانات زیاد به آسانی می‌توانید با آن کار کنید و کارایی خود را افزایش دهید.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید Amir Salihefendic کارآفرین و برنامه نویس جوان بوسنیایی، این برنامه را در سال ۲۰۰۷ هنگامی که دانشجوی رشته علوم کامپیوتر بوده، برای مدیریت پروژه های شخصی و بالا بردن کارایی خود نوشته است. او این برنامه را در یک جمله ابزاری برای انجام شدن کارها تعریف می‌کند.

برای  استفاده از این برنامه ابتدا باید یک حساب کاربری داشته باشید. برای اینکار کافی است وارد سایت todoist.com  شوید و از طریق گزینه Sign Up، ثبت نام کنید. البته مانند بسیاری از سایتها و برنامه‌ها می‌توانید از حساب کاربری Gmail خود نیز برای ورود  به این برنامه استفاده کنید. شاید هم مایل باشید برنامه Todoist را روی گوشی و تبلت خود نصب کنید. برای اینکار کافیست به قسمت مربوط به برنامه‌های Todoist بروید و برنامه مناسب برای دستگاه و سیستم عامل خود را بارگذاری و نصب کرده و از طریق آن ثبت نام کنید. پس از ثبت نام و ورود به Todoist می‌توانید کار با آن را شروع کنید.

کاربرد Todoist در نظم شخصی

هنگامی که وارد محیط برنامه می‌شوید، در نوار کناری سمت چپ برنامه با رفتن به بخش Today کارهایی را می‌بینید که باید امروز انجام شوند. در زیر آن نیز کارهای مربوط به هفت روز آینده در بخش Next 7 days آمده است. کمی پایین‌تر در قسمت projects می‌بینید که تعدادی پروژه‌ از همان ابتدا در Todoist ایجاد شده‌ است.

همانطور که می‌توانید حدس بزنید پروژه personal محل نگهداری لیست کارهای شخصی شماست و پروژه shopping هم مربوط است به خریدهایی که می‌خواهید انجام دهید. شما هم می‌توانید پروژه‌هایی را برای دسته‌بندی کارهای مرتبط ایجاد کنید. به عنوان مثال ممکن است بخواهید پروژه ای با عنوان متمم ایجاد کنید و در آن عنوان یا آدرس مطالبی از سایت متمم را که قصد دارید آنها را مطالعه کنید و یا تمرین‌هایی را که باید انجام دهید، به این پروژه اضافه کنید. کارهایی که زمان انجام آنها مشخص نشده به همراه کارهایی که متعلق به هیچ پروژه‌ای نیستند، در Inbox نمایش داده می‌شوند. 

کاربرد Todoist در نظم شخصی

حالا که آشنایی مختصری با صفحه اصلی محیط برنامه پیدا‌ کردید، با کمک هم یک سناریوی فرضی‌ را دنبال می‌کنیم تا به کمک Todoist مدیریت کارها و پروژه‌های خودمان را  تمرین کنیم.

فرض کنید صبح بیدار می‌شوید و می‌دانید که امروز تعداد زیادی کار باید انجام دهید. قرار است تعدادی خرید برای منزل انجام دهید، یک دوست را برای نهار ببینید، شرکت بروید و کارهای آنجا را انجام دهید و هنوز چندین کار ریز و درشت دیگر هم گوشه‌ی ذهن‌تان هست که باید سر و سامان پیدا کنند.

آسان ترین روش برای مدیریت آن کارها این است که با گوشی، تبلت یا کامپیوتر، Todoist را باز کنید و وارد محیط برنامه ‌‌‌شوید. سپس هرکدام از کارهای مورد نظرتان را با کلیک بر رو علامت +  در بالای صفحه برنامه اضافه کنید تا مطابق تصویر زیر گزینه‌های لازم برای تعریف کار برای شما نمایش داده شود.

ابتدا باید عنوان و یا توضیحات خودتان را در مورد آن کار بنویسید و اولویت آن را با کلیک کردن بر روی  پرچم‌‌های رنگی تعیین ‌کنید. به صورت پیش‌فرض چهار اولویت در نظر گرفته شده و هر اولویت رنگ خاص خود را دارد. با تعیین اولویت برای یک کار مربع پشت آن کار رنگ مربوط به آن اولویت را به خود می‌گیرد (به تصویر زیر نگاه کنید).

به این ترتیب با دیدن لیست کارهایتان متوجه می‌شوید که هر کاری چه اولویتی دارد. پس از تعیین اولویت می‌توانید زمان انجام یا مهلتی که برای آن در نظر دارید را تعیین ‌کنید.

کاربرد Todoist در نظم شخصی

فرض کنید یکی از کارهایتان ورزش صبحگاهی  است. وقتی ورزش صبحگاهی‌تان را انجام دادید، تیک مربع پشت آن کار را بزنید تا به عنوان یک کار انجام شده به صورت خودکار بایگانی شود و از لیست کارهای امروزتان حذف شود. همچنین می‌توانید یک کار را به زمان دیگری موکول کنید و یا  حتی آن را حذف کنید.

کاربرد Todoist در نظم شخصی

حالا فرض کنید در محل کارتان پشت کامپیوتر نشسته اید و قصد دارید بخشی از کارهای خود را انجام دهید. روش‌های متعددی برای شروع کار با این برنامه وجود دارد. احتمالاً بخش مربوط به کارهای امروز یعنی Today از نوار کناری سمت چپ و در زیر آن بخش مربوط به هفت روز آینده پرکاربردترین بخش‌های برنامه خواهند بود. به کمک این بخش‌ها هرآنچه را که امروز یا هفت روز آینده باید انجام دهید، در یک نگاه اجمالی می‌بینید.  یا شاید مایل باشید به بخش Projects و از آنجا به داخل پروژه  کار که قبلاً ساخته اید بروید و کارهای مربوط به شغلتان را که به آن اضافه کرده‌اید، انجام دهید. همچنین می‌توانید کارهایتان را بر اساس اولویت انجام دهید. برای اینکار کافیست با رفتن به بخش Filters روی Priority 1 کلیک کنید و لیست مهمترین کارهای خود را ببنید.

این بار فرض کنید پس از چند ساعت کار قصد دارید چند دقیقه‌ای را به گشت و گذار در اینترنت بپردازید و بعد از آن هم ایمیل خود را چک کنید. همانطور که در ادامه می‌بینید به کمک ToDoist می‌توایند به صورت موثرتری این کارها را انجام دهید. فرض کنید مطلبی را در سایت متمم مطالعه می‌کنید و تصمیم می‌گیرید که تمرین آن را شب در منزل انجام دهید.

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

در دوره های زمانی مختلف ایمیل‌هایی برای شما ارسال می‌شود که در آنها وضعیت و کارنامه عملکرد شما در روزها و هفته‌های گذشته تحلیل و بررسی می‌شود و کارهایی که مهلت انجام آنها به سر رسیده و انجام نشده‌اند به شما یادآوری می‌‌شود.

امیدواریم این نرم افزار و سایر ابزارهایی که در متمم برای شما معرفی می‌کنیم، بتوانند کمک کنند که نظم بیشتری را در زندگی شخصی خود ایجاد کرده و در کنار آن، فرصتهای آزاد لذت بخش تری را هم تجربه کنید.

بعد از خواندن این مطلب چه‌کار کنم؟

  اگر مصمم هستید که به سراغ یک نرم افزار مدیریت کارهای روزانه بروید، شاید مناسب باشد توضیحات مربوط به اپلیکیشن واندرلیست را هم بخوانید و سپس درباره‌ی انتخاب نرم افزار مناسب تصمیم بگیرید. از جمله ویژگی‌های واندرلیست این است که بعضی از ویژگی‌های پولیِ Todoist (مثل کامنت‌گذاری) در آن به صورت رایگان ارائه شده است.

چند پرسش، و پاسخ آن‌ها

آیا این نرم افزار برای مدیریت کارهای گروهی و فعالیت‌های تیمی مناسب است؟

در Todoist امکان به اشتراک‌گذاری فعالیت‌ها میان چندنفر در نظر گرفته شده است. اما نمی‌توان گفت Todoist برای این‌کار، حرفه‌ای است. شاید واندرلیست شما را کمی راضی‌تر کند و اگر به دنبال یک برنامه‌ی حرفه‌ای‌تر هستید، حداقل یک مرتبه وان نوت و Trello را تست کنید.

من دنبال یک نرم افزار برنامه ریزی روزانه با تقویم شمسی هستم. آیا Todoist می‌تواند به من کمک کند؟

نه. Todoist چنین قابلیتی ندارد. شما می‌توانید به سراغ نرم‌افزارهایی که شرکت‌ها و برنامه‌نویسان ایرانی نوشته‌اند بروید، یا از Google Calendar استفاده کنید. تقویم گوگل را دست‌کم نگیرید. اگر کمی با آن کار کنید متوجه می‌شوید که قابلیت‌های آشکار و پنهان زیادی دارد. با سر زدن به قسمت Settings می‌توانید به بخش View Options مراجعه کرده و در بخش Alternate Calendars گزینه‌ی Persian را انتخاب کنید تا تقویم شمسی برایتان فعال شود.
حتی اگر استفاده از اپلیکیشن برنامه ریزی روزانه دیگری را ترجیح می‌دهید، معمولاً می‌توانید تقویم گوگل را با آن سینک کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مینا نظرخان ، سعید بیرامی ، محمدطاهری ، علی مسعودی ، سعید فعله گری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۳۳ نظر برای نرم افزار برنامه ریزی روزانه و انجام کارهای شخصی Todoist

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : ارسلان

    با اینکه از مدت ها پیش با کاربرد و اسامی این نرم افزارها آشنا بودم؛ ولی برای اولین بار و بعد از خوندن مطلب متمم و اعتمادی که بهش دارم،  تصمیم به استفاده عملی از نرم افزار به جای یاداشت های داخل سررسیدم ، گرفتم و قصد دارم اینجا، تجربه استفاده چند هفته ای از این نرم افزار رو بازگو کنم.

    Todoist:
    به توصیه متمم شروع به انتقال کارها و برنامه های روزمره ، از داخل سررسید به داخل این نرم افزار کردم و خودم رو متعهد کردم که تا زمانی که بهانه جدی و مشکل عمده ای در استفاده از این برنامه نداشته باشم، به سراغ سررسیدم نرم.
    باید بگم که در ابتدا امکان تعریف پروژه ها و زیرمجموعه ها و همچنین قابلیت تعریف بازه های زمانی کاملا انعطاف پذیر(مثلاً روز دوم هرماه ساعت 3 بعد ازظهر)، برام بسیار جالب و با توجه به وظایف روزانه ام ، خیلی کاربردی بود. چون من برنامه هایی که باید به طور مداوم هرسال و هر ماه یا هر روز تکرار بشوند، زیاد دارم.مثلاً:

    اول شهریور هر سال باید مبلغی رو بابت تمدید یک قرارداد پرداخت کنم.
    15 ام هر ماه باید مبلغی رو برای یک پروژه شخصی، خرج کنم.
    روزهای زوج هر هفته عصرها برنامه ورزشی دارم
    هر جمعه به بازدید یکی از اقوام میرم.
    و در نهایت هر روز یک جلسه متمم را میخوانم.

    مشکلی که در استفاده از سررسید وجود داره، اینه که این کارهای روتین و تکرارشونده رو بایستی مثل مشق ، هر روز و هر هفته داخل روز مورد نظر بنویسیم تا به محض انجام، با تیک زدنش خوشحال بشیم. مثلاً من هر روز یه لیست 4 تایی رو عیناً باید داخل سررسید از روز قبل کپی میکردم که کار خیلی جالب و بهینه ای نبود و فقط وقت میگرفت و مسلماً اینکه یه نرم افزار با یک بار تعریف پروژه و زمان  انجام اون، بتونه تا ابد، برنامه های روزانه روتین رو برامون تولید کنه ، بسیار لذت بخشه.

    محدودیت دوم سر رسید (سالنامه) اینه که محدود به 1 سال هست. و نهایت چشم انداز برنامه ریزی و هدفگذاری ما رو، هم به لحاظ فنی و هم از نظر روانی ، به یک سال محدود میکنه و برای برنامه ریزی بلندمدت ، یک سر رسید اصلا گزینه خوبی نیست.

    تا اینجای کار همه چیز به نفع نرم افزار Todoist هست و ظاهراً با جایگزینی این برنامه با سالنامه کلاسیک و دست و پا گیر، نباید مشکلی باشه. ولـــــی ؛ در ادامه استفاده از این برنامه، متوجه مشکل جدی و غیر قابل چشم پوشی شدم!

    من خواندن یک درس از متمم رو به عنوان یک وظیفه روزانه تعیین کرده بودم و برنامه هم به طور اتوماتیک ، هر روز این وظیفه را در لیست کارهای روزانه ام میگنجاند ولی مشکل زمانی بروز کرد که من فراموش کردم قبل از ساعت 12 نیمه شب تیک مربوط به خواندن متمم را بزنم! اتفاقی که افتاد این بود که برنامه، این وظیفه را جزو وظایف انجام نشده دیروز قرارداده و برای روز بعد، این وظیفه را مجدداً تکرار نمیکند! _شاید این آخرش کمی پیچیده شد_ ولی به زبان ساده یعنی اینکه، شما نمیتوانید امروز، وظیفه ای که در دیروز (گذشته) انجام داده اید را ، تیک بزنید! و این عدم انجام وظیفه، کل برنامه روزبعد را هم تحت تاثیر قرار میده.
    اولش فکر کردم این مشکل در اصل به دلیل ناآگاهی من نسبت به امکانات برنامه هست، ولی با مراجعه به بخش پشتیبانی، متوجه شدم که بله چنین مشکلی صحت دارد و تیم برنامه قول به برطرف ساختن آن داده اند ولی زمان آن مشخص نیست!
    https://todoist.com/Support/show/61250/
    https://todoist.com/Support/show/36943/

     

    any.do
    بعد از بروز این مشکل کمی دلسرد شدم ولی تصمیم گرفتم بقیه برنامه های مشابه رو هم امتحان کنم تا شاید پاسخ بهتری به نیاز من باشند. برنامه any.do در لیست برنامه های پرطرفدار بود و بلافاصله شروع به استفاده از آن کردم.
    همانطور که دوستان متممی در بالا اشاره کردن، این برنامه با زبان فارسی ، سازگاری بهتری داره ولی نه با تقویم شمسی.
    محیط کاربری بیش از حد ساده ای داره در حدی که اینطور القا میشه که برنامه امکانات کاربردی نداره و به واقع هم همینطور هست! این برنامه حتی در نسخه های پولی ، ضعف کاملا محسوس در امکان زیرمجموعه سازی برای پروژه ها و تعریف وظایف دوره ای (روتین) داره (البته در نسخه پولی وضعیت تعریف وظایف دوره ای بهتر شده) و همین دو مورد برای عدم کارایی مناسب ، کافی هست! در واقع همانطور که از محیط بسیار ساده برنامه مشخص هست، این نرم افزار اساسا برای مدیریت وظایف بسیار ساده مثل لیست خرید کارایی دارد! تا برنامه های منسجم توسعه مهارت فردی و نهادینه کردن عادت های مثبت!

    wunderlist
    این نرم افزار هم در لیست پرطرفدارها قرار داره . بعد از ثبت نام و شروع به استفاده ، به نظرم محیط کاربری بهتری نسبت به any.do داره و امکانات گروه بندی و زیرمجموعه سازی برای پروژه ها از امکانات نسخه رایگان هست. ولی مشکل تعریف وظایف دوره ای (تکرار شونده) همچنان پابرجا و آزاردهنده هست. در واقع این برنامه امکان تعریف این وظایف را دارد ولی فقط در ساده ترین شکل آن!
    مثلا شما میتوانید یک وظیفه را برای انجام در هرروز یا هر هفته یا هر سال ، ایجاد کنید ولی قادر به مدیریت و شخصی سازی بیشتر در مورد ساعت انجام یا انجام در روزهای مشخصی از هفته ، نیستید و با جستجویی که انجام دادم ظاهراً این مشکل، محل اعتراض کاربران این برنامه هم هست:
    https://wunderlist.uservoice.com/forums/136230-wunderlist-feature-requests/suggestions/3509596-allow-more-flexible-recurring-events

    خلاصه و نتیجه گیری:
    در نهایت من به این نتیجه رسیدم که برنامه های مدیریت وظایف شخصی ، برای کاربرد عملی و همه جانبه ، هنوز به بلوغ کافی نرسیدن و در مواردی ضعف های جدی دارن، تعدادی را که در بالا شرح دادم + عدم سازگاری مناسب با زبان فارسی و تاریخ شمسی، همگی من رو درشروع  استفاده جدی از این نرم افزارها، با تردید مواجه کردن.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .